2020-05-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Inte alla, men säkerligen över 90% har rest mellan Bornholm och Danmark, det går dagligen tusentals bilar däremellan, så när dansken nu fick lämna landet så blev det en topp.
Så kom inte och säg Bullshit om sanningen, vad håller du på med???

Turister? du har ingen aning vad du pratar om, det är danskar som bor där, har släkt där jobbar där, osv.
Såna som dig är det sämsta med flashback, har ingen aning vad du pratar om men har redan bildat dig en egen uppfattnig/fantasi.

Hahaha.
”Sådana som jag är det sämsta med Flashback”

Stora släkter isåfall och många som jobbar helg från Danmark helt enkelt.
Det var flera som rapporterade från bron att bilarna var fulla med gekås-påsar.
Att många tog vägen till Bornholm via Sverige säger jag inte emot, men många har varit på nöjestripper i Sverige, och det rimmar illa med att skåningar är stora smittkällor..
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, hon verkar vara försiktigare. Sen är det ju betydligt lättare och sitta och säga 3 månader senare vad man borde ha gjort. Nu har vi ju ett delfacit på starten av pandemin. FHM och regeringen hade garanterat agerat annorlunda om man visste det man vet nu i slutet på februari. Detta är ju ngt helt nytt och man utgick från vetenskap och fakta utifrån tidigare utbrott och virus.

Fast FHM och Tegnell valde ju att blunda för de fakta vi fick från Italien. Man såg utan tvekan hur snabbt viruset spreds i Lombardiet och man såg även att dödssiffran snabbt steg. Det var långtifrån hur influensaepidemier brukar se ut. Vad gjorde FHM? Vad rekommenderade de? Ingenting. Mängder av svenskar åkte till alperna och åkte skidor. Nåt skäl att avråda fanns inte. Inte ens när hundratals svenskar drog med sig smittan hem ändrade man strategi. Ingen tal om karantän för de som varit i områden med omfattande smittspridning. Gå till jobbet som vanligt. Stanna bara hemma om du har symptom. Tegnell stod tom och deklarerade att smittspridningen hade peakat i Sverige innan vi ens fått det första dödsfallet, eftersom resandet från Italien var över.

En statsepidemiolog som inte ens fattar att folk som har med sig smittan i stort antal kan smitta andra är inget annat än en ren jävla idiot!

FHM och Tegnell har blod på sina händer. Vi hade inte behövt ha så här höga dödssiffror om man bara hade agerat med några enkla åtgärder. Jag äcklas ärligt talat över hur vissa hyllar Tegnell.
Senast redigerad av fernebo 2020-05-28 kl. 10:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det fanns ledtrådar. Wuhan. Hur Kina tog sitt eget virus på blodigt allvar. Kryssningsfartyget utanför Japan som var en okontrollerad smittohärd. Andra länders reaktion. Där de i Japan var skräckslagna.

Tidigare utbrott som de påstår liknar denna pandemi, spanska sjukan, var under en tid ingen visste vad ett virus var, och innan penicillin, antibiotika, och effektiva maskiner som andas åt folk! Under spanska sjukan hade de lockdown och distansering från smittan som enda effektiva åtgärd. SARS i Afrika var en ledtråd om dödlighet, och åtgärder med hög risk för vårdpersonal inpackade som rymdvarelser.

Alla virus är olika. Mot HIV finns inget vaccin. Men bra bromsmedicin har medfört att det blivit en kronisk sjukdom folk lever med.

Polio kan man vaccinera. När jag var barn fanns det många människor med invaliditet efter polioepidemi. Jag kände en dam som satt i rullstol efter att hon drabbats av polio.

Att som Tegnell flänga och titta på sjukdomar överallt är inte den kunskap som behövs när man i detalj ska bedöma ett specifikt virus, med olika skepnader, som är ett nytt virus med helt nya symptom och sjukdomsförlopp. Det är inte en enmans show, där en person avgör ett folks framtid. Eller frågor som liv och död, och vem som har rätt till liv. När alla vet om bristerna i vården och bristande sjukvårdsresurser i allt som krävs för en öppen strategi. Det fanns inte ens munskydd och handsprit att köpa i detta land.

Tegnell är fanatiskt intresserad av att titta på virus. Han kunde lika gärna vara myntsamlare, tornado entusiast, hoarder, etc. Där man ser det maniska beteendet ur historiskt perspektiv från en mörk tid, där ett överdrivet intresse av tåg och tågtabeller är en merit när logistiken i massdöd ska organiseras.

Det här är ingen enmansshow, FHM kommer med råd och rekommendationer, och detta görs inte bara av en person. Regeringen beslutar därefter vilken strategi vi ska ha.

Enmansshower ser vi kanske i länder som Brasilien (Bolsonaro), USA (Trump), Vitryssland (Lukasjenko)
Citera
2020-05-28, 10:46
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Man skulle naturligtvis försökt dra nytta av sjukhuset när man ändå byggde upp det men det här var bara ännu ett kostsamt exempel på Sveriges totala avsaknad av en plan. Man har utnämnt en massa kärringar på avgörande poster som nu står och bölar om hur ”naiva” de varit och ”ingen såg detta komma” trots att de i praktiken haft som enda uppgift att se saker komma och ha planer redo för alla eventualiteter. Beteendet går som en röd tråd genom hela coronahanteringen. Fåntratt, sluta tjafsa. Ett fiasko är ett fiasko.
Ja- vi bevittnar ett totalhaveri och kapitulation hos de ansvariga myndigheterna. Speciellt MSB har med stadig hand kört sin Titanic-skuta mot isberget. Invaggat i en dimma av okritiskt tänkande och oförmåga att se samband mellan PLANERING OCH RESULTAT. Otäckt också att personer på ledande befattningar verkar gå igenom denna största kris i samhället sedan krigsåren utan att det finns konsekvenser för uppenbar inkompetens.
Citera
2020-05-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du har ret.

Men dilemmaet opstår fordi Sverige som det eneste land ikke har indført lukkede grænser for udlændinge, og det udnytter skruppelløse danskere.

Et andet dilemma er et en stor del af biltrafikken til Bornholm foregår over Ystad, men der kunne en løsning vel være at der blev oprettet en korridor som danske billister ikke måtte forlade.

Karantæne er en mulighed, men ikke for svenskere der arbejder i København i stort antal da det ikke er svensk politik, så der vil være en forskelsbehandling mellem danske og svenske arbejdstagere på hver side af sundet.

Alting ville være lettere hvis ikke Sverige insisterede på at bedrive en corona-politik som er stik modsat af den som alle andre lande vælger.

Når situationen er som den er må det kloge valg være at forsøge at minimere smittespredning så meget som det nu er muligt indenfor de muligheder som findes.

Håller med dig. Jag längtar efter att Skåne tar ett grepp om smittspridningen. (Och övriga Sverige också förstås)
Vi i Skåne verkar ha legat långt framme gällande annat i att begränsa smittan.
Tänk om vi kunde börja smittspåra och sätta folk i karantän.
Sen är det bara att ställa upp en vägg av rökande snapphanar på gränsen mot övriga Sverige..
Citera
2020-05-28, 10:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men om vi räknar sedan 1945. Vad tycker du har haft större effekt på Sverige än detta? Oljekrisen 1973?

Jag har inte snackat om vad som har störst effekt. Jag tror inte denna vår kommer förankras i vårt kollektiva minne på samma sätt som Palmemordet, Estonia, Tsunamin och 9/11.
Citera
2020-05-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är du som inte riktigt förstår vad DÖD MED och AV covid-19 innebär.

Det är väl det jag förklarade?
Men för dej går det tydligen inte in...
Försöker igen då, en del av dom som avlidit och haft konstaterad C19 har varit döende och dött av andra orsaker än C19 kan varit stroke, hjärtinfarkt etc
Dom skrivs som avlidna pga C19 ändå

Somliga dör alltså ”med” c19 Och en del pga av
Citera
2020-05-28, 10:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Aa just det. Lycka till med svenne pensionen

Det var just det jag menade! Att pensionskistorna är fulla med pengar som staten kan låna från. De lägger bara en papperslapp i kistan med lånesumman!
Citera
2020-05-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Visst gick kanske FHM från vetenskap och fakta utifrån tidigare utbrott av virus, men man kunde ju ha skickat en epidemiolog till Kina i januari och fått en riktig faktabild.

Fast problemet var ju att Kina mörkade och WHO gjorde heller inte sitt jobb. Det ingen visste i slutet på februari när man tillät folk att resa till/från alperna/Iran o s v var att smittan spreds också innan folk visade på sjukdomssymptom. Det var ju också därför tragedin i Italien och Spanien med fotbollsmatcher o s v kunde äga rum i slutet på feb, början på mars.
Citera
2020-05-28, 10:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har full förståelse för att länder som kört hårda restriktioner inte vill ha in svenskar, men jag blir uppriktigt förbannad när jag förra helgen såg stora mängder danskregistrerade bilar i hela Skåne.
Om nu danskarna anser att det är en risk att få svenskar till Köpenhamn, så borde dom ju för fan stoppa sina landsmän från att åka andra hållet..

Norrmännen har ju karantän för sina medborgare som varit utomlands, men som dansk kan du dra direkt på krogen efter att ha shoppat på Emporia eller väla hela dagen..
Eller här är en tanke:
Vi i Sverige tar ansvar själva och bestämmer om de får komma in eller ej i stället för att kräva att de ska göra något!?

Jag vet att det är en galen idé...
Citera
2020-05-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har han fakturerat 1 miljon? Tror inte det och ingen är ensam hjärna bakom Sveriges corona strategi Sveriges dagliga dödstal må förefalla höga men vi är knappast de som har flest döda i världen per capita eftersom vår redovisning är är ärligare än väldigt många andra länder som bara redovisar döda på sjukhus.
Han har inte fakturerat 1 milj. Om han har kontrakt på 800 timmar då blir det 1 milj, speciellt när han håller på att fakturera alla sina TV intervjuer oxå som arbetstimmar !
Men det ska han rätta till, säger han.
Angående strategin eller snarare tragedin då kan du bara titta på grannländerna, Norge, Danmark och Finland. De redovisar inga dödsfall och vi redovisar 100 personer om dagen.
Det är en flygplanskrasch per dag med 100 passagerare ombord. Det är priset som Sverige betalar för den felaktiga strategin.
Varför vill du inte acceptera fakta ? Varför blundar du för verkligheten ?
Vad är det som hindrar dig att inte se läget med klar syn. Det är väldigt uppenbart att strategin är felaktig.
Sverige har fått kritik för sin strategi från alla möjliga hål i världen. Grannländerna har kritiserat, WHO har kritiserat, de flesta välkända smittskyddsforskare både på hemma plan och utomlands har kritiserat det svenska sättet att hantera pandemin.
Vad är det som behövs för att du ska ändra syn ? Det är en gåta för mig !
Citera
2020-05-28, 10:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Gällande din sista mening är jag benägen att hålla med men anser du att det finns en chans att det inte blir värre än just nu? Sydamerika har precis kommit igång, fan vet var Afrika landar och att Indien inte har exploderat är ett mysterium. Det här är inte över på långa vägar imho, vilket innebär att viruset redan skrivit in sig i pandemiernas historieböcker.

Eller missförstår jag dig? Du kanske bara menar smittan i Sverige?

Det finns såklart en risk att detta blir mycket värre men det vet ingen. Jag utgår ifrån läget just nu. Och ja, jag menade den svenska historieskrivningen. Det är mycket möjligt att framtidens skolungdomar i exempelvis Italien kommer läsa lite mer om denna vår.

Men om vi antar att det inte blir värre än så här i Sverige tror jag svenskar om tio år mest kommer komma ihåg att dasspappret tog slut på Ica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in