2020-05-27, 15:05
Medlem
Menar Anders Tegnell alltså att vi idag snittar dryga 60 döda/dygn från 80 när det var som värst? Han sa 100/döda dag i BBC i april för några veckor sedan.
Sedan finns det noll logik i att man inte har resurser att smittspåra människor då det är för många fall. Skitsamma, smittspråra dem det finns resurser till då. Då bryter man ju iallafall några cirklar potentiella smitthärdar. Nä jag tycker gott man kan byta ut Anders Tegnell.
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Nu minns jag faktiskt Jeff-kontot. Han som påstod sig vara någon rysk forskare? Han var ju helt knäpp. Det var helt uppenbart för dom flesta tror jag.

Inte mer knäpp än Giseck och Tegnell enligt mig.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tråkigt att det blev som jag misstänkte.

95 nya dödsfall idag.

Relativt sett så går det dåligt för Sverige just nu.

Var faktiskt oförberedd på att vi skulle få så många döda av COVID-19 även idag. Samtidigt verkar IVA intagna ligga stabilt vilket är minst sagt oroande.
Man kan starkt undra när vår statsminister skall visa sig åter igen? Eller har han abdikerat?
Citera
2020-05-27, 15:06
Medlem
Sverige har skonats. Om man tittar på topp 6 länder i världen i döda per capita kan man se att Sverige är enda landet som hittills undvikit ett fenomen: exponentiell utveckling av smittade (och avlidna).

Innan man resonerar på varför tittar vi på vilka dessa länder är:
Belgien
Spanien
UK
Italien
Frankrike

Alla dessa länder har råkat ut, vid en viss tidpunkt, för något väldigt obehagligt. Man kunde för varje dag se att kurvan pekade upp på ett skrämmande sätt. Alla dessa länder har också vid en varierande tidpunkt (oftast i början eller i mitten av den exponentiella utvecklingen) stängt ner landet helt. Vidare har det tagit väldigt många veckor för dessa länder innan kurvan pekade neråt konstant.

Har detta hänt, under de 2 månader som pandemin pågått, i detta land? Svaret är nej.
Trots allt fifflande med tester och eftersläpningar så är det ganska tydligt att detta inte inträffat. Än i alla fall.

Varför? Ja, det finns jo bara en förklaring. Sverige är rent strukturellt skyddat från den exponentiella utvecklingen. Man behöver inte gå in varför. Alla som vet hur mycket 1 + 1 blir kan dra samma slutsats om varför Sverige inte kan drabbas som de 5 länderna som just nu är framför Sverige.

Det som dock hänt i Sverige är att under dessa två månader man infört en hel del restriktioner. Till och med vissa förbud. Biograferna är stängda. Går ej att 50 pers möts upp. Gymnasium och högskolor är stängda. Väldigt många jobbar hemifrån. Osv.

Given att Sverige redan hade medfödda strukturella förutsättningar för att inte drabbas av exponentiell utveckling kan man undra: har de restriktioner som införts bara hjälpt till att det inte blivit så många fler döda eller TILL OCH MED undvikit den exponentiella utvecklingen?

Det finns alltså 2 alternativ:
1 - Utan restriktioner hade Sverige haft fler smittade och fler döda. Tex idag kunde vi haft 200 döda. Men samtidigt skulle inget skrämmande exponentiell utveckling äga rum

2 - Utan restriktioner hade just hänt det omöjliga. Landet som saknade grundläggande förutsättningar för att drabbas exponentiellt av smittan, blir drabbad av just det omöjliga.

Svaret har vi inte. Däremot, vi kan eventuellt få svaret.
Efter 2 månader med halvöppet samhälle börjar folk tröttna ordentligt.
Man blir mer och mer slapp.
Men va händer om myndigheterna släpper ännu mer eller om majoriteten gör det på egen hand?

Då kan vi få svaret. Drabbas Sverige av exponentiell utveckling kan man då se typ 300-400 döda per dag.
Där man dessutom ser tecken på att det bara blir värre och värre, snarare än idiotiska platån som mördaren pratar om.

Då kommer mardrömmarna som alla förnekare har bli verkligheten. Sverige stängs ner.
Citera
2020-05-27, 15:07
Bannlyst
Citat:
Det är en fullt rimlig fråga att ställa.

En annan relevant fråga att ställa är hur många som behöver dö i C19 för att man skall ändra strategi.

En fråga som ingen kan besvara är aldrig rimlig.
Citera
2020-05-27, 15:07
Medlem
Citat:
Det är en fullt rimlig fråga att ställa.

En annan relevant fråga att ställa är hur många som behöver dö i C19 för att man skall ändra strategi.
Ändra till vilken strategi?
Citera
2020-05-27, 15:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag är realist, och vis av erfarenhet (20 år i vanliga vården + ett par månader i coronavården) kan jag säga: kommer en andra våg är vi tvärkörda. Det räcker med hälften av nuvarande smitta. Resurserna i landstingen är sopslut. Låt ingen politiker eller tidning lura dig. Vi klarar inte en våg till.

Menar du att vi inte har materiella resurser eller är det den fysiska vårdpersonalen som är slutkörd?
Citera
2020-05-27, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Räcker väl om du tittar dig i spegeln och drar en trollvas?
Som sagt antal fall och antal smittade är enormt underrapporterade medans det överrapporteras döda av C19 i Sverige och en del andra länder.
Okej men du fattar väl att du kommer att ha lika fel som dom som förutspår jordens undergång eller har du ett hyperuppblåst ego av dina curlande föräldrar?
Citera
2020-05-27, 15:09
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så är du också en panikalarmist.

Har blivit det med tiden..
Citera
2020-05-27, 15:09
Medlem
MoLoKs avatar
Vi har 1700 särskilda boenden för äldre.

Från alla SÄBO så har totalt 173 st fått sjukhusvård.
Citera
2020-05-27, 15:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
SVT intervjuar Anders Tegnell, när tror du vi kan få vår första dag med noll rapporterade dödsfall?
Hur fan tror dom han ska kunna svara på det?
Skjut alla svenska ”journalister” tack.

Det var väl en relevant fråga till statsepidemiologen som

är högst delaktig i Sveriges hantering av pandemin

och formuleringen av den strategi som tagit oss dit vi är?

Om inte statsepidemiologen kan svara på det,

vem i landet ska då kunna svara på det?

Danmark och Norge rapporterade 0 avlidna i Covid-19 igår.

Finland rapporterade 4 avlidna igår och Sverige 95 avlidna igår.

källa https://www.worldometers.info/coron

EDIT: Det finns ju en strategi så hur ser prognosen ut? Kan inte hjälpa att jag tycker det var en bra fråga.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-27 kl. 15:14.
Citera
2020-05-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Till alla idioter som tror att Sverige gjort rätt. Ni har fel. Jag har påtalat detta sedan början. Det kommer inte komma någon flockimmunitet. Folk kommer bara att fortsätta att dö. Fatta det någon jävla gång för helvete.

Jag gissar (hoppas) att 95% i denna tråd fattar det men uppenbarligen inte FHM/regeringen. Man skulle önska att någon ”journalist” typ som ”gårdagens Robert Ashberg” skulle kunna ställa obekväma (läs: realistiska) frågor till FHM/regeringen.
Men dom journalisterna blir väl portade då inga obekväma frågor tillåts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in