2020-05-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Oj hjälp, du utmanar verkligen mitt minne nu ;-)
Hatobjekt var oftast killar som ratat henne på ett eller annat sätt. Eller tjejer som hon såg som rivaler.
Minns en kille som hon var väldigt intresserad av och hon visade det för honom väldigt tydligt.
Han var dock inte alls intresserad av henne, han var tydlig med det, inte på ett otrevligt sätt eller så utan bara vänlig men bestämd liksom.
Hon ville inte acceptera det. Hon försökte lite till att fånga hans uppmärksamhet men när det inte gick så började hon lägga tid på att göra hans liv svårt, det blev som ett projekt nästan.
Han var ju intresserad av en annan tjej och hon försökte plötsligt bli "kompis" med henne, gå på samma fester osv. Hon pratade mycket skit om honom till henne vet jag. Jag vet inte exakt vad hon sa men hon gjorde vad hon kunde för att den här tjejen inte skulle vilja se åt honom ens.
Hon spred ut lögner om honom. Att han plågat sin katt, att han legat med sin syster och att han våldtagit henne.
I det lilla samhället vi bodde blev det ju så klart jobbigt för honom.
Hon kunde vilja att vi skulle gå till hans arbetsplats och "bara vara" utanför när han slutade för dagen. Att vi typ bara skulle stå där och röka. För att göra honom nervös typ.

Jag trodde ju på allt hon sa om katten, systern och våldtäkten. Hon grät ju och var fruktansvärt övertygande. Jag tyckte ju att han var dum i huvudet och jag hade inget alls emot att göra honom illa till mods.

Angående vilka som blev favoriter och om de gjorde något särskilt så kunde jag aldrig räkna ut det. Tro mig, jag försökte förstå det där!

Så många minnen som kommer tillbaka när du skriver om henne.
Har lyckats förtränga rätt mycket märker jag.
Blir intressant och se hur hon ska försöka ljuga ur sig denna situation.

När började det gå såhär snett för henne?
Fick hon medicin, rätt sådan, som barn?
Gud vet vad hon lider av alltså...
Citera
2020-05-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santalucia84
Det borde man ha läst om i sådana fall. Och känns ju lustigt om de skulle sms:a om nåt sånt när de satt hemma tillsammans

Det finns ej i sms, men R nämner i ett av förhören att hon hört pappan nämna något om att "det fanns motiv" och syftat på att dom kunnat göra sig av med E och hävda till polis att familjehemmet kidnappat henne
Citera
2020-05-27, 22:59
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Så många minnen som kommer tillbaka när du skriver om henne.
Har lyckats förtränga rätt mycket märker jag.
Blir intressant och se hur hon ska försöka ljuga ur sig denna situation.

När började det gå såhär snett för henne?
Fick hon medicin, rätt sådan, som barn?
Gud vet vad hon lider av alltså...

Ja, jag märker det med, så många minnen som kommer tillbaka när man börjar försöka gå tillbaka i skallen.
Hon fick inga mediciner eller diagnoser som barn vad jag vet.
Men ljugit och hållit på gjorde hon från att jag lärde känna henne då hon var 13 år, ända tills jag valde att sluta ha kontakt med henne helt, då var vi 19 år.
Citera
2020-05-27, 23:00
Medlem
Vilket samhälle är R ifrån?

Undrar om uppväxten i Jehovas V kan ha satt sin prägel på henne?

Den bilden som målas upp av henne från skoltiden känns igen på en annan tjej i en helt annan stad som också varit med i JV.

Undrar vad som gick snett för den här mamman.

Tack till er som delar med er av hennes bakgrund.
Citera
2020-05-27, 23:00
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeki
Vilket samhälle är R ifrån?

Undrar om uppväxten i Jehovas V kan ha satt sin prägel på henne?

Den bilden som målas upp av henne från skoltiden känns igen på en annan tjej i en helt annan stad som också varit med i JV.

Undrar vad som gick snett för den här mamman.

Tack till er som delar med er av hennes bakgrund.

Ulricehamn
Citera
2020-05-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Det sms:et har jag totalt missat. Är du säker på att du inte minns fel? Kommer du ihåg ungefärlig plats och kontext i FUP?

"Och sen sa ju Putte till mig att jag ska
träffa Jojo klockan 11 imorgon och det är viktigt. Och så gick ju han iväg och träffade
Jojo och jag trodde ju eftersom inte ni hade hittat hans telefon, att han hade kastat den
på vägen. Men nu förstår jag det som att ni har hittat hans telefon?! ja, ska vi se mer…
också har jag något svagt minne av att han sa någonting om familjehemmet. Jag vet inte
riktigt hur jag ska uttrycka mig, att det finns ju motiv till någon som ville röva bort
henne, eller någonting sådant. Och som jag sagt till er tidigare, så har jag försökt tänka
logisk och lägga ihop pusselbitar och så har jag försökt göra det tillsammans med
Rebeca. Och hon har bara varit så här, "jag förstår inte det här med Jojo, jag förstår inte
det här". Och jag har suttit och tänkt, försöka tänka så här logiskt och bara okej, men
hon hittades som hon hittades, han har kontaktat Jojo, som han aldrig gjorde, de alltså,
de umgicks inte någon av de här bröderna, det var absolut inte vanligt och Jojo har
aldrig varit i vår lägenhet tidigare. Då tänker jag, varför skulle han kalla dit Jojo om inte
det var för att få hjälp med att, alltså jag har så svårt att uttrycka i ord, det gör ju så ont i
mig alltså… men ja för att liksom förbereda för att hon skulle försvinna helt enkelt. Och
sen så antar jag att, att det var det de skulle göra på torsdagen men att Jojo fick honom
på andra tankar genom att kontakta storebrodern eftersom det var han som hade ringt in
och larmat, så han pratade väl Putte till rätta."

sidan 584/1322 (eller 350 står det i högra hörnet)
Förhör med Gustafsson, Rebecka Linnea; 2020-03-20 10:06
Citera
2020-05-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k-cat
träffa Jojo klockan 11 imorgon och det är viktigt. Och så gick ju han iväg och träffade
Jojo och jag trodde ju eftersom inte ni hade hittat hans telefon, att han hade kastat den
på vägen. Men nu förstår jag det som att ni har hittat hans telefon?! ja, ska vi se mer…
också har jag något svagt minne av att han sa någonting om familjehemmet. Jag vet inte
riktigt hur jag ska uttrycka mig, att det finns ju motiv till någon som ville röva bort
henne, eller någonting sådant. Och som jag sagt till er tidigare, så har jag försökt tänka
logisk och lägga ihop pusselbitar och så har jag försökt göra det tillsammans med
Rebeca. Och hon har bara varit så här, "jag förstår inte det här med Jojo, jag förstår inte
det här". Och jag har suttit och tänkt, försöka tänka så här logiskt och bara okej, men
hon hittades som hon hittades, han har kontaktat Jojo, som han aldrig gjorde, de alltså,
de umgicks inte någon av de här bröderna, det var absolut inte vanligt och Jojo har
aldrig varit i vår lägenhet tidigare. Då tänker jag, varför skulle han kalla dit Jojo om inte
det var för att få hjälp med att, alltså jag har så svårt att uttrycka i ord, det gör ju så ont i
mig alltså… men ja för att liksom förbereda för att hon skulle försvinna helt enkelt. Och
sen så antar jag att, att det var det de skulle göra på torsdagen men att Jojo fick honom
på andra tankar genom att kontakta storebrodern eftersom det var han som hade ringt in

Stort tack! Det var därför jag inte kom ihåg detta, har inte hunnit läsa genom alla delar av förhören ännu.
Citera
2020-05-27, 23:45
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasohelyju
Det finns ej i sms, men R nämner i ett av förhören att hon hört pappan nämna något om att "det fanns motiv" och syftat på att dom kunnat göra sig av med E och hävda till polis att familjehemmet kidnappat henne

Citat:
Ursprungligen postat av k-cat

Tack 🙏🏻
Jag har scrollat i en o en halv timme, o när jag var på sidan 700-någonting så blev mobilen knäpp o stängde ner hela FUP. Jag kände att jag inte orkade scrolla igen, så tack så jättemycket för hjälpen (skönt att veta att jag inte inbillar mig saker).
Citera
2020-05-28, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Hur kan Martin Bengtsson få vara kvar på advokatbyrån? Han måste ju vara en enorm belastning. Se bara deras rating numera.

1. Dem avvaktar nog tills det "blåser förbi" och folk tröttnar
2. Dem anser inte sig skyldiga till något då Martin började jobba där 1 månad efter fallet
Tog upp det tidigt i tråden att jag tror att det är därför han vände från rättegångar, han skulle börja jobba på en ny firma 1 månad efter E's rättegång i kammarrätten så han gjorde nog sig bara av med alla sina fall, fick så mycket arvode som möjligt och sen stack utan att se sig om. Man ser det överallt "Det är ytterst ovanligt att ett barns biträde går emot sådär"
Snubben har inga som helst samvete och svaret alla fick på deras hemsida var under all kritik. Sen tog dem bort hela sidan!

Citat:
Erfarenhet
Advokatbyrån Choice
Advokat
Advokatbyrån Choice
okt 2018 – nu 1 år 8 månader

Stockholm, Stockholms län, Sverige

Om man kollar hans historik så har han inte jobbat länge på andra platser förutom advokatfirman som hade hand om E's mål. Där hade han jobbat i 3 år (alla andra är max 1 år)
Så en oerfaren, uttråkad, trött på sitt jobb kille som snart ska börja på ett nytt jobb? Svårt att inte göra en annan slutsats.
Senast redigerad av Citra 2020-05-28 kl. 08:11.
Citera
2020-05-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Att engagera sig emotionellt såpass mycket att man gråtandes sitter och kramar sitt barn samtidigt som man läser som jag sett användare skriva här, eller må dåligt och inte vilja läsa men ändå tvinga sig till det som andra skrivit tycker jag är konstigt och det jag syftar till. Att som privatperson ringa till chefer och ifrågasätta att folk är fortsatt anställda tycker jag också är ett anmärkningsvärt beteende.

Visst är det som hänt fruktansvärt men att ett helt land skulle vara satt i sorg är att överdiva en smula.

Håller inte alls med. Det är i en sådan här händelse som människor borde gå samman och visa att det inte är okej. Både föräldrar och myndigheter.
Händelsen är en av dem värsta jag har läst om att en försvarslösa 3 åring skickas tillbaka till människor som inte är kapabla att ta hand om sig själva ens och dör sedan en plågsam död trots att myndigheter stod mitt framför henne. Klart att det väcker känslor och avsky.

Jag själv brukar inte bli såhär känslosam till liknande händelse, men det är något i det här fallet som får mig att bli extremt påverkad och väldigt ledsen. Kanske för att myndigheter blev varnade och kunde rädda henne men gjorde inte det? Vem vet.

Jag vet iallafall att jag känner tacksamhet att människor visar såhär mycket intresse och omtanke på olika sätt för det här stackars barnet och några kanske uttrycker det mer än andra men det är fortfarande engagemang.
Mer än vad myndigheter har gjort i det här ärendet. Och det är mer än vad hennes egna föräldrar har gjort också.
Citera
2020-05-28, 08:23
Medlem
Börjar 08:30 idag! Kommer inte kunna rapportera mer än kanske var 2e timme vad som skrivs!

Citat:
Det händer i dag
I dag fortsätter huvudförhandlingen om Esmeraldas död - och vår liverapportering. Vi är under hela dagen på plats i Norrköpings tingsrätt, där rättegången återupptas klockan 08.30.

Under de två tidigare rättegångsdagarna har åklagaren och försvararen hållit sakframställningar. De har då fått ge din bild av vad som skedde i lägenheten där Esmeralda, 3, hittades död i januari.

På tisdagen hölls förhör med den tilltalade mamman.

På torsdagen är en rad vittnen kallade till förhör. Polisen som var först på plats i lägenheten och tog beslutet att gripa Esmeraldas föräldrar ska få svara på frågor, precis som mamman i det familjehem där Esmeralda bott under stora delar av sitt liv.

Esmeraldas biologiska mamma står åtalad misstänkt för bland annat mord. Hon förnekar brott. Det blir därför åklagare Anna Landers uppgift att med hjälp av teknisk bevisning och uppgifter som framkommit - eller framkommer - i förhör för rätten bevisa att mamman är skyldig till brott.

Vi har pratat med Johanna Björkman. Hon är tidigare advokat, men har tidigare också arbetat som åklagare. Hon är också en del av expertteamet i SVT:s kriminalmagasin Veckans brott. Hon förklarar för oss att det som saken handlar om i rätten i det här målet är det så kallade "garantansvaret". Det förklaras som en vårdnadshavares skyldighet att skydda och ha omsorg om sitt barn. Hon menar att det är detta som kan göra att Esmeraldas mamma till sist fälls för mord.

Nu väntar vi på att få komma in i rättssalen. Huvudförhandlingen drar i dag i gång en halvtimme tidigare än andra dagar. Dagen kommer inledas med att vi ska lyssna till ett inspelat förhör med Esmeraldas pappa som gjordes innan hans död.

Experten: Övrig bevisning blir viktig
Enligt åklagare Anna Lander mördade Esmeraldas mamma sin dotter genom att utsätta henne för våld, i kombination med att ge henne narkotiska preparat. Det har mamman nekat till.

Beskrivningarna om vad som egentligen hände innan flickans död går isär. Johanna Björkman tror att den övriga bevisningen i målet blir viktig.

– Enligt den rättsmedicinska utredningen fanns det en liten möjlighet att flickan kunde ha överlevt om hon hade fått akutsjukvård. Det finns inte ingen anledning att ifrågasätta den skrivelsen. Det är en rättsläkare som har gjort den utifrån hur dödsförloppet kan ha gått till, säger hon till oss.
Citera
2020-05-28, 08:58
Medlem
Fortsättning:

Därför kan mamman dömas för mord
Citat:
Även om det inför rätten inte går att bevisa att mamman själv utdelat våldet eller gett dottern drogerna kan hon dömas för mord ändå, enligt Johanna Björkman.

Hon hänvisar till det tidigare nämnda "garantansvaret".

– Redan genom att flickan har utsatts för det här våldet i hemmiljön har mamman brustit i garantansvaret, vilket handlar om allt från att se till att ditt barn får akutsjukvård som att det skyddas från faror och risker.

– Kan det därutöver även konstateras att mamman haft ett likgiltighetsuppsåt till mord, alltså varit likgiltig inför risken att hennes dotter skulle kunna avlida av sina allvarliga skador, spelar garantansvaret en stor roll för mammans underlåtenhet att agera.

Mamman leds in i rättssalen

Hon har även i dag svarta kläder och hon tittar rakt fram.

Det är alltså ett videoförhör som hålls med pappan den 31 januari i år.

Pappan uppger att han är medveten vad han är misstänkt för.

Han förnekar brott även i detta förhör.

Pappan har i förhöret en filt över axlarna.

Utdrag ur förhöret: "Esmeralda ramlar, i samband med ett bad. Jag ser inte exakt hur hon ramlar. Men hon står å hoppa i badkaret alltid när hon badar. //...// jag hinner ju inte mer än vända ryggen till. Så slår hon omkull. Slår i huvudet, förstår jag ju. För hon svimmar ju av. Hon kommer ner i vattnet. Jag drar ur, lyfter upp henne ur vattnet. Hon är ju..avsvimmad då."

Pappan berättar vidare att han springer med Esmeralda till hennes rum, lägger henne på sängen och påbörjar hjärt- och lungräddning.

Han berättar att han använder en slang för att suga ut vatten ur hennes lungor som han menar att hon fått i sig i samband med fallet i badkaret

Utdrag ur förhöret: "I panik över vad vi har varit med om, dom sista åren, så fattar jag helt fel beslut. Och inte ringer 112, direkt vilket jag omedelbart skulle ha gjort naturligtvis."

Pappan berättar att han tittar till Esmeralda flera gånger och att han vid något läge förstår att hon är avliden.

"Jag får panik. Lindar in henne i nåt lakan. Och instinktivt i nån plast".

Pappan berättar att han tar kontakt med sina bröder och att han dagen efter berättar för dem att Esmeralda har avlidit. En av bröderna ringer då till 112.

Pappan berättar om när polis anlände till lägenheten.

"Sen ringer på dörren hemma, nej knackar på dörren hemma. //...// Jag förstår ju att min bror redan har ringt då. Då så släpper jag in den här polismannen och visar vart hon ligger. Och..ja sen vart ju jag iväg.. ivägförd därifrån."

"Jag visste inte vad jag skulle göra och hade panik. Satt igår och stoppade i mig massa med tabletter och skit. Äh..jag mådde så dåligt."

Pappan gråter i förhöret när han berättar sin historia.

"Just nu ångrar jag bara att jag inte ringde direkt. //...// Men jag tror inte tyvärr att det hade gått annorlunda ändå."

Känner att det är väldigt mycket lögner och påhittat i historien. Kan inte förklara mer men det håller inte ihop.
Om han springer in i E's rum så borde R ha sett dem.. Hon satt väl där enligt henne med S?
Och att hon hade vatten i lungorna borde dem kunna se? Hoppas det tas upp.
Samt "jag stoppade i mig massa piller igår" är också en lögn som han tror man ska gå på för att täcka att dem knarkat under en lång tid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in