2020-05-28, 10:56
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hahaha.
”Sådana som jag är det sämsta med Flashback”

Stora släkter isåfall och många som jobbar helg från Danmark helt enkelt.
Det var flera som rapporterade från bron att bilarna var fulla med gekås-påsar.
Att många tog vägen till Bornholm via Sverige säger jag inte emot, men många har varit på nöjestripper i Sverige, och det rimmar illa med att skåningar är stora smittkällor..

Du har fel, men bara fortsätter, pajas. Många i din pajasvärld är ett par hundra av tiotusen eller?

Trafiken mellan Bornholm och Danmark :

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-12/den-okande-trafiken-till-och-fran-bornholm-medfor-stora-utmaningar-for-hela-skane

Resandet mellan Ystad och Bornholm ökar kraftigt. På 20 år har trafiken ökat från drygt 600 000 passagerare till drygt 1,6 miljoner passagerare per år, enligt siffror från Ystad hamn.
Citera
2020-05-28, 10:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det var just det jag menade! Att pensionskistorna är fulla med pengar som staten kan låna från. De lägger bara en papperslapp i kistan med lånesumman!

Vad menar du med att låna? Känns som om du inte har riktigt koll på hur samhällsekonomier fungerar.
Citera
2020-05-28, 10:58
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
För det första så har jag aldrig pushat speciellt hårt för att Sverige skulle införa lockdown. Jag tycker det hade räckt långt med att tidigt sätta inresande i karantän för testning och testa mycket mer allmänt än vad vi gjorde + andra rätt simpla åtgärder och rutiner varav många vi kör med redan. Men om jag skulle välja mellan tidig lockdown och vägen vi valde så hade jag valt någon typ av lockdown alla dagar i veckan. Det fönstret är dock sedan länge förbi nu.

Klart fallen ökar lite när länder släpper på sina restriktioner. Det hade nog de flesta räknat med. Men artikeln du länkade är 2 veckor gammal och Tysklands siffror går stabilt neråt nu sista tiden och det var rätt låga ökningar innan det.

Som sagt smittan tar fart:

https://www.di.se/live/sydkorea-aterinfor-restriktioner-mot-corona/

en artikel från idag.
Citera
2020-05-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jo det är mycket som är märkligt här. Förmodar att antal faktorer måste vara på plats för att få fart på viruset. Viruset är inte särskilt smittsamt så länge inte dessa faktorer är på plats. Ökar smittspridningen i Malmö då ökar antalet döda och IVA placerade. Om ny inte det är en mildare variant. Men det borde man isf ha hört?

Det är väldigt intressant. Liknande fenomen har väl iofs också setts i områden i andra länder, bl.a mellersta Italien och Nordtyskland.

Från att Skåne låg ”1-2 veckor efter Stockholm” i april ändrades det till att peaken skulle nås i slutet av maj/början av juni. Än så länge verkar inga sådana tecken synas.

Däremot har jag gjort noteringen att Skåne närmat sig VG avseende dödstal per 100K invånare sedan siffran stigit från 9 till 12 på kort tid. Vill minnas att det ändrats från ca 1/3 till närmare hälften. (Från Coronakartan.se)
Citera
2020-05-28, 11:00
Medlem
magpests avatar
Tror inte att vaccin kommer att lösa problemet med COVID-19. Det verkar som att "fel" antikropp kan ge upphov till ADE (COVID-19 blir än mer virulent).

Det tar troligen längre tid för äldre människor att utveckla antikroppar mot SARS-CoV-2 (varför dessa dött i större utsträckning till dags dato). När de äldre väl utsöndrar sina antikroppar så är det "fel" antikropp därför det skett en antigen drift under denna tid (virusets ytprotein är nu annorlunda - en ny virusstam har uppstått). En andra våg skulle kunna bli som spanska sjukan (många unga dör).
Citera
2020-05-28, 11:01
Medlem
Pre 1914s avatar
Oavsett vad man tycker om fhm's arbete i virusspridningen så kan jag inte förstå att de inte har gjort vettiga studier om de tidigare bevisat smittade, hur många som har antikroppar och deras hälsa idag. Även om de inte gärna aktivt gör något åt spridningen vill jag veta mer, och nu efter 3-4 månader skulle de kunnat veta mycket.
Citera
2020-05-28, 11:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte snackat om vad som har störst effekt. Jag tror inte denna vår kommer förankras i vårt kollektiva minne på samma sätt som Palmemordet, Estonia, Tsunamin och 9/11.

Det tror jag, detta kommer bli starkare minne än något sedan andra världskrigets slut. 1,4 miljoner svenskar sitter i karantän sedan flera månader. Alla som jobbar i vården har aldrig haft en sådan här period i sitt liv. Media har heller aldrig under så lång tid dominerats av en sak. Det här drar ut över månader dina andra exempel var ögonblickshändelser som debatterades i efterhand. Hundratusentals förlorar sina jobb nu. Vanor och livsstil ändras permanent, många företag som försvinner i samband med detta kommer aldrig tillbaka.
Citera
2020-05-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Han har inte fakturerat 1 milj. Om han har kontrakt på 800 timmar då blir det 1 milj, speciellt när han håller på att fakturera alla sina TV intervjuer oxå som arbetstimmar !
Men det ska han rätta till, säger han.
Angående strategin eller snarare tragedin då kan du bara titta på grannländerna, Norge, Danmark och Finland. De redovisar inga dödsfall och vi redovisar 100 personer om dagen.
Det är en flygplanskrasch per dag med 100 passagerare ombord. Det är priset som Sverige betalar för den felaktiga strategin.
Varför vill du inte acceptera fakta ? Varför blundar du för verkligheten ?
Vad är det som hindrar dig att inte se läget med klar syn. Det är väldigt uppenbart att strategin är felaktig.
Sverige har fått kritik för sin strategi från alla möjliga hål i världen. Grannländerna har kritiserat, WHO har kritiserat, de flesta välkända smittskyddsforskare både på hemma plan och utomlands har kritiserat det svenska sättet att hantera pandemin.
Vad är det som behövs för att du ska ändra syn ? Det är en gåta för mig !
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.
Citera
2020-05-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, hon verkar vara försiktigare. Sen är det ju betydligt lättare och sitta och säga 3 månader senare vad man borde ha gjort. Nu har vi ju ett delfacit på starten av pandemin. FHM och regeringen hade garanterat agerat annorlunda om man visste det man vet nu i slutet på februari. Detta är ju ngt helt nytt och man utgick från vetenskap och fakta utifrån tidigare utbrott och virus.

Det otroliga är att dom tydligen inte agerat annorlunda! Helt från början har FHM aldrig tagit in extern information, t.ex hur Taiwan agerade i december, hur Italien agerade, användning av munskydd.

Vetenskapsargumentet till FHM är pseudovetenskap. Det går inte att använda sådana argument på saker som inte är studerad noga. Rätt matematisk verktyg är Bayes sats.

Man inväntar inte vetenskapliga resultat på t.ex. användning av munskydd, man använder Bayes sats som ger resultatet att använda munskydd oavsett. Försiktighetsprincipen guidar hur man justerar sin övertygelse före man användar sig av Bayes sats för att koppla in bevis.

FHMs användning av "vetenskap" är trams.
Citera
2020-05-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du har fel, men bara fortsätter, pajas. Många i din pajasvärld är ett par hundra av tiotusen eller?

Trafiken mellan Bornholm och Danmark :

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-12/den-okande-trafiken-till-och-fran-bornholm-medfor-stora-utmaningar-for-hela-skane

Resandet mellan Ystad och Bornholm ökar kraftigt. På 20 år har trafiken ökat från drygt 600 000 passagerare till drygt 1,6 miljoner passagerare per år, enligt siffror från Ystad hamn.

Men din jävla tönt! Vad fan försöker du bevisa med det?
Vägen mellan Danmark och Bornholm går inte via Hässleholm eller Ullared heller för den delen.
Men eftersom du inte gick ut grundskolan, så kan du inte grundläggande svensk geografi.

Förstår inte vad du bråkar om ens?
Var det att du anklagade mig för att ha fallit för fake news, och det visade sig att jag hade sett danskarna med egna ögon på helt andra ställen i Skåne?
Du kan släppa det nu, och fortsätta tro att vi inte har semestrande danskar i Skåne..
Citera
2020-05-28, 11:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.
Vad har du för källa till detta påstående (fetade)?
Citera
2020-05-28, 11:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om man har antikroppar i blodet är inte det säker att man inte får sjukdomen en gång till.
Det här 'r nånting som FHM propagerat för att folk blir immuna. Så är det inte. Det är bara de som blir väldigt sjuka som får så många antikroppar i blodet så att de blir immuna ett tag (kanske 1 år). resten är inte immuna trots positivt test resultat.
Jag tycker du ska vara väldigt försiktig med att förlita dig på test resultatet och tro att du är immun.
Bli inte lurad av all felaktiga råd.

I så fall kan man lika bra skita i och testa alls då de som varit ordentligt sjuka garanterat vet om det. Varför ska man då ens testa sjukvårdspersonal eller andra personer i viktiga samhällstjänster. Jag tycker det talar mot varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in