2020-05-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag saknar den dagliga uppdateringen av björnläget.

Alessio har en ganska nykter syn på allt sådant här annars:
https://youtu.be/GZuOd7x-JjE

I ovan pratar han om 'the next phase', läget där småspararna i för hög grad börjar gå in. En typisk säljsignal som kan leda in till en björntrend. Huruvida den vänder hela trenden är dock något annat.
Att omx gör sina post-corona toppnoteringar när lönen kommer in på kontot skrämmer en tjurig person som mig iaf, kanske lite långsökt men de känns spontant obra.
Citera
2020-05-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
varför ska du köpa intel när den är nästan ath?
det är väl korkat
sitter du på nån info som säger att denna nivån inte kommer överträffas eller? De flesta aktier uppnår ju nya all time high hela tiden sett över tid. Särskilt teknikaktier.
Citera
2020-05-26, 22:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

I ovan pratar han om 'the next phase', läget där småspararna i för hög grad börjar gå in. En typisk säljsignal som kan leda in till en björntrend. Huruvida den vänder hela trenden är dock något annat.

Känns som jag sagt det mesta hur jag som björn känner över läget men kan ta en liten snabbanalys.

Först och främst är detta en väldigt viktig vecka för hur börsen kommer utveckla sig framöver samt ge starka bevis om vi är i ett björnrally/tjurfälla som jag misstänker. Just nu i skrivande stund ligger vi och nosar på 200 MA, ett väldigt viktigt motstånd. Om vi studsar neråt från detta motstånd ser jag det som en stark säljsignal och en stark signal att vi är i en björnmarknad, speciellt sett till historisk data som pekar på att detta motstånd varit viktig i alla tidigare krascher.

Om vi bryter motståndet och befäster oss där några dagar ser jag det som en stark köpsignal och att jag kanske hade fel i min syn på läget på börsen.

All fundamenta är i min åsikt väldigt negativ, sett till geopolitiskt och makro. Däremot lever i otroliga tider där det känns som vad som helst kan hända, så jag ska vara ödmjuk i min syn om att det inte skulle förvåna mig om centralbanker lyckas pumpa upp börsen till ATH. Men jag ser det fortfarande som icke trovärdigt.

Sen har vi det här att småsparare börjar känna sig odödliga och alla pratar om att köpa in sig på börsen, allt har blivit normalt igen, alla köper in sig till och med ens mamma. Det är ett stort varningstecken för mig. Ett annat stort varningstecken är att ALLT positiv fundamenta är baserat på HOPP.

Denna uppgång har också varit under låg volym och den sjunker dagligen. Bearish.

Därför har jag en känsla av att det är nu vi vänder och att vi är på toppen, tjurfällan har lyckats locka in tillräckligt många småsparare snart.

Annars kan jag rekommendera följande klipp där jag har liknande syn som dessa herrar:

https://youtu.be/0yVtbUHHH24
https://youtu.be/rnTi_rSxdFE
https://youtu.be/UV-Hga2wz1E
Citera
2020-05-26, 23:24
Medlem
Citat:

Vilket index pratar han om. Hade lite svårt att hänga med. Han pratade om 2000-2200.
Citera
2020-05-26, 23:29
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Nä jag vet att de har mycket på G och jag klev ut alldeles för tidigt på både AMD och Intel så är väl lite bitter. Men P/E tal på 130+ och en aktie som vägrar dippa. Vet inte om jag vågar hoppa på tåget igen nu.

Passa på nu AMD dippade nästan 4%. AMD har gått ganska dåligt senaste månaden, får hoppas det lossnar snart.
Citera
2020-05-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Passa på nu AMD dippade nästan 4%. AMD har gått ganska dåligt senaste månaden, får hoppas det lossnar snart.

Vad är grejen med AMD? Jag hade missat denna rymdraket till aktie . Den har ju typ fyrtiodubblats i värde på 4-5 år(!).

För övrigt, för att återgå till trådämnet, så är jag inne med 80% av mitt kapital igen på börsen. Har gått in gradvis och missade den riktiga botten tyvärr men jag är ändå upp 4% totalt de senaste veckorna. 200k i runda slängar. Glada dagar för oss tjurar med pungkulor av stål.

Det vore väldigt intressant att höra hur forumets domedagsprofeter har hanterat dippen. En del har ju varit utanför börsen i flera år nu och väntat på det stora raset medans börsen dubblats. Jag ger mig fan på att de totalt missade att köpa i coronadippen.
Citera
2020-05-27, 00:19
Medlem
Är det bara jag som tycker att börsen i överlag är övervärderad? Visst, techsektorn i all ära, men makron ser ju knappast bra ut idag lr kommande 6 månader? Börsen har ju nästan återgått till sitt pre-corona tillstånd.

Hur likvida ligger ni? Funderar på att ligga på ca 70% 6 månader fram tills man fått lite klarhet kring covid.
Citera
2020-05-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
Är det bara jag som tycker att börsen i överlag är övervärderad? Visst, techsektorn i all ära, men makron ser ju knappast bra ut idag lr kommande 6 månader? Börsen har ju nästan återgått till sitt pre-corona tillstånd.

Hur likvida ligger ni? Funderar på att ligga på ca 70% 6 månader fram tills man fått lite klarhet kring covid.

Bra fråga. För mig saknas fortfarande 15-20% till pre Corona nivå. Men då hade jag iofs en del fastigheter och Ryssland tyvärr.

Börjar mer mer och mer tror att detta med Coronaviruset lugnar ner sig och att länder kommer att öppna mer och mer snabbt. Ser detta lite som after 9/11 Blir lite mer restriktioner kring resande, mer oro, men i stort att fortsätter allt som vanligt. We adjust 🙂

Men
Citera
2020-05-27, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Bra fråga. För mig saknas fortfarande 15-20% till pre Corona nivå. Men då hade jag iofs en del fastigheter och Ryssland tyvärr.

Börjar mer mer och mer tror att detta med Coronaviruset lugnar ner sig och att länder kommer att öppna mer och mer snabbt. Ser detta lite som after 9/11 Blir lite mer restriktioner kring resande, mer oro, men i stort att fortsätter allt som vanligt. We adjust 🙂

Men

Jo, men i ett helt annat makrolandskap. Enorm arbetslöshet i USA (>15%) och bland Eurozonens mest sårbara länder, även i Sverige där den nu är kring 10% (förutsatt ökning sedan april). Problemet slutar inte med att restriktioner upphör. BNP ner med ca 7% med ett frågetecken kring 2021 etc. Inflationsmålen har vi knappast nått med minusränta, vad ska Riksbanken trolla med kommande perioder?
Citera
2020-05-27, 01:24
Medlem
Citat:
Jo, men i ett helt annat makrolandskap. Enorm arbetslöshet i USA (>15%) och bland Eurozonens mest sårbara länder, även i Sverige där den nu är kring 10% (förutsatt ökning sedan april). Problemet slutar inte med att restriktioner upphör. BNP ner med ca 7% med ett frågetecken kring 2021 etc. Inflationsmålen har vi knappast nått med minusränta, vad ska Riksbanken trolla med kommande perioder?

Jo men är inte många permitterade och kommer helt återvända till sina jobb när det hela är över? Kan inte så mycket om det här men är inte börsen och nationalekonomi till vis del oberoende av varandra? Dvs kan inte arbetslöshet öka men ändå börsen gå upp eller delar av den? Ekonomisk tillväxt behöver inte nödvändigtvis korrelera med börsen.?
Citera
2020-05-27, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jo men är inte många permitterade och kommer helt återvända till sina jobb när det hela är över? Kan inte så mycket om det här men är inte börsen och nationalekonomi till vis del oberoende av varandra? Dvs kan inte arbetslöshet öka men ändå börsen gå upp eller delar av den? Ekonomisk tillväxt behöver inte nödvändigtvis korrelera med börsen.?

För marknaden i stort jo. För det enskilda bolaget, inte nödvändigtvis. Permitterade räknas inte som arbetslösa....
Citera
2020-05-27, 01:42
Medlem
Citat:
För marknaden i stort jo. För det enskilda bolaget, inte nödvändigtvis. Permitterade räknas inte som arbetslösa....

Räknas inte de permitterade i U.S. som arbetslösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in