2020-05-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Nu kan man ju inte säga att han har alibi vid den tidpunkten, det är vad någon försöker inplantera här i tråden. En del verkar ju köpa det förvisso men det betyder inte att det är på det viset.

Just det! När det blir för enträget blir man misstänksam. Vad SD själv säger ska man vara mycket skeptisk till. Hans mål är att komma undan livstid.
Som sagt, är det inte en automatisk händelse i datorn (vilket jag tror) så kan vem som helst ha suttit "vid spakarna". Så enkelt är det.
Citera
2020-05-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
HerrTeamDavidsson är skyldiga.
Den roliga leken Geocash slutade inte så roligt.
Det blev en tävling på liv och död.
First to find, first to die

De flesta med normalt intellekt förstår ju vem/vilka som dödat LW. MEN att kunna bevisa det är inte lätt som det verkar. Indicierna........hoppas det räcker men jag tvivlar.
Citera
2020-05-27, 15:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Just det! När det blir för enträget blir man misstänksam. Vad SD själv säger ska man vara mycket skeptisk till. Hans mål är att komma undan livstid.
Som sagt, är det inte en automatisk händelse i datorn (vilket jag tror) så kan vem som helst ha suttit "vid spakarna". Så enkelt är det.

Åklagarna har inte lyckats visa att det var automatisk händelse eller att någon annan suttit vid spakarna. Så så enkelt är det inte tyvärr hur mycket vi än önskar det.
Citera
2020-05-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
De flesta med normalt intellekt förstår ju vem/vilka som dödat LW. MEN att kunna bevisa det är inte lätt som det verkar. Indicierna........hoppas det räcker men jag tvivlar.
Precis. Och det är olyckligt på många sätt. Jag är oroad för HDs säkerhet i det läge som nu är, men bortsett från det blir situationen väldigt knepig för SD. Han får leva med att de flesta kommer att betrakta honom som en mördare som går lös och att det närsomhelst skulle kunna dyka upp något som får honom dömd. Och för den allmänna tilltron till rättssystemet är det också eländigt att det nu blivit flera domar där den som uppenbarligen är GM kommit undan med t.ex. brott mot griftefriden endast.
Jag har inte givit upp hoppet om att man lyckas täta till åtalet så att SD blir fälld i HovR. För mig verkar det uppenbart att han inte har alibi heller. Håller med StudebakerHog om att han nog hunnit valsa runt och öppna websidor till och med. Sedan tror jag att IT forensikern har rätt (att man inte kan veta om det är manuellt eller automatiskt).
Citera
2020-05-27, 15:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Åklagarna har inte lyckats visa att det var automatisk händelse eller att någon annan suttit vid spakarna. Så så enkelt är det inte tyvärr hur mycket vi än önskar det.
Och så kan man lägga till vad som känns rimligast. Om SD får ett jobbmejl 23.32 och han har dokument lokalt på jobbdatorn så känns det rimligt att han öppnar den datorn vilket sker 23.34 och det i sin tur ger upphov till den aktuella cachehändelsen, konstigare än så är det inte.

I TR-domen står det så här:

Citat:
I den tidslinje som skapats (s. 128, aktbilaga 145) finns flera okända poster som kommer från Stefans jobbdator. Den 14 maj 2018, mellan 23.01 och 00.00, finns bara dessa okända poster. Under två sekunder har det skapats Google Chromecache, en typ av cache-filer som skapas medan webbläsaren Chrome är uppkopplad mot Google. Det är en webbläsarrelaterad åtgärd. Cache-fil är en temporär fil som gör att webbsidan kan laddas snabbare nästa gång. Vad som triggar igång intervallet vet han inte.

Tänkte inte "han" (IT-forensikern) tanken att det kunde ha att göra med mejlet som kom två minuter tidigare? Kanske förstår även han nu ...
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-27 kl. 15:44.
Citera
2020-05-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Precis. Och det är olyckligt på många sätt. Jag är oroad för HDs säkerhet i det läge som nu är, men bortsett från det blir situationen väldigt knepig för SD. Han får leva med att de flesta kommer att betrakta honom som en mördare som går lös och att det närsomhelst skulle kunna dyka upp något som får honom dömd. Och för den allmänna tilltron till rättssystemet är det också eländigt att det nu blivit flera domar där den som uppenbarligen är GM kommit undan med t.ex. brott mot griftefriden endast.
Jag har inte givit upp hoppet om att man lyckas täta till åtalet så att SD blir fälld i HovR. För mig verkar det uppenbart att han inte har alibi heller. Håller med StudebakerHog om att han nog hunnit valsa runt och öppna websidor till och med. Sedan tror jag att IT forensikern har rätt (att man inte kan veta om det är manuellt eller automatiskt).

Vi skall definitivt inte ge upp och tro att han inte blir fälld i HR. Om han mot förmodan inte blir det så vet han att vi är många som kommer flåsa honom i nacken. Om Örebropolisen och åklagaren gör ett bra jobb så kommer rättvisan att segra. Det här mordmålet kommer ALDRIG att släppas förrän det är uppklarat.
Citera
2020-05-27, 16:41
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Om "vittnesmålet" bara kommer från dem själva (med utvikelse genom LW som hade motiv att ta upp det med myndigheter) så är det om du säger, att betrakta som "prat" i och för sig.
I sitt sammanhang kan man få det till att vara en pusselbit men inte särskilt belysande..
Har inte JG också vittnat därom? Undrar hur han bedömer deras prat, han som känner dem ingående.

Intressant att gräva kring! Om nu SD berättat för LW om denna påstådda fundering så skulle det vara intressant att se om JG nämner det någonstans. Bevisar inget givetvis men om han nämnt det i förhör blir det lite troligare att det finns någon sanning där. Nu kan man ju knappast lite på JG heller och han skulle kunna ha motiv till både att tiga om det och att ljuga om det så blir ju svårt att dra slutsatser tyvärr....
Citera
2020-05-27, 17:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här sa han under rättegången.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445

8 apr 2020 11:33
Advokaten menar att 45-åringen har en förmåga att skämta på ett ofta ganska plumt sätt, men samtidigt har han varit stoisk i sitt sätt.
- Sen vet ju han att han inte var den som mördade Lena, säger Ingvar Backman.

De måste ha rättat det i efterhand.
Jag har sparat allt på google docs och där står det :

"för några sekunder sedan
Advokaten menar att 45-åringen har en förmåga att skämta på ett ofta ganska plumt sätt, men samtidigt har han varit stoisk i sitt sätt.
- Jag vet att han inte är den som mördade Lena.
"

https://www.na.se/artikel/tingsratten-45-aringen-ska-vara-kvar-i-haktet-i-vantan-pa-dom-rattegangen-om-hjarstamordet-avslutad

Då blir det lite begripligare.
Citera
2020-05-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De måste ha rättat det i efterhand.
Jag har sparat allt på google docs och där står det :

"för några sekunder sedan
- Jag vet att han inte är den som mördade Lena.
"

https://www.na.se/artikel/tingsratten-45-aringen-ska-vara-kvar-i-haktet-i-vantan-pa-dom-rattegangen-om-hjarstamordet-avslutad

Då blir det lite begripligare.
Mycket intressant. Det var ju lite diskussion om att "hur kan advokaten veta det?". Lät ju hur märkligt som helst. En advokat uttrycker sig normalt inte så heller. Bra att det blev rättat.
Citera
2020-05-27, 17:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag hittar inget om det i varje fall. Endast ett trosskydd som satt i trosan hon hade på sig.

Jag uppfattar det som att det är exakt på det sättet som SD manipulerar med de uppgifter som finns. Det blir mycket bollande med uppgifter som inte alla kanske har lika bra koll på som vi som har läst FUP.

Tack för hjälpen.
Citera
2020-05-27, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar helt din bedömning betr. såväl ringen som blodet på tvättmaskinen. - Ifrågasätter också det bloddrypande soffsexet som sägs ha ägt rum klämfredagen den 11 maj:

06:50:47 L till RN (Norge-chatten): Öppnar datorn nu!
L har fått en ny drömdestination: https://www.visitnorway.se/resmal/fjord-norge/ryfylke/
07:02:05 L till RN: ”Vi tar med BX och kanske nån mer och åker!
07:03:05 jag är superglad att jag kunde hänga med nu!
L är helt absorberad av den förestående resan till Norge. Skickar två loggar till RN:
07:06:04 https://coord.info/GLNX6RGB
07:10:34 https://coord.info/GLNX6Q76
07:20:40 Planerar redan nästa resa: ”augusti it is”
07:20:53 L: ”då är mina ben bättre också”
07:23:32 L till RN: ” JAg har v 29 tydligen, utan barn. Men KAN nog flytta lite vid behov
07:23:45 L till RN: ”vi kanske ska börja med vikingresan
Chatten fortsätter/.../

07:55:48 S anländer till kontoret (se i övrigt A 148, s. 51f)
12:07:58 S lämnar kontoret
12:08:04 Kontorsdörren slår igen
12:14:06 S återkommer efter 6 min till kontoret
12:23:00 L cyklar från bostaden till Krämaren
12:33:00 L ankommer stan/Krämaren
12:35:24 S öppnar kontorsdörren
12:35:34 Kontorsdörren slår igen

54 min: Se Inspelade samtal nedan: L antas här sondera affärsterrängen för att senare kunna köpa hantlar - snarare än terrängen under S:s skrivbord.

Tidslinjen (A 145, s. 61ff) utvisar vad S har för sig: Surfar, snackar i telefon, skriver och besvarar mail, osv.

13:30:00 L cyklar från stan/Krämaren till Rehabcenter
13:33:00 L ankommer Rehabcenter
13:38:38 Inpassering Rehabcenter: Träning på egen hand (A 145, s. 281f)
Betr. L:s träningskläder och ringar; se A 157, s. 215 (8 maj: ringen på vänster pekfinger saknades vid anträffandet och har ej återfunnits)
15:11:38 Samtal med JJ: A 158, s. 98ff
/.../
L: Jag eh... ah... sitter på cykeln med... telefonen i ryggsäcken så jag såg inte att det var du...
J: Aha! Ah. Ha... är du på väg långt?
L: Näe inte alls. Från gymmet upp på stan.
/.../
J: Ha! Vad ska du ner på stan och göra då, du ska väl inte jobba?
L: Näe.
J: Näe.
L: Jag ska leta efter hantlar igen.
J: Jahaaaa!
L: Ska gå in tänkte jag på både Stadium...
J: Ah...
L: och Intersport.
/.../
15:06:54 S öppnar kontorsdörren
15:07:20 Kontorsdörren slår igen
15:32:41 L inne på Stadium, entrébotten
15:34 L Kvitto Ica-Supermarket, Krämaren: Inköp banan EKO, en proteinbar; 32,14 kr
15:37:29 L inne på Stadium
15:42:49 L vid kassorna på Stadium
15:47 L Kvitto Intersport, Ö-bro City: 20 kg hantlar; 699 kr (A 157, s. 155)
15:48:02 Fortsatt samtal med JJ: A 158, s. 109ff - Betr. den ”Christer” som omnämns i samtalet; se A 150, s. 467.
15:49:00 Samtal med JJ avslutas (A 158, s. 108)
15:57:00 L cyklar från stan hem till bostaden (med överlastad ryggsäck)
16:09:58 S öppnar kontorsdörren
16:10:04 Kontorsdörren slår igen. Kontoret larmas
16:12:00 L ankommer bostaden
16:16:00 Bild på L med cykelhjälm, hörlurar, svart linne, och man ser ett märke på höger axel (Clouddata)
16:33:21 Samtal med JJ avslutas (A 158, s. 131)
16:33:50 L ansluter till Norge-chatten

Om kontorsdörren öppnades för någon den 11 maj - så inte var det för L. - Därmed torde MGM:s förehavanden på kontoret den 15 maj behöva skärskådas ytterligare. - Vad var det för blodig hantering som hade ägt rum där? - För uppenbarligen var det viktigt att både få blod på tröjkragen och att blaska av sig blod i ansiktet.

Tack för en gedigen, skarp och väl genomtänkt inlägg.

Något som jag har funderat över är om de ätit lunch tillsammans?
SD går ju ut genom dörren på jobbet 12:07 och är tillbaka 12:14. Hämtmat från Krämaren?
Lena anländer sedan 12:33 till Krämaren och SD öppnar porten 12:35. Samtidigt verkar SD vid 12:48 hålla på med fakturor mm. Tveksamt vad som försiggått på hans jobb.

https://www.flashback.org/sp70736533

Om Lena varit på de olika butikerna även vid 12-tiden, borde inte det redovisats i FUP då?

Det är verkligen underligt med SDs visit på jobbet den 15:e maj. Chefen blev synnerligen förvånad. Och med tanke på de underliga historierna med det mycket blodiga sexet som SD uttryckte var så ofantligt blodigt att det såg ut som litervis (men han menade ju att det var så som det såg ut bara), så borde det verkligen resa en varningsflagg för utredarna vad han gjorde där.

Jag har ännu inte hunnit lyssna igenom SDs förhör från TR igen. Men som jag minns det fick han frågan om de mail som han skickade på mordnatten och hur viktiga de var. Och varför han var på jobbet den 15:e. Jag minns att åklagarna eller målsägarbiträdet tog upp att någon av de besiktningar som SD hävdade var så viktiga att slutföra före semestern aldrig blev dokumenterat och att företaget hävdade att de än idag aldrig fick intyget.

Jag ska vid tillfälle lyssna igenom förhören med SD igen, eftersom jag inte är säker på detta minne.

Så kanske mordvapnet finns på någon byggarbetsplats och är inbyggt, nergrävt eller whatever?

Konstigt med den försvunna ringen!
Jag har sett att förhörsledarna frågar de anhörig om ringarna, men fattade aldrig vilken ring det var. Jag hoppas att @nonada inte är sjuk och kan fixa sin jottacloud så jag kan hänga med bättre i tråden.
Citera
2020-05-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Det vi diskuterade var om han har alibi och det har han inte, enl min mening. Det kan ändå vara viktigt att datorhändelsen utreds närmare av en oberoende expert så att det kommer ett svar på om det är en aktiv handling eller om det skett på annat sätt. HD kan ev ha hanterat hans dator. Han kan ha gjort det själv och haft tid till både det och mordet.
Därför blir det inget alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in