2020-05-27, 22:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Skulle säga att all statistik är lönlös för detta ändamål, fram tills dagen då pandemin är förklarad över.

Jag tycker att folkhälsomyndigheten borde lägga ner dagliga siffrorna. De är helt värdelösa pågrundav eftersläpningen. Rapportera siffrorna veckovis eller varannan vecka.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag vill bara ha lite nyansering i tråden.

Jag läser också nyheterna!

För mig är det en jävla skillnad på ”tecken på att kurvan vänt på Sahlgrenska” och ”mängder med nya patienter”.

Angående att du jobbar inom web-läkare, så är det väldigt intressant information att ni ser ökat söktryck. Vi får se vart det tar vägen.
Blir dock inte förvånad om det vänder upp i Stockholm igen. Där och på andra ställen verkar man glömt av pandemin..

Ja, trycket ökar. Du ska veta att det inte är ett självändamål att förmedla vad som sker. Blir så jäkla trött på desinformation och skitsnack om att covid-19 mer oskyldigt vad det är.

Det som egentligen oroar mig mest är att viruset kommer mutera. Troligtvis då - som jag har hört till en "snällare" variant. Men en relativt hög procent kan mutera till en mycket aggressiv form av covid-19.

Nånstans måste man ha rim och reson i ställningstagandet man har nu, visst kan man tycka att en icke lockdown var bra eller vise versa. Men när svenskarna har förlorat garden, omdömet och nåt jag inte greppar nu för tiden. Ja, då blir det jäkla illa när nästa vågen slår till!
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Varför hänvisar du till en Norsk nyhets-site?

Såhär ser antal döda ut per capita idag:

1. San Marino
2. Belgien
3. Andorra
4. Spanien
5. UK
6. Italien
7. Frankrike
8. SVERIGE

Katastrofala siffror, men Sverige har INTE den högsta dödligheten.

- Din lista gäller för antal dödsfall per capita (skalle) under hela epidemin. Dina lista visar inte dödsfall per skalle idag.
Citera
2020-05-27, 22:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Länder drabbas inte pga lock down. Lock down är väldigt effektivt för att få kontroll på smittspridningen och har funkat bra i Italien, Spanien, Frankrike mm

Nä. Titta gärna på smittkurvorna över Italien och jämför med när deras lockdown satte in. Det verkar tvärtom som att det inte spelar någon jätteroll.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det verkar tvärtom som om viruset är ganska stabilt (tvärt emot influensavirus) det fanns en bra artikel om varför det var just så med Corona-virus.

Du snackar skit!
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Din lista gäller för antal dödsfall per capita (skalle) under hela epidemin. Dina lista visar inte dödsfall per skalle idag.

Vi vet inte hur många som dog idag.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Skulle vara bättre för dig om du höll dig till sakfrågan än att försöka tilldela värderingar på personer utan saklig grund. Jag tror att man måste vara lite ödmjuk inför att andra länder har lyckats bättre än sverige och försöka lära sig av detta.

Så du har fördömt mordhoten här i tråden?
Citera
2020-05-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi hade inte den högsta dödligheten men Tengele har lyckats få Sverige i toppen de senaste veckorna.
Om man delar upp USA i delstater, vilket är en mer rättvis jämförelse mot Europas stater, så är det minst tio delstater som har högre veckovis dödstal per capita än Sverige. Trots att de har lockdown.

Några exempel: Illinois, New Jersey, Maryland, Rhode Island, Delaware, Massachusetts, D.C. och Connecticut.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vi har tusentals döda i Sverige.

rapporterade avlidna idag inom parantes

4.220 Sweden (95)

235 Norway (0)
565 Denmark (2)
313 Finland (1)
10 Island (0)

1.123 totalt i övriga Norden

källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

EDIT: räcker att titta på siffrorna för att fatta att nåt är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det ju. Men enligt de sk "experterna" skulle ju Norge, Denmark och Finland hinna ikapp nu när de lättat på sina restriktioner och öppnat upp skolorna. Händer nog precis vilket ÅR som helst, eller inte....

Skypeade precis nu med en som bor i Norge,

samhället är öppnat och nu är det på gång att äldre ska kunna träffa sina barnbarn.
Citera
Medlem
Citat:
Hur jag räknat? Jag har inte räknat alls utan jag gjorde följande:

1. Sortera efter "Deaths/ 1M pop" (det gör du genom att trycka på den kategorin)
2. Se resultat

Länderna rangordnas då efter antal dödsfall totalt, utslaget på antal invånare i landet.
Tror ni pratar om olika grejer. Vi har haft hogst antal doda per capita de senaste 2 veckorna. Vi narmar oss saledes den totala toppen. Vi kommer passera Frankrike nasta vecka om inte tidigare.
Citera
Medlem
Journalisterna bore gräva mer i:
Giesecke-Tegnell-Britton

Tidigare projekt, Afrikaprojekt, kopplingar till medicinjättar och näringslivet.
Det känns inte sunt.
Citera
2020-05-27, 22:16
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Ja, trycket ökar. Du ska veta att det inte är ett självändamål att förmedla vad som sker. Blir så jäkla trött på desinformation och skitsnack om att covid-19 mer oskyldigt vad det är.

Det som egentligen oroar mig mest är att viruset kommer mutera. Troligtvis då - som jag har hört till en "snällare" variant. Men en relativt hög procent kan mutera till en mycket aggressiv form av covid-19.

Nånstans måste man ha rim och reson i ställningstagandet man har nu, visst kan man tycka att en icke lockdown var bra eller vise versa. Men när svenskarna har förlorat garden, omdömet och nåt jag inte greppar nu för tiden. Ja, då blir det jäkla illa när nästa vågen slår till!

Så varför skulle andra länder klara sig bättre än Sverige då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in