2020-05-27, 22:29
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vad tror du om norska oljebolag som gått ner mycket. Är det dags för revansch snart?

Nja, ner och upp får man vel säga. Jag sitter i Aker BP och dom har ju gått upp omlag 70% sen sista veckan i mars . När dom ska vidare uppåt är det priset på oljan som bestämmer, i kväll har det gått ner lite.
Citera
2020-05-27, 22:41
Medlem
sinewaves avatar
På tal om att saker och ting ser dåliga ut ...
I lägen där det ser som absolut sämst ut i ekonomin är det historiskt köpläge.

Här är en jämförelse för när UNRATE (amerikanska arbetslösheten) träffat toppen och hur S&P500 utvecklat sig under samma period,

2009
- Arbetslösheten ökar med 20% och når toppen på 10% arbetslöshet oktober 2009
- S&P500 träffar botten långt tidigare och går från botten till det att högst arbetslöshet nås +15%
- S&P500 slutar året på +11.63%

---

2003
- Arbetslösheten når den lokala högsta juni 2003
- S&P500 träffar botten sep 2002 och från den punkten till när UNRATE står som högst går indexet +19%
- S&P500 slutar året 2003 på +32.27%, inte så pjåkigt när det samma år råder 'massarbetslöshet'

---

1992
- Arbetslösheten når lokala högsta juni 1992
- S&P500 påverkas inte överhuvudtaget
- S&P500 avslutar år 1992 på +2.27%

---

1982
- Arbetslösheten når lokala högsta december 1982
- S&P500 går månaden efter +3.82%
- S&P500 avslutar katastrofåret 1982 på +22.42%

---

2020
- Arbetslösheten når rekordhöga nivåer (för att man räknar annorlunda, men ...)
- S&P500 går månaden efter ...
- S&P500 avslutar katastrofåret 2020 på ...

---

Det kan som sagt ändå gå sämre ... för det kan det alltid, men det är en typ av icke-problem med något så enkelt som världens enklaste trendföljning eller dylikt.
Citera
2020-05-27, 23:01
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Allt som gått ned väldigt mycket och nått historiskt signifikant låga nivåer för dess egna kurs har förmodligen en högre uppsida än nedsida för tillfället.

Du får titta hur det ser ut från bolag till bolag och jämföra med index för oljebolag osv för att själv avgöra vad som är mer köpvärt och inte.

Ja precis, det är det jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nja, ner och upp får man vel säga. Jag sitter i Aker BP och dom har ju gått upp omlag 70% sen sista veckan i mars . När dom ska vidare uppåt är det priset på oljan som bestämmer, i kväll har det gått ner lite.

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Vilka oljebolag menar du? Känns lite sent nu för att fynda. Exempelvis Equior ligger ju +5 % på 3 månader. Sen botten i år har Aker BP gått upp 70% och DNO 92 %.

Ocean Yield
Shelf Drilling
BW LPG
S.D. Standard Drilling
Akastor
Subsea 7
Flex LNG
Nordic Mining
Fronline
Odfjell drilling
Magseis Fairfield

Personligen är jag mest intresserad av de fetmarkerade.
Citera
2020-05-27, 23:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Ocean Yield
Shelf Drilling
BW LPG
S.D. Standard Drilling
Akastor
Subsea 7
Flex LNG
Nordic Mining
Fronline
Odfjell drilling
Magseis Fairfield

Shelf Drilling: Björntrend sedan 2018
Akastor: Björntrend sedan 2007
Flex LNG: Inte som de två ovan, har satt in en högre lägsta för veckodatan och har ett positivt kryss för MACD på 1v, dock björntrend sedan 2018
Odfjell drilling: Har satt en dubbelbotten för veckodatan, närmar sig positivt kryss för MACD på 1v, stor 'gap' hela 85% upp på 1v, låg RSI14 för 1v (31.80)
Magseis Fairfield: Samma som ovan i pricip

De två sista tycker jag är värda att titta närmare på.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-27 kl. 23:25.
Citera
2020-05-27, 23:58
Medlem
Fy fasen vilken dag på börsen. Känns som allt mitt gick skit. Sinch och Astra hade sanslösa dippar idag! Kolla man på min lista va de märkligt att omx ens gick upp. Storytel har man läst mycket gott om och där är kanske läge att köpa in sig efter dagens dipp. Även Getinge ser ut att vara köpläge på? Hoppas på återhämtning imorgon
Citera
2020-05-28, 00:30
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Ocean Yield
Shelf Drilling
BW LPG
S.D. Standard Drilling
Akastor
Subsea 7
Flex LNG
Nordic Mining
Fronline
Odfjell drilling
Magseis Fairfield

Håll ett öga på Odfjell.
Citera
2020-05-28, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
På tal om att saker och ting ser dåliga ut ...
I lägen där det ser som absolut sämst ut i ekonomin är det historiskt köpläge.

Här är en jämförelse för när UNRATE (amerikanska arbetslösheten) träffat toppen och hur S&P500 utvecklat sig under samma period,

2009
- Arbetslösheten ökar med 20% och når toppen på 10% arbetslöshet oktober 2009
- S&P500 träffar botten långt tidigare och går från botten till det att högst arbetslöshet nås +15%
- S&P500 slutar året på +11.63%

---

2003
- Arbetslösheten når den lokala högsta juni 2003
- S&P500 träffar botten sep 2002 och från den punkten till när UNRATE står som högst går indexet +19%
- S&P500 slutar året 2003 på +32.27%, inte så pjåkigt när det samma år råder 'massarbetslöshet'

---

1992
- Arbetslösheten når lokala högsta juni 1992
- S&P500 påverkas inte överhuvudtaget
- S&P500 avslutar år 1992 på +2.27%

---

1982
- Arbetslösheten når lokala högsta december 1982
- S&P500 går månaden efter +3.82%
- S&P500 avslutar katastrofåret 1982 på +22.42%

---

2020
- Arbetslösheten når rekordhöga nivåer (för att man räknar annorlunda, men ...)
- S&P500 går månaden efter ...
- S&P500 avslutar katastrofåret 2020 på ...

---

Det kan som sagt ändå gå sämre ... för det kan det alltid, men det är en typ av icke-problem med något så enkelt som världens enklaste trendföljning eller dylikt.

Arbetslöshet = låg ränta
Citera
2020-05-28, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har slagit mitt personliga ATH idag 74 944 418 kr på min avanza-depå i denna sekund.

Jag tror jag kommer att sälja hälften av mitt innehav 44mkr om det stiger 5% till dvs 2mkr. .

Men du hade ju sålt och låg hälften likvid redan 20-05-15..!?
Citera
2020-05-28, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stockholmsbörsen går fantastiskt bra, har gått upp 25% sen i mars. Var det nån som lyckades pricka in och köpte vid rätt tillfälle?

Lund-no-go-zone och jag tankade på som mest 2020-03-12 (sålde allt utom Swedbank och Telia i måndags)

När för övrigt Bosse bajs skrev nedanstående

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte varför jag skall ödsla tid på dig, en person som går in och storhandlar på börsen idag är ingen jag vill diskutera investeringar med.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-05-28 kl. 04:18.
Citera
2020-05-28, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
Är första nyemissionen jag är inblandad i. Har inte kollat allt för mycket. Följt lite analyser. Sett nya riktkurser på ~37kr.

Allt annat lika i omvärlden etc är det "bara" du tar dagens börsvärde för hela företaget och delar med det nya antalet aktier som kommer finnas efter emissionen så får du ett riktvärde.

Sen får du uppskatta/gissa vad kursen du då får fram stiger med pga kapitalet som tillförts.
Citera
2020-05-28, 07:23
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Dock kvarstår det faktum som jag länge pekat på: börsen går bra för att det saknas alternativ så länge ränta är så pass låg. Alla som har pengar över satsar på aktier, allt kapital hamnar på börsen. Detta driver efterfrågan och kurserna. Verkligheten med arbetslöshet och minskade vinster för företagen rör liksom inte börsen. Det var länge sedan kurserna styrdes av företagens förväntade vinster.
Sen ska man också veta att de företag som är på börsen oftast är framgångsrika stora bolag. När den reala ekonomin går nedåt är de mer motståndskraftiga än små familjeföretag. De som överlever kan desdutom tjäna marknadsandelar när den reala ekonomin går upp.

Vad det gäller arbetslöshet är det dåligt pga minskad konsumtion. Men kan också vara bra för företagen pga minskad lönekonkurrens. Arbetskraften tenderar att bli billigare när folk är nöjda med att i huvudtaget ha ett jobb.
Citera
2020-05-28, 08:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men du hade ju sålt och låg hälften likvid redan 20-05-15..!?
"hälften" var inte en exakt beskrivning, det blev ca 40% eftersom jag valde att behålla alla Swedbank. Dessa har stigit rejält sedan dess och därför har aktieinnehavet ökat kontra kontanterna. Nu har jag exakt 75mkr varav 44mkr aktier övrigt kontant. Går det bra på börsen idag säljer jag 11mkr aktier, och jag kommer att iterera med 10mkr-försäljningar mot att sälja allt om det fortsätter uppåt. Eftersom jag är övertygad om att någon av mina förutsägelser om coronas efterverkningar kommer att slå till inom 6 månader och sänka börsen.

Vad tycker ni om EUs nya master plan, vi ger bort 5000 miljarder till offer för corona? Dvs till de länder som skött sig sämst inklusive Sverige får jag anta. Tyskland kommer inte att få en krona så de får betala. Hur mycket av dessa pengar kommer att gå till börsen? Alla EU-medborgare ska sedan återbetala beloppet gemensamt under 10 år eller så. Jisses vilken framtid vi har.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-28 kl. 08:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in