2020-05-27, 10:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
De som är mest sjuka i huvudet dock är Aftonbladet.
Och Expressen.
Och Public Service.
Och övrig media.

Det är just precis dessa som eldar på pöbeln med smaskiga klickrubriker och hänvisning till allsköns "experter" som är så säkra på att Tegnell gör fel.

Det är denna MSM som gör att flashbackare skriver "dö din jävla idiot, hoppas du och din familj får Corona!!" till den som inte håller med om att han borde hängas.

Jag har länge funderat över hur man kunde få allmänheten att tro att vissa kvinnor var häxor och måste brännas på bål för bara ett par hundra år sedan.
Nu förstår jag. Precis. Pöbeln är idioter.

Ja, men det har varit känt länge. Det var så Hitler kom till makten också.

Folk tycks dessutom tro att det aldrig har dött folk i »onödan« inom äldreomsorgen och vården förut. Det dör cirka 4000 varje år i Sverige som inte får den behandling de borde fått. Träskallarna som nu yrar om folkmord och »öga för öga tand för tand« är fullständigt oinformerade och reagerar ungefär som flugor som försöker ta sig ut genom ett fönster.
Citera
2020-05-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Ja-hoppingivande att åtminstone en ovana kan vara en bra vana i dessa tider. Litet skeptisk dock.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-forskare-undersoker-om-snus-kan-skydda-mot-allvarlig-covid-19/
"Sedan kom en fransk forskningsrapport som ställde allt på ända.

Det franska teamet hade upptäckt att bara ett fåtal av alla covidpatienter som lades in på Pitié-Salpêtrière-sjukhuset i Paris var rökare.

I Frankrike röker cirka 25 procent av befolkningen. Men bara fem procent av de 482 patienterna som låg inne för allvarlig covid-19 uppgav att de rökte dagligen."
Citera
2020-05-27, 10:28
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nyfiken och höra vad du menar med dina blott två år ??

Inte svårt att kritisera invandringen och staten med tanke på hur det ser ut. Att du inte gillar SD och stöder regeringen är inte svårt att se
Och jag har inga problem att kunna argumentera för mina åsikter. Att du har problem med dom ser jag som en positiv sak

"blott"… Där läste jag slarvigt. jag ber om ursäkt.

Att inte sympatisera med SD innebär inte att sympatisera med regeringen. En tankevurpa i den svart-vita världen...

Jag har missat att ditt hetsande kring Sveriges hantering av tandemin var argumentation.
Citera
2020-05-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror vi har en regeringen som saknar all empati för vad som händer i dagsläget. Människor offras och samhällskostnaderna förnekas.

Det vi ser är folk som ville ha makten till varje pris utan någon annan ideologi än hur roligt och lukrativt det är med makt för personlig vinning. Dessa kring 30% av rösterna som sossarna har, ger historiska vibbar om hur lätt det är att ta makten i en demokrati, där det också gavs instruktioner till vårdinrättningar i statens regi. Jag tycker instruktioner om Triage, livskvalité, förväntad livslängd är läskiga innan vården är överbelastad. Särskilt när det är läkares jobb att kunna prioritera om det skulle bli nödläge.

Med stöd från partier som vurmar för migranter, men där företrädaren för det ena partiet MP inte kunde stava till Auschwitz, när hon jämförde situationen. Det andra partiet C, som har som hjärtefråga att slopa tryggheten i LAS under en otrygg tid med Pandemi. Vad man än tycker om fackets makt, är det en motvikt i dessa tider av oro, där reglerna i LAS är en motprestation som företagen bör tåla nu när löntagarnas i inbetalda pengar delas ut miljardvis.

Politikerna har haft tur med svenskarna. Svenskarna jobbar som myror, och politikerna raserar denna myrstack, och vet att myrorna bygger upp sin myrstack igen.
Citera
2020-05-27, 10:31
Medlem
Jaha de senaste dagarnas fadäs med de ändrade restriktionerna för 70-plussarna som inte blev någon ändring har fått sin förklaring.
Det var alltså tänkt att höja ålder för kvinnor att tillhöra en riskgrupp till 72 men det måste ha stoppats i panik i sista stund, detta är ingenting annat än parodi.

"– Vi har tittat på möjligheten att dela på det. Men det är också en fråga om att kommunicera ett budskap som är lätt att komma ihåg och som folk kan ta till sig, säger han.

Diskussionen gällde en skillnad på ett par år, till exempel att gränsen skulle ligga på 70 år för män och 72 år för kvinnor. Men det blir ett komplicerat budskap, enligt Anders Tegnell, som menar att det gäller att kommunicera klara budskap som kan hålla över tid."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-overvagde-andra-restriktioner-for-man/

Ska man skratta eller gråta?
Citera
2020-05-27, 10:31
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, men det har varit känt länge. Det var så Hitler kom till makten också.

Folk tycks dessutom tro att det aldrig har dött folk i »onödan« inom äldreomsorgen och vården förut. Det dör cirka 4000 varje år i Sverige som inte får den behandling de borde fått. Träskallarna som nu yrar om folkmord och »öga för öga tand för tand« är fullständigt oinformerade och reagerar ungefär som flugor som försöker ta sig ut genom ett fönster.
Skulle det vara någon slags förmildrande omständighet att vi därmed har mer än 8.000 sådana fall i år?
Citera
2020-05-27, 10:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha, ja jag vet inte...för mig med engelska som modersmål kännar jag att det är viktigt att först klargöra vad någon menar när denne i ren klartext frågar hur jag bor. Nu menar du kanske att jag borde kunnat lista ut att vad någon försöker skriva (i dagens globala samhälle umgås man dagligen med personer som inte har engelska som modersmål, så exophony är ett bekant fenomen för oss Britter), men då det här är ett vetenskapligt forum känner jag att det är viktigt att man är på det klara med vad någon menar och då är det gängse förfarandet att man frågar på ett vänligt sätt, och det var vad jag gjorde.

Tittar man på det rent geografiskt spelar det naturligtvis en stor roll var man bor, både ur ett rent epidemiskt perspektiv, men också informationsmässigt och inte minst vad man har för åsikter i ämnet (SARS-CoV-2 och COVID-19). Jag är också ganska övertygad om att boendet spelar roll för smittspridningen, i synnerhet då hur trångbodd någon är. Har själv inte sett någon studie i ämnet. Lite intressant är det dock att många som bor här i england (oaktat nationalitet) skiftat åsikt i frågan gällande sveriges taktik i försöken att hantera COVID-19 från att först inte ha någon åsikt alls, sedan tycka att Sverige hanterar det bäst i världen och nu misstänka att Sverige ligger risigt till för att de gjort helt fel. Dock är jag inte säker på om det har att göra med hur de bor.

Kort svar för jag orkar inte. Om skribenten hade åsyftat sättet på vilket du bor i England hade denne skrivit
- How you live in England och inte
- How do you live in England.
Citera
2020-05-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett land, så är det samma grupp av människor som protesterar mot sitt lands åtgärder. Det är den populistiskt drivna gruppering som i normala fall hyllar Trump och SD.

I Sverige så motsätter ni er vår icke-lockdown.

Men era motsvarigheter i USA, de protesterar tvärtom emot lockdown.

Det som är gemensamt för dessa grupper är inte en tydlig vetenskaplig linje, utan det låga förtroendet för staten. Om Sverige hade haft en hård lockdown och hållit viruset stången, så hade ni ändå spytt galla över regeringen, och istället beskrivit dem som fascister som tagit er frihet ifrån er för ett virus som inte har någon spridning i Sverige.

Väldigt fria fantasier märker jag. Stämmer inte alls in på mig och inte heller på en hel del andra kritiker jag sett här och i övriga samhället. Den artikel jag länkade var skriven av en psykolog och läkare, t.ex. Tvivlar starkt på att de tillhör "den populistiskt drivna gruppering som i normala fall hyllar Trump och SD". Inte heller jag tillhör någon sådan gruppering. Jag gillar varken Trump eller SD.

Nä, det får fortsätta konstateras att dina inlägg handlar mest om en demonisering av oliktänkande helt enkelt. Läskigt men det är helt i linje med det sekteristiska tänkandet hos de som stöttar regeringen och FHM oavsett vad de än tar sig för och vilka helgalna bedömningar de än gör. Bristen på kritiskt tänkande är total. Väldigt likt gamla Sovjet faktiskt, skrämmande likt. 😱

Man bör nog avsätta betydande medel efter denna coronakris just att forska om sådant här osunt grupptänkande och hur vi eliminerar det i framtiden, för att undvika liknande katastrofala hanteringar av kommande kriser. Det har funnits förslag tidigare i DN om att det bör inrättas krav på att t.ex. en oberoende expertgrupp alltid skall få ifrågasätta myndighetsbeslut om de verkar vanvettiga, osv. Låter som en bra början.
Citera
2020-05-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
De som är mest sjuka i huvudet dock är Aftonbladet.
Och Expressen.
Och Public Service.
Och övrig media.

Det är just precis dessa som eldar på pöbeln med smaskiga klickrubriker och hänvisning till allsköns "experter" som är så säkra på att Tegnell gör fel.

Det är denna MSM som gör att flashbackare skriver "dö din jävla idiot, hoppas du och din familj får Corona!!" till den som inte håller med om att han borde hängas.

Jag har länge funderat över hur man kunde få allmänheten att tro att vissa kvinnor var häxor och måste brännas på bål för bara ett par hundra år sedan.
Nu förstår jag. Precis. Pöbeln är idioter.

Men din dumma åsna, han håller på att orsaka en massa onödiga döda och du säger att det är msm fel.
Det är du som den enda idioten.
Gå tillbaka till stallet ditt svin.
Citera
2020-05-27, 10:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Min fetning: Vad har du för belägg för den tron? Genuin fråga. Finns det andra smittor där "alla" har varit tvungna att bli smittade i en population?
Det finns väl egentligen bara ETT exempel på ett virus som man lyckats utrota, och det är smallpox (smittkoppor?) som orsakas av ett Variola-virus?

Just globalisering och trycket på att försöka rädda ekonomin tror jag kommer göra att man släpper igenom viruset igen. Även i Nya Zeeland.

Jag har gärna fel, skall tilläggas.
Citera
2020-05-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Samma med mina föräldrar. Jag känner skam inför hur staten ser på dem.

I en pandemi chansar man inte, det är storsläggan som gäller. Utöver det du tar upp så ska vi ju inte glömma det enorma vårdberget som kommer efter det här, hur fan löser vi det? Jag betvivlar att vårdpersonalen klarar av nuvarande situation mycket längre. När jag läser dina inlägg får jag uppfattningen att ni lever någon form av zombie-liv, upp på morgonen, långa pass, hem på kvällen och rasa i sängen.

Jag tror rädslan styr. Klassisk fälla.
Rädslan hindrar oss från att granska regeringen och FHM. De flesta vågar helt enkelt inte.

Ja du... Vi arbetar oss aldrig igenom det vårdberget. Men de rika köper egen vård och skiter totalt i landstingen. Skadorna som coronakrisen gett vården lagar vi aldrig.

Satsa på privat sjukförsäkring. Det går att köpa vård utomlands. Se om ditt hus. Löfven gör det inte.

Nu är det lugnare. I mars och april var det en mangel. Det var helt ny situation, nya kollegor, improvisation, tunga lyft och mycket rädsla.

Patienterna är i värsta fall orörliga, och totalförvirrade. Lägg till 50% övervikt på en storväxt snubbe, så har du att bita i...

När man bytt blöjor på en sån patient fem gånger, då är man trött.

Och så finns det fem till... Bara att bita ihop

I april var jag jävligt mör, men det har lättat och fina kollegor är ju grunden. Jag har ett bra gäng.
Citera
2020-05-27, 10:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
På min arbetsplats (kommunal) så har man uttryckligen på vårt Intranät informerat om att de flesta av oss ska drabbas av Coronan och att det är viktigt att vi försöker att dra ut på det hela så att alla inte drabbas samtidigt. Sen ett par länkar till FHMs hemsida och absolut minimala försiktighetsåtgärder.

Jag har hamnat i konflikt med flera 50+ människor som helt slaviskt tror på FHM och deras linje.
Du kan nu hänvisa dessa 50+ dårar till Johan Carlsons uttalande igår på PK att risken för att bli allvarligare sjuk börjar vid 50 årsålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in