2020-05-26, 15:42
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Var det "PR" som fotograferades på en nöjespark?

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Inte hängt med så bra. Vilket foto? Om nöjesparken var Liseberg så var det kanske han.

Citat:
Minns ej om det var Liseberg eller High Chaparral. Mannen som fotograferats var korpulent och bar solglasögon.

Citat:
Korpulent, då var det nog inte PR. Eller han kanske var korpulent ett tag?
Tyvärr vet jag inte vilket foto du menar. Länka (igen om du redan har gjort det)?
Kom på en sak nu - menar du kanske fotot som någon tog på och delade med sig av här på en rejält korpulent man? Från 2017? Det var i så fall absolut inte PR utan KM. Om jag tänker på rätt foto.
Citera
2020-05-26, 15:51
Medlem
Citat:
Var det "PR" som fotograferades på en nöjespark?
Om du menar i samband med radioserien om "Pilot" så var det någon som smygfotat KM på Skara Sommarland.
Citera
2020-05-26, 16:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Om du menar i samband med radioserien om "Pilot" så var det någon som smygfotat KM på Skara Sommarland.
Tack till dig och Gusselby för detta klargörande.
Citera
2020-05-26, 22:44
Bannlyst
Den här artikeln är ju också lite intressant:

https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET
Citera
2020-05-26, 23:32
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara

https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET
Ja väldigt. Någon som vet vem J*hnny är som är på bild? Står inget efternamn.

Det har ju hänt mer än en gång att man har undrat om dansken, EA, ändå har något med försvinnandet att göra. Här står att kompisen J*hnny säger att EA vet vem den skyldige är. Sedan uppstår även frågan om varför ES:s sambo flyttade ifrån honom två dagar efter försvinnandet. J*hnny tror inte att hans vän är skyldig, det skulle de ha märkt på honom menar han och de var tillsammans mycket efteråt.

Kan dessa två herrar ha varit de som stod i baren nära Helena som bartendern säger var nya ansikten för honom? J*hnny säger dock att han gick från Stadt vid 23-tiden för att det var tråkigt, han gick hem till sin flickvän säger han.

Är det förresten pilotsolglasögon J*hnny har på bilden, fästade vid den vita skjortan? Svårt att se.

Lite intressant är också sidan intill där det beskrivs hur dansken blev attackerad på väg in i rättssalen. Samme en som skrek och gick till anfall utanför fortsatte sedan att gå till verbal attack inne i rättssalen och blev utskickad. Det var väl BW det. Står att de ville anhålla honom men att han hann cykla iväg innan de fick tag på honom.
Citera
2020-05-27, 00:36
Medlem
Citat:

Johnny wannabee, gillade den lilla uppmärksamheten.
EA var ett villospår som sinkade jakten. Att ställa till med en överdriven scen är att elda på och avleda.
Citera
2020-05-27, 00:49
Medlem
Citat:
En "intressant" intervju med den misstänkte "Anders", i GT 1996-05-03: https://tidningar.kb.se/4344604/1996-05-03/edition/12756/part/1/page/4.jpg

Kanon mera sådant, bra funnet..
Anders/PR hans argumentation och kaxighet utmärker sej i texten. Vid tiden hade han vissa kontakter i utesvängen i en stad några mil från Mariestad, Kristinehamn där han uppehöll sej någon gång. Han verkarade tvärsäker på att de inte skulle hitta något på honom. Varför spelade han skyldig, varför avleda?
Citera
2020-05-27, 01:03
Medlem
Ettsjutrettons avatar
I Expressen 1996-05-01, två dagar innan GT-intervjun med "Anders" går i tryck, intervjuas "Erik". Är "Erik" och "Anders" samma person? I s f låter han väldigt annorlunda i de två intervjuerna. https://tidningar.kb.se/4112703/1996-05-01/edition/0/part/1/page/8.jpg
Citat:
[...]
- Polisen tror att jag har mördat Helena. Det är hemskt, jag som tycktes så bra om henne.
[...]
Han blev förvånad när polisen frågade honom om vad han själv hade haft för sig på lördagskvällen.
- Jag svarade att jag inte visste, men antog att jag hade varit i något av öltälten på Heden i Göteborg under fotbolls-EM, som pågick den veckan.
[...]
- Polisen har gått runt med ett fotografi av mig på krogarna i Göteborg, men ingen kunde säga att jag var där på lördagen.
[...]
Enligt vad Expressen erfar grundar sig misstankarna mot Erik bland annat på att han kände Helena mycket väl, möjligen skulle ha kunnat ha tillgång till en mindre, ljus bil och enligt tipsare till polisen tyckte illa om Helena.
[...]
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-05-27 kl. 01:05.
Citera
2020-05-27, 01:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ja väldigt. Någon som vet vem J*hnny är som är på bild? Står inget efternamn.

Det har ju hänt mer än en gång att man har undrat om dansken, EA, ändå har något med försvinnandet att göra. Här står att kompisen J*hnny säger att EA vet vem den skyldige är. Sedan uppstår även frågan om varför ES:s sambo flyttade ifrån honom två dagar efter försvinnandet. J*hnny tror inte att hans vän är skyldig, det skulle de ha märkt på honom menar han och de var tillsammans mycket efteråt.

Kan dessa två herrar ha varit de som stod i baren nära Helena som bartendern säger var nya ansikten för honom? J*hnny säger dock att han gick från Stadt vid 23-tiden för att det var tråkigt, han gick hem till sin flickvän säger han.

Är det förresten pilotsolglasögon J*hnny har på bilden, fästade vid den vita skjortan? Svårt att se.

Lite intressant är också sidan intill där det beskrivs hur dansken blev attackerad på väg in i rättssalen. Samme en som skrek och gick till anfall utanför fortsatte sedan att gå till verbal attack inne i rättssalen och blev utskickad. Det var väl BW det. Står att de ville anhålla honom men att han hann cykla iväg innan de fick tag på honom.

Nu blev det intressant av många orsaker! Jag vet knappt var jag ska börja.

* Denne Johnny och hans glasögon … Visst kan det vara så att den modellen som han bär kan kallas för pilotglasögon. Vi vet inte hur väl "brovittnet" hade koll på vad som faktiskt kunde beskrivas som just pilotglasögon eller om "mannen med pilotglasögon" hade glasögon på pannan eller hängande i just skjortan. Och kom ihåg att den här intervjun publicerades den 18 juni 1992, sex år innan tipset om "mannen med pilotglasögon" hittades i polisens utredning! Det var alltså ingen som då - i juni 1992 - reagerade på pilotglasögonen.

* Först är alltså denne Johnny på Stadt, men går sedan till en flickvän (det stod inte till "sin" flickvän, utan till "en" flickvän. Hade han flera flickvänner?). Hur kan han då veta vad kompisen gjorde under resten av tiden på Stadt samt efter det att Stadt hade stängt? Eller var Johnny kvar på Stadt vid stängning utan att låtsas om det, eller hade han kommit tillbaka? Det är banne mig varningsflagg på detta!

* 25-åringen hade en ljus Ford Sierra som liknar en Opel bakifrån. Och just en Opel visas i ett av tv-inslagen om Helena-fallet, nämligen den som parkeras på sjukhusparkeringen! Samtidigt kan det mycket väl ha varit en Ford Sierra som "killarna" såg - eller den bilen som Carina såg. En Ford Sierra typ 1989 kunde se ut så här (passar bra in på "killarnas" beskrivning, tycker jag): https://www.flickr.com/photos/26311572@N08/41246525825

* Johnny tror att 25-åringen sitter inne med uppgifter. Varför tror denne Johnny det? För att Johnny vet vad som hände? Johnny är alltså vän med den häktade, vilken man får anta är "dansken EA".

* Systrarna kände inte igen den häktade 25-åringen, och bartendern har sagt att han inte kände igen de två personer som fanns nära Helena när Stadt stängde! Var det dessa två personer - 25-åringen och Johnny - som bartendern såg? Har Helenas systrar och bartendern det gemensamt att de såg en respektive två personer som var okända för dem, och att de hade en av dem gemensamt, så att säga?

* Bilen vid Trankärr på söndagsmorgonen hade typ en DK-dekal på sig.

* EA var falskt anklagad för att ha plockat upp Helena i sin bil. Märk också att GW Persson tror att Helena fick skjuts direkt från torget och raka vägen in på cykelvägen mot hemmet. Tänk om denna falska anklagelse var medveten för att hjälpa dansken EA, och att den som "angav" honom gjorde det för att det straffet trots allt var så lindrigt? Att den personen offrade sig?

* Och igen: Är det dessa två personer som GW Persson har i kikaren? Dansken "EA" och Johnny? Som sagt: Helenas systrar kände inte igen dansken "EA", och bartendern kände inte de två personer som fanns nära Helena när Stadt stängde.

* Tänk om det är så enkelt att det var det första spåret - "danskspåret" - som var det rätta?

* Är det någon som kommer ihåg vad GW Persson har sagt exakt om "danskspåret"? Har han helt dissat det eller har han det fortfarande som en möjlighet? GW Persson har ju släppt PR, men har han släppt "dansken EA"? Någon som vet?
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-27 kl. 01:21.
Citera
2020-05-27, 01:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
I Expressen 1996-05-01, två dagar innan GT-intervjun med "Anders" går i tryck, intervjuas "Erik". Är "Erik" och "Anders" samma person? I s f låter han väldigt annorlunda i de två intervjuerna. https://tidningar.kb.se/4112703/1996-05-01/edition/0/part/1/page/8.jpg

Jag tror att både "Anders" och "Erik" är PR. Det är bara tidningarna som har olika fingerade namn. I artikeln som du åberopar stämmer allt på PR: Att han blev kontaktad i Göteborg och att han åkte upp till Mariestad för att hjälpa till. Så har i alla fall Prinzezzan förklarat det.
Citera
2020-05-27, 01:29
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att både "Anders" och "Erik" är PR. Det är bara tidningarna som har olika fingerade namn. I artikeln som du åberopar stämmer allt på PR: Att han blev kontaktad i Göteborg och att han åkte upp till Mariestad för att hjälpa till. Så har i alla fall Prinzezzan förklarat det.
Och denne ”PR” är alltså avliden? Då är nog risken stor att detta tragiska fall förblir olöst, såvida det inte fanns fler inblandade och dessa fortfarande är i livet.
Citera
2020-05-27, 01:30
Medlem
Citat:

Tycker han "låter" som en och samma person i båda intervjun, dvs PR.
Fotnot Erik heter egentligen något annat.
Båda stämmer in på PR. Sorgligt att han betedde sej som skyldig och drog det för långt.
Frågan är varför och vad UA sa till utredarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in