2020-05-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Nä, det skulle jag inte säga. Snarare att hon skapade en egen parallell värld där hon kallade folk för öknamn och ljög ihop historier om sig själv och andra för att skapa drama.
Öknamnen blev ett sätt att avpersonifiera människor. När någon väl fått ett öknamn så var det fritt fram att tänka och säga vad som helst om den personen, det fanns liksom ingen gräns. Och det blev som ett "hemligt språk", vi kunde prata om människor utan att någon visste vem eller vad vi pratade om.

Ljugandet och all felaktig information hon spred får jag en känsla av att hon hjöt av på något sätt. Att HON hade kontrollen över vad vi omkring henne "visste" och trodde. Det gav ju henne en sorts makt. Hon styrde oss med sina berättelser om hennes och andras liv, saker folk sagt och gjort och på så vis kunde hon på ett sätt styra våra reaktioner, åsikter och tankar med.

Helt sjukt när man tänker på det, men så var det verkligen. På något konstigt sätt kan hon lura i vem som helst vad som helst.

Och tänka sig då hur frustrerad hon måste ha blivit när hennes egen DOTTER, som hon äntligen ”vunnit” tillbaka, är totalt formad av en annan mamma (som dessutom har ett hundra gånger mer ordnat och framgångsrikt liv). Hon kunde inte kontrollera E - därför utvecklade hon avsky för henne, hon kunde inte kontrollera barnens sömn och humör - därför drogar hon dem. Genom öknamn avhumaniserar hon E, precis som du säger. Därmed lättare att ta känslomässigt avstånd.

Nu får vi väl anta att hennes beteende kan ha eskalerat rejält iom hennes okontrollerade drogmissbruk. Men skulle ni säga att hon är fysisk? Våldsam? Gillade hon att känna makt och göra andra underlägsna? Tror ni att hon vore kapabel till fysisk och psykisk misshandel av E?
Citera
2020-05-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Be även användaren som citerade dig där att redigera sitt inlägg. Deka.dence

Hur gör man det när det gått mer än en timma sen de postades och ändra"knappen"är borta?
Senast redigerad av Deka.dence 2020-05-27 kl. 15:44. Anledning: Felstav.
Citera
2020-05-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Hur gör man det när det gått mer än en timma sen de postades och ändra"knappen"är borta?

Undrar samma! Vill gärna redigera eller ta bort!
Citera
2020-05-27, 15:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Hon har då verkligen inte ändrats!
Vet inte om dom skule se det som hörsägen utan mer ett återkommande mönster, tankestätt hos denna människa!
Hon beter sig, talar på samma sätt som hon gjorde för över 15 år sedan när jag kände henne!
Så mycket minnen som har väckts till liv.
Smeknamn som även vi hade tillsammans om människor, det hade jag glömt bort totalt, och när jag läste i FUP vad hon kallade Esmeralda så kom det tillbaka till mig!
Det är sååååååååååååååååååååååååååååååååå typiskt henne...Das Mongo

Hennes skratt, fnitter...också typiskt Rebecca beetende (ja, till mig sa hon att hon hette så, med två C och inte Rebecka som hon faktiskt heter, även där ljög hon).

Fick du någon uppfattning hur hennes hemförhållanden och skolgång såg ut?
Citera
2020-05-27, 15:50
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förundersökningsprotokollen kanske inte borde bli offentliga, förrän den misstänkta är dömd i första instans? För som det är nu - även om den misstänkta blir friad, så är hans/hennes liv förstört när alla har kunna grotta ner sig i alla hemska, pinsamma och smaskiga detaljer. Det mest intima.

Dessutom kan jag tycka, att känsliga uppgifter som kommer fram om vittnen och andra personer, som inte själva har begått något brott, och som egentligen inte är relevanta för målet, borde vara maskade. Och i synnerhet om personerna är omyndiga, som Rebeckas äldste son i det här fallet.
Det handlar om transparens i rättssystemet, vilket är en essentiell del i ett rättssäkert samhälle. Själv vill jag absolut inte ha ett rättssystem som utestänger allmänheten från information, det är sådant som generellt riskerar att användas mot invånarna i en stat.

Sen är det lite överdrivet också, det här med att personernas liv skulle bli förstört. Inte ens de fall som är väldigt uppmärksammade när de är aktuella brukar vara ihågkomna av allmänheten några år senare. Folk glömmer, och de som bor i små orter där det faktiskt är så att människor minns och pratar om det som hänt brukar helt enkelt flytta. Det är sällan någons liv på riktigt blir förstört av att de varit åtalade i brottmål.

Däremot skulle det vara trevligt om lynchstämningen hos vissa kunde dämpa sig något. Absurt att läsa människor som uppviglar till annan brottslighet (ofredande) riktat mot åtalade personer. Vi har ett rättssystem som hanterar kriminella på ett rättssäkert sätt och det är inte rimligt att privatpersoner själva tycker sig ha rätt att trakassera människor som har begått brott. Att trakassera en människa och medvetet vilja få den att ta livet av sig (som vissa här har skrivit) är kriminellt det också, tillåter man kriminella reaktioner på kriminellt beteende så har vi snart en rätt kaotisk värld.

Däremot har de maskat för lite i den här utredningen, alldeles för privat information om den äldste sonen har lämnats omaskad.
Citera
2020-05-27, 15:51
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Alltså om det inte är du..
Någon som vet hur S*ms*n B*c*ps är som person idag?
Vettig person? Kanske ska han kontaktas och göra faderskapstest han med?

Hört blandat angående våldtäkt/inte våldtäkt.
Bekanta så att R kallade det våldtäkt när det inte längre gick som hon ville. Alltså att hon var med på sex och allt men senare under graviditeten så ville hon inte att han skulle vara pappan.
Vet inte av vilken anledning men då R visst sig brista som förälder undrar jag såklart om A pappa kanske skulle kunna vara en trygg vuxen för honom.
Tycker otroligt synd om A, 14 år nyss fyllda och behövt gå igenom så mycket redan.. Tycker också att de borde skippat en del i synliga delen av A i FUPen.
Tänker på honom och lillebror S varje dag..
Hur har dom de? Ses de till att de verkligen får de bra och tryggt?

Kan du skiva vilka bokstäver * motsvarar?
S*ms*n B*c*ps
Citera
2020-05-27, 15:53
Medlem
Storasysterserdigs avatar
Någon som kan länka FUP?
Tack på förhand!
Citera
2020-05-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Undrar samma! Vill gärna redigera eller ta bort!

Kontakta moderatorn, blomvattnare.
Senast redigerad av Kelim 2020-05-27 kl. 16:08.
Citera
2020-05-27, 16:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det handlar om transparens i rättssystemet, vilket är en essentiell del i ett rättssäkert samhälle. Själv vill jag absolut inte ha ett rättssystem som utestänger allmänheten från information, det är sådant som generellt riskerar att användas mot invånarna i en stat.

Sen är det lite överdrivet också, det här med att personernas liv skulle bli förstört. Inte ens de fall som är väldigt uppmärksammade när de är aktuella brukar vara ihågkomna av allmänheten några år senare. Folk glömmer, och de som bor i små orter där det faktiskt är så att människor minns och pratar om det som hänt brukar helt enkelt flytta. Det är sällan någons liv på riktigt blir förstört av att de varit åtalade i brottmål.

Däremot skulle det vara trevligt om lynchstämningen hos vissa kunde dämpa sig något. Absurt att läsa människor som uppviglar till annan brottslighet (ofredande) riktat mot åtalade personer. Vi har ett rättssystem som hanterar kriminella på ett rättssäkert sätt och det är inte rimligt att privatpersoner själva tycker sig ha rätt att trakassera människor som har begått brott. Att trakassera en människa och medvetet vilja få den att ta livet av sig (som vissa här har skrivit) är kriminellt det också, tillåter man kriminella reaktioner på kriminellt beteende så har vi snart en rätt kaotisk värld.

Däremot har de maskat för lite i den här utredningen, alldeles för privat information om den äldste sonen har lämnats omaskad.

Jag håller med dej om det här med lynchstämning. Det ser väldigt barbariskt ut att uppmana någon att begå självmord. Klarar man inte av att läsa här utan att "skaka av gråt" och uppmana till självmord så kanske man ska låta bli. Ja, det som E har blivit utsatt för är vidrigt.
Citera
2020-05-27, 16:20
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Fick du någon uppfattning hur hennes hemförhållanden och skolgång såg ut?

Hur Rebeccas hemförhållanden såg ut?
Ordnade, trevliga föräldrar samt en välartad trevlig yngre syster.
Föräldrarna var aktiva inom Jehovas Vittnen, det är ju såklart lite mysko men.

Hon hade ingen fullständig gymnasieutbildning men läste till kock i Norrköping, sent 00-tal alt tidigt 10-tal
Citera
2020-05-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR

Lynchstämning som kanske jag (?) och andra uppviglar till är inget unikt. För varken fallet eller tiden vi lever i. För mig är barn en no-go. Och folk som ska vara deras beskyddare men istället gör dom illa har väl inte förtjänat annat än en offentlig lynchning? Vad är tanken med att ha kvar såna människor tycker du? Tror du hon kommer ändra på sig? Tror du att er politiska korrekthet får tillbaka E? Tror du fängelse är avskräckande för fler olämpliga föräldrar som gör sina barn därute illa?

Jag menar, hon har låtit tortera sin son men är rädd för att P’s kompisar ska läsa alla detaljer i fup. Hon har inte visat någon oro för att alla A’s kompisar läser. Ingen oro över att hela hans liv är förstört o blottlagt. Barn under 18 ska maskas helt. Alla andra - total förnedring offentligt damn right. Barn är ingens rättighet men det är allas vår skyldighet att ta hand om dom.
Citera
2020-05-27, 16:22
Avstängd
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Och tänka sig då hur frustrerad hon måste ha blivit när hennes egen DOTTER, som hon äntligen ”vunnit” tillbaka, är totalt formad av en annan mamma (som dessutom har ett hundra gånger mer ordnat och framgångsrikt liv). Hon kunde inte kontrollera E - därför utvecklade hon avsky för henne, hon kunde inte kontrollera barnens sömn och humör - därför drogar hon dem. Genom öknamn avhumaniserar hon E, precis som du säger. Därmed lättare att ta känslomässigt avstånd.

Nu får vi väl anta att hennes beteende kan ha eskalerat rejält iom hennes okontrollerade drogmissbruk. Men skulle ni säga att hon är fysisk? Våldsam? Gillade hon att känna makt och göra andra underlägsna? Tror ni att hon vore kapabel till fysisk och psykisk misshandel av E?

Hon var aldrig fysisk eller våldsam när vi umgicks, men det är ju många år sen och det var innan hon började droga.
Hennes melodi var ju det psykologiska spelet. Ja, definitivt gillade hon att känna makt och göra andra underlägsna, den situationen försattes hon folk i hela tiden. Men inte en fysisk underlägsenhet eller makt, utan en psykologisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in