2020-05-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag är för gammal för att fatta hur man söker i FUP.
Men jag vill minnas att Patrik skriver något i ett meddelande om att de ska skylla på familjehemmet, och att de har kidnappat E?
Det skulle väl (i deras sjuka värld) ge dem ett litet försprång när de flydde landet/gick under jord (eller vad fan man gör i en sådan situation)?

Men att Patrik o lillebror tog en biltur till skogen känns inte så lovande. Hoppas att P påstod att han ville kolla på granar eller något, jag vill inte tänka tanken att fler än inblandade i detta rysliga brott (eller ”städandet” efter brottet).

Det sms:et har jag totalt missat. Är du säker på att du inte minns fel? Kommer du ihåg ungefärlig plats och kontext i FUP?
Citera
2020-05-27, 21:49
Medlem
[quote=farling|71740049]Det som är konstigt är att som utomstående utan någon som helst personlig koppling till de inblandade, ha såpass starka känslor som vissa härinne har.

Och hur vet du vilka som har eller inte har en personlig koppling? Vi är ganska många.
Vreden är en fullkomligt normal reaktion på chocken och inget någon behöver ta så bokstavligt.
Senast redigerad av couriosgeorge 2020-05-27 kl. 21:51.
Citera
2020-05-27, 21:51
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andromeda136
Menar du att det är konstigt att ha starka känslor kring att ett barn misshandlats, systematiskt plågats, vanvårdats av två pundare? Det utgår jag i från att du inte menar

Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Det tycker jag inte alls är konstigt. Ett litet försvarslöst oskyldigt barn har dött till följd av att vårt system brustit, ett system som vi alla lever under. Klart man blir upprörd och önskar man kunnat göra något för att rädda Esmeralda. Nu går ju tyvärr inte det men vi har fler barn i Sverige som skickas hem till dysfunktionella familjer och far illa. Tack gode gud att det väcker starka känslor hos många, ett helt land är satt i sorg!

Att engagera sig emotionellt såpass mycket att man gråtandes sitter och kramar sitt barn samtidigt som man läser som jag sett användare skriva här, eller må dåligt och inte vilja läsa men ändå tvinga sig till det som andra skrivit tycker jag är konstigt och det jag syftar till. Att som privatperson ringa till chefer och ifrågasätta att folk är fortsatt anställda tycker jag också är ett anmärkningsvärt beteende.

Visst är det som hänt fruktansvärt men att ett helt land skulle vara satt i sorg är att överdiva en smula.
Citera
2020-05-27, 22:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Hon kommer från en stor familj, många syskon och hårt arbetande mamma och pappa.
Väldigt bra människor, kärleksfulla och verkade alltid ha, trots arbete och så många barn, tid för varje barn. Jag var där många gånger och var så avundsjuk, hade väldigt gärna velat ha föräldrar som hennes.
En stabil familj, skötsam, trevlig, glada barn som det gick bra för i skolan. Utom för Rebecca då...
Det gick väl hyfsat i högstadiet men det skolkades en hel del.
Gymnasiet gick hon inte på överhuvudtaget. Hon började estetisk linje med inriktning konst men hoppade av efter knappt en termin.
Familjen har stöttat och hjälpt på alla sätt de kunnat.
Ja, de är med i Jehovas Vittnen men har inte alltid varit.
Som jag fattade gick de med när Rebeccas två äldre syskon var små.
Visst, de ville ju att hon skulle följa med på söndagarna till deras variant av gudstjänst men när Rebecca inte ville var det aldrig något tvång.

Tack för info!
Citera
2020-05-27, 22:02
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Tack igen för svar! Hon slår mig som rätt intelligent och med tanke på de ordnade hemförhållanden så har jag svårt att se en tydlig faktor som ledde till att hon mer eller mindre avbröt skolan, därav frågan. Undrar en till sak förresten, hade hon lätt för att förlåta andra?

Nä, alltså, hade någon gjort henne en oförrätt så blev den personen ett hatobjekt.
Hon visade det inte utåt mot personen i fråga, då var hon kort men ändå trevlig, men bakom ryggen på personen smidde hon lömska planer. Hon kunde lägga mycket tid på att snacka skit och göra vad hon kunde för att försvåra personens liv.
Men sen fanns det "favoriter" som till synes inte kunde göra något fel alls och hon kunde förlåta för vad som helst.
Citera
2020-05-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Att engagera sig emotionellt såpass mycket att man gråtandes sitter och kramar sitt barn samtidigt som man läser som jag sett användare skriva här, eller må dåligt och inte vilja läsa men ändå tvinga sig till det som andra skrivit tycker jag är konstigt och det jag syftar till. Att som privatperson ringa till chefer och ifrågasätta att folk är fortsatt anställda tycker jag också är ett anmärkningsvärt beteende.

Visst är det som hänt fruktansvärt men att ett helt land skulle vara satt i sorg är att överdiva en smula.

Jag trodde först att du syftade på de hatiska inläggen men du stör dig alltså på att användare uttrycker sin sorg och förtvivlan efter att ha läst fup:en? Personligen brukar jag vilja krama mina barn varje gång jag ser en film där (fiktiva) barn försvinner eller far illa. Nu gör jag det såklart inte men behovet känner jag igen och jag kan verkligen förstå känslorna som kommer upp här. Som jag förstått har många som kommenterar flitigt i denna tråd vuxit upp under förhållanden som liknar Es, det är kanske därför de blir väldigt berörda. Däremot håller jag med om att stämningen har bitvis blivit väldigt hatisk.
Citera
2020-05-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Nä, alltså, hade någon gjort henne en oförrätt så blev den personen ett hatobjekt.
Hon visade det inte utåt mot personen i fråga, då var hon kort men ändå trevlig, men bakom ryggen på personen smidde hon lömska planer. Hon kunde lägga mycket tid på att snacka skit och göra vad hon kunde för att försvåra personens liv.
Men sen fanns det "favoriter" som till synes inte kunde göra något fel alls och hon kunde förlåta för vad som helst.

Intressant! Har du kunnat urskilja vad personerna som var favoriter gjorde annorlunda? Och vad var det värsta som någon kunde göra mot henne? Vill du dela med dig av en händelse där någon hade blivit ett hatobjekt? Och ett exempel på en lömsk plan? Uppskattar verkligen!
Citera
2020-05-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling

Att vilja krama sina barn extra mycket efter att ha läst fupen är väl inte alls konstigt öht. En kan inte förstå hur man som förälder skulle kunna göra illa sitt barn medvetet alls, de klart detta fallet tar på en lite extra som småbarnsförälder liksom..
Citera
2020-05-27, 22:12
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Det sms:et har jag totalt missat. Är du säker på att du inte minns fel? Kommer du ihåg ungefärlig plats och kontext i FUP?

Jag är inte säker, det är därför jag skriver ”om jag inte minns fel”. 🌺

Det borde vara i sms-konversationen.
Ska se om jag tagit skärmdump på det.
Citera
2020-05-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag är inte säker, det är därför jag skriver ”om jag inte minns fel”. 🌺

Det borde vara i sms-konversationen.
Ska se om jag tagit skärmdump på det.

Jag förstår helt, lätt att minnas fel bland alla sidor och konversationer! Tack för att du kollar!
Citera
2020-05-27, 22:21
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Intressant! Har du kunnat urskilja vad personerna som var favoriter gjorde annorlunda? Och vad var det värsta som någon kunde göra mot henne? Vill du dela med dig av en händelse där någon hade blivit ett hatobjekt? Och ett exempel på en lömsk plan? Uppskattar verkligen!

Oj hjälp, du utmanar verkligen mitt minne nu ;-)
Hatobjekt var oftast killar som ratat henne på ett eller annat sätt. Eller tjejer som hon såg som rivaler.
Minns en kille som hon var väldigt intresserad av och hon visade det för honom väldigt tydligt.
Han var dock inte alls intresserad av henne, han var tydlig med det, inte på ett otrevligt sätt eller så utan bara vänlig men bestämd liksom.
Hon ville inte acceptera det. Hon försökte lite till att fånga hans uppmärksamhet men när det inte gick så började hon lägga tid på att göra hans liv svårt, det blev som ett projekt nästan.
Han var ju intresserad av en annan tjej och hon försökte plötsligt bli "kompis" med henne, gå på samma fester osv. Hon pratade mycket skit om honom till henne vet jag. Jag vet inte exakt vad hon sa men hon gjorde vad hon kunde för att den här tjejen inte skulle vilja se åt honom ens.
Hon spred ut lögner om honom. Att han plågat sin katt, att han legat med sin syster och att han våldtagit henne.
I det lilla samhället vi bodde blev det ju så klart jobbigt för honom.
Hon kunde vilja att vi skulle gå till hans arbetsplats och "bara vara" utanför när han slutade för dagen. Att vi typ bara skulle stå där och röka. För att göra honom nervös typ.

Jag trodde ju på allt hon sa om katten, systern och våldtäkten. Hon grät ju och var fruktansvärt övertygande. Jag tyckte ju att han var dum i huvudet och jag hade inget alls emot att göra honom illa till mods.

Angående vilka som blev favoriter och om de gjorde något särskilt så kunde jag aldrig räkna ut det. Tro mig, jag försökte förstå det där!
Citera
2020-05-27, 22:44
Medlem
Citat:
Det borde man ha läst om i sådana fall. Och känns ju lustigt om de skulle sms:a om nåt sånt när de satt hemma tillsammans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in