2020-05-27, 08:32
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Dessutom kan jag tycka, att känsliga uppgifter som kommer fram om vittnen och andra personer, som inte själva har begått något brott, och som egentligen inte är relevanta för målet, borde vara maskade. Och i synnerhet om personerna är omyndiga, som Rebeckas äldste son i det här fallet.

Det håller jag verkligen med om! Han är vad - 13-14 år?
Pga både hans låga ålder samt att även han är ett offer i denna sjuka historia, så borde han skyddas bättre.
Citera
2020-05-27, 08:39
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Barnperspektiv? Föräldrarnas äganderätt går före barnets väl.

Detta är ett stickspår men i det offentliga Sverige pågår en väldigt märklig debatt om barnens rätt kontra föräldrarna. Men barn har rätt till sina föräldrar och ett stort behov av dom. Att skilja barn och föräldrar innebär att trauma för alla inblandade. Därför ska det göra med precision och det gjordes inte i detta fallet.
Citera
2020-05-27, 08:59
Medlem
Geraldines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Klippet där E glatt plaskar i en vattenpöl är väl från familjehemmet? Kan E och P ha sett den, innan händelsen alltså? Samma med att M i en intervju efter Es död berättade om att de älskade att baka kladdkaka tillsammans, skulle detta kunna vara något som hon skrev om i sociala medier någon gång? Eller berättade för R? Jag tycker bara att det är ett märkligt sammanträffande. När E har gjort sig illa så har bortförklaringarna båda gångerna varit perfekt sammankopplade med något som även familjehemmet kan bekräfta att E tyckte om att göra. Många barn tycker väl om att plaska och att baka men jag får en diffus känsla av att detta kan ha varit saker som R kan ha hängt upp sig på.

Jag har tänkt samma sak!!
Citera
2020-05-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Vi umgicks dagligen från att vi var 13 år tills 19 ungefär sen bröt jag kontakten med henne. Hon var ingen snäll kompis precis...
Jag HOPPAS av hela mitt hjärta att hon inte döms till vård. Och jag HOPPAS verkligen att hon någonstans därinne lider som fan över vad hon gjort. Jag hoppas att det aldrig går över.
Tyvärr, om hon fortfarande är den Rebecka jag kände så mår hon troligtvis inte dåligt över händelsen. Hon mår nog bara dåligt över den situation hon hamnat i och att hon riskerar fängelse osv...

Jag lärde känna henne när hon kom till Stockholm.
Jag var själv i missbruk då och kan intyga att R ljuger något enormt om att hon inte tog mycket, enbart "testat" amfetamin.
Vi gick på mycket rave. Drack mycket alkohol och missbrukade vad vi kom åt. Amfetamin, E, mdma, bla bla o.s.v.
Hon manipulerade och ljög för alla, krossade vänskaper med sin drama.
Hon kunde vara superglad, rolig och vild vilket passade med hur jag ofta var.
Men tvärt slog de om till ilska eller att hon fick för sig att man raggade på hennes kille av intresse o.s.v.

Hon borde hos en vän till mig och lånade massor med pengar som aldrig betalades tillbaka. Stack därifrån och tog med sig mer än bara sina egna kläder och saker.

Jag gick in i behandling men R försvann.

Fick veta att hon flyttat från Stockholm så jag gick i många år och tänkte att hon kanske flyttade för att stila till sig och bli ren.

Sen samma kväll jag fick läsa om detta och när FB först skrev adressen.. kollade upp vilka som bodde där och när jag såg RGs namn började jag må illa och fick sån dålig magkänsla.
Att det var min gamla vän.

Är idag drogfri, psykisk ohälsa som så många andra, mamma till ett "gäng" kids varav de yngsta är i nära ålder med E och S.

Så detta sliter mig sönder och samman.

Jag som försökt se Rs oskuld i detta..
Men det går inte..
Hon låter mer och mer skyldig till allt.
Även om P är den som gjorde allt så stod hon passivt där utan att skydda lilla E, lilla S och A.
Som mamma skulle jag dö för mina barn, torteras.. så länge jag gjorde mitt yttersta för att hålla mina barn säkra och vid god hälsa.

Tänker massor av "tänk om.."
Tänk om vi hållit kontakten..
Jag kanske hade kunnat hjälpa R? Hjälpa barnen?

Faan jävla skit!
Citera
2020-05-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Jag har känt henne!
Vill inte gå in på vilket sätt då FB är vidrigt där folk skriver en massa skit som inte stämmer.

Men ja, hon är den mest manipulativa människan jag känner till!
Hon är "intelligent" alltså. Det märks, psykopater är oftast det.

FUP bevisar dock att hon är precis som hon var när jag lärde henne 2004.

När hon smsar och skäller på sin langar-kompis (för att hon tror hon har bilvit blåst på 500 kr) och drar in sin döda vän (Jussi) i samtalet är såååååå typiskt beteende från henne!
Och sen kallt ljuger om det i förhören "jag skulle inte dra in Jussi bla bla bla"
Jo det skulle du ditt egoisitska pilleroffer!
Det var du som smsade det där.
Spelar dum genom att påstå att det BARA fanns receptbelagd medicin..är du dum i huvudet på riktigt eller?

Heroin har hon också brukat i sina yngre dagar, det sa hon till mig själv för fan! Ljuger om det i förhören!
Hon ljuger så larvigt mycket..visst det finns 1% chans att Patrik gjorde allt detta ensam mot Esmeralda, men sättet på hur hon ljuger och talar i förhören bevisar hennes skuld!
Hade hon varit ärlig istället om hennes bruk så hade hon haft en chans i andra vittnesmål från gamla vänner osv.
Men icke....det är lögn på lögn...

Det står något i FUP att hon påstår att hon inte har druckit sprit (alkohol menar hon väl då) på över 6 år.
Väldigt svårt o tro på det då hon mer eller mindre tog allt som kunde bedöva hennes sinne.

Tror jag vet vem du är (M).. och isf har du rätt i typ allt du skriver.
Citera
2020-05-27, 09:05
Medlem
Citat:
Jag har ju inte umgåtts med henne på 20 år och inte haft kontakt med henne på 10 år.
Men då var hon ju väldigt manipulativ och som att hon hade ett behov av att bryta mot regler och förväntningar. Ett sorts behov av att göra tvärtemot.
Hon ljög för alla och var ingen vidare vän. I efterhand har jag förstått att hon kunde "regissera" situationer i sitt liv.
Hon kunde lägga tid på att ljuga och snacka skit, berätta helt sjuka saker för mig om någon annan hon umgicks med.
Bakom min rygg sa hon lika störda saker om mig till den andra personen och sen såg hon till att vi träffades alla tre samtidigt.
Som för att se vad som hände, vad den andra och jag skulle säga till varandra... För spänning typ.
Så, ett mycket speciellt beteende.

Låter som hon var här i Stockholm också.
Hon kunde vara snäll, kärleksfull, om.. Men ofta dök de upp något som verkade vara en baktanke..
Som att det snälla och fina hade sitt pris..
Trots att hon var i typ samma längd som mig så var hon redan då väldigt smal.
Kunde uttrycka att hon nådde dåligt äver det.
Gav mig och vår gemensamma vän många komplimanger och pussar och kramar.
Vi gick ut och festa och under kvällen växte en annan R fram oftast. Skrikig och arg, våldsam. Ofta som av paranoia eller svartsjuka.
Citera
2020-05-27, 09:20
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Jag var själv i missbruk då och kan intyga att R ljuger något enormt om att hon inte tog mycket, enbart "testat" amfetamin.
Vi gick på mycket rave. Drack mycket alkohol och missbrukade vad vi kom åt. Amfetamin, E, mdma, bla bla o.s.v.
Men tvärt slog de om till ilska eller att hon fick för sig att man raggade på hennes kille av intresse o.s.v.

Hon borde hos en vän till mig och lånade massor med pengar som aldrig betalades tillbaka. Stack därifrån och tog med sig mer än bara sina egna kläder och saker.

Fick veta att hon flyttat från Stockholm så jag gick i många år och tänkte att hon kanske flyttade för att stila till sig och bli ren.

Sen samma kväll jag fick läsa om detta och när FB först skrev adressen.. kollade upp vilka som bodde där och när jag såg RGs namn började jag må illa och fick sån dålig magkänsla.

Är idag drogfri, psykisk ohälsa som så många andra, mamma till ett "gäng" kids varav de yngsta är i nära ålder med E och S.

Men det går inte..
Även om P är den som gjorde allt så stod hon passivt där utan att skydda lilla E, lilla S och A.
Som mamma skulle jag dö för mina barn, torteras.. så länge jag gjorde mitt yttersta för att hålla mina barn säkra och vid god hälsa.

Faan jävla skit!

Ja, det låter som den Rebecca jag kände, tyvärr.

Jag förstår precis hur du tänker och känner. Jag har själv ältat: "tänk om", "jag hade kanske kunnat" osv. Hela historien har berört mig så fruktansvärt. Jag har själv barn, och jag var själv ett barn som far illa på grund av en missbrukande mamma. Dock inte ens i närheten av hur illa Rebeccas barn har farit!

Men faktum är att det finns inget vi hade kunnat göra.
Även om vi fortfarande umgåtts med henne hade vi med största sannolikhet inte kunnat förstå i rätt tid vad som pågick på grund av hennes mästarskap i lögn och manipulation.
Jag blev så jävla blåst av henne, om och om igen utan att fatta det.
Hon ljög och när jag blev fundersam eller ifrågasatte förklarade hon med ytterligare en lögn och en till, ända tills hon övertygat mig.
Och hon gjorde det så bra att hon säkert trodde på det själv.

Detta var för 20 år sen, INNAN hon började med droger. Alla vet att missbrukare ljuger och manipulerar. Så du kan ju föreställa dig hur pass bra hon är på det nu och hon var så duktig på det redan innan drogerna...

Så vi som känt henne får inte klandra oss själva. Men önskan att man fortfarande känt henne, förstått och agerat är ju enorm. Då hade kanske lilla hjärtat levt idag.

All kred till dig som tog tag i ditt missbruk och kämpade dig igenom det! <3
Citera
2020-05-27, 09:20
Medlem
Geraldines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förundersökningsprotokollen kanske inte borde bli offentliga, förrän den misstänkta är dömd i första instans? För som det är nu - även om den misstänkta blir friad, så är hans/hennes liv förstört när alla har kunna grotta ner sig i alla hemska, pinsamma och smaskiga detaljer. Det mest intima.

Dessutom kan jag tycka, att känsliga uppgifter som kommer fram om vittnen och andra personer, som inte själva har begått något brott, och som egentligen inte är relevanta för målet, borde vara maskade. Och i synnerhet om personerna är omyndiga, som Rebeckas äldste son i det här fallet.

Eller hur!!

Jag bara ryser vid tanken på att få mitt hem, barnens mest känsliga uppgifter, mina egna journalanteckningar, pinsamma, intima eller dumma sms skrivna i affekt, foton på mig själv halvnaken och söndergråten etc etc utvräkt till allmänheten:/

Ponera att den åtalade (vem det än är) som sagt inte döms, fyfan att leva vidare efter detta! Och barnen och de anhöriga..de är ju själva brottsoffer!

Nej, offentlighetsprincipen borde verkligen anpassas till dagens läge med internet och den tillgänglighet/spridning dessa känsliga uppgifter får.

Kanske skulle man kunna begränsa speciellt fupar men även domar mm till enbart pappersform och förbjuda digital spridning?

Alt maska/sekretessbelägga allt som rör brottsoffer, anhöriga, vittnen som är privatpersoner och även i möjligaste mån uppgifter om den åtalade som vid en friande dom kan leda till men?

Fanken det är en svår fråga tycker jag, för samtidigt är det ju värdefullt som i detta fall tex, att folk som kanske vet något eller kommer på något kan bidra med synpunkter som leder närmare sanningen?

Tror bergis att polis och åklagare/försvar etc läser sådana här trådar
Citera
2020-05-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ja, det låter som den Rebecca jag kände, tyvärr.

Jag förstår precis hur du tänker och känner. Jag har själv ältat: "tänk om", "jag hade kanske kunnat" osv. Hela historien har berört mig så fruktansvärt. Jag har själv barn, och jag var själv ett barn som far illa på grund av en missbrukande mamma. Dock inte ens i närheten av hur illa Rebeccas barn har farit!

Men faktum är att det finns inget vi hade kunnat göra.
Även om vi fortfarande umgåtts med henne hade vi med största sannolikhet inte kunnat förstå i rätt tid vad som pågick på grund av hennes mästarskap i lögn och manipulation.
Jag blev så jävla blåst av henne, om och om igen utan att fatta det.
Hon ljög och när jag blev fundersam eller ifrågasatte förklarade hon med ytterligare en lögn och en till, ända tills hon övertygat mig.
Och hon gjorde det så bra att hon säkert trodde på det själv.

Detta var för 20 år sen, INNAN hon började med droger. Alla vet att missbrukare ljuger och manipulerar. Så du kan ju föreställa dig hur pass bra hon är på det nu och hon var så duktig på det redan innan drogerna...

Så vi som känt henne får inte klandra oss själva. Men önskan att man fortfarande känt henne, förstått och agerat är ju enorm. Då hade kanske lilla hjärtat levt idag.

All kred till dig som tog tag i ditt missbruk och kämpade dig igenom det! <3

Du har såklart rätt..
Hade jag fortsatt vara Rs vän hade jag nog aldrig blivit ren.

Jag tänker inte ljuga, jag tog ett återfall för snart 7 år sedan.
Försvarade det med att de hade sin pappa och att jag aldrig var med dom påverkad eller dagen efter.
Men från 100% närvarande mamma till att försvinna så mycket under 6 månader tills jag tog mig ur det.. det är inte alls okej.

Lärde mig dock att det spelar ingen roll om jag varit ren 8 år (Som jag var typ då jag tog återfall)..
Jag kommer ALDRIG kunna ta en drog, en gång, bara lite o.s.v.

Mina barn förtjänar precis som alla barn..
Närvarande föräldrar, utan något missbruk.
Mycket tid och mycket kärlek.

Citera
2020-05-27, 09:44
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Eller hur!!

Jag bara ryser vid tanken på att få mitt hem, barnens mest känsliga uppgifter, mina egna journalanteckningar, pinsamma, intima eller dumma sms skrivna i affekt, foton på mig själv halvnaken och söndergråten etc etc utvräkt till allmänheten:/

Ponera att den åtalade (vem det än är) som sagt inte döms, fyfan att leva vidare efter detta! Och barnen och de anhöriga..de är ju själva brottsoffer!

Nej, offentlighetsprincipen borde verkligen anpassas till dagens läge med internet och den tillgänglighet/spridning dessa känsliga uppgifter får.

Kanske skulle man kunna begränsa speciellt fupar men även domar mm till enbart pappersform och förbjuda digital spridning?

Alt maska/sekretessbelägga allt som rör brottsoffer, anhöriga, vittnen som är privatpersoner och även i möjligaste mån uppgifter om den åtalade som vid en friande dom kan leda till men?

Fanken det är en svår fråga tycker jag, för samtidigt är det ju värdefullt som i detta fall tex, att folk som kanske vet något eller kommer på något kan bidra med synpunkter som leder närmare sanningen?

Censurera mera, med andra ord ? Begränsning av yttrande- och tryckfrihetsförordningen ? Offentlighetsprincipen åsidosatt av "hänsynsskäl" ?
Själv tycker jag nej. Det som är offentligt ska även i fortsättningen vara offentligt. Och en förundersökning ÄR offentlig. Behövs inga begränsningar. Inga fler sekretesser.
Det är försiktig hänsyn och sekretess som BIDRAR till att många brott inte uppmärksammas.
Finns separata trådar för det här.
Citera
2020-05-27, 09:53
Medlem
Piparikakkumakus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence

Men det går inte..

Faan jävla skit!

Jag har precis samma erfarenhet, och känslor nu, som du.
Citera
2020-05-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Eller hur!!

Håller med om det när det gäller barnen.
I övrigt tycker jag att det är bra. Har man ryggen fri hamnar man inte i sådant här, så enkelt är det.
Ger en hel del info som kan vara bra på annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in