Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Lund-no-go-zone och jag tankade på som mest 2020-03-12 (sålde allt utom Swedbank och Telia i måndags)
När för övrigt Bosse bajs skrev nedanstående

12 mars stod inte stockholmsbörsen på botten dock så ni måste ha tankat något som inte var ett index och som då stod på någon annan typ av botten.
Botten för OMXS30 inträffade den 16 mars.
För t ex DJI (Dow Jones) den 23 mars.
Det som fick mig att höja på ögonbrynen var (
som sagt ... när det begav sig):
Datum DJI stått på under 20 för RSI14 och veckodatan,
år 2020: 16 mars
2008: 6 oktober
1962: 18 juni
1940: 20 maj
1917: 5 november
Historiskt signifikant data är som sagt intressant.
En annan makrofaktor var det faktum att 'Fear & Greed Index' slog i botten och låg på 2 (!) av 100 vilket också är en extrem av en extrem. Dvs det var helt uppenbart att vi var i en period som skrek "KÖPLÄGE".
Flest köp skedde för egen del mellan 11-26 mars.
Störst köp för OMXS30 skedde 23 mars, det datum då DJI gick under 20 för RSI14 samtidigt som OMXS30 var på väg att skapa en högre lägstanivå på dagliga (ett styrketecken) och samtidigt som man kunde skönja saker som högre lägsta för RSI14 @ dagliga (och en drös annat). OMXS30 var +1.85% från botten den dagen. Här fick faktiskt de flesta en till chans att köpa igen men det var få (ingen?) som pratade om köp då.
Innehavet i OMXS30 fylldes på den 24 mars när dubbelbottnen var ett faktum samt att MACD på dagliga började vända uppåt. Innehavet har fyllts på andra datum också när det varit en tydlig 'pullback' som dock snarare skapat högre lägstanivåer på dagliga.
Sen hade vi WTI som under en dag stod på extrema nivåer av extrema nivåer när dess kurs hamnade på -$35 (MINUS). Inte bara historiskt signifikant utan rentav en historisk anomali då det är en nivå som tidigare aldrig någonsin påträffats oavsett om man ser till 1000 år av data eller ej.
Dvs köpläge för olja. Innehavet i Olja är det som procentuellt ökat mest för egen del men där har jag inte lika mycket pengar som för OMXS30. Köpet (brent) utfördes på nivån $16.35 med 2x hävstång.
Nu är jag lång till det att trenderna ändrar sig eller det inträffar något historiskt signifikant i datan som historiskt varit negativt.