Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-25, 14:19
  #30697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hon är inte hatad föreslår en, det är hennes budskap man tar avstånd från skriver en annan.
Den första har uppenbarligen fel. Hon är hatad och förnedrad som person.
Den andra har en rationell vinkling. Har en annan åsikt än Greta i klimatfrågan. Vilket är fullt respektabelt.
Återstår den rätt markanta gruppen som förnedrar henne på personlig basis. Mobbargruppen.

Ofta använder grupperna varandras argument. Så att de med rationella skäl hänvisar till hennes personliga handikapp - antagligen för att understryka att hon inte kan ha rätt i sak (klimatfrågan).
En tveksam argumentering.

Skärp dig.

Självklart är Greta hatad. Som man leker leken får man leken tåla.

Hon säger ju att alla som inte håller med henne är... ja jag vet inte.

Då reagerar folk på det. Visst, hon är 17 men det har inget med hennes budskap att göra. Hon är dogmatisk och obehaglig.

Att folk skriver skit om henne, det är en naturlig reaktion. Sluta grina.
2020-05-25, 14:40
  #30698
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det handlar inte så mycket om huruvida hon har rätt eller fel i sak. Hon är ett outbildat barn. Hon har en grundskoleexamen det är allt. Det är inte så lite provocerande för högutbildade människor att bli uppmanade att lyssna på visdomen från ett barn. I synnerhet när budskapet är så makalöst platt.

Our house is on fire!
I want you to panic!
How dare you!

Ingen vuxen och självständigt tänkande individ tar budskap från ett uppskrämt och hysteriskt barn på allvar. Flickan behöver vård, inte uppmärksamhet.

De flesta som har verklig makt är ju antingen imbeciller som har nått sin ställning genom att systemet är korrupt (vanligen politiker) eller smarta men samvetslösa as (mångmiljardärer). Greta är hatad för att hon säger saker som är obekväma, inte för att hon saknar formell högre utbildning.
2020-05-25, 15:53
  #30699
Medlem
Jofs avatar
Ja, det finns en uppsjö av anledningar till varför en del är kritisk till Greta och hennes mission.
Tack för påfyllningen.
Att hon är ett barn som säger ifrån till vuxna. De är nog en egen genre, värd att lägga till mina tre. Om nu inte den anledningen kan ingå i gruppen mobbing mot avvikande, förstås?

Att hon får skylla sig själv (fast här får formulerat på ett helt nytt sätt: "Som man leker leken får man leken tåla"). Det är för övrigt ett vanligt försvar bland unga mobbare. "Skyll dig själv!" Lite av jargongen på en skolgård.

Andemeningen: Det lilla äcklet är stöddig och då ska hon ha stryk.

Ondskefullt.
2020-05-25, 15:58
  #30700
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, det finns en uppsjö av anledningar till varför en del är kritisk till Greta och hennes mission.
Tack för påfyllningen.
Att hon är ett barn som säger ifrån till vuxna. De är nog en egen genre, värd att lägga till mina tre. Om nu inte den anledningen kan ingå i gruppen mobbing mot avvikande, förstås?

Att hon får skylla sig själv (fast här får formulerat på ett helt nytt sätt: "Som man leker leken får man leken tåla"). Det är för övrigt ett vanligt försvar bland unga mobbare. "Skyll dig själv!" Lite av jargongen på en skolgård.

Andemeningen: Det lilla äcklet är stöddig och då ska hon ha stryk.

Ondskefullt.
Hon är ett barn, absolut. Men hon spelar på dom vuxnas arena och då måste hon acceptera dom villkor som gäller för dom vuxna. Men det är inte hennes fel, hon är bara ett offer för sin morsas hybris.
2020-05-25, 17:00
  #30701
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, det finns en uppsjö av anledningar till varför en del är kritisk till Greta och hennes mission.
Tack för påfyllningen.
Att hon är ett barn som säger ifrån till vuxna. De är nog en egen genre, värd att lägga till mina tre. Om nu inte den anledningen kan ingå i gruppen mobbing mot avvikande, förstås?

Att hon får skylla sig själv (fast här får formulerat på ett helt nytt sätt: "Som man leker leken får man leken tåla"). Det är för övrigt ett vanligt försvar bland unga mobbare. "Skyll dig själv!" Lite av jargongen på en skolgård.

Andemeningen: Det lilla äcklet är stöddig och då ska hon ha stryk.

Ondskefullt.

Hon är ung, kvinna och säger otrevliga sanningar. Jämför med Trump som har ärvt sin förmögenhet och egentligen föraktar de flesta som har valt honom men slår i många vad de gärna vill höra.

(Nej, jag har inte blivit "feminist".)
__________________
Senast redigerad av Redoxreaktion 2020-05-25 kl. 17:02.
2020-05-25, 17:06
  #30702
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det genomgående temat för kritiken mot Greta Thunberg i denna tråd är att man efter ha gått igenom hur oduglig, lurad och inkompetent hon är, måste konstatera att man inte fattar hur hon kan vara så uppskattad.
Det är en nöt att knäcka.
Vanligen löser man knuten med att helt sonika idiotförklara de som uppskattar henne. (CNN, Obama, Påven, folk i allmänhet, etc.). Det blir rätt många idioter.

Hon är ett sk Maskrosbarn. Trots handikapp lyckas hon nå stora framgångar. Det är beundransvärt för många, men retar gallfeber på andra.

En del kritiker är födda mobbare och ser ner på folk med neurologiska handikapp. Blir extra arga när sådana har framgång.

Greta sa att vi skulle lyssna på experter. Det gjorde jag. Efter att ha lyssnat på Lennart Bengtsson är jag övertygad om att co2 inte är ett problem i nutid. Tack Greta!
2020-05-25, 17:27
  #30703
Medlem
Vad hände med Greta? Försvann hon i samband med Corona? Förut såg jag hennes inlägg överallt på Facebook & Instagram men nu har jag inte sett något av henne (förutom att någon nyhetskanal anställt henne som corona-expert elelr dylikt) på sociala medier.
2020-05-26, 22:20
  #30704
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hon är ett barn, absolut. Men hon spelar på dom vuxnas arena och då måste hon acceptera dom villkor som gäller för dom vuxna. Men det är inte hennes fel, hon är bara ett offer för sin morsas hybris.

Villkor för oss vuxna är inte Personangrepp.
2020-05-26, 22:25
  #30705
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Villkor för oss vuxna är inte Personangrepp.
Jorrå, det är det oavsett vad man tycker om det hela. Du behöver ju bara lägga en kvart här på forumet för att se hur personangreppen haglar.

Men det är en del av priset man får betala för att verka på den så att säga vuxna arenan. Det borde inte vara det, men nu är det så. Och återigen så är det ju inte bara personangrepp hon utsätts för utan även väl underbyggd kritik och en hel del ganska enkla frågor.
2020-05-26, 22:31
  #30706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Vad hände med Greta? Försvann hon i samband med Corona? Förut såg jag hennes inlägg överallt på Facebook & Instagram men nu har jag inte sett något av henne (förutom att någon nyhetskanal anställt henne som corona-expert elelr dylikt) på sociala medier.

Greta och "klimatkrisen" är ett fenomen som gör sig bäst utan Corona. Greta används effektivt nationellt för att dra fokus från Kebabiseringen av Sverige. Eller egentligen hela västvärlden. Nu har vi Corona, så Greta får sparas och plockas fram efteråt.

För Greta och Corona ihop blir tårta på tårta i avseende att dra fokus från Kebab. Det skulle kunna ge motsatt effekt.
2020-05-26, 22:31
  #30707
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jorrå, det är det oavsett vad man tycker om det hela. Du behöver ju bara lägga en kvart här på forumet för att se hur personangreppen haglar.

Men det är en del av priset man får betala för att verka på den så att säga vuxna arenan. Det borde inte vara det, men nu är det så. Och återigen så är det ju inte bara personangrepp hon utsätts för utan även väl underbyggd kritik och en hel del ganska enkla frågor.
Personangrepp är inte tillåtet - det finns regler för det, just för att det sker. Även här på detta forum.
Det är en regel som borde följas när det gäller Greta. Hon utsätt för mycket personangrepp. De som gör det blir betraktade med skepsis, milt sagt.
2020-05-26, 23:04
  #30708
Medlem
Ograsts avatar
Blir det skola i höst nu när hennes uppehåll snart är över?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback