Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Regnskapet skal periodiseres. Inntekter og kostnader sammenstilles. Dette er også kvartalsavslutning.
Desto mer komplett og korrekt lønnskjøringen er, desto færre manuelle korrigeringer vil trenges for å få et korrekt bilde av driften ved avslutning av regnskapsperioden.
Edit.
Det er ikke kvartalavslutning. My bad. Men regnskapet periodiseres hver måned.
Nei.
Ref lønn (overtid, tillegg og evt kompensasjon) så gjøres dette som oftest før lønnskjøring. Fristen innen lønnskjøring varierer fra bedrift til bedrift, hva de har som dato for utbetaling og ikke minst antallet ansatte. F.eks der jeg er nå, hvor fristen er at timene skal godkjennes av leder den 10 og lønnsutbetalingen er den 20, uten at det har noen annen betydning enn hvilken lønnslipp det havner på.
I de mindre bedriftene, hvor cash flow kan være et problem, så er det hakket mer kritisk at fakturerbare oppdrag dokumenteres umiddelbart sammen med timelistene slik at man kan fakturere kunden for å få pengene inn. Personlig så har jeg alltid operert med å levere inn et par ganger i året, har jeg vært borte i en måned så frister det ikke å umiddelbart begynne å levere inn, er ikke all verdens til problem å dekke hotellrom og flybilletter for noen hundre k mens man samler opp tålmodighet til å fylle inn timeslister og laste opp kvitteringer.
Hvor ofte man periodiserer avhenger av virksomheten og hvor mye arbeid det vil være ifbm årsoppgjøret. Hvis man hele tiden fakturerer for reiser så vil man hele tiden være på etterskudd med noen måneder.
Det er ikke noe fasitsvar som gjelder for alle. Noen har jo flere lønnskjøringer.