Citat:
Ursprungligen postat av
HermanHermansen
Jag tvivlar på att Britton är köpt. Ser ut som en matematiker som inte attraheras för mycket utav pengar. Däremot tror jag data som FHM samlat in och redogör och visar för, t.ex Britton, är dåligt uppskattade, antingen med flit eller inte, mest troligen med flit.
Däremot är Giesecke garanterat köpt på ett eller annat sätt.
Du får inte glömma personliga nätverk inklusive familjenätverk. Hur kan en matematiker helt plötsligt få uppdrag på Folkhälsomyndigheten? Hur kunde Tegnell lita så mycket just på Britton?
Enligt wikipedia, "Tom Britton är son till läkaren och riksdagsmannen Sven Britton och överläkaren och professorn Mona Britton samt bror till författaren Claes Britton."
Sven Britton: "Sven Fredrik Fritiof Britton, född 14 juni 1938 i Stockholm, är en svensk läkare som arbetat som professor i infektionssjukdomar vid Karolinska Institutet 1986–2006.... Britton har företagit långvariga yrkesvistelser i Etiopien och Ghana med forskning och arbete kring lepra och tuberkulos.... Sven Britton är socialdemokratisk politiker och var riksdagskandidat för Socialdemokraterna i valet 2010. Han var ersättare i riksdagen för Teres Lindberg från 15 juli till 31 december 2012."
Det här är nätverk som håller ihop. Inom nätverket kan man få fina uppdrag, som inte mer kompetenta får som inte är med i nätverket. De försvarar varandra med näbbar och klor, även om det innebär att de måste vinkla på sanning. Det finns en ekonomisk och social grundval för det. När de säger, "lyssna på den där, för den är professor och har 50 år av erfarenhet, lyssna inte på hobbyexperter", så menas egentligen: "lyssna på den där för det är min pappas bästa kompis, och han har ordnat massa fina uppdrag till mig, den som kritiserar min pappas bästa kompis har alltid fel". En form av feodalism helt enkelt (vasallsystem).
Märk väl hur alla nätverk centreras kring Karolinska Institutet, medan kritiker ofta komma från andra lärosäten, och kanske är trötta på kompisskapande. Kom ihåg hur Karolinska Institutet agerade i samband med Macchiarini-affären. Har likheter med kretsen kring våldtäktsmännen i Svenska Akademien.