Resultat: Vem/vilka låg bakom mordet?
Christer Petterson
6,70%
48 röster
Christer Andersson
21,09%
151 röster
Skandiamannen
24,58%
176 röster
Victor Gunnarsson
1,40%
10 röster
Sydafrika
6,42%
46 röster
Polisen
5,45%
39 röster
Säpo
6,15%
44 röster
Stay Behind
3,77%
27 röster
Okänd ensam gärningsman
3,49%
25 röster
PKK
0,98%
7 röster
Chile
0,14%
1 röster
CIA
2,93%
21 röster
RAF
0,14%
1 röster
Ustasja
0,14%
1 röster
Röda Brigaderna
0,14%
1 röster
Ostkustfiskarna
0,42%
3 röster
EAP
0,14%
1 röster
Lisbeth
2,37%
17 röster
Självmord
0,98%
7 röster
Hans Holmer
0,42%
3 röster
Leif GW Persson
3,49%
25 röster
Jan Guillou
1,96%
14 röster
Annat alternativ
6,70%
48 röster
2020-05-27, 21:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Och Stig Engström kan ha sett makarna Palme vid bion när han lämnade Skandia för att äta under kvällen.

Absolut, så sant

Men då måste han ju haft puffran på jobbet i skrivbordet eller liknande med risk för någon kollega skulle råka se den, ett stort risktagande, men visst allt är ju möjligt
Citera
2020-05-27, 21:17
Medlem
sankmarks avatar
Allt, av det lilla vi har, pekar på att det var CP som var gm. Men, tror PU och KP gått på TP:s närmast fars-artiga lösning med SE.
Senast redigerad av sankmark 2020-05-27 kl. 21:34.
Citera
2020-05-27, 21:31
Medlem
Pastor-Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Allt, av det lilla vi har, pekar på att det var CP. Men, tror PU och KP gått på TP:s närmast fars-artiga lösning med SE.

Problemet med CP är väl uppenbart? Det finns inga hållbara bevis mot honom. Lisbets utpekande var ett stolpskott. Därför blev han frikänd. Om han ska åka dit postumt så måste man typ ha hittat mordvapnet under golvplankorna i hans gamla kvart ute i Rotebro.
Citera
2020-05-27, 21:37
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor-Jansson
Problemet med CP är väl uppenbart? Det finns inga hållbara bevis mot honom. Lisbets utpekande var ett stolpskott. Därför blev han frikänd. Om han ska åka dit postumt så måste man typ ha hittat mordvapnet under golvplankorna i hans gamla kvart ute i Rotebro.

Det mest hållbara har vi just mot CP. Att runda LP:s vittnesmål då måste man verkligen ha något konkret, typ vapnet med DNA som pekar åt något annat håll. Jag tror inte PU/KP har det.
Citera
2020-05-27, 21:46
Medlem
Pastor-Janssons avatar
Citat:
Det mest hållbara har vi just mot CP. Att runda LP:s vittnesmål då måste man verkligen ha något konkret, typ vapnet med DNA som pekar åt något annat håll. Jag tror inte PU/KP har det.

För deras egen skull bör de ju komma med något konkret, oavsett vem de pekar ut. Alltså någon typ av ny teknisk bevisning. Om åklagaren bara berättar en historia så kommer spekulationerna inte att lägga sig, tvärtom. Jag hoppas verkligen att KP inte presenterar ett så svagt material.
Citera
2020-05-27, 21:53
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Den här intervjun av Wilgert
https://m.youtube.com/watch?v=uaYZVtaIn0U

Är det rena fantasier? Vem var mannen i fråga? Eller är det CA hon varit gift med?
Citera
2020-05-27, 21:54
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor-Jansson
För deras egen skull bör de ju komma med något konkret, oavsett vem de pekar ut. Alltså någon typ av ny teknisk bevisning. Om åklagaren bara berättar en historia så kommer spekulationerna inte att lägga sig, tvärtom. Jag hoppas verkligen att KP inte presenterar ett så svagt material.

Sant. Så är det. Bara en samlad indicier bild lär nog förpassa nuvarande PU/KP upp på läktaren.
Citera
2020-05-27, 22:01
Citat:

CP är totalt avfärdad just pga att LP:s vittnesmål var helt undermåligt, tillsammans med massa andra indiciekedjor. Det är överhuvudtaget inte ens i närheten av hållbart och det framgår verkligen om man går igenom utredningen lite med LP:s alla förhör och hur PU missköttes.

Uppenbarligen har KP DNA redan som pekar åt ett helt annat håll. Det kan jag garantera dig. Det blir väldigt svårt att lägga ned utredningen och komma med en lösning annars. Du och alla andra måste släppa CP nu för det är inte han. Det har tom KP uttalat sig om också.

Gå vidare, för du kommer bara bli besviken.
Citera
2020-05-27, 22:10
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
CP är totalt avfärdad just pga att LP:s vittnesmål var helt undermåligt, tillsammans med massa andra indiciekedjor. Det är överhuvudtaget inte ens i närheten av hållbart och det framgår verkligen om man går igenom utredningen lite med LP:s alla förhör och hur PU missköttes.

Uppenbarligen har KP DNA redan som pekar åt ett helt annat håll. Det kan jag garantera dig. Det blir väldigt svårt att lägga ned utredningen och komma med en lösning annars. Du och alla andra måste släppa CP nu för det är inte han. Det har tom KP uttalat sig om också.

Gå vidare, för du kommer bara bli besviken.

Jag är verkligen inte säker på att de har något konkret som skulle peka åt annat håll. Just för att det helt enkelt inte finns något konkret mot någon annan. Dessvärre kan de gått på TP:s minst sagt svaga "fantasier" mot SE. Spännande hur som helst. Vi vet snart vad de har...
Citera
2020-05-27, 22:29
Citat:
Jag är verkligen inte säker på att de har något konkret som skulle peka åt annat håll. Just för att det helt enkelt inte finns något konkret mot någon annan. Dessvärre kan de gått på TP:s minst sagt svaga "fantasier" mot SE. Spännande hur som helst. Vi vet snart vad de har...

Tror du verkligen en chefsåklagare och hela Palmeutredningen i Sveriges viktigaste mordutredning tillika världens största, efter 34 år i ett fall som inte kan preskiberas "gått på" en bok skriven av en privatperson och pga det bestämt sig för att presentera denna lösning utan DNA-bevis?

Det fungerar inte riktigt så. Varken du eller jag vet vad KP och hans mannar har hittat, men det krävs betydligt mer än "svaga fantasier" mot någon för att lägga ned denna mordutredning.
Citera
2020-05-27, 22:41
Medlem
Stones avatar
Vi körde anden i glaset ganska kort efter mordet. Vi fra7gade var mördaren var och "anden" skrev Cypern. Vi fattade ju inte vad det betydde. Men det visade sig att att den misstänkte i Syd Afrika spåret reste till Cypern innnan han flög vidare till Syd Afrika.
Citera
2020-05-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Lisbeths utpekande av CP har noll värde eftersom hon i förväg blivit coachad med info om att den misstänkte var en alkoholiserad våldsman. I samband med vittneskonfrontationen utbrast hon sedan något i stil med: "Det ser man ju vem som är alkoholist".

Lägg till att hon var omgiven av folk som inget hellre ville än att hon pekade ut Christer Pettersson. Det måste ha varit en enorm press på henne att hålla med utredarna om att han var mördaren.

Om jag minns rätt var Lisbeth inte ens på plats utan fick titta på en video där CP tillsammans med ett antal polisanställda(!) ställde sig på rad.

CP var dessutom den enda som inte hade mörka skor vid utpekandet. Hela upplägget var som skräddarsytt för att Lisbeth skulle fastna för honom.

Att denna lömskt genomförda vittneskonfrontation inte avfärdades redan i tingsrätten är en rättsskandal.
Polisen frågade knappast Lisbeth om hon kunde gissa vem av de uppställda som var den misstänkte. De frågade om hon kände igen någon av dem som mördaren. Hade hon inte gjort det så hade hon förmodligen sagt det. Rimligtvis ville hon att rätt man skulle bli dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in