2020-05-27, 08:29
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har blivit mordhotad. Likaså hans familj.

Alarmisterna är sjukare i huvudet än vad man någonsin kunde drömma om..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLzmg6/anders-tegnell-har-tagit-emot-dodshot
Jag ser vad du försöker göra där. Tror tricksen börjar ta slut för er tengilister.
Citera
2020-05-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har blivit mordhotad. Likaså hans familj.

Alarmisterna är sjukare i huvudet än vad man någonsin kunde drömma om..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLzmg6/anders-tegnell-har-tagit-emot-dodshot

Enstaka fall kommer alltid finnas när det rör sig om så stora tal.....
Citera
2020-05-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eller om det kommer ett annat ännu farligare virus?

Vi behöver ha fungerande rutiner o beredskap för att stoppa spridningen av virus i samhället.
Glöm inte svamp och bakterier heller vilket många gör, samtidigt så finns det goda varianter av alla dessa inkl virus som gör nytta i kroppen.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-05-27 kl. 08:33.
Citera
2020-05-27, 08:32
Medlem
Nu säger dom på svt att kommunerna glömdes bort i hanteringen.
Jösses..ser inte kommunfolk och styrande där på nyheterna och pressträffar dagligen med info där det har varit ändå från början.
Man häpnar.
.
Citera
2020-05-27, 08:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Förstod jag det korrekt att Johan Carlson talade om nästa steg i hanteringen av pandemin, att fokus skulle vara på testa, spåra och isolera för att trycka tillbaka smittan? Senare på kvällen sade dock skarprättaren Tegnell att det inte finns tillräckliga resurser för det.

Det väcker dessa följdfrågor:

Varför kan Danmark testa så många runt om i landet men inte Sverige?
Hade det inte varit klokare att använda sig av den modellen med att testa, spåra och isolera i början av pandemin istället för att släppa smittan fri? Det hade väl krävts färre resurser då.
Citera
2020-05-27, 08:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Här på FB strävar just nu en skara människor i försök att skapa ett postmoderna samhälle via så många inlägg som möjligt.
Det viktiga är inte om strategin lyckats, det viktiga är att alla som räknas säger att den lyckats.

Ja, med dina blotta två år och över 5000 inlägg med enbart hets kring invandring och den svenska staten - nu kring pandemin- är din agenda solklar.
Citera
2020-05-27, 08:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu får du ge dig. - How do you live in England refererar inte till hur du bor utan hur det är möjligt att du som bor i England inte.....

Jag har en universitets examen i engelska och ser inte det du ser i OUFcomplulsive’s sätt att skriva. Jag ser ingen svengelska eller några bevis på att personen inte har engelska som modersmål. Nu har jag inte granskat varje inlägg som han har skrivit med lupp, men det är inget som sticker ut enligt min uppfattning.

Det blir tramsigt att hålla på och anmärka som du gör. Speciellt när du menar att - how do you live in England....skulle syftar på vilken typ av bostad du bor i, i den kontexten.

Lägg ner.
Jaha, ja jag vet inte...för mig med engelska som modersmål kännar jag att det är viktigt att först klargöra vad någon menar när denne i ren klartext frågar hur jag bor. Nu menar du kanske att jag borde kunnat lista ut att vad någon försöker skriva (i dagens globala samhälle umgås man dagligen med personer som inte har engelska som modersmål, så exophony är ett bekant fenomen för oss Britter), men då det här är ett vetenskapligt forum känner jag att det är viktigt att man är på det klara med vad någon menar och då är det gängse förfarandet att man frågar på ett vänligt sätt, och det var vad jag gjorde.

Tittar man på det rent geografiskt spelar det naturligtvis en stor roll var man bor, både ur ett rent epidemiskt perspektiv, men också informationsmässigt och inte minst vad man har för åsikter i ämnet (SARS-CoV-2 och COVID-19). Jag är också ganska övertygad om att boendet spelar roll för smittspridningen, i synnerhet då hur trångbodd någon är. Har själv inte sett någon studie i ämnet. Lite intressant är det dock att många som bor här i england (oaktat nationalitet) skiftat åsikt i frågan gällande sveriges taktik i försöken att hantera COVID-19 från att först inte ha någon åsikt alls, sedan tycka att Sverige hanterar det bäst i världen och nu misstänka att Sverige ligger risigt till för att de gjort helt fel. Dock är jag inte säker på om det har att göra med hur de bor.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-27 kl. 08:45.
Citera
2020-05-27, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Glöm inte svamp och bakterier heller vilket många gör, samtidigt så finns det goda varianter av dessa som gör nytta i kroppen.

Nuförtiden får man alltid frågan om man ska genomgå ens en mindre operation: "Har du varit utomlands och sökt sjukvård där de senaste 6 månaderna?".

Det finns tydligen så många resistenta bakterier utomlands att man inte vill ha risken.

Jag var på Sicilien i somras. Berättade vad jag hade gjort där under min vistelse när jag sökte sjukvård på hösten. Bl a hade jag badat i havet. "I havet?!? Vad min läkares reaktion.. Hon var helt förstörd..

Enligt henne ska man inte göra det.. Då tar man en onödig risk för att bära med sig något skit hit.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Nu ska jag lägga in en rejäl prilla.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JyKq9/forskare-snus-kan-skydda-mot-corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jösses..ser inte kommunfolk och styrande där på nyheterna och pressträffar dagligen med info där det har varit ändå från början.
Man häpnar.
.

Ja Aftonbladet skriver också om det, det handlar om att man nationellt missade att se över kommunernas beredskap och göra en lägesbild av kommunerna:

Inte heller de nationella myndigheterna kom ihåg kommunerna när en nationell lägesbild sammanställdes för att inventera beredskapen i februari.

Orsaken kan ha varit att risken för samhällsspridning länge bedömdes vara låg, säger flera smittskyddsläkare.
(AB livefeed)

Det här ledde till att det var först i mitten av mars man började se över kommunernas läge osv.

Bedömningen att spridningsrisken var låg, det vet vi ju i nuläget vilka som gjorde den bedömningen, tyvärr...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Man häpnar.
.

På min arbetsplats (kommunal) så har man uttryckligen på vårt Intranät informerat om att de flesta av oss ska drabbas av Coronan och att det är viktigt att vi försöker att dra ut på det hela så att alla inte drabbas samtidigt. Sen ett par länkar till FHMs hemsida och absolut minimala försiktighetsåtgärder.

Jag har hamnat i konflikt med flera 50+ människor som helt slaviskt tror på FHM och deras linje.
Citera
2020-05-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det tegnells fel att vissa äldreboenden inte ens hållit basala hygienrutiner, och haft timanställda som hoppat runt på flera boenden med smitta? Är det inte upp till äldreboendet att testa samt införa de rutiner som krävs? Trots att de finns påtryckningar idag från fhm att testa mer är det ute i verksamheten det fortfarande brister.

Citat.Är det inte upp till äldreboendet att testa samt införa de rutiner som krävs?

Har Tegnell indført retningslinier der har krævet at äldreboendet skulle testa, og har Tegnell kontrolleret at retningslinier er overholdt?

Har Tegnell indført retningslinier som foreskriver indførelse af rutiner indenfor hygiejne og anvendelse af beskyttelsesudstyr, og har retningslinier krævet at personalet rutinemæssigt er oplært i korrekt hygiejne samt korrekt anvendelse af beskyttelsesudstyr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in