2020-05-27, 07:48
Medlem
storebror11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Storebror11 har misforstått!
Sandemose mente motivet var penger.

Sandemose illustrerer et motiv som det ikke kunne være. Du får lese det opprinnelige innlegget.

Jeg har ikke misforstått!
Citera
2020-05-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Ifølge VGs opplysninger sa Tom Hagen til politiet at penger ofte er et motiv, men avfeide også at det kunne være tilfelle for ham. Mannen som ble milliardær på eiendom og kraft, viste blant annet til at det var han som satt på formuen i ekteskapet.
VG får opplyst at han i avhøret fortalte at han ikke har brukt penger, ikke snakket om penger – og at kona fikk det hun trengte, ofte i form av lønn fordi hun jobbet. «Penger har aldri vært diskusjon», sa Hagen.
Han nevnte også ektepakten fra 1987 og et tillegg fra 1993, som han mente var irrelevant. «Penger kan ikke ha vært motiv», sa Hagen i avhøret."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9MXGJ/tom-hagen-i-vitneavhoer-avfeide-sjalusi-og-hevn-som-motiv

Da er det vel klinkende klart at dette ikke er noe å spekulere mer om.
Klinkende klart for folk som går på første finta, ja.
Citera
2020-05-27, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Klinkende klart for folk som går på første finta, ja.

Og for ordens skyld igjen.

Når jeg sier at motivet er penger, så snakker jeg ikke om THs motiver.

Jeg snakker om gutteromsfantasiene til de amatørene som står bak drapet.
Citera
2020-05-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Og for ordens skyld igjen.

Når jeg sier at motivet er penger, så snakker jeg ikke om THs motiver.

Jeg snakker om gutteromsfantasiene til de amatørene som står bak drapet.
Er du proff da? Siden proffene i politiet mener noe annet.
Citera
2020-05-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Synes TV2 er ganske pågående mot lønnskjørings-mennesket som snakket med AEH 08:45 til 08:56 forsvinningsdagen.

"Samtalen mellom de to varte i mer enn ti minutter. I tillegg til jobbrelaterte ting snakket de to om at ekteparet Hagen vurderte å reise til hytta på Kvitfjell senere på dagen, ifølge TV 2s opplysninger.

Personen som snakket med Anne-Elisabeth Hagen har ikke besvart TV 2s henvendelser."

Lønnskjøreren har det nok hardt for øyeblikket. Spesielt om vedkommende har løyet for å hjelpe TH.

Noen lyver, det er helt sikkert. TH har løyet så det renner av ham i avhør leser jeg.
"Han hevdet han aldri har vært et menneske som hevner seg eller tenker hevn. «Sannheten er så enkel», sa han."
Jeg har hørt historier som tilsier noe helt annet. TH er meget hevngjerrig. Han slipper aldri tak. Og dette tror jeg også politiet har dokumentasjon på.
Men er det slik at flere er involvert med løgn, kontordamen, sønnen med flere, så vil noen sprekke. Da står vi ikke overfor langvarig planlegging, og jeg tror saken ville vært løst for lenge siden.
Jeg tror fortsatt på TH med en medhjelper i nær relasjon, der TH har stått for det meste.
Citera
2020-05-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pescador
Det kan være flere poeng en det du ikke evner å se i dette vettu, tvillingkort er sef noe farbror blå har sjekka ut tidlig, det skjønner alle hobbydetektiver her. At dette viser kontrollbehovet i huset er nok ett poeng de fleste tar.

Er det ikke nettopp derfor jeg ber de som refererer til tvillingkort om å spesifisere hva teorien deres egentlig er ? Du svarte med å bare referere til et tidligere innlegg du har kommet med, hvor du fokuserer på tvillingkort og muligheten for videreoppkobling og om "det kan være noe her", da ser jeg ikke helt hvorfor du skal ha en slik aversjon mot å konkretisere hvorfor du vurderer det dithen at videreoppkobling kan være aktuelt og/eller utdype om de ulike scenarioene man ser for seg hvor tvillingkort kan være relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av pescador
Det er når sånne som deg setter igang man savner den gode gamle Ignorere knappen her.

Personlig så ser jeg ikke den, noe av det mest naturlige man kan gjøre er jo å forsvare en mening man har, ergo burde det jo være fullstendig uproblematisk at man blir spurt om å utdype en teori man kommer med.
Citera
2020-05-27, 09:02
Medlem
Ny artikkel i Dagbladet i dag, 27.mai 2020.

«Motparten» ville forhandle om løsepenger
"Motparten skal ha tatt til orde for ulike løsninger for å arrangere en eventuell overføring av løsepenger. Både hvor mye som skulle utbetales og hvordan overføringene eventuelt skulle deles opp, skal ha vært blant temaene i e-posten.

Videre skal én spesifikk sum i euro ha blitt omtalt på en spesiell måte. Det ble også oppgitt en adresse for utbetaling, får Dagbladet opplyst."
Ble det betalt til den opprinnelige Monerokontoen nevnt i trusselbrevet? Denne adressen for utbetaling, er det en ny konto som ikke har vært nevnt av Motparten tidligere.

I juli 2019 må TH ha blitt ganske desperat etter å "bevise for politiet" at Motparten fantes.

I februar 2019 følte han seg mistenkt og forklarte politiet at han ikke hadde noe motiv for å ta livet av AEH selv.

8. juli-kontakten stinker.
Citera
2020-05-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ny artikkel i Dagbladet i dag, 27.mai 2020.

«Motparten» ville forhandle om løsepenger
"Motparten skal ha tatt til orde for ulike løsninger for å arrangere en eventuell overføring av løsepenger. Både hvor mye som skulle utbetales og hvordan overføringene eventuelt skulle deles opp, skal ha vært blant temaene i e-posten.

Videre skal én spesifikk sum i euro ha blitt omtalt på en spesiell måte. Det ble også oppgitt en adresse for utbetaling, får Dagbladet opplyst."
Ble det betalt til den opprinnelige Monerokontoen nevnt i trusselbrevet? Denne adressen for utbetaling, er det en ny konto som ikke har vært nevnt av Motparten tidligere.

I juli 2019 må TH ha blitt ganske desperat etter å "bevise for politiet" at Motparten fantes.

I februar 2019 følte han seg mistenkt og forklarte politiet at han ikke hadde noe motiv for å ta livet av AEH selv.

8. juli-kontakten stinker.

Alt stinker, fra ende til annen. Spørsmålet er om han har vært smart nok, og om medhjelperen er like iskald som ham. Hvis de feks er hverandres alibi kan dette bli vanskelig.
Citera
2020-05-27, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Noen lyver, det er helt sikkert. TH har løyet så det renner av ham i avhør leser jeg.
"Han hevdet han aldri har vært et menneske som hevner seg eller tenker hevn. «Sannheten er så enkel», sa han."
Jeg har hørt historier som tilsier noe helt annet. TH er meget hevngjerrig. Han slipper aldri tak. Og dette tror jeg også politiet har dokumentasjon på.
Men er det slik at flere er involvert med løgn, kontordamen, sønnen med flere, så vil noen sprekke. Da står vi ikke overfor langvarig planlegging, og jeg tror saken ville vært løst for lenge siden.
Jeg tror fortsatt på TH med en medhjelper i nær relasjon, der TH har stått for det meste.

Noen lyver, ja.

Den enkleste løsningen er at TH har lurt, presset, truet noen til, eller betalt noen for, å lyve om livsbevisene på morgenen forsvinningsdagen.

Om AEH allerede var drept og skjult, før medhjelperne ble involvert i å lyve om livsbevisene, kan man vel ikke egentlig påstå at medhjelperne var delaktige i drapet.

Men at de har vært delaktige i å skjule drapet, og å villede politiet. Det gir likevel en betydelig lavere strafferamme for medhjelperne. Tror jeg.
Citera
2020-05-27, 09:30
Medlem
Citat:
Regnskapet skal periodiseres. Inntekter og kostnader sammenstilles. Dette er også kvartalsavslutning.

Desto mer komplett og korrekt lønnskjøringen er, desto færre manuelle korrigeringer vil trenges for å få et korrekt bilde av driften ved avslutning av regnskapsperioden.

Edit.

Det er ikke kvartalavslutning. My bad. Men regnskapet periodiseres hver måned.

Nei.

Ref lønn (overtid, tillegg og evt kompensasjon) så gjøres dette som oftest før lønnskjøring. Fristen innen lønnskjøring varierer fra bedrift til bedrift, hva de har som dato for utbetaling og ikke minst antallet ansatte. F.eks der jeg er nå, hvor fristen er at timene skal godkjennes av leder den 10 og lønnsutbetalingen er den 20, uten at det har noen annen betydning enn hvilken lønnslipp det havner på.

I de mindre bedriftene, hvor cash flow kan være et problem, så er det hakket mer kritisk at fakturerbare oppdrag dokumenteres umiddelbart sammen med timelistene slik at man kan fakturere kunden for å få pengene inn. Personlig så har jeg alltid operert med å levere inn et par ganger i året, har jeg vært borte i en måned så frister det ikke å umiddelbart begynne å levere inn, er ikke all verdens til problem å dekke hotellrom og flybilletter for noen hundre k mens man samler opp tålmodighet til å fylle inn timeslister og laste opp kvitteringer.

Hvor ofte man periodiserer avhenger av virksomheten og hvor mye arbeid det vil være ifbm årsoppgjøret. Hvis man hele tiden fakturerer for reiser så vil man hele tiden være på etterskudd med noen måneder.

Det er ikke noe fasitsvar som gjelder for alle. Noen har jo flere lønnskjøringer.
Citera
2020-05-27, 09:50
Medlem
Slettsnokens avatar
Jeg tror fortsatt noe har skjedd mellom 0856 og 0900 som fikk AE de neste 10 minuttene til sterkt å vurdere å avlyse hytteturen, noe hun til slutt sendte sms om 0910.

Hadde hun en intuisjon om at noe kunne skje henne på Kvitfjell, som hun ikke ville fortelle andre?

Hadde TH blandet gift i mat eller drikke (insulinsprøyte?) før han dro på jobb 0900?
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-05-27 kl. 09:55. Anledning: Skrivefeil
Citera
2020-05-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Men det tar jo omtrent 2 sekunder å avdekke.

Det behøver du ikke svare hvis du har lest hva jeg skrev: nettopp at det er rimelig enkelt å avdekke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in