2020-05-24, 21:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vi offrar ingen.
Riskgrupper skall naturligtvis erbjudas skydd om de så vill ha.
Även personer som ingår i riskgrupper äger rätt att bestämma över sina egna liv.
De kanske inte vill sitta i karantän i flera år,och de skall inte heller behöva göra det om de inte vill.

ALLA som inte tillhör riskgrupp skall omgående tillbaka till arbete och se till att leva så att samhället i övrigt kan fungera så bra som möjligt.

idiotiska saker som bara 50 pers på restaurang och dylikt gör oändligt mycket mera skada än nytta.

Vänta bara och beskåda massarbetslöshet och nationer tekniskt i bankrutt.

Jag föreslår att du tittar på Agenda som just har diskuterat vården, eller avsaknaden därav, på våra äldreboenden. Om du har förmågan.
Citera
2020-05-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är bara att titta på Danmark, Norge och Finland så får du se vad som händer. Svårare än så är det inte, Hor-Ulla.

Danmark, Norge och Finland har inte öppnat upp. De har extrema restriktioner.
Citera
2020-05-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men som statistiken klart visar: Immuniteten hos befolkningen bromsar smittspridningen. Tids nog så kommer vi att få en ökningstakt på under 4 procent i hela riket Och i motsatts till våra grannländer så rör det sig om ett permanent resultat som bara kan fortsätta att sjunka ännu mer.

Nej det visar inte någon statistik alls, varför envisas du med att säga saker du inte kan påvisa?

Utöver det så är smittspridning i Sverige och tom inom olika regioner så fruktansvärt ojämn att det sannolikt inte kan ge något skydd överhuvudtaget.
Citera
2020-05-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Platz.se anger ökningstaktenav antalet rapporterade covid-19 fall per vecka för olika regioner. Det är intressant därför att de regioner som tidigare haft ett stort antal rapporterade covid-19 fall per dag nu har en allt lägre ökningstakt av antalet fall/vecka:

Riket: 11 procent
Stockholmsregionen 7 procent
Sörmlandregionen, (Södermanland), 4 procent.

Nej, jag tycker inte det går dåligt för Sverige, (men det är sorgligt att smittan tagit sig in på de särskilda boendena). Men som statistiken klart visar: Immuniteten hos befolkningen bromsar smittspridningen. Tids nog så kommer vi att få en ökningstakt på under 4 procent i hela riket Och i motsatts till våra grannländer så rör det sig om ett permanent resultat som bara kan fortsätta att sjunka ännu mer.

Jag hoppas du har rätt att här finns en immunitet för oavsett om man är alarmist eller förnekare vill väl alla få tillbaka ett normalt liv. Det verkar som om smittan lett till dödlighet i utanförskapsområdena, att hudfärgen skulle ha betydelse och det talar inte för Sverige. Denna veckan som kommer nu kanske kan ge en tydligare trend, jag följer det noga.
Citera
2020-05-24, 21:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja Giesecke som var så stolt över att han bröt reglerna, sen fick han feber! Nu tystnad..

Var har du sett det?
Citera
2020-05-24, 21:55
Bannlyst
Sverige har 12% dödlighet i Covid-19 enligt officiella siffror!
Innan hela befolkningen har testats så är allt annat gissningar!
Jag föreslår att alla slutar gissa!
Källa.
Citera
2020-05-24, 21:56
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Tyskland hade en lockdown, det som ni alarmister så ivrigt förespråkar och va händer när dom öppnar upp?

https://www.svd.se/smittspridning-tar-fart-igen-i-tyskland

Jo smittan tar fart.

För det första så har jag aldrig pushat speciellt hårt för att Sverige skulle införa lockdown. Jag tycker det hade räckt långt med att tidigt sätta inresande i karantän för testning och testa mycket mer allmänt än vad vi gjorde + andra rätt simpla åtgärder och rutiner varav många vi kör med redan. Men om jag skulle välja mellan tidig lockdown och vägen vi valde så hade jag valt någon typ av lockdown alla dagar i veckan. Det fönstret är dock sedan länge förbi nu.

Klart fallen ökar lite när länder släpper på sina restriktioner. Det hade nog de flesta räknat med. Men artikeln du länkade är 2 veckor gammal och Tysklands siffror går stabilt neråt nu sista tiden och det var rätt låga ökningar innan det.
Citera
2020-05-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack för ditt räkneexempel. Jag tror att många drog en lättnads suck. Andra fick svår andnöd..

Inte roligt för de äldre äldre som lider av skräck, men samtidigt borde man ju komma ihåg att 82% i ditt räkneexempel klarade sig trots att de var 70+ och blev smittade.

Det är lätt att glömma bort det positiva och koncentrera sig i det negativa.

Ja, jag tycker debatten är väl dramatisk, för vi vet idag att äldre dött i mängder på "hemmen", där är procenten döda av antal smittade säkert ännu mycket högre, vilket betyder att övriga "äldre" har en betydligt lägre andel döda.

Jag vill helt enkelt år proportionerna, annars blir det svårt att ta kommande beslut om att "släppa" på samhället igen.
Citera
2020-05-24, 22:00
Medlem
singularitets avatar
Citat:
"U.S. DEATHS NEAR 100,000, AN INCALCULABLE LOSS." - New York times

Many experts say the Covid-19 death toll is even worse, because some victims died at home or weren't counted for other reasons. - CNN

100 000 döda i USA av covid19. New York times publicerar namnet på 1000 av de döda på förstasidan. Tidningen beskriver det som en oräknelig förlust. Många experter menar att antalet döda i USA är betydligt högre. På worldometer är 99,057 döda i USA och 17,155 serious critical. 1,127,637 aktiva infektioner i USA.

Källa:

CNN, New York Times publishes names of 1,000 lives lost to coronavirus, https://edition.cnn.com/2020/05/23/media/new-york-times-front-page-coronavirus/index.html May 24, 2020

worldometer, https://www.worldometers.info/coronavirus/ 24 Maj 2020
Citera
2020-05-24, 22:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/det-har-ar-en-stad-som-slutat-folja-tegnells-presskonferenser/

Alex Schulman påstår att Stockholmarna slutat intressera sig för Corona och Tegnells presskonferenser och springer ute som aldrig förr. Någon som bor i Stockholm som kan bekräfta detta?

Jo, det stämmer bra! Det är vår och sommar i luften och alla uteserveringar är fulla av folk. Finns inga begränsningar eller tankar om social distans.
Många känner nog att de inte kan bli sjuka och är skyddade av den rena luften.
Citera
2020-05-24, 22:02
Medlem
"Timslånga köer på Öresundsbron ikväll"
Danskarna har varit och shoppat på Emporia i Malmö.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-24/timslanga-koer-pa-oresundsbron-ikvall
Citera
2020-05-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag föreslår att du tittar på Agenda som just har diskuterat vården, eller avsaknaden därav, på våra äldreboenden. Om du har förmågan.

Där förmedlades bilden av att en del boenden är rena dödsfabrikerna där äldre som blir dåliga inte blir läkarundersökta men där läkare på telefon ger order om palliativ vård som avslutar mångas liv. Socialstyrelsens avd chef tycktes inte vara speciellt upprörd över detta. Det är väl en del av den svenska coronavården.Mycket upprörande och det är upprörande att inte fler blir upprörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in