2020-05-28, 09:24
Medlem
Jävligt störigt att man sålde av Fing nu när dom just deklarerat ytterligare återköp av egna aktier
Citera
2020-05-28, 09:50
Medlem
PedoFilips avatar
Jaha plus idag igen då, SAS åker på jättesmäll vad fan trodde folk som handlat upp den till 11kr att dom skulle gå med vinst imorgon ? Kul att lite på magkänslan man köpte AAK igår i alla fall. Känns som att börsen gått upp för fort igen och det blir nog att sälja av mycket idag och imorgon beroende på stängning.
Citera
2020-05-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stockholmsbörsen går fantastiskt bra, har gått upp 25% sen i mars. Var det nån som lyckades pricka in och köpte vid rätt tillfälle?
Jag sålde aldrig, eftersom jag var övertygad om att nedgången inte skulle bli så långvarig. Att det skulle vända så snabbt var dock en överraskning, trodde på ett halvår eller ett år snarare. Nasdaq ligger redan flera procent plus, där anser man tydligen att corona inte kommer påverka ekonomin ö h t.
Man måste va enormt korkad om man tror att coronan inte kommer påverka ekonomin ö h t
Citera
2020-05-28, 10:02
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lund-no-go-zone och jag tankade på som mest 2020-03-12 (sålde allt utom Swedbank och Telia i måndags)

När för övrigt Bosse bajs skrev nedanstående

12 mars stod inte stockholmsbörsen på botten dock så ni måste ha tankat något som inte var ett index och som då stod på någon annan typ av botten.

Botten för OMXS30 inträffade den 16 mars.
För t ex DJI (Dow Jones) den 23 mars.

Det som fick mig att höja på ögonbrynen var (som sagt ... när det begav sig):

Datum DJI stått på under 20 för RSI14 och veckodatan,

år 2020: 16 mars
2008: 6 oktober
1962: 18 juni
1940: 20 maj
1917: 5 november

Historiskt signifikant data är som sagt intressant.

En annan makrofaktor var det faktum att 'Fear & Greed Index' slog i botten och låg på 2 (!) av 100 vilket också är en extrem av en extrem. Dvs det var helt uppenbart att vi var i en period som skrek "KÖPLÄGE".

Flest köp skedde för egen del mellan 11-26 mars.

Störst köp för OMXS30 skedde 23 mars, det datum då DJI gick under 20 för RSI14 samtidigt som OMXS30 var på väg att skapa en högre lägstanivå på dagliga (ett styrketecken) och samtidigt som man kunde skönja saker som högre lägsta för RSI14 @ dagliga (och en drös annat). OMXS30 var +1.85% från botten den dagen. Här fick faktiskt de flesta en till chans att köpa igen men det var få (ingen?) som pratade om köp då.

Innehavet i OMXS30 fylldes på den 24 mars när dubbelbottnen var ett faktum samt att MACD på dagliga började vända uppåt. Innehavet har fyllts på andra datum också när det varit en tydlig 'pullback' som dock snarare skapat högre lägstanivåer på dagliga.

Sen hade vi WTI som under en dag stod på extrema nivåer av extrema nivåer när dess kurs hamnade på -$35 (MINUS). Inte bara historiskt signifikant utan rentav en historisk anomali då det är en nivå som tidigare aldrig någonsin påträffats oavsett om man ser till 1000 år av data eller ej.

Dvs köpläge för olja. Innehavet i Olja är det som procentuellt ökat mest för egen del men där har jag inte lika mycket pengar som för OMXS30. Köpet (brent) utfördes på nivån $16.35 med 2x hävstång.

Nu är jag lång till det att trenderna ändrar sig eller det inträffar något historiskt signifikant i datan som historiskt varit negativt.
Citera
2020-05-28, 10:12
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
12 mars stod inte stockholmsbörsen på botten dock så ni måste ha tankat något som inte var ett index och som då stod på någon annan typ av botten.

En annan makrofaktor var det faktum att 'Fear & Greed Index' slog i botten och låg på 2 (!) av 100 vilket också är en extrem av en extrem. Dvs det var helt uppenbart att vi var i en period som skrek "KÖPLÄGE".

Störst köp för OMXS30 skedde 23 mars, det datum då DJI gick under 20 för RSI14 samtidigt som OMXS30 var på väg att skapa en högre lägstanivå på dagliga (ett styrketecken) och samtidigt som man kunde skönja saker som högre lägsta för RSI14 @ dagliga (och en drös annat). OMXS30 var +1.85% från botten den dagen. Här fick faktiskt de flesta en till chans att köpa igen men det var få (ingen?) som pratade om köp då.

Innehavet i OMXS30 fylldes på den 24 mars när dubbelbottnen var ett faktum samt att MACD på dagliga började vända uppåt. Innehavet har fyllts på andra datum också när det varit en tydlig 'pullback' som dock snarare skapat högre lägstanivåer på dagliga.

Sen hade vi WTI som under en dag stod på extrema nivåer av extrema nivåer när dess kurs hamnade på -$35 (MINUS). Inte bara historiskt signifikant utan rentav en historisk anomali då det är en nivå som tidigare aldrig någonsin påträffats oavsett om man ser till 1000 år av data eller ej.

Dvs köpläge för olja. Innehavet i Olja är det som procentuellt ökat mest för egen del men där har jag inte lika mycket pengar som för OMXS30. Köpet (brent) utfördes på nivån $16.35 med 2x hävstång.

Nu är jag lång till det att trenderna ändrar sig eller det inträffar något historiskt signifikant i datan som historiskt varit negativt.
'

Våra Millicom går bra nu.
De norska oljerelaterade bolagen går också bra.
Citera
2020-05-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Vi köpte enskillda aktier och vid flera tillfällen dom dagarna. I alla fall enligt vad som redovisades i tråden.

För egen del lyckades jag träffa botten med bara några örens marginal när det gäller Fing tror det var den 17e mars och inte långt i från för Ericsson.

Gråter fortfarande över att jag missade Lupe och Boliden dom dagarna. Hade jag gått helt på känsla hade dom också håvats in på nära exakta botten. Men tyvärr började jag läsa runt på div forum och vad övriga ansåg vilket sådde frön av tvivel starka nog att börja vackla lite.

Har du någon länk till girighetsindexet det lät intressant!?
Citera
2020-05-28, 10:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Vi köpte enskillda aktier och vid flera tillfällen dom dagarna. I alla fall enligt vad som redovisades i tråden.

För egen del lyckades jag träffa botten med bara några örens marginal när det gäller Fing tror det var den 17e mars och inte långt i från för Ericsson.

Gråter fortfarande över att jag missade Lupe och Boliden dom dagarna. Hade jag gått helt på känsla hade dom också håvats in på nära exakta botten. Men tyvärr började jag läsa runt på div forum och vad övriga ansåg vilket sådde frön av tvivel starka nog att börja vackla lite.

Har du någon länk till girighetsindexet det lät intressant!?

Mjo, ok. Gjorde ungefär samma men man kan kanske inte påstå att man köpte på botten då utan mer att man köpte kring klustret där bottnen var. Jag använde DCA (Dollar Cost Averaging) för att gå in kring datumen vid bottnen. Något köp eller två var visserligen nära botten, men inte alla. Det är dock skitsamma -- jag tar +2-7% från botten alla dagar i veckan. :) Det viktigare är att köpa i klustret där det ser som värst ut och sedan fortsätta köpa när/om man får en bekräftelse på att det vänder (något jag gjort, dvs jag har köpt även efter den 23:e mars när t ex OMXS30 skapat nya högre lägstanivåer osv).

Köper annars inte aktier men tyvärr är det lite där man får titta nu om man vill köpa saker som fortfarande ligger nära någon typ av botten. Vissa bolag har dock björntrender på över 10 år och sådant, inte överdrivet lockande även om uppsidan kan vara stor (men nedsidan också då....). Oscar Properties är ett typexempel, gigantisk uppsida men också en extrem björntrend som sträcker sig över flera år. Ett 'bubbel-företag' som blir det första att ryka så fort fastighetsbranschen inte pekar spikrakt uppåt.

'Fear & Greed Index':
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/
Dock CNN, men data är data.

Mest intressant med ovan är inte de absoluta talen utan trenderna. De absoluta talen är bara intressant i ett sådant case där man når extremer av extremer (som fallet när F&G stod på 2/100).

Spontant tycker jag en neutral syn är ganska träffande för tillfället.
Det är inte bra ännu, men det har varit sämre osv.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-28 kl. 11:12.
Citera
2020-05-28, 11:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
'

Våra Millicom går bra nu.
De norska oljerelaterade bolagen går också bra.

Trodde inte att någon annan vågade sätta sig med Millicom faktiskt.
Det verkar inte vara en särskilt populär och glamorös aktie.

Just det innehavet har varit sisådär, något jag dock räknade med skulle bli fallet. Köper man när det fortfarande ser dåligt ut får man räkna med att det backar på kort sikt trots allt. Jag är nöjd om jag öht står på plus inom en vecka.

Såg annars att min position där står på +13.15% (köpte MINI L och inte själva aktien så runt 2x hävstång). Förväntar mig dock att det går en del upp och ned så dessa runt +13% kan lika väl bli -5% imorgon ungefär som Norwegian också har hög volatilitet för tillfället (ganska givet efter uppgångar på runt 25% och liknande på enskilda dagar).

Var sugen på att köpa norsk olja faktiskt, men har haft annat för mig.
Där verkar gå att göra en del fynd fortfarande.

-

RSI14 för veckodatan för svenska branschindex (från Avanza:s 'branschindex'):
https://i.imgur.com/cSzU1eR.png

Telekom (dvs Millicom och Telia t ex) samt fastigheter ligger fortfarande lågt.
Stod lågt förr också varpå mina innehav i just Millicom, Telia och Fabege (fastigheter).
Citera
2020-05-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ja, jo jag kanske har lite svårt att få ihop beloppen han svänger sig med med att han också verkar sälja begagnade kläder på tradera i lite större omfattning.

Inte för att det på något sätt är fel att se om sitt hus även om man är mångmiljonär men rör man sig med så mycket pengar tycker man kanske att det borde att gå att få ut mer av en nerlagd arbetstimme än vad försäljning av gamla kläder ger.

Men tajmingen tycker jag nog han verkar ha.

Hur går det själv ligger du kvar med din strategi och förhoppningar om en lägre botten än den i mars?
Ligger fortfarande ute och kommer att göra så fram tills nästa år. Du kan kalla det ”förhoppningar” men min metod att hålla mig utanför affärer när det är skakigt har gynnat mig och min ekonomi väl. Enda som kommer bli problematiskt nästa år när smällen kommer efter alla konkurser, arbetslösa och låga vinster för börsbolag blir att kunna välja vad man skall lägga sina pengar på, börsen kommer va billig, fastigheter kommer va billiga, utlandsboenden kommer va billiga osv.. så blir snarare vad man skall välja som kommer va den stora nöten att knäcka, men ni som kastar in allt på börsen nu slipper ju de problemen för ni har ju inga likvider att handla för då utan får väl mest lägga tid på att släcka bränder och täppa igen de hål som läcker mest just då 🙂
Citera
2020-05-28, 11:27
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja det var roligt att även Swedbank återhämtade sig. Vad har du för målkurs där?

Jag saknar ord att beskriva hur förbannad jag blev.

Det känns som att man nu straffas både i det lilla privata OCH det stora och blir en förlorare om man sköter sin ekonomi.

Betalar man av sitt bostadslån blir man omsprungen av den som har lån över skorstenen.

A-kassan hade man inte behövt vara med i för krisar det ändras reglerna.

Här man en sund inställning till risk och börsen straffas man pga stimulanspaket som vräks ut och dopar börsen ekonomiskt.

Lever man i ett land med en regering som hållt statsskulden nere ska man betala för andra.

Lyxfällan beteende premieras på bekostnad av dom skötsamma och vi som stått emot behovet av omedelbar behovstillfredsställelse ska tydligen i allt mindre grad kunna njuta frukten av att ha ordning på bitarna och där igenom göra bra affärer.
Swedbank harvade ganska enkelt, och länge, kring 200 kr. Jag tror att storbankernas era kan närma sig slutet (?) så dit kommer vi inte igen, de kommer kanske att ha samma vinst i 1-2 år till sedan kommer de att självdö. Säg att kursen dessutom är nertryckt 30 kr pga härvan med penningtvätt och USA-stämningar. Då hamnar jag på ett klart säljläge kring 150 kr. Swedbank stod i 161 kr precis innan corona. Vi har fortfarande inte sett om corona kommer att orsaka kreditförluster i stor skala, men det bör klarna inom 6 månader. Så om Swedbank ligger i intervallet 130-150 kr kring jul så kommer jag att sälja allt. Dagens kurs 111 kr, alltså en uppsida på 18-36% för min del, jag har 6mkr i Swedbank. En del tyvärr köpt i augusti förra året när de dippade enormt men priset var ändå kring 130 efter dippen dvs högre än nu.

Hela världen leker Lyxfällan. Och vi som sett det programmet vet hur det går. Någon bestämt man (tysk vore bra) måste komma utifrån och bestämma över stollarna som lever över sina pengar. Stollarna blir utfattiga i minst 5 år och måste ändra sitt beteende helt och hållet. Om de gör det kan de åter leva ett vanligt Svensson-liv. Men de kommer aldrig att kunna spendera mycket igen.

Apropå EUs 5000 miljarder, Danmarks 200 miljarder, USAs 2 trillions, vi kommer att få läsa fantastiska artiklar i media redan i höst hur absolut fel personer, företag, och länder fick dessa bidrag. Och de kommer att vara puff borta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-28 kl. 11:29.
Citera
2020-05-28, 11:28
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat.
Ingen enskild användare behöver bevisa sina eventuella inköp och vinster i tråden.
Inlägg som "Pic or it didn't happen" är alltså inte inom topic.
//mod
Citera
2020-05-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror att storbankernas era kan närma sig slutet (?) så dit kommer vi inte igen, de kommer kanske att ha samma vinst i 1-2 år till sedan kommer de att självdö. .

Håller med. Många utmanare/startups som ligger långt före vad storbankerna erbjuder, billigare och bättre. Snart har vi nationella kryptovalutor också. Jag ser det som positivt om storbankerna tappar mark till mindre aktörer, de har för mycket makt oavsett.

On topic: Det är i princip för sent för att "fynda under corona", det skulle ni gjort för 4-7 veckor sedan. Tror vissa kortsiktiga spekulationer kan vara intressanta dock, tog själv in +40% på Norwegian t.ex. men också lite risky att spekulera i flygbolag.

Till er som missade botten och önskar att ni hade köpt mer: Det kommer fler kriser. A crisis is the biggest opportunity
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in