2020-05-27, 11:34
Medlem
Madagascars avatar
Expressens ledare har fattat:

Pressa ner smittan så att Sverige blir rumsrent igen

Exakt hur smittsamt det nya coronaviruset är, och hur det står till med immuniteten, vet ingen säkert. Flockimmunitet vore förstås en stor lättnad. Men tills vi vet bättre besked måste målet vara att pressa tillbaka smittspridningen.

Sverige måste byta strategi.

https://www.expressen.se/ledare/pressa-ner-smittan-sa-att-sverige-blir-rumsrent-igen/, igår

Fler och fler börjar förstå. Avgå Tegnell!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror inte folk har slutat dö i säsongsinfluensa mer att det går in som C19 i statistiken nu.
Hur tänker du då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Gråt eftersom det är en skendebatt som förvirrar ett redan förvirrat folk. Som marginellt ändrade rekommendationer skulle få viruset på andra tankar. Smittan är en realitet.

Jag håller med dig i det mesta du framför. Jag är arg för att vi inte har omfattande tester och smittspårning, just för att smittan är en realitet, med många konstiga sjukdomsförlopp. Staten har visat sig svag där agerandet kan härledas till hög svansföring, men med en bräcklig grund i allt som rör den europeiska civilisationens grundläggande ideér.

Vi har alla hamnat i en situation där vi själva måste ta ansvar. Att på egen hand värdera all den information som finns tillgänglig på nätet. Jag läser svenska, norska och danska tidningar, Atlantic, NY times och Daily Mail. En mix av gratis tidningar och ganska dyra abonnemang. Nu har jag mycket tid över, och jag litar inte på inhemska politiker, experter och media

Det har blivit varje individs eget ansvar att inhämta information, göra det som är bäst med hänsyn till olika förutsättningar som bara vi själva vet om vår ålder, hälsa, uthållighet m.m.

Under denna Coronapandemi har det varit upp till bevis om all den humanism, svenska staten marknadsfört sin skit med. Som är att jämföra med reklam för pizza eller annan bukfylla.

Min slutsats är att social distansering är det bästa och att man ska vara ute bland folk så lite som möjligt. Utan tester vet vi inte om vi själva eller andra är smittsamma eller kan insjukna. Det går inte att kontrollera smittan utan tester.

Jag har ingen lust att bli sjuk, i något läkarna inte förstår och kan bota. Jag är inte ett får, och har aldrig varit en del i en flock. Jag litar inte på folk som inte ser att jag är en enskild människa med egen vilja att leva. Jag har blivit informerad om att det finns inga garantier om att just jag får den vård jag behöver. En läskig känsla i en stat som kallar sig för humanistisk stormakt.
Citera
2020-05-27, 11:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så du menar att då skulle frågan blivit:
How you live in England, yet don’t know English?

Lite OT, men som Britt (med engelska som modersmål) förstår jag att någon med svenska som modersmål hade skrivit så där. Det enklaste när det uppstår den där typen av språkliga förvirringar (som det gör när någon med annat än engelska som modersmål skriver på just engelska) är det därför enklast att helt enkelt fråga. I synnerhet i relation till en diskussion runt COVID-19 och den pågående pandemin.

Överlag tycker jag att en diskussion när man går in på statistik och epidemic behaviour (som diskussionen handlat mycket om) bör vara noga med terminologi och syftning, men som i alla situationer är det lätt att man ibland säger fel, och då påbjuder den akademiska och vetenskapliga etiketten att man ber om en förtydling genom att ställa en fråga. Notera att det är det första jag gör i det här inlägget.

Men för att återgå till ämnet; ja, jag tror att HUR man bor kan ha viss betydelse för smittspridningen.

Naturligtvis menar jag att skribenten hade formulerat sig annorlunda därefter, om det vore boendet denne syftade på. Nu var det ju inte det som avsågs utan att du menade att sätter på vilket han skrev hade betydelsen - hur bor du?

Jag är nyfiken på vilka uttryck-meningar du funnit vara av svengelsk karaktär? Du får gärna skicka ett pm med några exempel.

För att inte gå OT så anser naturligtvis jag också att människors boende har betydelse.
Citera
2020-05-27, 11:35
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror inte att alla måste bli smittade. Om jag uttryckt mig så någonstans får jag förtydliga mig: jag tror inte att alla MÅSTE bli smittade, jag tror att alla BLIR smittade förr eller senare på samma sätt som man får en förkylning lite då och då. Men det beror naturligtvis på hur viruset muterar och reagerar på ändrade hygienvanor och liknande.

Tittar man överlag på pandemin så får jag känslan av att det lugnat ned sig betydligt. Det verkar inte vara tillnärmelsevis lika aggressivt som tidigare. Jag har ingen aning om det är korrekt eller varför (om det är så). Det går ju att spekulera hur mycket som helst i vad som kommer hända. Jag vet inte, jag bara...spekulerar.

Det beror väl på om vi stoppar smittan i världen eller inte,

alla fick inte TBC,

vad är det för vits med att låta alla bli sjuka, fler dö och låta vårdpersonalen slita?
Citera
2020-05-27, 11:36
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tegnell driver inga äldreboenden vad jag vet, inte heller folkhälsomyndigheten. Ska tegnell behöva gå ut till äldreboendena och säga till de anställda att dom ska tvätta händerna?

De som driver äldreboenden har ett ansvar med, större än tegnell och fhm i mina ögon. Troligtvis hade de inte gjort någon skillnad om fhm krävde munskydd redan i februari på alla äldreboenden då det ändå saknades resurser för det.

Om man är en rådgivande myndighet måste man ju rimligtvis kunna analysera hur äldrevården är utformad i Sverige. Problemet med äldreboende är att AT inte vill ha munskydd i vården pga att vi inte kan klara att ta på sig dessa, eller av.

Hans råd måste ju vara utformade utifrån den verklighet vi har i Sverige (privata äldreboende, fri etablering), när man ger sina riktlinjer, och inte bara skylla på personalens oförmåga att förstå basal handhygien. Om dem nu inte kan tvätta sig, måste man väl kräva att alla äldreboenden LÄR dem att tvätta händerna.

Det är såhär man skyller ifrån sig - och därför vi vissa dagar veckor har högst dödlighet per capita.
Citera
Medlem
schuberts avatar
Tegnell ute och gissar i TV igen. Totalt substanslöst påstår han att 20-25% i sthlm nog visst har varit smittade. Hur kan han inte ställas till svars för detta vilseledande??! Det är för fan en myndighet och dessutom den myndighet med vad det framställs som störst makt i vårt land för tillfället. Sjukt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det du säger är att vi istället haft en massdöd värre än corona under decennier pga dåliga basala hygienrutiner? Är inte det ett större problem än detta enskilda virus?

Allts vi lever ju lite annorlunda nu eller har du inte märkt någonting? Handsprit överallt, avstånd i köer, väldigt massa skyddsutrustning på sjukhus osv.
Citera
2020-05-27, 11:37
Medlem
arbetets avatar
När våra grannar öppnar upp. Meanwhile in Sweden...:

Förbudet mot att träffas fler än 50 personer kommer bli kvar
Förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer kommer att bli kvar, erfar Expressen.

Beskedet ska ges på fredag och kommer gälla tills dess att risken för smittspridning sänks från ”mycket hög” eller att antalet avlidna minskar kraftigt. Även belastningen i vården och läget i landet i stort kommer väga tungt för när ett beslut kan fattas om att lätta på restriktioner, enligt Expressens uppgifter.

Beskedet innebär att förbudet av större sammankomster med största sannolikhet ligger kvar över sommaren, vilket medför att det inte kommer vara möjligt med större konserter eller andra arrangemang i sommar.
https://www.expressen.se/nyheter/forbudet-mot-allmanna-sammankomster-med-fler-an-50-personer-kommer-att-forlangas/

Men så lite goda nyheter. Egentligen ganska självklara saker:

Forskarnas teori: Svenskt snus skyddar mot corona

https://www.expressen.se/nyheter/forskarnas-teori-svenskt-snus-skyddar-mot-corona/

Att snus är bra för dig har man vetat i alla tider.
Citera
2020-05-27, 11:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Tegnell ute och gissar i TV igen. Totalt substanslöst påstår han att 20-25% i sthlm nog visst har varit smittade. Hur kan han inte ställas till svars för detta vilseledande??! Det är för fan en myndighet och dessutom den myndighet med vad det framställs som störst makt i vårt land för tillfället. Sjukt!

Ja hans uttalanden är helt galet knäppa. Han vill ha 20%, och därför upprepar han detta och sen kan han vända och vrida på siffrorna nästa vecka. Han testar väl representativa personer nu som ger honom 20%, eftersom smittan inte sprider sig som influensa (vilket han hela tiden har trott och sagt stenhårt), utan mer som kluster.

Jag är helt chockad över hur detta får fortsätta samma dag för dag.
Citera
2020-05-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Allts vi lever ju lite annorlunda nu eller har du inte märkt någonting? Handsprit överallt, avstånd i köer, väldigt massa skyddsutrustning på sjukhus osv.
Jo såklart, men om tusentals gamlingar dör varje år av detta så kanske man skulle infört restriktioner redan för längesen, corona eller ej.
Citera
2020-05-27, 11:43
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
När våra grannar öppnar upp. Meanwhile in Sweden...:

Förbudet mot att träffas fler än 50 personer kommer bli kvar
Förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer kommer att bli kvar, erfar Expressen.

Beskedet ska ges på fredag och kommer gälla tills dess att risken för smittspridning sänks från ”mycket hög” eller att antalet avlidna minskar kraftigt. Även belastningen i vården och läget i landet i stort kommer väga tungt för när ett beslut kan fattas om att lätta på restriktioner, enligt Expressens uppgifter.

Beskedet innebär att förbudet av större sammankomster med största sannolikhet ligger kvar över sommaren, vilket medför att det inte kommer vara möjligt med större konserter eller andra arrangemang i sommar.
https://www.expressen.se/nyheter/forbudet-mot-allmanna-sammankomster-med-fler-an-50-personer-kommer-att-forlangas/

Men så lite goda nyheter. Egentligen ganska självklara saker:

Forskarnas teori: Svenskt snus skyddar mot corona

https://www.expressen.se/nyheter/forskarnas-teori-svenskt-snus-skyddar-mot-corona/

Att snus är bra för dig har man vetat i alla tider.

De såg alltså att rökare drabbades i mindre utsträckning. Huruvida det är nikotinet eller något annat i förbränningen av cigaretten vet ingen. Det kan alltså vara så att snus eller nikotinplåster är helt verkningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in