2020-05-27, 16:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Snabbt framkrafsade vaccin har alltid en potentiell stor risk för otrevliga biverkningar.
Detta såg vi i samband med den tidens hysteri gällande den svaga svininfluensan.
Vi kommer att se samma sak igen om det någonsin kommer fram ett så kallat Covid 19 vaccin.

Jag tänker inte ta den sprutan.
Där ser man hur olika man är.
Jag anmälde mig som frivillig till Fas-1 clinical trial på Oxford University.
Citera
2020-05-27, 16:30
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Kommer färre att dö om man testar mer?

Ja, tids nog då man kan se till att smittade håller sig isolerade, inte går till jobbet eller ut i samhället och smittar andra. Det är ju så som smittspårning skall användas. Fåna upp smittade personer och hindra vidare spridning av viruset.
Citera
2020-05-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De flesta "experter" som motsatt sig FHM har haft sin huvudsakliga kompetens inom helt andra områden. Jag är också naturvetare, och forskar också, och klassas också som "expert" inom mitt område, men jag skriver inte insändare till DN och låtsas att jag plötsligt vet allt om pandemier bara för att jag vet mest i Sverige om något annat.

Att Folkhälsomyndigheten har en expertgrupp som varit eniga om Sveriges strategi är inte för att man handplockat likatyckande personer. Det är för att de här personerna fått möjlighet att sätta sig ner och samtala tillsammans med ledande experter inom andra områden, och fått en helhetsbild som de inte hade innan.

Jag garanterar dig att om Björn Olsen hade bjudits in till den där gruppen, och varit med från början i samtalet med Sveriges ledande experter på folkhälsa, socioekonomi, sociologi, smittskydd, datormodellering av pandemier, och fått ta del av samma dataunderlag, så hade han tyckt samma sak.

Björn hade suttit där och sagt:

- "oh shit, jag visste inte att femhundra fler barn våldtas varje dag under en lockdown".

- "jävlar, jag hade ingen aning om att flera tusen studenter hoppar av skolan med livslånga socioekonomiska konsekvenser, om man stänger skolan en månad eller två."

- "ofan, innebär den här åtgärden att hälften så många dyker upp på sin cancerscreening, med resultatet att flera hundra människor riskerar att dö i 40-årsåldern, i cancer som hade kunnat behandlas om den upptäcktes i tid?"

- "jaha? Är det så att svenskens medellivslängd minskar som högst två månader av COVID-19, men den minskar med fem år om man får 20% arbetslöshet?"

Och sen hade Björn tyckt som de andra experterna i gruppen.
Vilka experter pratar FHM med ?
Vad heter de och vad har de för utbildning.
Du verkar vara insatt i FHMs expert grupp.
Då kan du till att börja med skriva upp deras namn.
Eftersom det har varit en hemlighet hittills när andra frågat FHM om vilka experter de pratar med!
Förhoppningsvis du kan avslöja denna hemlighet och namnge expertiserna.
Varsågod, jag väntar
Citera
2020-05-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Där ser man hur olika man är.
Jag anmälde mig som frivillig till Fas-1 clinical trial på Oxford University.

Jaha..och?
Utgick det någon ersättning?
Citera
2020-05-27, 16:32
Medlem
Har förstahandsinformation från krematorium i Kiruna. I princip alla de får in är Corona-märkta och de bränner många många fler än vanliga år, men vi har tydligen inte någon riktig Coronaspridning här uppe i Norrbotten och ingen död på 2+ veckor.. Ska vara väldigt många från Gällivare/Pajala. Jaja, Corona är redan över enligt regimtrollen så det måste ju vara så.

Nu kan det ju faktiskt vara så att de märker döda som de inte är säkra på som Corona, men men..
Citera
2020-05-27, 16:32
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag håller med. Vi snusare kommer vara de sista överlevarna.

Nikotinet verkar onekligen vara en större plusfaktor än vad det något förhöjda blodtrycket som nikotin kan ge (snusare), eller sämre lungkapacitet (rökare). Det är intressanta uppgifter.

Som snusare skulle jag oroa mig för inflammation i matstrupen, som på sikt kan ge cellförändringar. Forskning visar att var femte snusare har en inflammation i matstrupen (var tionde icke-snusare), oftast utan att veta om det själva.

https://www.expressen.se/nyheter/skadade-av-snus/
Citera
2020-05-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Snabbt framkrafsade vaccin har alltid en potentiell stor risk för otrevliga biverkningar.
Detta såg vi i samband med den tidens hysteri gällande den svaga svininfluensan.
Vi kommer att se samma sak igen om det någonsin kommer fram ett så kallat Covid 19 vaccin.

Jag tänker inte ta den sprutan.

Att köpa in svinvaccinet var en total missbedömning och en ren skandal. När det gäller C19 så är det nog tveksamt om det ens kommer något vaccin.
Citera
2020-05-27, 16:34
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Risken för smittspridning lär ju inte direkt minska under semestertider och sommarlov.
Blir det ”lockdown” för Moder Svea tillslut eller vad tror ni ?

Sverige är en bananrepublik och har inte resurser för att trycka ner smittan, enligt vår landsfader Anders Tegnell i Aktuellt igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Är du helt säker på det?
Som fd forskare är min bild av Tegnell den av en svagbegåvad grå liten byråkrat med ett klent intellekt som tillika är närmast patologiskt förälskad i sina 'teorier' (läs conjectures), vilket är en big no-no inom forskning.

Jag har inte sett några som helst drag av intellektuell stringens hos denna pajas.
Hur han lyckats få den position han har idag är för mig helt obegripligt.

En grej vet vi säkert om Tegnell: Han följer INTE vetenskapsmetodiken.

- Tar beslut i "hunches"
- Undviker att mäta
- Delar inte hans data eller modell

Det här är en dålig cirkus med huvudclowns Tegnell, Giessecke och Britton.

BTW: Britton fick betalt från FHM för att ge intervjuar och stödja Zyklon B vägen (det har sist gissar bara jag).

https://www.dn.se/nyheter/sverige/giesecke-har-miljonavtal-med-folkhalsomyndigheten-nu-dras-faktura-tillbaka/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med matematiken
Tänker jag fel?

Nu höftar jag med siffror.
Sverige
Invånare: 10 mille
Döda: 4000

USA:
Invånare :300 mille
Döda 100 000

300/10= 30 ggr. Alltså är USA 30 ggr större än Sverige

4000* 30 = 120 000

Alltså om man ska skala upp Sverige till USAs storlek så har Sverige egentligen fler döda sett till vår befolkning.

Tänker jag fel någonstans eller hur resonerar ni ?
Du kan inte jämföra USA med Sverige rakt av.

USA har en mycket större population, vilket innebär att det tar avsevärt längre tid för smittan att spridas över hela USA än det tar för smittan att spridas över hela Sverige (det är flera steg i smittkedjan för att nå alla invånare).

Vi kan jämföra de hårdast drabbade delarna av respektive land:

Stockholm: 821 döda/1M
New York City: 1950 döda/1M

Om man bryter ner det ytterligare:

Rinkeby-Kista: 1670 döda/1M
Brooklyn: 6120 döda/1M

Nu kanske du tänker att New York City är ett undantag, men det är åtta stater i USA som är hårdare drabbade än Sverige. Och det är egentligen bara de här hårt drabbade staterna som har en tydligt ljusnande trend.

Nu är det dessutom sommar. Det är svårt att säga vad som kommer hända med länder/stater som har varken immunitet eller vaccin när influensasäsongen drar igång.
Citera
2020-05-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Jämför med våra grannländer då. Danmar och Norge hade 0 döda igår. Sverige hade 96 döda. Idag har Sverige 95 döda. Utplåningen av de gamla fortsätter oförtrutet.
Du inser väl att förklaringarna är flera vi i Sverige hade t.e.x. en generösare invandringspolitik, generösare klassificering av C19 döda och mer kontakter med omvärlden. Sen kanske Norge och Danmark har bättre läkare och behandlingar mot C19 än vi har.
Citera
2020-05-27, 16:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Kommer färre att dö om man testar mer?

Ja pejpen, kanske kan det bli några färre döda om färre blir smittade, om de får reda på att de har corona och inte går till jobbet? Eller vad tror du? Tror du tvärtom, ju färre vi testar desto färre dödsfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in