2020-05-27, 20:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Kan jag få låna en miljon av dig?
Men 100 000 då.

Det var precis så det gick till när Giesecke stod i TV-rutan med en galen kvinna vid sidan om.
Hon sa: Vi måste ha ett stoppdatum. Ett stoppdatum måste vi ha.
Giesecke sa: Nej, det kan vi inte sätta. Men vi ska vara försiktiga och hålla avstånd. Det behövs inte mer än så – och så tvätta händerna också.

Det var så iscensatt. Man tar in någon i studion som begär det mest befängda, galna och omöjliga.
Då framstod Giesecke som den förnuftiga – och hans ord som det rätta. Inget tal om lock-down som hela världen och forskarna ansåg vara det rätta. Vad man inte heller visste då var att Giesecke, som framstod som en pensionerad frifräsare som ifrågasatte och kommenterade FHM, i själva verket var djävulen bakom hela FHMs strategi – eller icke-strategi.

Frågan är vem som egentligen styr det här landet? Giesecke med kopplingar till höjdare och näringsliv? Media spelar också sin roll. Man kan fråga sig i vems intresse valde man att inte gå samma väg som alla andra länder, utom möjligtvis Somalia och Tanzania? Hur kan man offra sin befolkning så skoningslöst och hänsynslöst?

Medvetet och systematiskt har man låtit människor smittas med viruset utan att vidta några som helst åtgärder. Tvärtom. Man har manipulerat, ljugit kommit med falska påståenden, gått tvärt emot forskning och förringat farligheten.

Detta måste strida mot svensk lagstiftning och är bortom allt sunt förnuft och humanism.

Tyvärr så talar vi om Sverige så ingen kommer heller att ställas till svars för det.
Citera
2020-05-27, 20:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Två veckor lock-down. Det borde vi klara. Eller är vi det vekaste mest egoistiska folket i världen?

14 april föreslog 22 forskare väl en lockdown av Stockholm så inte situationen skulle förvärras?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate
Citera
2020-05-27, 20:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Världsmästare två veckor i rad!

Sverige har haft flest döda – två veckor i rad
Förra veckan kom beskedet att Sverige hade högst dödstal per capita, per miljon invånare, den gångna veckan. Nya siffror visar att Sverige än en gång ligger i topp.

Siffrorna kommer från University of Oxford och Global Change Data Labs, och grundar sig på European Centre for Disease Prevention and Controls inrapportering av personer i världen som dött i covid-19.

Siffrorna gäller antal dödsfall per dag och är sett per miljon invånare. Tidigare under maj stegrade Sverige långsamt upp mot en fjärde- och femteplats – men de senaste två veckorna har Sverige haft förstaplatsen.

På onsdagen låg dödstalet i Sverige på 5,4 döda per miljon invånare, räknat på genomsnittet under de senaste sju dagarna.

Våra grannländers dödstal låg på onsdagen på 0,3 för Danmark, 0,28 för Finland och 0,05 för Norge.

Det näst hårdast drabbade landet efter Sverige är Brasilien på 4,4 döda per miljon invånare.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-har-haft-flest-doda-tva-veckor-i-rad/

Ändå rätt sjukt att vi har högre än Brasilien med tanke på hur tätbefolkade de är i deras favelas och hur glesbefolkat vi är. Sen visst kanske det är viss mörkertal där men samtidigt har vi eftersläpningar här så vettefan.

Sverige är ett U-land bakom kulisserna samtidigt som vi ska fortsätta pumpa ut bistånd och dylikt
Citera
2020-05-27, 20:56
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Bra att man kan testa sig själv nu. Nu kommer staten inte undan med sitt monopol på tester och ovilja att ens testa folk i nyckelpositioner. Att testet bara är 99 % tillförlitligt kan jag leva med. (Tror testet för borrelia ligger på 60 % med störst felmarginal till falskt negativt så att folk inte får antibiotika och sitt liv förstört men där litar sjukvården helt och fullt på testet och säger testar man negativt så kan man inte få vård trots att man upplever symptom, om man saknar det typiska utslaget som kanske 50 % av män får och mindre än 5 % kvinnor får.)

Ska bli skönt att få veta om jag haft corona, samt ska testa mina kompisar med. Man lär ju ha bildat antikroppar även om man fortfarande är sjuk, bara man varit sjuk tillräckligt länge, mer än två veckor tror jag. Vet massor som är mystiskt sjuka sedan kanske 8 veckor nu!

Undra vad testet kommer kosta.

Tegnell kan slänga sig i väggen som vill att vi ska vara otestade. Tror det kommer bli förvåning åt båda hållen med testerna. Därför är det viktigt att testa.

Testet skulle väl kosta cirka 800 kr?
Citera
2020-05-27, 20:56
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Du är förstås lika korkad som random förnekare. Man har ju redan svarat tusen gånger på såna substanslösa argument.
Korta svaret är: nej, din dumma apa. Det är inte jag som ska göra allt för att inte smittas. Det är staten som får betalt av oss som ska ta hand om sitt folk, din korkade apa. Men staten skiter i mig, i dig och i alla andra som bor i detta land. Och du är för dum för att inse detta.

Måste du uttrycka dig så jävla illa?

Det är svårt nog ändå att ta dig på allvar.
Citera
2020-05-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är värre än så. Sverige är värst i världen under maj månad (hittills):

(FB) Sverige flest döda under maj månad per miljon invånare

I mars var det Italien, i april var det Beligen, i maj Sverige.

Inget som förvånar, Sverige har alltid varit bäst på att vara sämst.
Citera
2020-05-27, 20:57
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nu börjar det bli hett om öronen för bedragaren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vRLAp/giesecke-felfakturerade-folkhalsomyndigheten-min-roll-ar-ju-lite-okl
Sverige är ett skämt, så han har fakturerat FHM när han varit med som oberoende för att stötta deras strategi, det är korruption. Och nu när de blir ertappade så räcker det med att pudla lite, det är en gigantisk skandal. Kolla på England där deras motsvarighet fick avgå för att ha brutit mot reglerna kring besök, eller Johnsons högra hand som lämnade över barnen till morföräldrarna och förmodligen kommer att få avgå för det (med all rätt).

Här sitter kompisarna från Karolinska, Giesecke och Sven Britton och styr Sveriges coronastrategi genom Tegnell och Tom Britton. Tvärtemot i princip alla andra i branschen är de emot smittspårning och ser inget behov av testning, de flesta har redan haft sjukdomen... Trots att bara 7% har antikroppar.

Nu har jag jobbat hemifrån i tre månader i en frivillig lockdown, medan övriga Norden öppnar upp så kommer vi fortsätta i det här skadliga limbostadiet och med vad det verkar ökad smittspridning blir det kanske en sen lockdown här vilket fullkomligen kommer krossa svensk ekonomi...
Citera
2020-05-27, 20:59
Medlem
Det positiva är att en lock-down aldrig är för sent. Det gäller att stoppa nya fall av smittade. Kan vi göra det kommer vi automatiskt få en lättnad på sjukhusen och dödstalen sjunka, så att vi kan rädda fler.

Efter lock-down börjar vi testa, testa, isolera, spåra.
Det finns inga ursäkter.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/manga-yngre-doda-i-covid-19-i-brasilien/

Många unga dör i Brasilien.

Det cirkulerade en länk till en post i något forum förrut av tveksam autencitet där bla Brasilien nämndes.
Den påstod att när viruset spreds där så skulle dom farliga mutationerna uppstå.
Kan det legat någon sanning i det?
Kan denna höga procent yngre som dör vara kopplat till mutation?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jobbar inom vården! Gå in på DN, där står det om ökat tryck på Sahlgrenska.

Jobbar inom WEB-läkare i Stockholm, här har trycket det senaste dygnet ökat enormt.

Jag vill bara ha lite nyansering i tråden.

Jag läser också nyheterna!

För mig är det en jävla skillnad på ”tecken på att kurvan vänt på Sahlgrenska” och ”mängder med nya patienter”.

Angående att du jobbar inom web-läkare, så är det väldigt intressant information att ni ser ökat söktryck. Vi får se vart det tar vägen.
Blir dock inte förvånad om det vänder upp i Stockholm igen. Där och på andra ställen verkar man glömt av pandemin..
Citera
2020-05-27, 21:00
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Han sa förut att han inte har blivit testad, så vem vet, men han har gömt sig nu när Sverige är på väg utför.De hade varit kul att höra hans försvarstal igen inför Nationen, tvätta händerna m.m...

Kan inte någon göra en parodi med Hitler i bunkern scenen när han flippar där Hitler är Löfven, tror den skulle kunna bli väldigt bra
Citera
2020-05-27, 21:00
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Bra att man kan testa sig själv nu. Nu kommer staten inte undan med sitt monopol på tester och ovilja att ens testa folk i nyckelpositioner. Att testet bara är 99 % tillförlitligt kan jag leva med. (Tror testet för borrelia ligger på 60 % med störst felmarginal till falskt negativt så att folk inte får antibiotika och sitt liv förstört men där litar sjukvården helt och fullt på testet och säger testar man negativt så kan man inte få vård trots att man upplever symptom, om man saknar det typiska utslaget som kanske 50 % av män får och mindre än 5 % kvinnor får.)

Ska bli skönt att få veta om jag haft corona, samt ska testa mina kompisar med. Man lär ju ha bildat antikroppar även om man fortfarande är sjuk, bara man varit sjuk tillräckligt länge, mer än två veckor tror jag. Vet massor som är mystiskt sjuka sedan kanske 8 veckor nu!

Undra vad testet kommer kosta.

Tegnell kan slänga sig i väggen som vill att vi ska vara otestade. Tror det kommer bli förvåning åt båda hållen med testerna. Därför är det viktigt att testa.
Testet kostar 750 kronor. Reagenset kostar kring 50 kronor för laboratoriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in