2020-05-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det handlar om transparens i rättssystemet, vilket är en essentiell del i ett rättssäkert samhälle. Själv vill jag absolut inte ha ett rättssystem som utestänger allmänheten från information, det är sådant som generellt riskerar att användas mot invånarna i en stat.

Sen är det lite överdrivet också, det här med att personernas liv skulle bli förstört. Inte ens de fall som är väldigt uppmärksammade när de är aktuella brukar vara ihågkomna av allmänheten några år senare. Folk glömmer, och de som bor i små orter där det faktiskt är så att människor minns och pratar om det som hänt brukar helt enkelt flytta. Det är sällan någons liv på riktigt blir förstört av att de varit åtalade i brottmål.

Däremot skulle det vara trevligt om lynchstämningen hos vissa kunde dämpa sig något. Absurt att läsa människor som uppviglar till annan brottslighet (ofredande) riktat mot åtalade personer. Vi har ett rättssystem som hanterar kriminella på ett rättssäkert sätt och det är inte rimligt att privatpersoner själva tycker sig ha rätt att trakassera människor som har begått brott. Att trakassera en människa och medvetet vilja få den att ta livet av sig (som vissa här har skrivit) är kriminellt det också, tillåter man kriminella reaktioner på kriminellt beteende så har vi snart en rätt kaotisk värld.

Däremot har de maskat för lite i den här utredningen, alldeles för privat information om den äldste sonen har lämnats omaskad.

Ja det ligger nog nåt i vad du skriver ang att sådant här rätt fort faller i glömska för allmänheten alt att berörda parter flyttar från byn.

Det sistnämnda lynchbeteendet är direkt förkastligt håller jag med om, och kanske är det där man ska rikta sitt fokus när man som vissa av oss reagerar på offentlighetsprincipens varande.

Det är mao inte den i sig som är problemet utan hur vi som åskådare reagerar/agerar på det som kommer fram.

Där har vi alla ett personligt ansvar att inte starta eller haka på div hatdrev.
Citera
2020-05-27, 16:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Hur Rebeccas hemförhållanden såg ut?
Ordnade, trevliga föräldrar samt en välartad trevlig yngre syster.
Föräldrarna var aktiva inom Jehovas Vittnen, det är ju såklart lite mysko men.

Hon hade ingen fullständig gymnasieutbildning men läste till kock i Norrköping, sent 00-tal alt tidigt 10-tal

Ok. Tack för info.
Citera
2020-05-27, 16:29
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ok. Tack för info.

Det var så lite så!
Försöker svara på det jag kan
Citera
2020-05-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kan du skiva vilka bokstäver * motsvarar?
S*ms*n B*c*ps
Ao ie
Citera
2020-05-27, 16:42
Avstängd
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Fick du någon uppfattning hur hennes hemförhållanden och skolgång såg ut?

Hon kommer från en stor familj, många syskon och hårt arbetande mamma och pappa.
Väldigt bra människor, kärleksfulla och verkade alltid ha, trots arbete och så många barn, tid för varje barn. Jag var där många gånger och var så avundsjuk, hade väldigt gärna velat ha föräldrar som hennes.
En stabil familj, skötsam, trevlig, glada barn som det gick bra för i skolan. Utom för Rebecca då...
Det gick väl hyfsat i högstadiet men det skolkades en hel del.
Gymnasiet gick hon inte på överhuvudtaget. Hon började estetisk linje med inriktning konst men hoppade av efter knappt en termin.
Familjen har stöttat och hjälpt på alla sätt de kunnat.
Ja, de är med i Jehovas Vittnen men har inte alltid varit.
Som jag fattade gick de med när Rebeccas två äldre syskon var små.
Visst, de ville ju att hon skulle följa med på söndagarna till deras variant av gudstjänst men när Rebecca inte ville var det aldrig något tvång.
Citera
2020-05-27, 16:44
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Visst, de ville ju att hon skulle följa med på söndagarna till deras variant av gudstjänst men när Rebecca inte ville var det aldrig något tvång.

Precis så, upplevde att pressen var större från somliga andra i familjen..
Citera
2020-05-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Hon kommer från en stor familj, många syskon och hårt arbetande mamma och pappa.
Väldigt bra människor, kärleksfulla och verkade alltid ha, trots arbete och så många barn, tid för varje barn. Jag var där många gånger och var så avundsjuk, hade väldigt gärna velat ha föräldrar som hennes.
En stabil familj, skötsam, trevlig, glada barn som det gick bra för i skolan. Utom för Rebecca då...
Det gick väl hyfsat i högstadiet men det skolkades en hel del.
Gymnasiet gick hon inte på överhuvudtaget. Hon började estetisk linje med inriktning konst men hoppade av efter knappt en termin.
Familjen har stöttat och hjälpt på alla sätt de kunnat.
Ja, de är med i Jehovas Vittnen men har inte alltid varit.
Som jag fattade gick de med när Rebeccas två äldre syskon var små.

Har ni någon aning om huruvida familjen har kontakt med R idag? Hur de ställer sig till den här situationen? Tragedi såklart, men tänker om de stöttar henne trots allt?
Citera
2020-05-27, 16:59
Medlem
Har följt tråden från dag 1
Mådde illa redan från början, värre efter tid
Läst FUP, sett bilder på en total benzotorsk i P:s ögon
Grannar påstår att dom aldrig sett några barn och undrar stilla om de medvetet blundat..
Svenskarna sköter sitt och lämnar civilkuraget nånstans i livmodern
Bilden på R i FUP med rödgråtna och svullna ögon tillhör inte en sörjande kvinna
Dom tillhör en manipulativ missbrukare
Hon gråter inte för att hennes barn är borta
Hon gråter för att hennes liv är slut
En missbrukare är den värsta typen av egoist som existerar
P verkar ha haft en mängd felkopplingar i hjärnan, även utan droger i systemet
Men R och hennes vidriga sms och smeknamn på E gör att man ryser
Pengar
Pengar
Pengar
Det är ända tänkbara anledningen till varför de ville ha Lilla Hjärtat tillbaka

Må den lilla ängeln vila i frid ❤️
Och så får vi be för att hennes död ska göra kontrollerna hårdare
Detta KAN aldrig få upprepas 😢😩😭
Citera
2020-05-27, 17:01
Avstängd
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Har ni någon aning om huruvida familjen har kontakt med R idag? Hur de ställer sig till den här situationen? Tragedi såklart, men tänker om de stöttar henne trots allt?

Nä, jag vet faktiskt inte. Men jag är helt säker på att familjen tagit detta väldigt hårt.
De måste befinna sig i en oerhört påfrestande situation.
Citera
2020-05-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Kontakta moderatorn, blomvattnare.

Gjorde det och de redigerar inte inlägg så, så verkar inte finnas något jag kan göra.
Citera
2020-05-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Ao ie
Det finns en porrskådis med det namnet. Är det samma person?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samson_Biceps
Citera
2020-05-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det handlar om transparens i rättssystemet, vilket är en essentiell del i ett rättssäkert samhälle. Själv vill jag absolut inte ha ett rättssystem som utestänger allmänheten från information, det är sådant som generellt riskerar att användas mot invånarna i en stat.

Sen är det lite överdrivet också, det här med att personernas liv skulle bli förstört. Inte ens de fall som är väldigt uppmärksammade när de är aktuella brukar vara ihågkomna av allmänheten några år senare. Folk glömmer, och de som bor i små orter där det faktiskt är så att människor minns och pratar om det som hänt brukar helt enkelt flytta. Det är sällan någons liv på riktigt blir förstört av att de varit åtalade i brottmål.

Däremot skulle det vara trevligt om lynchstämningen hos vissa kunde dämpa sig något. Absurt att läsa människor som uppviglar till annan brottslighet (ofredande) riktat mot åtalade personer. Vi har ett rättssystem som hanterar kriminella på ett rättssäkert sätt och det är inte rimligt att privatpersoner själva tycker sig ha rätt att trakassera människor som har begått brott. Att trakassera en människa och medvetet vilja få den att ta livet av sig (som vissa här har skrivit) är kriminellt det också, tillåter man kriminella reaktioner på kriminellt beteende så har vi snart en rätt kaotisk värld.

Däremot har de maskat för lite i den här utredningen, alldeles för privat information om den äldste sonen har lämnats omaskad.

Om vi haft ett rättssystem som fungerar och som tar "hand" om de här vidriga människorna kanske inte allmänt folk haft det behovet på samma sätt. Självklarhet att vilja se denna kvinna lida och sona sitt straff som hon troligtvis inte kommer behöva göra i lagens namn. Jag hoppas så många som möjligt skriver till henne och berättar vilken vidrig och hemsk människa hon är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in