2020-05-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Reagerade också på mängder intressanta saker som "inte undersökts" 🤔

Är det inte så att alla svar från nfc inte kommit ännu? Kan det vara så att fler svar väntas? Utredningen fortsätter samtidigt som rättegången pågår.
Citera
2020-05-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Något jag inte lyckats utröna, jag har inte granskat precis allt i fupen, är det där morgonrocksskärpet. Det låg i soppåsen i köket. Medan morgonrocken hängde i sovrummet. Varför slängdes skärpet? Hittade man något på det?
Tänkte på det också. Det kanske var användbart vid strypsexet. Undrar hur mycket folk lär sig av vissa filmer och porrsajter? Finns det kyrkogårdssex på porrsidorna också? Jag menar, var kommer alla idéerna ifrån?
Citera
2020-05-27, 18:44
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Ah bra. Hade missat detta. Sett mycket spekulationer kring graviditetsmotivet som startskott till bråket men inte uteslutit.
BO använde spiral i mars 2019 (aktbil. 136). Känns inte särskilt troligt att hon efter en abort skulle slarva med preventivmedel.
Graviditetsmotivet är spekulationer av folk som letar efter ett motiv eller förklaring till en handling som sannolikt saknar begripligt motiv eller förklaring. Han har slagit ihjäl henne troligtvis i vredesmod och möjligtvis över en bagatell som fick det att slå slint i huvudet på honom. Det behöver inte vara, och är troligen inte, svårare än så.
Citera
2020-05-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tänkte på det också. Det kanske var användbart vid strypsexet. Undrar hur mycket folk lär sig av vissa filmer och porrsajter? Finns det kyrkogårdssex på porrsidorna också? Jag menar, var kommer alla idéerna ifrån?
Jag misstänker man kan hitta allt på nätet. I Peter Madsens ubåtsmord googlade jag på bdsm under nån halvminut (lååång tid!). Oj! Stängde ner och undrade var världen är på väg.

Jag tror vissa unga får en snedvriden syn av mycket pga vad man hittar på nätet.
Citera
2020-05-27, 18:49
Medlem
oenophiles avatar
Hur ska man tolka detta från obduktionen (fup s 178)?

"Ögongloben är insjunken och strax utanför högra iris ses en 0,5 x 0,5 cm stor skada vilken fortsätter in till den högra främre skallgropen där en 0,4 cm x 0,1 cm stor skada belägen 2 cm till höger om medellinjen med ett millimeterstort avlöst fragment ses."

Har T stuckit W rakt igenom ögat in i skallen med något vasst?
Citera
2020-05-27, 18:55
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
På huvudet sågs en orbitafraktur, minns ej om rättsläkaren uttalat sig om den har uppkommit före eller efter döden? Annars tror jag att med "skador uppkomna efter döden" menas de skärskador som fanns på Ws panna.
Googlade orbitafraktur. Ångrar mig.. Lär krävas rejält våld för att åsamka den typen av skada.
Citera
2020-05-27, 19:01
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backlashf
Fråga, är det någon som orkar läsa alla vemsas utläggningar ? Startade inte vemsa en egen tråd ?
Jag har slutat sedan ett halvår ungefär.
Tyvärr finns det folk som fortfarande inte begriper bättre utan svarar på meddelandena så att irrelevanta diskussioner pågår sida upp och sida ned medan det relevanta stoffet försvinner i mängden. Även skribenter som annars kommer med vettiga inlägg smutsar ned tråden och sig själva genom att svara på foliehattsteorierna.

Det finns många andra skribenter som frekventerar tråden som du kan hoppa över om du vill att läsningen av tråden skall gå smidigare. Förr fanns en funktion på Flashback för att utelämna inlägg från oönskade skribenter.

Jag tycker det är väldigt märkligt att rättegången börjar innan förundersökningen är färdig. Att åklagaren slänger in nya bevis efter att GM har fått läsa FUPen och diktat upp en passande efterhandskonstruktion kan ju kullkasta hela den uppdiktade bortförklaringen. Tishko hade ju en förklaring under sista förhöret, undrar hur fotavtrycket i blodet passar in i denna.
Eller är det brukligt att rättegången inleds med avvaktande analyssvar?
Citera
2020-05-27, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Möjligt, men inte speciellt troligt. Kämpa!

Citat:
Ursprungligen postat av Rajraj86
Men ja, såhär måste det naturligtvis gått till. Vaktmästaren är säkert skyldig. Man får ju ändå ge honom att han är skillad på att plantera bevis för att dölja "olyckan" som var hans fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du tror inte det är butlern då? Eller grannen?

Citat:
Ursprungligen postat av Rajraj86
Grannen känns med trolig. Försöker mörka något genom att säga att han hörde skrik kl 22. Uppenbart.

Det jag skrev i förra inlägget, tillsammans med en massa andra saker, är tillräckligt för rimligt tvivel när det gäller åtalet mot Tishko, tycker jag. Speciellt om vaktmästaren hade nycklar till Tishkos lägenhet.
Ni kan läsa om lägenhetsnycklarna på sida 807 i FUP, där det också står om St*ves samtal med Tishkos granne G*ran:

"St*ve tillfrågas om han i inledningsskedet talade med boende i trapphuset, Göteborgsvägen
23 C, om iakttagelser eller annat vad gäller Tishko och Wilma.
St*ve uppger att han gick runt med mamman på adressen på måndagen. På tisdag morgon
blev han kontaktad av polisen för att de behövde komma in i Tishkos lägenhet vilket han
hjälpte till med.
Den enda granne som St*ve pratade med var G*ran Sv*nsson som bor i aktuellt trapphus.
St*ve träffade på honom av en slump och G*ran berättade då att han hade hört bråk längre
upp i trapphuset. G*ran hade berättat att det hade varit bråk/väsen tidigare men att det den här
gången var lite extra. Av den anledningen hade G*ran haft en tanke på att gå upp för att kolla
vad det var som var på gång men det hade aldrig blivit av. St*ve har för sig att G*ran sa att
han hört detta på torsdag kväll runt 20:00 - 21:00.
G*ran berättade inga fler detaljer om bråket för St*ve.
St*ve minns inte exakt när han träffade G*ran men det var i början på allt detta som hände.
Kanske att det var på onsdag eller torsdag i samma vecka."

Och på sida 205 i FUP, står det så här:

"Nyckelknippa med nycklar till lägenheten hämtades på
Uddevalla polishus den 19 november. Låset till lägenheten
byttes därefter av kriminaltekniker och lägenheten spärrades
av med en avspärrningsskylt. Nyckelknippan åter utredare."

Jag gissar att vaktmästaren hade nycklar till Tishkos lägenhet. Det är väl när hyresgästen sätter eget lås på dörren, som vaktmästaren inte har alla nycklar till lägenheten.
St*ve ägde också fastigheten för 2 år sedan, läs om det och mer om nycklarna på sida 802 i FUP:

"Vem äger fastigheten på Göteborgsvägen 23 idag?
Det är ett företag som heter Fortinova och ligger i Varberg. Jag sålde fastigheten för 2 år
sedan och har ägt den i många år dess för innan. Det är fortfarande så att hyresgästerna ringer
mig med frågor.
Vet du hur det är med nycklar till lägenheterna? Hur många nycklar får man när man
hyr en lägenhet och vart går dessa nycklar?
Ja, jag vet hur det är. Man får tre originalnycklar när man hyr en lägenhet. Dessa går till
lägenheten, alla ingångar i källaren samt till tvättstuga och cykelrum i källaren. Nyckeln går
även upp till dörren in till vindsförråden. Där går nyckeln bara upp i den cell man bor. Så bor
man ex i uppgång C då kan man bara komma in till vindsförråden i uppgång C. Man kan inte
gå igenom och komma ner i ex uppgång A. Om det inte är någon som glömt att låsa efter sig.
Hur är det med originalnycklarna? Går det att kopiera dem hur som helst?
Nej det går inte. Eller om man går till någon skomakare som inte bryr sig om vad de kopierar
så kan man få kopior gjorda men då är det inga originalnycklar. Tyvärr så kommer det
ständigt upp kopierade nycklar men när jag får tag i en sådan nyckel så förstör jag dem.
De som har hand om nycklarna är Riks tvåan. De äger systemet för nycklarna. De vet exakt
hur många nycklar som finns till lägenheterna i denna fastighet. Om det är någon som
kommer och vill göra nya originalnycklar så kontaktar de mig. Man måste ansöka om att få
göra en ny originalnyckel.
Jag vet att det bara finns tre nycklar till den aktuella lägenheten på Göteborgsvägen 23 C i
Uddevalla. Skulle någon velat ha extra originalnycklar dit så skulle Riks tvåan hört av sig till
mig och det har de inte gjort"

Det är för mycket tvivel i det här fallet för att Tishko ska fällas. Det är inte ens säkert att han fälls för griftefridsbrott. Vaktmästarens konstiga beteende, som sopgubbarna reagerade på, kan man inte bara ignorera. Och varför var han där just då?
Brukar han vara där och sopa när sopgubbarna kommer?
Senast redigerad av vemsa 2020-05-27 kl. 19:10.
Citera
2020-05-27, 19:27
Medlem
Grannar hörde Wilmas hjärtskärande skrik...endå är det ingen som ringer polisen
... Vad är det med folk
Citera
2020-05-27, 19:38
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
... Vad är det med folk

De flesta missbedömer vad det hela handlar om. Jag blev lika hämndlysten som de flesta härinne ett par månader. Ända tills jag stötte på mammans hat mot denna pojke. Lås in och släng bort nyckeln typ. Hennes hat var så oförsonligt att jag blev tvungen att analysera ursprunget. Det är belagt av fackfolk att skuldkänslor oftast väcker aggressioner.
Efter en analys lade jag ihop den misstanken med vad kuratorn på Wilmas skola sagt i polisförhör om flickungen. (Finns i slutet på bifogat PM). Bland annat framgick att Wilma hade gjort sej ovän med många på skolan, inte bara dom i hennes egen klass. Wilma insåg själv att det bästa var att sluta.

Pappan ställde sig obegripligt positiv till denna lösning. Det luktade minsta motståndets lag. Något alternativ för Wilma presenterades inte av någon vuxen. Jag såg i samma PM en SMS-dialog mellan våra båda ungdomarna där det framgick vem Wilma ansåg hade försörjningsansvaret. Hon tiggde pengar till någon utgift helt enkelt. Om jag fattat rätt så var Wilma placerad hos nån värdfamilj, kanske fosterfamilj. Två aggressionshämmade och konflikträdda föräldrar hade lämpat över ansvaret till nån annan så snart den besvärliga flickan måste få göra föräldrauppror. Så bekvämt. Vuxna bär ett mycket tungt ansvar för denna tragedi.

Denna stackars pojke var utnyttjad som den som skulle få agera buffert och barnvakt åt båda föräldraparen. Grabben som säkert hade en tung ryggsäck redan från början, fick ännu en alltför tung börda. Wilma var nog inte go att tas med. Det är möjligt att hon flög på honom först. Skador på hans läpp bland annat finns omvittnade. Att det gick åt helvete borde inte förvåna någon.
En annan sak. Han ljuger och nekar för att slippa ansvar för mord. Jag tror det är sanning iaf när han säger "jag klarar inte att stycka någon". Det insåg han nog när han skar huvet av sitt ex. Det stötte på svårigheter.

Alla förutsätter att flickan styckats. Jag menar att huvudet var den enda kroppsdel som styckades loss. Ett huvud väger c:a 3,6 kg. Totalvikt på flickan var 49 kg har jag snappat. En kropp utan huvud blir mer lätthanterlig. Biljettköpet till Göteborg var troligen ämnat att lura polisen att den var inköpt av Wilma.

Tågkonduktörn litar jag inte på. Jag anser att kroppen utan huvud transporterats till Ljungkile i stulen bil och grävts ner där i mjuk lerjord. Därav lerstänk på kläder och leriga skor som setts genom brevlådan. Bilen har han dumpat på orten och gått hem enligt plan. Om du just har berövat någon livet - varför skulle du rygga för en bilstöld?

https://docdro.id/hB6jZE2

https://spa.merinfo.se/question/vad-vager-ett-normalt-huvud-pa-en-manniska
Senast redigerad av Starback 2020-05-27 kl. 19:41.
Citera
2020-05-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
... Vad är det med folk
Om de ringer polisen och polisen frågar "är det tyst nu?". Säger man ja, så kommer de inte. Exakt det hände med mordet som Jo*akim Borg*malm i sin psykos utförde. Grannen ringde och sa att en kvinna skrek och att en kniv skickats ut från balkongen. När polisen ringde lite senare och frågade, det jag skrev ovan, så svarade grannen att "ja, nu är det tyst", så blev det ingen utryckning då. De dröjde och tänkte väl att vi åker ut när vi hinner.
Citera
2020-05-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vem hade han smsat det till? Verkligen sjukt att vilja knulla en död människa.

SMS konversationen där Tihsko b.la skriver TILL Wilma att han vill stycka henne och k***** varje del separat: https://newsonthegotoday.com/av9rfz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in