2020-05-26, 22:47
Medlem
storebror11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Nei.

Hvis du kjenner ham og finner dette helt usannsynlig, tror jeg nesten allerede mer på deg enn på politiet.

Mitt resonnement står jeg foreløpig fast ved, at dette drapet er begått av amatører på ville veier.

For meg er det på alle måter ulogisk at TH kan ha begått eller bestilt dette drapet.

Det er også ulogisk at det er «profesjonelle» som har begått det.

Da står jeg igjen med amatører.

Og akkurat nå har politiet, etter 16 måneder uten spesielt imponerende resultater, kun kommet opp med en kandidat, RU, som altså ikke er siktet for drap, men medvirkning.

Jeg kjenner han ikke selv, men kjenner andre som kjenner han veldig godt.
Og ja, jeg finner det helt usannsynlig at hun er kidnappet. Jeg tror heller ikke på at amatører eller profesjonelle har drept hun ved et uhell og tatt liket med seg.
Citera
2020-05-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TV2 oppgir nye opplysninger om telefonsamtaler og meldinger fra mobilen til AEH.

Et av dem gjelder en lengre samtale som skal ha vært mellom AEH og en ansatt i selskapet til TH.
Den ansatte skal ha hatt et ønske om å snakke med AEH tidlig om morgenen på forsvinningsdagen.

Hvilken rolle hadde egentlig AEH i selskapet til TH på den tiden som gjorde en slik samtale naturlig?

Samtalen skal ha vart fra ca klokken 8.45 til klokken 08.56.
Lønnskjøring? Et eller annet med det administrative. Var sikkert en liten jenteklubb som drev med det, mens de fleste i TH sine firmaer er operativt anlagt og sannsynligvis menn. Ikke unaturlig at eks-kolleger ringer hverandre og pjatter fag og sosialt. Tenker jeg. Kanskje oppringer syntes AEH trengte litt "boosting" nå som hun var på vei ut av alt av firmaer.
Citera
2020-05-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Hvis det var amatører, burde ikke politiet og andre ha funnet ut hvem det var til nå?

Hvor lang tid skal det kunne gå før de skal kunne kalles "profesjonelle"?
Hva ville du sagt mangler i dette for at det skulle vært profesjonelle? Hva med kidnappingen er uprofesjonell?

Spør du meg er det vel ganske "profesjonelt" gjort, da ingen er tatt og liket ikke er funnet?
Nysgjerrig på hva du mener.

Hvorfor?

Fordi politiet har tunnelsyn og bekreftelsestendenser. For mange virker det kanskje merkelig at så mange voksne mennesker kan ta feil, men det har skjedd mange, mange ganger før.
Citera
2020-05-26, 23:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er fordi Sandemose utgår ifra det at likhundene har markert.

Akkurat hvor lang tid kroppen må ha ligget for at likhundene markerer vet jeg ikke. Jeg trodde det kunne ta kortere tid.

Uansett vet vi ikke om likhund/-ene har markert, men det er ikke en forutsetning for hypotesen, annet enn at hele operasjonen ville tatt mer eller mindre tid.

Jeg er i store trekk enig i hypotesen, men jeg utelukker ikke at AEH kan istedet ha blitt bortført og drept et annet sted. Og at drapet kan ha vært en del av planen, nettopp fordi kidnapperne er amatører - eller "mindre sofistikerte kidnappere", som jeg har kalt dem.

Edit:
Det som definerer forskjellen på sofistikerte og mindre sofistikerte kidnappere, er ulikhetene når det gjelder intelligens og ressurser. F.eks. evner til å kommunisere uten risiko for å bli sporet, og ressurser nok til å holde kidnappingsofferet levende.

20-30 minuter är tiden det tar för "nosbart" kadaverin att bildas efter dödens inträde.
Citera
2020-05-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
20-30 minuter är tiden det tar för "nosbart" kadaverin att bildas efter dödens inträde.

Det er riktig, men i følge en rapport jeg har lest tar det 1 t og 25 min før liklukten avsettes på underlaget.

Skal finne en lenke til rapporten. Kommer i ny post.
Citera
2020-05-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Det er riktig, men i følge en rapport jeg har lest tar det 1 t og 25 min før liklukten avsettes på underlaget.

Skal finne en lenke til rapporten. Kommer i ny post.

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/1371/thesis.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Citera
2020-05-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Ikke unaturlig at eks-kolleger ringer hverandre og pjatter fag og sosialt. Tenker jeg. Kanskje oppringer syntes AEH trengte litt "boosting" nå som hun var på vei ut av alt av firmaer.

Du mener eks-kollega mente hun trengte "boosting", før dagen var kommet i gang..?
Hastet det så veldig at man ikke kunne vente med det til formiddagen eller senere?

Greit nok at eks-kollegaer ringer hverandre, men kanskje litt tidlig å ringe rundt til folk når de fleste er opptatt med morgenstell, frokost, familie eller komme seg på jobb i 8-9-tiden.
Citera
2020-05-26, 23:16
Medlem
Citat:
Du mener eks-kollega mente hun trengte "boosting", før dagen var kommet i gang..?
Hastet det så veldig at man ikke kunne vente med det til formiddagen eller senere?

Greit nok at eks-kollegaer ringer hverandre, men kanskje litt tidlig å ringe rundt til folk når de fleste er opptatt med morgenstell, frokost, familie eller komme seg på jobb i 8-9-tiden.
Enig.

Ifølge TV2s artikkel var det AE som ringte til lønnskjøreren kl 8:45. Stemmer dette? Tidligere har det blitt opplyst om at den samtalen med lønnskjøreren var en inngående samtale til AEs telefon.

" den forsvunnede kvinnen hadde 21 anrop inn og ut fra telefonen sin den dagen hun forsvant, 31. oktober i 2018. De fleste av disse var ubesvarte. Den første samtalen fant sted klokken 08.45.
Da ringte Anne-Elisabeth Hagen til en ansatt i ektemannens selskap.
Den ansatte ville snakke med henne om timelister og lønnsutbetaling, får TV 2 opplyst."
https://www.tv2.no/nyheter/11467233/
Citera
2020-05-26, 23:18
Medlem
Citat:

Hva tenker du? Er vel relativt bekreftet at det den som ringer er en gammel dame som har vært i TH sitt selskap lenge. Mener Minnimus har skrevet det. Og at lønn er nevnt som tema for denne samtalen.
Citera
2020-05-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Enig.

Ifølge TV2s artikkel var det AE som ringte til lønnskjøreren kl 8:45. Stemmer dette? Tidligere har det blitt opplyst om at den samtalen med lønnskjøreren var en inngående samtale til AEs telefon.

" den forsvunnede kvinnen hadde 21 anrop inn og ut fra telefonen sin den dagen hun forsvant, 31. oktober i 2018. De fleste av disse var ubesvarte. Den første samtalen fant sted klokken 08.45.
Den ansatte ville snakke med henne om timelister og lønnsutbetaling, får TV 2 opplyst."

Et tilfelle av telepati, kanskje. AEH ringte en ansatt i Hagens selskap, fordi den ansatte ville snakke med AEH.

Dette vitnet tror jeg lyver. Jeg tror vitnet snakket med TH selv. Og at det muligens var noe bjeffing og radiolyder i bakgrunnen. Noe som kunne tolkes som AEH. TH har bedt vitnet bekrefte å ha snakket med AEH, og vitnet har gjort som hen ble bedt om. Kanskje fordi vitnet trodde det var riktig også.
Citera
2020-05-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Enig.

Ut i fra opplysningene til TV2 kan det virke som om AEH ble bedt om å kontakte den ansatte.

TV2 skriver: "Den ansatte ville snakke med henne om timelister og lønnsutbetaling, får TV 2 opplyst"

Et alternativ kan være at den ansatte først sendte en SMS og ba AEH om å ta kontakt.
Citera
2020-05-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Hadde ikke selskapet til TH en konflikt (rettssak?) med et russisk selskap, eller med noen i Russland?

Mener noen spekulerte i om kidnappingen av AE kunne være hevn for at russerne tapte saken?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6a1O6/loerenskog-forsvinningen-slik-bygget-tom-hagen-opp-milliardformuen

Ifølge avisen føler han seg lurt. Senere skal det vise seg at Sneve og Hagen er en av 12 investorer som Økokrim mener har blitt snytt for til sammen 188 millioner kroner av to ansatte i meglerhuset Pareto og en konsulent for det russiske stålselskapet Severstal.

Det er ikke lett å finne opplysninger om Pareto saken med mindre man har mulighet til å bruke uhorvelig mye tid, og det er ikke mye på norske sider. Tipper russiske skravlefora kunne fortalt en del. Tror det meste uansett er unntatt offentligheten. Men her er en lenke med en smule info som jeg postet før. Hva som har skjedd bak kulissene må gudene vite.

https://www.dn.no/marked/okokrim/alexei-mordashov/kjetil-sjursen/bare-nordmenn-pa-tiltalebenken-i-rettssaken-om-russere-pa-gruvetokt/2-1-412686
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in