2020-05-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Att skriva till människor i syfte att få dem att må dåligt är ett brott, jo. Det är ofredande.

Lägg ner. Kan du sluta tjata om det här o gå vidare?

Ingen i ”Puttes” familj såg något. Trots att de spenderade julafton med en drogad 4-åring med blåmärken och mobbad av sin pappa. Värdparet var ju så upptagna med julmaten... heter det.
Inga grannar såg något. De visste inte ens att barn bor där. För man hör inte barn som springer eller skriker eller en tonåring som kommer och går till skolan? Bara det att polisen ofta var där borde gjort att grannarna drar öronen till sig och håller uppsikt. Men i Sverige så ser vi inget o hör inget.
Dom två idioterna till soc som var där på juldagen såg inget. För Esmeralda hade mycket ögonkontakt med Rebecka.
BVC såg inget. För man var mån om att etablera en bra kontakt till R och P.

Det här är skandal och jag vill se alla ovan lida för deras flathet. Jag hoppas att de aldrig kommer kunna sluta tänka på Esmeralda. Att de aldrig kommer få en lugn stund i sin själ, med vetskapen att just DE hade kunnat rädda henne.

Den tafatthet vårt land visar, när man gång efter annan misslyckas fatalt med att beskydda barnen, ger utrymme för dessa offentliga lynchningar. Så om någon ska hållas ansvarig för detta ”ofredande” är det väl kammarrätten? Utan deras tragiska beslut hade inte halva Sveriges befolkning mått illa av det här.

Sen är det även uppenbart att de försökte göra sig av med kroppen. Polisen sa själva att det var svårt att föreställa en barnkropp i det lilla knytet. Vad krävs för att folk ska säga sanningen? Brorsorna vet.
Citera
2020-05-27, 20:51
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Att skriva till ngn vad man tycker är INGET brott och ja, hade jag varit barnmördare hade jag kanske fått acceptera att bli trakasserad och hade jag inte förstått varför är det ju ändå en konsekvens jag fått leva med. Att ha starka känslor och uttrycka dem i en sån här situation är inget konstigt och inget brott. Snarare konstigt om man INTE känner så!
Kommer inte kommentera vidare på detta...

Det som är konstigt är att som utomstående utan någon som helst personlig koppling till de inblandade, ha såpass starka känslor som vissa härinne har.
Att kunna diskutera objektivt verkar vara få förunnat bland de mest ivriga kommentatorerna i denna tråd, och somliga borde ta en paus.
Citera
2020-05-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Det som är konstigt är att som utomstående utan någon som helst personlig koppling till de inblandade, ha såpass starka känslor som vissa härinne har.
Att kunna diskutera objektivt verkar vara få förunnat bland de mest ivriga kommentatorerna i denna tråd, och somliga borde ta en paus.

Menar du att det är konstigt att ha starka känslor kring att ett barn misshandlats, systematiskt plågats, vanvårdats av två pundare? Det utgår jag i från att du inte menar
Citera
2020-05-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling

Det tycker jag inte alls är konstigt. Ett litet försvarslöst oskyldigt barn har dött till följd av att vårt system brustit, ett system som vi alla lever under. Klart man blir upprörd och önskar man kunnat göra något för att rädda Esmeralda. Nu går ju tyvärr inte det men vi har fler barn i Sverige som skickas hem till dysfunktionella familjer och far illa. Tack gode gud att det väcker starka känslor hos många, ett helt land är satt i sorg!
Citera
2020-05-27, 21:05
Medlem
[quote=CharlieR|71739394]Att skriva till människor i syfte att få dem att må dåligt är ett brott, jo. Det är ofredande.[/QUOTE

Som att det skulle vara relevant med tanke på vad hon har gjort? Som att någon skulle bry sig om hon mår dåligt?
Citera
2020-05-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine

Tycker även att jag själv ständigt utvecklas genom analys av andras beteenden, det är lättare att förstå sig själv i relation till andra och vice versa på nåt vis

Och ja, visst är det obekvämt att erkänna att man stimuleras av andra människor elände, men det känns än värr att hycklande påstå motsatsen

Precis så känner jag med. Och det gäller framför allt mina mörka sidor som jag antagligen är mer benägen att dölja för mig själv och har svårt att se för vad de är. De förstår jag bättre i relation till andras mörker. (Ursäkta OT).
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-05-27 kl. 21:49.
Citera
2020-05-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Nä, det skulle jag inte säga. Snarare att hon skapade en egen parallell värld där hon kallade folk för öknamn och ljög ihop historier om sig själv och andra för att skapa drama.
Öknamnen blev ett sätt att avpersonifiera människor. När någon väl fått ett öknamn så var det fritt fram att tänka och säga vad som helst om den personen, det fanns liksom ingen gräns. Och det blev som ett "hemligt språk", vi kunde prata om människor utan att någon visste vem eller vad vi pratade om.

Ljugandet och all felaktig information hon spred får jag en känsla av att hon hjöt av på något sätt. Att HON hade kontrollen över vad vi omkring henne "visste" och trodde. Det gav ju henne en sorts makt. Hon styrde oss med sina berättelser om hennes och andras liv, saker folk sagt och gjort och på så vis kunde hon på ett sätt styra våra reaktioner, åsikter och tankar med.

Helt sjukt när man tänker på det, men så var det verkligen. På något konstigt sätt kan hon lura i vem som helst vad som helst.

Tack så mycket för ditt svar och allt du delar om hennes person! Det du beskriver bekräftar verkligen mina tankar.
Citera
2020-05-27, 21:19
Medlem
Citat:
Hon kommer från en stor familj, många syskon och hårt arbetande mamma och pappa.
Väldigt bra människor, kärleksfulla och verkade alltid ha, trots arbete och så många barn, tid för varje barn. Jag var där många gånger och var så avundsjuk, hade väldigt gärna velat ha föräldrar som hennes.
En stabil familj, skötsam, trevlig, glada barn som det gick bra för i skolan. Utom för Rebecca då...
Det gick väl hyfsat i högstadiet men det skolkades en hel del.
Gymnasiet gick hon inte på överhuvudtaget. Hon började estetisk linje med inriktning konst men hoppade av efter knappt en termin.
Familjen har stöttat och hjälpt på alla sätt de kunnat.
Ja, de är med i Jehovas Vittnen men har inte alltid varit.
Som jag fattade gick de med när Rebeccas två äldre syskon var små.
Visst, de ville ju att hon skulle följa med på söndagarna till deras variant av gudstjänst men när Rebecca inte ville var det aldrig något tvång.

Minns du varför hon började skolka? Vad hennes svårigheter att klara skolan bestod i? Och hur det påverkade hennes självkänsla?
Citera
2020-05-27, 21:34
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Minns du varför hon började skolka? Vad hennes svårigheter att klara skolan bestod i? Och hur det påverkade hennes självkänsla?

Vi skolkade tillsammans, jag tror inte att det egentligen berodde på något mer än att vi tyckte att skolan var tråkig. Jag minns inte att hon hade några direkta svårigheter i skolan. Men med tanke på hur duktig hon är på att lura människor så kan det mycket väl vara så att hon dolde det...
Citera
2020-05-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konvoj
Du har fel. Som juridiskt ombud för Esmeralda var hans roll att företräda henne, och ingen annan. Att han som juridiskt ombud för Esmeralda gick emot socialnämndens varningar är mycket anmärkningsvärt.

Kammarrättens roll är inte att tycka, utan de fattar domslut, och byggde sin dom mycket på det juridiska ombudet. I deras dom finns till och med de ord som det juridiska ombudet använde, som exempelvis: påtaglig fara. Ett ganska märkligt uttryck i sig, påtaglig fara. Det ska väl vara noll procent risk för fara när det gäller barn?

Hur kan Martin Bengtsson få vara kvar på advokatbyrån? Han måste ju vara en enorm belastning. Se bara deras rating numera.
Citera
2020-05-27, 21:38
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Sen är det även uppenbart att de försökte göra sig av med kroppen. Polisen sa själva att det var svårt att föreställa en barnkropp i det lilla knytet. Vad krävs för att folk ska säga sanningen? Brorsorna vet.

Jag är för gammal för att fatta hur man söker i FUP.
Men jag vill minnas att Patrik skriver något i ett meddelande om att de ska skylla på familjehemmet, och att de har kidnappat E?
Det skulle väl (i deras sjuka värld) ge dem ett litet försprång när de flydde landet/gick under jord (eller vad fan man gör i en sådan situation)?

Men att Patrik o lillebror tog en biltur till skogen känns inte så lovande. Hoppas att P påstod att han ville kolla på granar eller något, jag vill inte tänka tanken att fler än inblandade i detta rysliga brott (eller ”städandet” efter brottet).
Citera
2020-05-27, 21:42
Medlem
Citat:
Vi skolkade tillsammans, jag tror inte att det egentligen berodde på något mer än att vi tyckte att skolan var tråkig. Jag minns inte att hon hade några direkta svårigheter i skolan. Men med tanke på hur duktig hon är på att lura människor så kan det mycket väl vara så att hon dolde det...

Tack igen för svar! Hon slår mig som rätt intelligent och med tanke på de ordnade hemförhållanden så har jag svårt att se en tydlig faktor som ledde till att hon mer eller mindre avbröt skolan, därav frågan. Undrar en till sak förresten, hade hon lätt för att förlåta andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in