2020-05-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.

Fast själva syftet med strategin har ju hela tiden varit att skydda just de sköra, sjuka och äldre äldre.

Det mässades det länge om på varje presskonferens med FHM, dock inte den senaste tiden på samma sätt. Antar att det skulle framstå som aningen förmätet att tjata för mycket om det nu när man sett att det hela gått åt skogen och de gamla istället dör som flugor.
Citera
2020-05-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är just för att det är så utdraget som gör att det INTE kommer få fäste i folksjälen som tex 9/11. ALLA som var över typ 5 år kommer ihåg exakt vad de gjorde när tornen föll. Det är nåt man kommer ihåg resten av livet. De senaste 2,5 månaderna har jag haft tråkigt och jobbat hemma. Vad ska jag komma ihåg om 20 år? Möjligtvis att dasspappret var slut på Ica eller att jag var sur för att jag inte fick åka på en planerad resa till USA.
Jag förstår inte alls hur du tänker. Spanska sjukan koms ihåg för att många dog i sina bästa år. Den pandemin härjade i ett par år och kom i olika vågor. Det är inga lustfyllda minnen. Många hade någon släkting eller anhörig som dog. Varför denna pandemi skulle kommas ihåg på grund av brist på toapapper har jag lite svårt att se. Snarare tror jag denna pandemi kommer att skapa ett nationellt trauma för Sverige. Man kanske i framtiden kommer att se pandemin som en skiljelinje mellan olika epoker. Sverige var fram till coronan ett av världens bästa länder, även om det hade börjat knaka i fogarna redan innan. Men under coronapandemin gick Sverige en helt egen väg som ledde till att väldigt många människor dog i onödan. Det var inte bara det att många dog utan Sveriges anseende i omvärlden rasade. Det trygga och välordnade Sverige visade sig vara något helt annat när det verkligen gällde. Den svenska modellen sprack och Sverige som humanitär stormakt kraschlandade.
Citera
2020-05-28, 11:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det är ganska rejält uppenbart att allting minskar i intensitet.

Kanske är topparna över men om vi ligger på 90+ döda per vardag så blir det ett djäkla problem i framtiden.
Citera
2020-05-28, 11:25
Medlem
Långa vårdtider för covidpatienter. Artikel i Läkartidningen.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/lang-vardtid-for-covidpatienter/
Citera
2020-05-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Tycker ändå att det är väldigt förvånande att media inte gör en större sak av detta. Inte ens Norge rapporterar på samma sätt som Sverige, utan där är det upp till individuella läkare att bestämma om den direkta dödsorsaken var Covid-19 eller inte. Nästan inga länder som rapporterar dödsfall från äldreboende heller, där Sverige verkar ha 3/4 av alla sina döda. Uppenbart att ju mindre öppna länder är, desto mer börjar man undanhålla riktiga siffror.

Ja i synnerhet då media och i synnerhet aftonbladet inte kan stoppa hylla Tegnell och sätta offerkoftan på han av någon lustig anledning, trots att siffrorna inte ser bra ut.

Jag tycker inte vi har gjort något direkt för skydda de i riskgrupperna, och det bör ansvariga bli minst sagt sparkade för. Men samtidigt då man jämför med andra länder, så kan man inte bara titta på worldometers, och tror att den talar hela sanningen, vilket majoriteten av världen verka göra. I synnerhet ironiskt nog är dödsstatistiken extremt opålitlig där då man jämför länder, och man ska inte straffa sverige bara för de är mer generösa med att ange c19 som dödsorsaken än vad i princip alla andra länder är. Då länder har olika system, och ca hälften av jordens länder i princip inte testar, så går det inte att jämföra dödsantal mellan länderna på det sättet
Senast redigerad av Hew18 2020-05-28 kl. 11:30.
Citera
2020-05-28, 11:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.

Det som är mest sorgligaste är att de som är sjuka i andra sjukdomar blir smittade pga av Sverige total katastrof taktik. Att äldre och svagare personer får sätta livet till för att vi inte ens klarar av att ta beslut som räddar liv.
Om människor jämför sina liv pga av cancer eller andra vidriga sjukdomar så är det ju en ren skandal att de även får denna sjukdom just att Sverige inte har koll.

Det här som är själva huvudpoängen. Att du verkar tycka att personer och gamla ändå ska dö och försvarar det som en bagatell gör mig mer skrämd på ditt synsätt och ditt maniska sätt att försvara Tegnell och fortsätta att kalla Covid-19 som en vanlig förkylning.

Liv på denna planet måste fan gå före allt annat för annars är vi fan illa ute.
Citera
2020-05-28, 11:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är just för att det är så utdraget som gör att det INTE kommer få fäste i folksjälen som tex 9/11. ALLA som var över typ 5 år kommer ihåg exakt vad de gjorde när tornen föll. Det är nåt man kommer ihåg resten av livet. De senaste 2,5 månaderna har jag haft tråkigt och jobbat hemma. Vad ska jag komma ihåg om 20 år? Möjligtvis att dasspappret var slut på Ica eller att jag var sur för att jag inte fick åka på en planerad resa till USA.

Ja men du är en individ som av en slump inte påverkats ännu. Det kallas anekdotisk bevisföring. Många har hört om hur deras släktingar kvävts till döds på boenden utan att de ens fick besöka dem. Många vårdanställda har mardrömmar på nätterna. 1,4 miljoner människor får inte träffa andra (Nej inte jobbat hemma; de får inte gå och handla, träffa barnbarnen, träffa vänner eller åka buss ens). Folk som förlorar jobben kommer minnas det. Blir ekonomin sämre kanske folk får gå från hus och hem men med kvarvarande miljonlån.
Citera
2020-05-28, 11:29
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Norge tror Sverige underrapporterar, tvärtemot vad svensk stats-TV säger. Den här artikeln.

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200

Dessutom: "riksdagens utredningstjänst, RUT, i en färsk rapport tittat närmare på hur avlidna i covid-19 redovisas i Sverige samt i de nordiska grannländerna Norge, Danmark och Finland samt de två större länderna Storbritannien och Tyskland. Fem länder vars dödstal ofta jämförs med Sverige. Sammanfattningsvis kan konstateras att det framkommer små skillnader mellan hur länderna redovisar."

https://nyheteridag.se/ny-rapport-visar-nordiska-grannlanderna-redovisar-ocksa-avlidna-pa-aldreboenden/
Tack! (Och ett extra tack för utredningstjänstlänken.)
Citera
2020-05-28, 11:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han räknar med att fakturera max 800 timmar, vilket blir en million.

Hur kan en person som arbetar som konsult åt FHM uttala sig så huvudlöst i ett morgonprogram? Han berättade att han träffar sina barnbarn och kramar dem, inomhus.

Inger de förtroende när en konsult bryter mot de riktlinjer vilka hans arbetsgivare framtagit?

Tänk hur många inom statsförvaltningen som går i pension och får dessa hemliga konsultavtal. Vem vet vilka andra avtal som föreligger?
Citera
2020-05-28, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag förstår inte alls hur du tänker. Spanska sjukan koms ihåg för att många dog i sina bästa år. Den pandemin härjade i ett par år och kom i olika vågor. Det är inga lustfyllda minnen. Många hade någon släkting eller anhörig som dog. Varför denna pandemi skulle kommas ihåg på grund av brist på toapapper har jag lite svårt att se. Snarare tror jag denna pandemi kommer att skapa ett nationellt trauma för Sverige. Man kanske i framtiden kommer att se pandemin som en skiljelinje mellan olika epoker. Sverige var fram till coronan ett av världens bästa länder, även om det hade börjat knaka i fogarna redan innan. Men under coronapandemin gick Sverige en helt egen väg som ledde till att väldigt många människor dog i onödan. Det var inte bara det att många dog utan Sveriges anseende i omvärlden rasade. Det trygga och välordnade Sverige visade sig vara något helt annat när det verkligen gällde. Den svenska modellen sprack och Sverige som humanitär stormakt kraschlandade.

Det går inte att jämföra denna pandemi med Spanska sjukan när det kommer till dödsoffer. Det är som att jämföra Falklandskriget med Andra världskriget.

Du kan absolut ha rätt i att bilden av Sverige både utomlands och inrikes riskerar att förändras pga hanteringen av krisen. Men att tala om en epokavgörande händelse ska man vara försiktig med när man fortfarande är i mitten av en händelse. Som jag påpekat tidigare blir man ofta förblindad av ett skeende när man är mitt uppe i det. Om några år kan vi börja diskutera om denna vår var epokavgörande eller ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det som är mest sorgligaste är att de som är sjuka i andra sjukdomar blir smittade pga av Sverige total katastrof taktik. Att äldre och svagare personer får sätta livet till för att vi inte ens klarar av att ta beslut som räddar liv.
Om människor jämför sina liv pga av cancer eller andra vidriga sjukdomar så är det ju en ren skandal att de även får denna sjukdom just att Sverige inte har koll.

Det här som är själva huvudpoängen. Att du verkar tycka att personer och gamla ändå ska dö och försvarar det som en bagatell gör mig mer skrämd på ditt synsätt och ditt maniska sätt att försvara Tegnell och fortsätta att kalla Covid-19 som en vanlig förkylning.

Liv på denna planet måste fan gå före allt annat för annars är vi fan illa ute.

Varför kommentera du hans inlägg, då du så uppenbart inte förstod ett ord av vad han skrev.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Här i Skåne tar folk rekommendationerna på största allvar tycker jag

Vilket också märks!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto