2020-05-26, 22:25
Medlem
Men finns där fall där någon blivit dömd för mord utan kropp, mordvapen eller dödsorsak?
Finns det en chans om att han bara döms för griftefrid baserat på bevisen om han håller tyst?
Griftefrid måste de i alla fall kunna styrka till 100%.
Citera
2020-05-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Personligen tror jag att han stängde av mobilen den 15/11 och slängde den vid tillfälle i närmaste vattendrag. Så enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av beastwood
Det tror jag också. Ser ingen anledning till att bara stänga av data.
Ja, exakt.

Det hade tom räckt att slå sönder den lite och kasta delarna i olika påsar.
Citera
2020-05-26, 22:28
Medlem
Citat:
Men finns där fall där någon blivit dömd för mord utan kropp, mordvapen eller dödsorsak?
Finns det en chans om att han bara döms för griftefrid baserat på bevisen om han håller tyst?
Jag tror det kan väga mellan mord och vållande till annans död (grovt brott). Kan man inte bevisa mord - så blir det det senare. Och det är nog det som försvaret kommer försöka hävda. Att han INTE är inblandad i hennes död lär bli väldigt knepigt att argumentera för.
Citera
2020-05-26, 22:30
Medlem
Citat:
Han behöver ju inte förklara något alls. Åklagaren har bevisbördan. Men försvaret kan inte sitta tyst. De måste på något vis motargumentera - och det kommer bli jävligt intressant att lyssna på.
De kommer nog motargumentera om någon alternativ gärningsman eller att någon placerat kroppsdelen dvs huvudet i hans lägenhet
Citera
2020-05-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ja det finns fall av alla 3. Annars hade det ju gått att elda upp en kropp i krematorium och alltid slippa undan för dödsorsak inte kunde fastställas och kroppen blivit eradikerad.

Det kan dock försvåra, exempelvis om de stora blodresterna och huvudet inte hade funnits kvar i lgh, hade åklagare haft betydligt svårare att fälla T. Bevisen som finns räcker gott och väl.
Citera
2020-05-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
De kommer nog motargumentera om någon alternativ gärningsman eller att någon placerat kroppsdelen dvs huvudet i hans lägenhet
Ja, hans advokat säger att han även nekar till att vållat hennes död av oaktsamhet. Men jag tror advokaterna får det väldigt svårt här. Det finns alldeles för mycket bevis här mot T. Begriper inte hur han skall komma undan ett långt fängelsestraff.
Citera
2020-05-26, 22:33
Medlem
Citat:
Jag tror det kan väga mellan mord och vållande till annans död (grovt brott). Kan man inte bevisa mord - så blir det det senare. Och det är nog det som försvaret kommer försöka hävda. Att han INTE är inblandad i hennes död lär bli väldigt knepigt att argumentera för.
Mord är ju dock svårt att bevisa. Inte ens jag tror det var mord. Den anklagelsen bygger på att han tiger och har styckat kroppen. Hade han på något sätt planerat detta hade han inte gjort det i sitt eget hem.
Citera
2020-05-26, 22:35
Medlem
Citat:
Mord är ju dock svårt att bevisa. Inte ens jag tror det var mord. Den anklagelsen bygger på att han tiger och har styckat kroppen. Hade han på något sätt planerat detta hade han inte gjort det i sitt eget hem.
Han vet om att han har aggressionsproblem och kort stubin. Nej, du kan ha rätt. Men det kan bli dråp (icke planerat, men med uppsåt).
Citera
2020-05-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det tror jag inte, inte med alla fingeravtrycken på paketet huvudet befann sig i. Det är uppenbart att han styckat kroppen och packat in huvudet.
Citera
2020-05-26, 22:40
Medlem
tomyhockeys avatar
tycker polisen vill sätta dit honom för mord men man måste var mycket naiv mördare att mörda någon och hålla huvudet i hemmet och kroppen någon annanstans. låter så naivt för en 21 årig mördare och neka .
Citera
2020-05-26, 22:40
Medlem
Citat:
Han vet om att han har aggressionsproblem och kort stubin. Nej, du kan ha rätt. Men det kan bli dråp (icke planerat, men med uppsåt).
Men kort stubin bevisar inte uppsåt. Hade de däremot haft en kropp som bevisar att hon dog av knivstick hade de kunnat bevisa dråp. Men troligtvis är det en grov misshandel som slutat i dödsfall vilket borde räknas som vållande.
Citera
2020-05-26, 22:42
Medlem
Citat:

Varför vållande och inte dråp?

Om dråp (från wiki): "Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död."

Han bör väl rimligtvis kunna falla under det senare, dvs helt likgiltig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in