Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Känns som jag sagt det mesta hur jag som björn känner över läget men kan ta en liten snabbanalys.
Först och främst är detta en väldigt viktig vecka för hur börsen kommer utveckla sig framöver samt ge starka bevis om vi är i ett björnrally/tjurfälla som jag misstänker. Just nu i skrivande stund ligger vi och nosar på 200 MA, ett väldigt viktigt motstånd. Om vi studsar neråt från detta motstånd ser jag det som en stark säljsignal och en stark signal att vi är i en björnmarknad, speciellt sett till historisk data som pekar på att detta motstånd varit viktig i alla tidigare krascher.
Om vi bryter motståndet och befäster oss där några dagar ser jag det som en stark köpsignal och att jag kanske hade fel i min syn på läget på börsen.
All fundamenta är i min åsikt väldigt negativ, sett till geopolitiskt och makro. Däremot lever i otroliga tider där det känns som vad som helst kan hända, så jag ska vara ödmjuk i min syn om att det inte skulle förvåna mig om centralbanker lyckas pumpa upp börsen till ATH. Men jag ser det fortfarande som icke trovärdigt.
Sen har vi det här att småsparare börjar känna sig odödliga och alla pratar om att köpa in sig på börsen, allt har blivit normalt igen, alla köper in sig till och med ens mamma. Det är ett stort varningstecken för mig. Ett annat stort varningstecken är att ALLT positiv fundamenta är baserat på
HOPP.
Denna uppgång har också varit under låg volym och den sjunker dagligen. Bearish.
Därför har jag en känsla av att det är nu vi vänder och att vi är på toppen, tjurfällan har lyckats locka in tillräckligt många småsparare snart.
Annars kan jag rekommendera följande klipp där jag har liknande syn som dessa herrar:
https://youtu.be/0yVtbUHHH24
https://youtu.be/rnTi_rSxdFE
https://youtu.be/UV-Hga2wz1E
Ja, det har du nog men under gårdagen skedde ett par viktiga saker där man skulle kunna tänka sig att fler än färre som tidigare var björnar nu skulle ställa sig mer neutrala.
Sakerna som ändrades igår:
* SPX (SPX500USD) härjade över MA200 på dagliga (men stängde precis under)
* SPY (S&P500) öppnade över MA200 på dagliga (men stängde precis under)
Ingen stängning över MA200 på dagliga visserligen, men ...
Den nuvarande uppgången anser jag också bygga väldigt mycket på det tidigare dramat som utspelade sig mellan den 12-18 maj. Ett drama där björnarna såg ut att lyckas med att skapa en ny tydligt bearish kanal. Något som dock bröts den 18 maj, oavsett såg det där ut som en tydlig vändning nedåt var i antågande. Detta särskilt när kursen ena dagen dippade ned under 50% fib. retracement.
Oavsett har index detta försök från björnarna i ryggen nu varpå man kan misstänka att fler är positiva än negativa (en breakout till uppsidan).
Graf, SPX500USD, som bl a visar den potentiella björnkanalen som bröts den 18 maj:
https://i.imgur.com/IvYn8hP.png
Just brytningen av den negativa kanalen som skapades är något av en nyckelfaktor. Där fanns nämligen skäl för tjurarna (de som inte är 'permatjurar'...) att ställa sig mer neutrala (dvs potentiellt bearish).
När/om det blir stängningar över MA200 på dagliga finns dock en annan risk, den som Alessio tar upp i sin video. Dvs att för många börjar putta in pengar varpå många då kan se det som ett bra läge att 'ta hem vinsten'. Själv anser jag det något kufiskt att försöka avgöra saker som inte går att sätta definitiva värden på, något enklare att bara följa trenderna.
Oroliga tider som du skriver om är annars bland de bästa lägena att putta in pengar på börserna. Jag började skriva i den här tråden när Fear & Greed index nådde extremt låga nivåer samtidigt som DJI (Dow Jones) RSI14 för veckodatan gick under 20 (!), en sådan där sak som inträffar var 20:e år på sin höjd ... Dvs extremt köpläge.
Jag tror inte vi ännu sett för många småsparare känna sig odödliga ännu, men det är något som definitivt kan komma framåt. Har inte heller sett särskilt många prata om att det är normalt heller.
Personen i video #2 du länkar till pratar också om en rejection, så kan det mycket väl bli. Att det går ned är dock ganska givet, den större fråga är alltid hur mycket ned och om det i detta ned skapas nya lägre nivåer (...osv).
Personen i video #1 är för jobbig att lyssna på.
Personen i video #3 pratar bara om nivåer och säger uttryckligen att han struntar i de glidande medelvärdena, alltså trenderna vilket är ganska festligt. Utöver det har han laserfokus på datan på 1h ... Normalt är att börja på makro och gå nedåt (1m, 1w, 1d, 4h, 1h) ...
Däremot är han inte bull/bear trots att beskrivningen är väldigt 'bearish'. "I'm bullish" säger han trots allt. Det ger nog mer annonspengar att gå mot trenden för tillfället .... Summa summarum blir dock en neutral syn som ändras med tiden beroende på vad som sker, dvs något mer rationellt. Att dock gå ut med 'bearish' och sedan flera gånger säga att man är 'bullish' ... ja... Något svårt att ta seriöst.