2020-05-26, 23:20
Medlem
Liebesraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
För det första är det ett fullständigt absurt påstående att de bästa männen idag avstår från familjebildning. Familjebildning, dvs reproduktion, är ur ett evolutionärt perspektiv det samma som att vara "bäst". Du är med på din tankevurpa? Du påstår ju att eliten låser in sig själv med porr och tv-spel. News for you: det är precis tvärtom, uppenbarligen.

I övrigt tror jag att du har rätt. Både män och kvinnor lider av att inte kunna vara sig själva. Jag lär mina barn att det är ok och bra att vara "tjejig" och "killig", och man ska ta sina livsbeslut efter magkänsla. Skit i snacket om ojämlikhet och allt prat om att förändra världen.

Jag tror inte att något särskilt behöver göras egentligen. Icke funktionella samhällsnormer kommer att självdö. Vi blir inte "blanka blad", bara för att någon progessiv mellanstadielärare tror det.

Jag säger inte att alla sitter hemma och ser på porr och spelar TV-spel, du har missuppfattat mig helt. Det jag säger är att fina män med bra värderingar, som förtjänar mycket respekt och kärlek, en trogen fru, i dagsläget hellre väljer att leva ensamma för att de inte orkar med alla galna feminister/psykopatbrudar som ställer till det för dem.

Du vill inte se problemet för att du själv spelar rollen som feministisk man för att få ligga, dina ursäkter och överslätningar har därmed ingen leverans. Om du inte såg något problem och relaterade till det jag tar upp, så skulle du inte sitta här och skriva i min tråd. Tror du jag är dum som inte förstår det?

Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag håller med dig att du har en poäng där..
Det kolliderar väl med mina manliga ideal.
De som köper sex är ju ofta inte direkt en helt framgångsrik kille (i mina tankar).

Kan du och horan ta er sexhandelsdiskussion privat istället för att smutsa ned min tråd, din äckliga lilla jude.
Citera
2020-05-26, 23:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liebesraum

Du vill inte se problemet för att du själv spelar rollen som feministisk man för att få ligga, dina ursäkter och överslätningar har därmed ingen leverans. Om du inte såg något problem och relaterade till det jag tar upp, så skulle du inte sitta här och skriva i min tråd. Tror du jag är dum som inte förstår det?
.

Vänta nu, så du tror att alla som säger emot dig egentligen håller med dig, för annars skulle de inte bry sig? Mästerdebattören Blomqvist i farten tror jag minsann.
Citera
2020-05-27, 00:50
Medlem
Liebesraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vänta nu, så du tror att alla som säger emot dig egentligen håller med dig, för annars skulle de inte bry sig? Mästerdebattören Blomqvist i farten tror jag minsann.

Varför är det så förfrämligande att leva ett liv som är politiskt i varje enskildhet?

Det behövs en en rörelse som tar oss från det hopplösa, fastlåsta vardagslivet till det poetiska och befriande! Allt håller på att falla isär, håller på att bli ont och absurt.
Kärleken blandas bort, kvinnorna förhandlas bort, i detta vintriga rike
Allt de vill ha är pengar och status, men vem vill ha kvinnan som verkligen behöver sin man? Saknar ingen henne längre? Hon som skulle svälta utan honom, som skulle dö utan honom... Som älskar sin man för att hon behöver honom?
Hon som bara ser sin man, och inget annat. Som lever på hans nåder.

Att ni har blivit så kritiska, så kalla och beräknande!
Citera
2020-05-27, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Anekdotisk bevisföring?
Eller är ni helt säkra på att ni representerar en majoritet? Eller ens en grupp stor nog för att avfärda det man beskriver som befäst i de allra flesta undersökningar i ämnet?

Stor grupp. Eller flera olika stora grupper rättare sagt. Som inte är sammanlänkade med varandra. Samma sak i samtliga grupper. Det verkar vara "lika barn leka bäst" som gäller för i princip alla jag känner (vilket är många). Ingen större skillnad alls mellan man och kvinna i någon av paren i dessa grupper. Iaf. inte om paren är under 70 år gamla. De som är över 70, ja, där kan jag se skillnader. Men inte fullt ut ens där.
Citera
2020-05-27, 10:58
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Stor grupp. Eller flera olika stora grupper rättare sagt. Som inte är sammanlänkade med varandra. Samma sak i samtliga grupper. Det verkar vara "lika barn leka bäst" som gäller för i princip alla jag känner (vilket är många). Ingen större skillnad alls mellan man och kvinna i någon av paren i dessa grupper. Iaf. inte om paren är under 70 år gamla. De som är över 70, ja, där kan jag se skillnader. Men inte fullt ut ens där.
Låt mig försöka förstå vad du påstår här.
Stor grupp blev flera olika stora grupper? Samma sak i alla grupper? Lika barn leka bäst? (Ja, gayrörelsen är stark i Sverige).

Men sen påstår du ingen större skillnad alls mellan man och kvinna. De har inte en enda cell gemensamt. Enbart hjärnan skiljer sig åt på minst 50 olika mätbara sätt och det går igen på muskelmassa och signalsubstanser som i sin tur påverkar hur man reagerar på olika saker, så som hot osv.
Vi drivs bevisligen av olika saker, även om vi har en hel del gemensamt också, men lika blir vi aldrig.
Lika kan aldrig reproducera sig naturligt. Vi är flockdjur och vi drivs ofta av ett sökande efter konsensus. Vi vill tillhöra något i hopp om att styrka finns i antalen. Längst in är vi dock fortfarande individer och vi byter grupper allt oftare. Få jobbar t.ex på samma jobb i decennier idag.

Så "gäller för alla" för att "du känner många" är bara ett sätt att ge dig själv en trovärdighet du inte har täckning för.

Du projicerar just nu. Kanske är det vad du vill tro, kanske är det confirmation bias, kanske har du en världsbild där detta är ett av argumenten? Skrapar du på ytan kommer du att förstå att det bara är just yta.

Här kommer några argument:
-Lika barn leka mest, sen tröttnar de på den leken och går vidare. Ofta även isär.
-Opposites attract, se magneter. Detta är en av de mer kända paradoxerna. En mogen och genomtänkt person ser möjligheter i fler kompetenser och söker sig till omgivningar där man kan utvecklas och inte bara där man kan bekräftas.
-Jag håller inte med dig, alltså kan du inte ens antyda eller implicera "alla".
-Andelen ensamma växer och är snart halva befolkningen. På bara 20 år har denna ensamhet ökat rekordfort. Fortare än i någon del av den moderna historien. Kolla upp ett ganska nytt avsnitt av Ekdal och Ekdal där detta diskuteras. https://www.svtplay.se/video/26647658/ekdal-och-ekdal/ekdal-och-ekdal-sasong-2-12-maj-20-00?info=visa&start=auto
I veckans Sverige möts direkt, som förresten blev nästan mer än sedvanligt dålig journalistik nämner en polis anställd på Jämställdhetsmyndigheten som flyktigast "varför män köper sex", dvs hela programmets fråga. https://www.svtplay.se/video/26536222/sverige-mots-direkt/sverige-mots-direkt-sasong-1-25-maj-20-00
På sedvanligt SVT-manér och trots högtidliga utfästelser om opartiskhet finns inte en anda man eller kvinna som talar för sexköpare, vare sig män eller det helt okända faktum i hegemonin, kvinnor som köper sex. Inte ett ord om kvinnor som åker till Gambia eller Västindien.
Den gemensamma nämnaren är ensamhet på gränsen till utplåning, där nästa steg är att de helt enkelt avslutar sina liv. Tre av fyra av dem är män.
Senast redigerad av Flickfotograf 2020-05-27 kl. 11:13.
Citera
2020-05-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Sexuell upphetsning och stark stress har ju en grundläggande sak gemensamt vilket är just upphetsningen. Det verkar finnas en ganska stor grad av överlappning mellan de reaktioner som ligger bakom sexuell upphetsning och stark stress som adrenalinpåslag, kraftigt ökat blodflöde till hjärnan, ökad sinnesnärvaro, ökad puls osv. Den fysiska stimulering påverkar vilka delar av hjärnan som reagerar och på grund av den allmänt höga graden av upphetsning i kroppen och ökat blodflöde till hjärnan är det förståeligt att även den fysiska stimuleringen har större effekt. Jag känner mig ganska säker på att den gemensamma nämnaren är upphetsning, inte en sexualitet som är anpassad till våldtäkt.

Stark stress kanske ökar sinnesnärvaron i stunden men trauman gör i längden att man blir avtrubbad och har svårare att uppleva intensiva känslor av andra slag än olika grader av stress.
En ting jag tycker är konstigt, dock, är att stress vanligtvis anses som en orsak för att kvinnor inte klarar att nå orgasm. Råden byggs ofta upp kring att få kvinnan att fullständigt slappna av, känna sig 100% bekväm, inte stressa över vad hon ska göra imorgon, osv.
Citera
2020-05-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
En ting jag tycker är konstigt, dock, är att stress vanligtvis anses som en orsak för att kvinnor inte klarar att nå orgasm. Råden byggs ofta upp kring att få kvinnan att fullständigt slappna av, känna sig 100% bekväm, inte stressa över vad hon ska göra imorgon, osv.
Det är stor skillnad på stark stress som reaktion på potentiell livsfara och vardagsstress. Jag orkar inte leta upp källor och jag utgår bara från erfarenhet men stark stress gör att man blir fokuserad i nuet, i kroppen, på sina sinnen istället för på tankar om sånt som inte är direkt relevant samtidigt som det görs tillgängligt en massa energi för att man ska kunna hantera situationen. Så man har en massa energi samtidigt som ens sinnen är skarpa och hjärnan är alert med massa extra syre och andra näringsämnen tillgängligt. Vardagsstress handlar ju mer om att långvarigt leva i ett spänt tillstånd, en oförmåga att slappna av ordentligt snarare än stress som en reaktion på yttre omständigheter. Det är något som snarare gör en mindre fokuserad på sina sinnen och mindre medveten om sensationer i kroppen. Och jag tror inte det handlar bara om att vara medveten om sensationer eller inte, vad det nu innebär fysiologiskt, utan om att nerverna är mer aktiva. Om jag ägnar uppmärksamhet åt hur det känns i mina ben börjar det ibland pirra i mina nerver t ex. Samtidigt avtar tankeverksamheten som ju också är nervaktivitet. Så det kanske dels är frågan om vilka delar av nervssystemet som är mest aktiva och att alla delar inte kan vara lika aktiva samtidigt.

Råden om att få kvinnan att känna sig avslappnad i stunden kanske är lite överskattade men om du är med en tjej som redan har lätt för att slappna av, är naturlig till sättet och har lätt för att skratta utan att vara påverkad av något eller att forcera det så tror jag chansen är stor att hon har lättare att njuta och få orgasm än någon som bär på mycket spänningar och stress i allmänhet. Det går inte att åstakomma hur mycket som helst i stunden, avslappning är mer komplicerat än så.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2020-05-27 kl. 16:59.
Citera
2020-05-27, 17:59
Avslutad
Det är inte mitt ansvar att min motpart får orgasm, lika lite som det omvända.
Citera
2020-05-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Låt mig försöka förstå vad du påstår här.
Stor grupp blev flera olika stora grupper? Samma sak i alla grupper? Lika barn leka bäst? (Ja, gayrörelsen är stark i Sverige).

Men sen påstår du ingen större skillnad alls mellan man och kvinna. De har inte en enda cell gemensamt. Enbart hjärnan skiljer sig åt på minst 50 olika mätbara sätt och det går igen på muskelmassa och signalsubstanser som i sin tur påverkar hur man reagerar på olika saker, så som hot osv.
Vi drivs bevisligen av olika saker, även om vi har en hel del gemensamt också, men lika blir vi aldrig.
Lika kan aldrig reproducera sig naturligt. Vi är flockdjur och vi drivs ofta av ett sökande efter konsensus. Vi vill tillhöra något i hopp om att styrka finns i antalen. Längst in är vi dock fortfarande individer och vi byter grupper allt oftare. Få jobbar t.ex på samma jobb i decennier idag.

Så "gäller för alla" för att "du känner många" är bara ett sätt att ge dig själv en trovärdighet du inte har täckning för.

Du projicerar just nu. Kanske är det vad du vill tro, kanske är det confirmation bias, kanske har du en världsbild där detta är ett av argumenten? Skrapar du på ytan kommer du att förstå att det bara är just yta.

Här kommer några argument:
-Lika barn leka mest, sen tröttnar de på den leken och går vidare. Ofta även isär.
-Opposites attract, se magneter. Detta är en av de mer kända paradoxerna. En mogen och genomtänkt person ser möjligheter i fler kompetenser och söker sig till omgivningar där man kan utvecklas och inte bara där man kan bekräftas.
-Jag håller inte med dig, alltså kan du inte ens antyda eller implicera "alla".
-Andelen ensamma växer och är snart halva befolkningen. På bara 20 år har denna ensamhet ökat rekordfort. Fortare än i någon del av den moderna historien. Kolla upp ett ganska nytt avsnitt av Ekdal och Ekdal där detta diskuteras. https://www.svtplay.se/video/26647658/ekdal-och-ekdal/ekdal-och-ekdal-sasong-2-12-maj-20-00?info=visa&start=auto
I veckans Sverige möts direkt, som förresten blev nästan mer än sedvanligt dålig journalistik nämner en polis anställd på Jämställdhetsmyndigheten som flyktigast "varför män köper sex", dvs hela programmets fråga. https://www.svtplay.se/video/26536222/sverige-mots-direkt/sverige-mots-direkt-sasong-1-25-maj-20-00
På sedvanligt SVT-manér och trots högtidliga utfästelser om opartiskhet finns inte en anda man eller kvinna som talar för sexköpare, vare sig män eller det helt okända faktum i hegemonin, kvinnor som köper sex. Inte ett ord om kvinnor som åker till Gambia eller Västindien.
Den gemensamma nämnaren är ensamhet på gränsen till utplåning, där nästa steg är att de helt enkelt avslutar sina liv. Tre av fyra av dem är män.

Ja, jag skrev att det är en stor grupp människor som jag känner. Men det är egentligen flera olika grupper (de olika grupperna känner inte varandra). Tex. kollegor är en grupp, en annan grupp är gamla kursare, en tredje grupp är polare osv. Var och en av dessa grupper är ganska stora och grupperingarna känner inte till varandra. I varje grupp ser jag liknande mönster som jag tidigare har skrivit om. Tillsamman bildar de en stor grupp människor (fast ganska stora grupperingar var för sig). Hoppas du förstår bättre nu?

Har du inte läst mina inlägg? Jag skrev att de är ungefär lika i ålder, i utbildning etc.

Jag beskriver vad jag ser runtomkring mig och som får mig att undra över saker som andra påstår. Om jag upplevde sommaren 2018 som väldigt varm och solig och någon annan säger att det rent statistiskt regnade hela sommaren och att det finns bevis för detta, så kommer jag vara ganska källkritisk. Likaså det som diskuteras i tråden. Det folk påstår är inget jag har sett något av. Att kvinnor har lägre utbildning och lägre social/ekonomisk status än sina män, de brukar vara väldigt jämbördiga i detta är min erfarenhet. Precis som min erfarenhet är att sommaren 2018 var ovanligt varm och solig. Men har någon annan uppfattning/källa om svenska förhållanden, så ge gärna källa på detta.

För egen del är det som attraherar mig hos det motsatta könet, är just att de skiljer sig från mig med sina rent biologiska attribut. Män och kvinnor skiljer sig åt rent biologiskt och det tycker jag är attraktivt, ljus röst/mörk röst, hård rak kropp/mjuk kurvig kropp etc. Sedan kan jag lika väl ha samma utbildningsgrad som min partner etc. Det spelar mig ingen roll. Det viktigaste är personliga egenskaper och att det finns ömsesidig attraktion och kärlek och respekt för varandra.
Citera
2020-05-27, 19:18
Medlem
Citat:
Det är stor skillnad på stark stress som reaktion på potentiell livsfara och vardagsstress. Jag orkar inte leta upp källor och jag utgår bara från erfarenhet men stark stress gör att man blir fokuserad i nuet, i kroppen, på sina sinnen istället för på tankar om sånt som inte är direkt relevant samtidigt som det görs tillgängligt en massa energi för att man ska kunna hantera situationen. Så man har en massa energi samtidigt som ens sinnen är skarpa och hjärnan är alert med massa extra syre och andra näringsämnen tillgängligt. Vardagsstress handlar ju mer om att långvarigt leva i ett spänt tillstånd, en oförmåga att slappna av ordentligt snarare än stress som en reaktion på yttre omständigheter. Det är något som snarare gör en mindre fokuserad på sina sinnen och mindre medveten om sensationer i kroppen. Och jag tror inte det handlar bara om att vara medveten om sensationer eller inte, vad det nu innebär fysiologiskt, utan om att nerverna är mer aktiva. Om jag ägnar uppmärksamhet åt hur det känns i mina ben börjar det ibland pirra i mina nerver t ex. Samtidigt avtar tankeverksamheten som ju också är nervaktivitet. Så det kanske dels är frågan om vilka delar av nervssystemet som är mest aktiva och att alla delar inte kan vara lika aktiva samtidigt.

Råden om att få kvinnan att känna sig avslappnad i stunden kanske är lite överskattade men om du är med en tjej som redan har lätt för att slappna av, är naturlig till sättet och har lätt för att skratta utan att vara påverkad av något eller att forcera det så tror jag chansen är stor att hon har lättare att njuta och få orgasm än någon som bär på mycket spänningar och stress i allmänhet. Det går inte att åstakomma hur mycket som helst i stunden, avslappning är mer komplicerat än så.
Jo, så kan det nog vara.

Har läst om folk som berättat att äntligen få sin kvinna att komma när de fått henne att tappa den fysiska kontrollen/säkerheten över sig själv. Typ, att ha sex i en ställning där hon ramlar i golvet om mannen släpper taket om henne. Undrar på om det till viss mån kan reproducera den samma förhöjda sinnesnärvaron som händer under våldtäkt (dock på ett kärleksfullt och förhållandevis tryggt sätt). Lite som att stressen och anspändheten ökar om man sitter som passager i en bil som kör riskabelt, jämfört med att köra riskabelt själv, därför att man inte känner att man har någon personlig kontroll över situationen.

Kanske det är själva förlusten av kontroll över sig själv och situationen, som tagits fullständigt över av mannen, som många kvinnor begär och får orgasm av. Våldtäkt är bara en extrem (och skadlig) form av den företeelsen.
Senast redigerad av N0rrb4gg 2020-05-27 kl. 19:24.
Citera
2020-05-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
Jo, så kan det nog vara.

Har läst om folk som berättat att äntligen få sin kvinna att komma när de fått henne att tappa den fysiska kontrollen/säkerheten över sig själv. Typ, att ha sex i en ställning där hon ramlar i golvet om mannen släpper taket om henne. Undrar på om det till viss mån kan reproducera den samma förhöjda sinnesnärvaron som händer under våldtäkt (dock på ett kärleksfullt och förhållandevis tryggt sätt). Lite som att stressen och anspändheten ökar om man sitter som passager i en bil som kör riskabelt, jämfört med att köra riskabelt själv, därför att man inte känner att man har någon personlig kontroll över situationen.

Kanske det är själva förlusten av kontroll över sig själv och situationen, som tagits fullständigt över av mannen, som många kvinnor begär och får orgasm av. Våldtäkt är bara en extrem (och skadlig) form av den företeelsen.
Nej jag tror du har fel i det. Du drar igen slutsatsen att anledningen till att många kvinnor tydligen får orgasm vid våldtäkt är att det är en situation de i hemlighet begär även om det är skadligt. Jag tycker det exempel du ger om kvinnor som lyckas få orgasm när mannen håller henne i en ställning där hon faller i golvet om han släpper taget snarare verkar ge stöd åt mina tankar om att det handlar om att försätta nervsystemet i ett läge där den fysiska stimulering har större effekt. Om det finns en verklig risk att falla som kvinnan inte har kontroll över hamnar hon ju automatiskt i ett mer alert läge efterom hon måste reagera snabbt om hon faller för att förhinda skada. Om det inte handlar om att manipulera nervsystemet utan bara om att kvinnan begär ett särskilt beteende hos mannen borde det väl räcka med att han beter sig kontrollerande och håller fast henne eller något och inte något så specifikt som att hon måste riskera att falla.
Citera
2020-05-27, 21:35
Medlem
Citat:
Nej jag tror du har fel i det. Du drar igen slutsatsen att anledningen till att många kvinnor tydligen får orgasm vid våldtäkt är att det är en situation de i hemlighet begär även om det är skadligt.
Nej, jag utgick från att det är någonting med våldtäkt som kan få kvinnor att komma, inte att de begär våldtäkt i sig själv och allt det innebär.

Citat:
Jag tycker det exempel du ger om kvinnor som lyckas få orgasm när mannen håller henne i en ställning där hon faller i golvet om han släpper taget snarare verkar ge stöd åt mina tankar om att det handlar om att försätta nervsystemet i ett läge där den fysiska stimulering har större effekt. Om det finns en verklig risk att falla som kvinnan inte har kontroll över hamnar hon ju automatiskt i ett mer alert läge efterom hon måste reagera snabbt om hon faller för att förhinda skada. Om det inte handlar om att manipulera nervsystemet utan bara om att kvinnan begär ett särskilt beteende hos mannen borde det väl räcka med att han beter sig kontrollerande och håller fast henne eller något och inte något så specifikt som att hon måste riskera att falla.
Sant. Även om jag tror både hårt/dominant beteende från mannen samt en upplevelse av risk för egen säkerhet (vilket i tur höjer sinnesnärvaron) kan hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in