2020-05-27, 09:59
Medlem
Geraldines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Censurera mera, med andra ord ? Begränsning av yttrande- och tryckfrihetsförordningen ? Offentlighetsprincipen åsidosatt av "hänsynsskäl" ?
Själv tycker jag nej. Det som är offentligt ska även i fortsättningen vara offentligt. Och en förundersökning ÄR offentlig. Behövs inga begränsningar. Inga fler sekretesser.
Det är försiktig hänsyn och sekretess som BIDRAR till att många brott inte uppmärksammas.
Finns separata trådar för det här.

Sorry jag svävar jämt iväg..jag är OT-proffs, inget å skryta med iofs

Nä, som jag skrev på slutet så förstår jag till viss del relevansen.

Tycker ändå att det är en kluven fråga:/
Citera
2020-05-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piparikakkumaku
Jag har precis samma erfarenhet, och känslor nu, som du.

Vi verkar vara en del..
Citera
2020-05-27, 10:15
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Sorry jag svävar jämt iväg..jag är OT-proffs, inget å skryta med iofs

Nä, som jag skrev på slutet så förstår jag till viss del relevansen.

Tycker ändå att det är en kluven fråga:/

Jo, men journalanteckningar om mående, medicineringar och sjukdomshistorik måste ju vara med i ett brottsmål. Tänk om RG själv hade fått sitta och ljuga ihop sin sjukdomshistoria....
Och vad som hänt i hanteringen ang barnen är ju viktigt att det framkommer. BVC-besök, förskola, skola mm - det är ju där man ser hur den dagliga omvårdnaden ter sig.
Citera
2020-05-27, 10:20
Medlem
Känns jobbigt och läsa era berättelser som har varit vän eller bekant med R. Även om det är skönt att få veta sanningen så känns beslutet från kammarrätten ännu tyngre. Hur 2 personer kan ljuga till sig ett barn och vårat rättssystem kollar inte ens upp fakta. Det dem visste var redan oroväckande så varför ge dem vårdnaden.

Även socialtjänsten på jul som inte kollade flickan på juldagen utan lät sig mobbas av P. Mamman såg sliten ut, pojken apatisk? Och E verkade nerdrogad. Ändå spenderade dem 15 minuter och avgöra om barnet skulle stanna eller inte.
Hur kan man vara såhär naiv och blind. Ni ska vara utbildade i sånna här fall..
Citera
2020-05-27, 10:21
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Jag lärde känna henne när hon kom till Stockholm.
Jag var själv i missbruk då och kan intyga att R ljuger något enormt om att hon inte tog mycket, enbart "testat" amfetamin.
Vi gick på mycket rave. Drack mycket alkohol och missbrukade vad vi kom åt. Amfetamin, E, mdma, bla bla o.s.v.
Hon manipulerade och ljög för alla, krossade vänskaper med sin drama.
Hon kunde vara superglad, rolig och vild vilket passade med hur jag ofta var.
Men tvärt slog de om till ilska eller att hon fick för sig att man raggade på hennes kille av intresse o.s.v.

Hon borde hos en vän till mig och lånade massor med pengar som aldrig betalades tillbaka. Stack därifrån och tog med sig mer än bara sina egna kläder och saker.

Jag gick in i behandling men R försvann.

Fick veta att hon flyttat från Stockholm så jag gick i många år och tänkte att hon kanske flyttade för att stila till sig och bli ren.

Sen samma kväll jag fick läsa om detta och när FB först skrev adressen.. kollade upp vilka som bodde där och när jag såg RGs namn började jag må illa och fick sån dålig magkänsla.
Att det var min gamla vän.

Är idag drogfri, psykisk ohälsa som så många andra, mamma till ett "gäng" kids varav de yngsta är i nära ålder med E och S.

Så detta sliter mig sönder och samman.

Jag som försökt se Rs oskuld i detta..
Men det går inte..
Hon låter mer och mer skyldig till allt.
Även om P är den som gjorde allt så stod hon passivt där utan att skydda lilla E, lilla S och A.
Som mamma skulle jag dö för mina barn, torteras.. så länge jag gjorde mitt yttersta för att hålla mina barn säkra och vid god hälsa.

Tänker massor av "tänk om.."
Tänk om vi hållit kontakten..
Jag kanske hade kunnat hjälpa R? Hjälpa barnen?

Faan jävla skit!

Önskar verkligen att åklagaren visste det du beskrev om R nu.
Bevisar ju hennes karaktär. Hade nästan velat se dig berätta detta i rättegången.
R ljuger om allt.
Senast redigerad av Pandalina4 2020-05-27 kl. 10:25.
Citera
2020-05-27, 10:54
Medlem
Ingen som följer rättegången? R.S vittnar nu och strax dags för Melinda! ALL styrka och kärlek till henne!!!
Citera
2020-05-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piparikakkumaku
Från svt
Varför är det här intressant, försöker försvararen vinkla det hela till att det är pressen från familjehemmet som orsakat situationen? Förstår inte hur det egentligen är relevant för fallet.

Jag tror advokaten försöker bygga upp empati för R och spela på folks känslor. Han vill att R ska få empati och ses som ett offer. Allt är en dimridå för att flytta fokus från hans klient.

Jag uppfattar att det var så han vann i kammarrätten. Elda på känslorna så att det i till slut handlade om en tvist mellan bio-föräldrarna och socialen utan focus på E. I Kammarrätten har han troligtvis förpratat och uppviglat känslor hos både Martin och ordföranden mot socialen. Så att de känslomässigt ska se föräldrarna som offer, att de höll på att förlora sitt barn istället för att dömma om det var utan risker för E att flytta till bio-föräldrarna. Så rätten blev känslostyrd och tog ett beslut de känslorna.

Fatta hur patetisk advokaten är. Ena året manipulera rätten till att det inte finns någon risk för E att flytta hem. Andra året försvara föräldern som riskerar dömas för mord pga att alla de risker som påtalades av socialen införlivats.
Citera
2020-05-27, 11:07
Medlem
Förhandlingarna återupptas väl imorgon?

Igår kändes åklagaren lam, men nu i efterhand får jag känslan av att hon är väldigt proffsig. Hon behöver inte gå åt så hårt utan låter istället R trassla in sig själv. Alla ”jag minns inte” blir orimliga när hon samtidigt minns saker som är till hennes fördel. Att hon bryter ihop när hon pratar om E trots att hon knappt gjort det under förhören - ett skådespel i rätten. Och så avslutar åklagaren med att spela upp de ursprungliga förhören där R berättar allt hon minns, som går emot det hon nu säger. Briljant.

Hoppas nu bara att alla vittnen vågar berätta sanningen denna gång! Förhoppningsvis finns inte någon hotbild nu när vi har facit i hand och vet att det är barnamördare det handlar om.
Citera
2020-05-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Tror jag vet vem du är (M).. och isf har du rätt i typ allt du skriver.
Stämmer bra

Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Ja, det låter som den Rebecca jag kände, tyvärr.

Jag förstår precis hur du tänker och känner. Jag har själv ältat: "tänk om", "jag hade kanske kunnat" osv. Hela historien har berört mig så fruktansvärt. Jag har själv barn, och jag var själv ett barn som far illa på grund av en missbrukande mamma. Dock inte ens i närheten av hur illa Rebeccas barn har farit!

Men faktum är att det finns inget vi hade kunnat göra.
Även om vi fortfarande umgåtts med henne hade vi med största sannolikhet inte kunnat förstå i rätt tid vad som pågick på grund av hennes mästarskap i lögn och manipulation.
Jag blev så jävla blåst av henne, om och om igen utan att fatta det.
Hon ljög och när jag blev fundersam eller ifrågasatte förklarade hon med ytterligare en lögn och en till, ända tills hon övertygat mig.
Och hon gjorde det så bra att hon säkert trodde på det själv.

Detta var för 20 år sen, INNAN hon började med droger. Alla vet att missbrukare ljuger och manipulerar. Så du kan ju föreställa dig hur pass bra hon är på det nu och hon var så duktig på det redan innan drogerna...

Så vi som känt henne får inte klandra oss själva. Men önskan att man fortfarande känt henne, förstått och agerat är ju enorm. Då hade kanske lilla hjärtat levt idag.

All kred till dig som tog tag i ditt missbruk och kämpade dig igenom det! <3

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Önskar verkligen att åklagaren visste det du beskrev om R nu.
Bevisar ju hennes karaktär. Hade nästan velat se dig berätta detta i rättegången.
R ljuger om allt.

Hoppas också dom ser genom hennes lögner.
Alla vi skriver liknade historier om henne, hon kan beskrivas med ett ord: DRAMA!
Citera
2020-05-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Jag tror advokaten försöker bygga upp empati för R och spela på folks känslor.

Fatta hur patetisk advokaten är. Ena året manipulera rätten till att det inte finns någon risk för E att flytta hem. Andra året försvara föräldern som riskerar dömas för mord pga att alla de risker som påtalades av socialen införlivats.
Jag har så oerhört svårt att förstå hur man kan välja att vara föräldrarnas försvarare igen. Jag hade nog en naiv bild av att de flesta advokater skulle ha fått åtminstone någon klump i magen och haft svårt att ge sig in i detta igen.
Citera
2020-05-27, 11:29
Medlem
Jag kan inte hitta svts liverapportering från rättegången (har seriöst letat i 5 min)....

Någon som kan länka?
Citera
2020-05-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är hans roll som ombud att företräda vårdnadshavarna och det är domstolens roll att objektivt utifrån gällande rätt bedöma. Uppenbarligen tyckte kammarrätten ungefär som advokaten i detta fall, så hatar du alla domarna också?

Det är osakligt att hetsa mot en enskild yrkesutövare på det sättet. Givetvis insåg varken han eller rätten vad som skulle ske flera månader efter domen. Lägg ditt fokus på ändrad lagstiftning istället, men det är förstås mer komplext än att hata någon på Flashback.

Du har fel. Som juridiskt ombud för Esmeralda var hans roll att företräda henne, och ingen annan. Att han som juridiskt ombud för Esmeralda gick emot socialnämndens varningar är mycket anmärkningsvärt.

Kammarrättens roll är inte att tycka, utan de fattar domslut, och byggde sin dom mycket på det juridiska ombudet. I deras dom finns till och med de ord som det juridiska ombudet använde, som exempelvis: påtaglig fara. Ett ganska märkligt uttryck i sig, påtaglig fara. Det ska väl vara noll procent risk för fara när det gäller barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in