2020-05-27, 13:09
Medlem
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/f%C3%B6rsvaret-wilma-hamnade-ofta-i-omfattande-konflikter-1.28440786
Intressant när man i denna artikeln läser:
"Men även en kurator som Wilma varit i kontakt med kallas att vittna. Där framgår ytterligare ett syfte med förhören – att leda i bevis att Wilma Andersson ofta hamnade i konflikter, och att den nu mordmisstänkte pojkvännen i sådana lägen varit ett stöd" OCH "Till styrkande av att målsäganden haft omfattande konflikter med andra, svårt att lösa uppkomna konfliktfyllda situationer, att NN försökt hjälpa henne vid sådana tillfällen och då utgjort ett stort stöd för målsäganden."

Det är ju då ganska självklart att dom åberopar denna kuratorn för att visa att Tishko är en hyvens kille, som absolut inte haft anledning att mörda Wilma. Men frågan är också om man i denna bevisning vill plocka fram "fiender" (alternativa gärningsmän) som Wilma varit i konflikt med?

En sista möjlighet i bevistemat "Ofta hamnade i konflikter" och "Svårt att lösa uppkomna konfliktfyllda situationer" är att dom vill peka på att Tishko kan ha handlat i nödvärn när gärningen begicks. Men den möjligheten till förklaring, från försvarets sida, ser jag som ganska liten...
Senast redigerad av Haaaaag 2020-05-27 kl. 13:13.
Citera
2020-05-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp.
Problemet är ju Dödsorsaken & ev uppsåt.

Upprepat våld mot ansiktet bevisar inget annat än att hon har fått stryk.. Inte att hon har dött av det.
Men nåt som kan vara besvärande är att dom flesta ansiktsskadorna uppkom när hon levde, men några är också gjorda efter hon har dött..... Det kanske kan vara intressant.

Rapportering från Rättegången kl 14.16:
"Åklagaren berättar att det på huvudet finns skador som visar på skador innan döden.

Åklagaren säger att det inte funnits några påvisade sjukliga förändringar. Alltså att man inte kunnat se att döden berott på någon sjukdom.

Enligt obduktionsrapporten finns det skador på huvudet som tillkommit före döden, men också skador som uppkommit efter döden. Man har dock inte kunnat fastställa dödsorsak."

Eller så betyder det inte ett skit...… Men som sagt, det kanske blir intressant längre fram.

Alltså allvarligt talat, varför i hela fridens namn slår man på ett lik?
Citera
2020-05-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/f%C3%B6rsvaret-wilma-hamnade-ofta-i-omfattande-konflikter-1.28440786
"Men även en kurator som Wilma varit i kontakt med kallas att vittna. Där framgår ytterligare ett syfte med förhören – att leda i bevis att Wilma Andersson ofta hamnade i konflikter, och att den nu mordmisstänkte pojkvännen i sådana lägen varit ett stöd" OCH "Till styrkande av att målsäganden haft omfattande konflikter med andra, svårt att lösa uppkomna konfliktfyllda situationer, att NN försökt hjälpa henne vid sådana tillfällen och då utgjort ett stort stöd för målsäganden."

Det är ju då ganska självklart att dom åberopar denna kuratorn för att visa att Tishko är en hyvens kille, som absolut inte haft anledning att mörda Wilma. Men frågan är också om man i denna bevisning vill plocka fram "fiender" (alternativa gärningsmän) som Wilma varit i konflikt med?

En sista möjlighet i bevistemat "Ofta hamnade i konflikter" och "Svårt att lösa uppkomna konfliktfyllda situationer" är att dom vill peka på att Tishko kan ha handlat i nödvärn när gärningen begicks. Men den möjligheten till förklaring, från försvarets sida, ser jag som ganska liten...
Ganska lågt.. Försöka lägga skulden på en tjej i relationen när hon är 15-17 år och tillsammans med en 21-23-ing.
Citera
2020-05-27, 13:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Ganska lågt.. Försöka lägga skulden på en tjej i relationen när hon är 15-17 år och tillsammans med en 21-23-ing.

Försvaret gör bara sitt jobb eller vad hade du tänkt? Att de ska sitta och rulla tummarna hela rättegången?
Citera
2020-05-27, 13:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeislife
Hoppas mitt inlägg hamnar rätt nu. Av ren nyfikenhet tror jag undrar jag över sms:en, den 12 nov, Wilma Skickar flera sms till T men T nonchalerar dem. Sen från ingenstans skriver han ”värm dushen och förbered massa vatten” sen skriver Wilma ” du har redan duschat idag? ” Tycker detta är lite udda, betyder kanske inget för fallet i sig men ändå.

Det finns ju typ uppblåsbara badkar, badkar i plast.....det där låter ju konstigt. "värm duschen"???

Jag bor i U.K. och här är det lite kyligt i duschen, så jag brukar sätta på varmvattnet i duschen en stund innan jag går in, men "förbered massa vatten"?? Från vaddå, koka på spisen?? Turkisk bastu i badrummet??

Och elkaminen som alltid verkar stå på och flyttas runt. Märkligt.
Citera
2020-05-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsHarryHole
Det har jag missat! Spöade han sina advokater??

Ja han gjorde det. Kerstin Korti bland annat. Det var därför hans tid i häktet blev så lång bland annat. Han var komplicerad för dem att hantera.
Citera
2020-05-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc

Lågt? Det bryr sig inte advokaterna om. Deras uppdrag är att försvara klienten, sälja rimliga tvivel, hitta alternativa gärningsmän och händelseförlopp. I många våldsbrott idag är en nödvärnsinvändning standard för en försvarsadvokat.
Citera
2020-05-27, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bolla76

Jadu… Folk är fan inte kloka.
Citera
2020-05-27, 13:33
Bannlyst
Citat:

Håller med dig.
Men anledningen är ju att på alla vis försöka slå hål på det man kan, och smitta åtalet med tvivel.
Endast så mycket så rätten blir tveksam.
En pusselbit av tvivel....en till pusselbit av tvivel....ytterligare en pusselbit av tvivel.
Lägger man då ihop alla "små tvivel" så kanske det kan räcka för att slippa just mord.
Du vet, hellre fria än fälla.

Jag begriper att du redan kan allt detta, såklart. Och du fattar vad jag menar.
Citera
2020-05-27, 13:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolla76

Om han fått ett aggressionsutbrott och börjat slå lär han inte kunnat sluta direkt när hon är död. Det brukar bli ett s k övervåld vid sådana här personliga mord.
Citera
2020-05-27, 13:39
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Ja, jag läste i FUP om denna kurator. Hen kändes väldigt osympatisk mot W tyckte jag, tog bara de andra elevernas parti. Jag förstår att W:s pappa skrev ur henne ur den "drottning"skolan faktiskt. Kuratorn verkar själv ha svårt för att lösa konflikter, och kändes inte objektiv av det som fanns i Fup.
Citera
2020-05-27, 13:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, jag läste i FUP om denna kurator. Hen kändes väldigt osympatisk mot W tyckte jag, tog bara de andra elevernas parti. Jag förstår att W:s pappa skrev ur henne ur den "drottning"skolan faktiskt. Kuratorn verkar själv ha svårt för att lösa konflikter, och kändes inte objektiv av det som fanns i Fup.

Märklig kuraror som tar parti. Var i FUP finns detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in