2020-05-27, 10:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Skulle det vara någon slags förmildrande omständighet att vi därmed har mer än 8.000 sådana fall i år?

Du behöver gå en kurs i enkel matematik. Överdödligheten för covid-19 per 2020 kommer inte att bli så stor. En död är inte lika med en som räknas till överdödlighet.
Citera
2020-05-27, 10:53
Medlem
Citat:
Forskare: Snus kan skydda mot corona
– Sverige har en unik möjlighet eftersom vi är ensamma om att snusa i så stor utsträckning, säger Cecilia Magnusson vid Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, till tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JyKq9/forskare-snus-kan-skydda-mot-corona

Om svenskt snus skulle visa sig skydda mot corona, så får vi nog sätta fart på tillverkningen

Sverige är det enda landet i EU där snus får tillverkas och säljas. Undantaget står inskrivet i Sveriges anslutningsfördrag till EU. Förbudet gäller i och med EU:s tobaklagstiftning från 1992.
Citera
2020-05-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajsven
Vad tror ni om besked inför sommaren som ska komma på fredag? Känns som de kommer lätta på restriktionerna iom att det blir tidigare besked än vad som sagts (3 juni).
Max 50 pers på stranden med 2m avstånd?
Citera
2020-05-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JyKq9/forskare-snus-kan-skydda-mot-corona

Om svenskt snus skulle visa sig skydda mot corona, så får vi nog sätta fart på tillverkningen

Sverige är det enda landet i EU där snus får tillverkas och säljas. Undantaget står inskrivet i Sveriges anslutningsfördrag till EU. Förbudet gäller i och med EU:s tobaklagstiftning från 1992.
wow, vi kommer köra förbi Norges oljefond på nolltid med svenska snusfonden!
Citera
2020-05-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hitler kom till makten för att folk är följare. Det är det som definierar pöbeln.

Du är tappad och sluta kalla mig svin när du inte ens fattar att det dör 4000 varje år alltid genom att människor inte får rätt vård. Var befann du dig då ditt svin?

Det är knappt några som dött i viruset jämfört med vad pöbel-alarmisterna skrek om i februari.

Jaså. Det är lika mycket pöbeln den delen av svenskar som sopar under mattan att man inte gör ett skit för att rädda sitt eget folk.

Du är ju ett svin. Bara för att du skiter i andra människor och/eller får mardrömmar när du hör ordet lockdown så ska man i detta land, bara i detta land, gå med på att låta folk dö. Det är klart du är ett svin. Ett fegt svin.

Och du är inte bara ett svin, utan blåst i huvudet också, då du likställer folk som dör varje år med folk som dör under en pandemi och kan räddas om rätt åtgärder sätts in. Ett svin som är blåst i huvudet alltså.

Sist men inte minst: Du är imbecill också om du jämför dages problem med vad dessa "alarmister" sagt för några månader sen. WHO GIVES A FUCK ABOUT WHAT THEY SAID? Är du dum på riktigt? Tror du att det hela har att göra med vem man sa för 3 månader sen? Du borde ge upp dina ambitioner att ens fortsätta tänka tankar.
Citera
2020-05-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Suck vilken jävla tölp. Hitler kom till makten genom att hjärntvätta sitt folk.
Det är ju det som sker i sverige när man som enda landet i världen försöker få igenom via svin som du att det är ok att vi låter vårt eget folk dö. Snacka om vem som är hitler här.
Sverige är verkligen inte enda landet i världen som inte stängd ned helt så vad babblar du om? Vårt folk dör troligen inte heller särskilt mycket mer i år än andra år.
Citera
2020-05-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Läs några sidor i den här tråden. Tycker du att "din gruppering" diskuterar det här på ett vetenskapligt och rationellt sätt? Kritiskt tänkande? Give me a break. Det enda ni ägnar er åt är kritik. Det är inte samma sak som kritiskt tänkande.

Dessutom är tråden smockfull med hot, svartmålning, demonisering och halmstrån, och de är inte riktade mot Björn Olsen et al.

Din bias hindrar dig helt från att se att vissa personer från båda sidor i detta, uttrycker sig på ett olämpligt sätt. Ska inte name and shame men från din sida fanns flera igår som använde sig av väldigt olämpliga tillmälen, till exempel.

Men även detta ditt inlägg visar på att du inte har förmåga att se något annat, pga dina skygglappar. Det blir en enda lång demonisering av motståndarsidan, hos dig. Exakt samma mekanismer som låg bakom häxjakten på Björn Olsen et al. Det är tragiskt. Jag hoppas att demokratin får sig ett uppsving efter Corona, är uppriktigt rädd för vad jag sett under denna vår. En sund debatt med tolerans för olika röster måste vi få tillbaka igen, anser jag. Lämnar denna diskussion för nu, går ej komma längre i det.
Citera
2020-05-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sverige är verkligen inte enda landet i världen som inte stängd ned helt så vad babblar du om? Vårt folk dör troligen inte heller särskilt mycket mer i år än andra år.

Sverige är enda landet som inte gjort allt man kunde för att rädda sitt folk. Sverige har alltså blivit mest drabbat i världen i form av personer som dött och som kunde räddats. Sverige kommer dessutom drabbas mest ekonomiskt. Och det är det enda som är rättvist som kommer hända i detta land. Så att svin som du får ekonomisk smäll som hämnd för att de struntade i andra människor.
Citera
2020-05-27, 10:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, men även om man kanske inte "utrotat" jättemånga andra virus rent aktivt, så har ju många virus självmant försvunnit. Jag har aldrig läst någonstans om något virus där det har varit tvunget att alla skall bli smittade. Det tycks snarare som att virus oftast av sig självt muterar ner och blir "snällare". Med undantag för Spanskan då, som kom tillbaka mer aggressivt.

Så jag förstår inte riktigt varifrån den här nästintill "magiska" tron kommer ifrån, att alla måste bli smittade... Jo jag har sett att Giesecke sagt så, men han verkar ha haft fel i rätt mycket, så hans utsagor har tappat trovärdighet för mig.

Ang. NZ, det går ju att tänka i olika banor av lösningar? Man kan t.ex. börja med att ta in turister från andra länder som är i princip smittfria. Man kan göra som Österrike hade gjort och sätta upp en teststation vid flygplatsen. Det finns mycket man kan göra...

Eller så kan man göra som här i Sverige... "Det går inte"-syndromet.. undrar om vi svenskar är de enda som lider av det...
Jag tror inte att alla måste bli smittade. Om jag uttryckt mig så någonstans får jag förtydliga mig: jag tror inte att alla MÅSTE bli smittade, jag tror att alla BLIR smittade förr eller senare på samma sätt som man får en förkylning lite då och då. Men det beror naturligtvis på hur viruset muterar och reagerar på ändrade hygienvanor och liknande.

Tittar man överlag på pandemin så får jag känslan av att det lugnat ned sig betydligt. Det verkar inte vara tillnärmelsevis lika aggressivt som tidigare. Jag har ingen aning om det är korrekt eller varför (om det är så). Det går ju att spekulera hur mycket som helst i vad som kommer hända. Jag vet inte, jag bara...spekulerar.
Citera
2020-05-27, 11:00
Medlem
Mytomanen yrar nu återigen om en 20%-ig smitta bland befolkningen. Troligtvis kommer provtagningen nu att "anpassas" så urvalet passar hans lögner
Källa: Nyhetsmorgon
Senast redigerad av Schwedenland 2020-05-27 kl. 11:02.
Citera
2020-05-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du behöver gå en kurs i enkel matematik. Överdödligheten för covid-19 per 2020 kommer inte att bli så stor. En död är inte lika med en som räknas till överdödlighet.
Det beror på vad jämför du med. Bara för att ett antal personer dog förra året behöver inte betyda att så många ska dö under 2020 oxå. Det finns riktlinjer för hur man räknar överdödligheten på ett statistisk korrekt sätt.
Lägg upp dina beräkningar då får vi titta på det.
Citera
2020-05-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittspårning blir sannolikt nästa fas i de länderna, när de fått ned smittan, totalnivå och antalet döda. Då blir det hanterligt.
Om det blir hanterligt vet vi ju inte än. I dagsläget går hela världen på ettans växel, så det går inte att utvärdera trycket på smittspridningen ännu.
Citat:
Ska vi fortsätta på vår inslagna linje och låta alla smittas, kommer vi ju grovt sett att få 100 tusen döda.
Hur kommer du till slutsatsen att vi ska få hundratusen döda?

Den senaste veckan har 381 personer rapporterats döda i Sverige i COVID-19. I den takten tar det fem år att komma upp i hundratusen döda.

Då bortser jag helt från att antalet döda sjunker med ungefär 10% per vecka. Om minskningen håller i sig så hamnar den totala dödssiffran under 8,000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in