2020-05-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Vi snittar 60 nu, ner från ungefär 75-80 i april.

https://morberg.github.io/covid-notebook/charts/index.html

Beror lite på hur lång period man ackumulerar medelvärdet över. FHM verkar ha insett att statistiken ser bäst ut med ett 7-dagars medelvärde. Prova att räkna på en längre period och det ser inte riktigt lika lovande ut jämfört med andra länder. Det är väl inte omöjligt att det jämnar ut sig i längden men det återstår att se.

Det som skiljer är att minskningstakten av dödstalet i Sverige är betydligt lägre jämfört med övriga Europa och under tiden när vi harvar på med dagssiffror på allt mellan 20-100 döda så hinner många dö.
Citera
2020-05-28, 11:11
Medlem
Asmodeusvults avatar
En bekant påstod i morse att Norge sagt att Sverige troligen har betydligt fler än 5000 döda.

Någon som vet vad det skulle vara för uttalande hon läst, hört, sett?
Citera
2020-05-28, 11:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Du resonerar helt i linje som våra statistiker och epidemiologer gör där alla påståenden som inte överensstämmer med den egna uppfattningen per definition är felaktiga.
Må vara anekdotiskt men tills någon verkligen visar belägg på att vår statistik skulle vara bättre än våra grannländers så väljer jag nog att tro att de är minst lika bra.

I synnerhet i ljuset av alla omorganisationer och utflyttningar samtidigt med ett ohejdat inflöde av postmodernister och annat löske-folk in i våra myndigheter så är nog standarden kanske bättre hos våra grannar och definitivt hos tysken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Den som tror att lockdown handlar om ett fjantigt virus är bra naiv. Detta är ett experiment som WHO och globalistMaffian utför, hur långt kan de gå och köra över staterna och ta ifrån människor alla friheter? Viruset är ett perfekt svepskäl. Att folk dör bryr sig globalister inget om, annars hade de inte vurmat för massinvandring och skräpmat. Det är typiska Stalin-taktiker. Johan Giesecke och Anders Tegnell är liberala och tror på individen, jag tar av min hatt för dessa herrar som står emot globalister och kommunistskräp.

Möjligt, men det förklarar inte varför Tegnell lotsas att viruset inte kom till Sverige. Varför inte göra åtgärder tidigare? Varför inte testa i februari?

Det fanns massor av åtgärder som inte blev tagna som inte påverkar vår frihet.

Sanningen är inte att Tegnell gillar vår frihet, men att dom beslutade att smittan ska spridas så snabbt som möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eller här är en tanke:
Vi i Sverige tar ansvar själva och bestämmer om de får komma in eller ej i stället för att kräva att de ska göra något!?

Jag vet att det är en galen idé...

Det var inte det jag hade synpunkter på.
Jag har invändningar mot dubbelmoralen från danskt håll.
Det vill inte ha in svenskar (av förståeliga skäl) men det är helt ok för danskar att dra runt i Sverige. Detta utan att sättas i karantän (som i norge)
Citera
2020-05-28, 11:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det tror jag, detta kommer bli starkare minne än något sedan andra världskrigets slut. 1,4 miljoner svenskar sitter i karantän sedan flera månader. Alla som jobbar i vården har aldrig haft en sådan här period i sitt liv. Media har heller aldrig under så lång tid dominerats av en sak. Det här drar ut över månader dina andra exempel var ögonblickshändelser som debatterades i efterhand. Hundratusentals förlorar sina jobb nu. Vanor och livsstil ändras permanent, många företag som försvinner i samband med detta kommer aldrig tillbaka.

Det är just för att det är så utdraget som gör att det INTE kommer få fäste i folksjälen som tex 9/11. ALLA som var över typ 5 år kommer ihåg exakt vad de gjorde när tornen föll. Det är nåt man kommer ihåg resten av livet. De senaste 2,5 månaderna har jag haft tråkigt och jobbat hemma. Vad ska jag komma ihåg om 20 år? Möjligtvis att dasspappret var slut på Ica eller att jag var sur för att jag inte fick åka på en planerad resa till USA.
Citera
2020-05-28, 11:14
Medlem
Citat:
Den som tror att lockdown handlar om ett fjantigt virus är bra naiv. Detta är ett experiment som WHO och globalistMaffian utför, hur långt kan de gå och köra över staterna och ta ifrån människor alla friheter? Viruset är ett perfekt svepskäl. Att folk dör bryr sig globalister inget om, annars hade de inte vurmat för massinvandring och skräpmat. Det är typiska Stalin-taktiker. Johan Giesecke och Anders Tegnell är liberala och tror på individen, jag tar av min hatt för dessa herrar som står emot globalister och kommunistskräp.

Du har verkligen vridit till detta 180 grader. Sverige är världens mest globaliseringsvänliga land och det parti som kanske har drivit frågan allra mest och allra längst är socialdemokraterna.
Sveriges strategi är snarast en direkt följd av globaliseringen. För det första så hade vi ingen beredskap. När den avskaffades motiverades det med att man kunde köpa vad som behövdes från andra länder ifall en kris skulle uppstå. Sverige skulle inte ha beredskapslager eller inhemsk produktion. Det ansågs förlegat och nationalistiskt.
Sedan att Sverige har hanterat krisen som man har gjort är också utifrån ett globalt perspektiv. Man vill inte stänga gränserna så klart. Stängda gränser är det värsta som globalisterna vet. Därför stoppade Sverige inte resandet utan rekommenderade att man skulle fortsätta att resa in i det längsta. Grunden till iden om flockimmunitet är naturligtvis också globalistisk. Om alla i världen är immuna kan vi ha öppna gränser. Ingen skall kunna skydda sig, alla skall med.
Lockdowns och karantäner däremot är nog det värsta som globalisterna vet.
Citera
2020-05-28, 11:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu har Giesecke inte miljonlön utan han fakturerar timmar och han har inte satt Sverige i ett katastrofalt läge eftersom Sverige inte är i ett katastrofalt läge och han är dessutom bara en av många som jobbar åt FHM
Han räknar med att fakturera max 800 timmar, vilket blir en million.

Hur kan en person som arbetar som konsult åt FHM uttala sig så huvudlöst i ett morgonprogram? Han berättade att han träffar sina barnbarn och kramar dem, inomhus.

Inger de förtroende när en konsult bryter mot de riktlinjer vilka hans arbetsgivare framtagit?
Citera
2020-05-28, 11:18
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Är det högerextremister som ligger bakom dödshoten mot Tegnell?

Jag tror att artikeln om dödshoten mot Corona-Bob Tegnell bara är en nyhetsanka för att skapa sympati för våran idiotepidemiolog. Naturligtvis finns det ingen hotbild! Om det fanns en hotbild så föreligger den från 4000 anhöriga.
Citera
Medlem
Agnes Wold har ställt en bra "hur svårt kan det vara fråga" om det klena testandet. Det är sparbeting och politik som hindrar. FHM säger att man inte ska testa för kråkorna. De satsar hellre på konsultlön åt Giesecke. Regionerna vill inte heller "slösa" pengar på testande. Särskilt snåla verkar de moderata regionerna vara.

Bra och läsvärd twittertråd från Wold.

See new Tweets
Conversation
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 18:
Därför är det lika viktigt att de kliniska mikrobiologerna anpassar provtagningsmaterial och provtagningsinstruktioner för att göra provtagningen smidig, som att de sätter upp själva analysen på labbet.
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 19:
Under en pandemi när det råder brist på det ena och det andra är det förstås extra viktigt att förenkla provtagningen så mycket som möjligt. Helst ska personen kunna fixa provtagningen själv, så att det inte behövs särskild personal för detta
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 20:
Till exempel att spotta i en mugg, suga upp spottet med en pipett och föra över det till ett rör och sätta på en kork
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 21:
Men kliniskt mikrobiologiska analyser handlar inte bara om själva metoden för att påvisa bakterien/viruset. Det handlar också om hela kedjan från provtagning, transporter, analyser, till att svaret lämnas ut på ett integritetssäkert sätt och även hamnar i sjukvårdens datasystem
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 22:
Att provtagningen för coronavirus är underdimensionerad i dagsläget kan bero på en kombination av ointresse från sjukvården i de olika regionerna, och att deras kliniskt mikrobiologiska labb inte jobbat tillräckligt med att förenkla och skala upp sina analyser>
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 23:
så att det är smidigt och enkelt för sjukvården att provta
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 24:
Om det blir för jobbigt att ta proven, så kan det hända att man hittar på svepskäl att slippa.
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 25:
I dagsläget behöver man regelbundet analysera personal i sjukvården, på äldreboenden och i hemtjänsten. Att regionerna påstår att de inte har ”behov” av mer testning är uppåt väggarna
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 26:
Brist på provtagning ger risk för smitta inom vård och äldreboenden. Liberal, enkel och effektiv testning är viktig för att hålla epidemin stången
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 27:
Precis som sjukvården, som är regionaliserad och alltså inte styrs centralt av staten eller någon statlig myndighet, hör de kliniskt mikrobiologiska laboratorierna till respektive sjukvårdsregion. Staten kan tjata och vädja men kommer ingenstans om regionerna maskar
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
Level 28:
Replying to
@AgnesWold
Det är frapperande att medan vården på ett närmast mirakulöst sätt lyckades trolla fram 500 nya intensivvårdsplatser (och personal till dessa) på ett par månader, har man inte lyckats lösa ett långt enklare problem – att ta prover och analysera dem i den omfattning som behövs

Translate Tweet
1:45 AM · May 27, 2020·Twitter Web App

https://twitter.com/AgnesWold/status/1265428861052952576
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:

Du är naiv, bott under en sten?
Sverige är världens mest globaliseringsvänliga land...
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
En bekant påstod i morse att Norge sagt att Sverige troligen har betydligt fler än 5000 döda.

Någon som vet vad det skulle vara för uttalande hon läst, hört, sett?

Ja Norge tror Sverige underrapporterar, tvärtemot vad svensk stats-TV säger. Den här artikeln.

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200

Dessutom: "riksdagens utredningstjänst, RUT, i en färsk rapport tittat närmare på hur avlidna i covid-19 redovisas i Sverige samt i de nordiska grannländerna Norge, Danmark och Finland samt de två större länderna Storbritannien och Tyskland. Fem länder vars dödstal ofta jämförs med Sverige. Sammanfattningsvis kan konstateras att det framkommer små skillnader mellan hur länderna redovisar."

https://nyheteridag.se/ny-rapport-visar-nordiska-grannlanderna-redovisar-ocksa-avlidna-pa-aldreboenden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in