2020-05-26, 19:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Lite pinsamt när experter plötsligt vänder sig 180 grader och försöker bli befriade från ett misslyckande. Men jag antar att Annika har en massa internationella uppdrag som hon inte vill bli av med!!

Var och en är sig själv närmast...
Citera
2020-05-26, 19:31
Medlem
Man får helt enkelt ställa in sig på att fortsätta skydda sig själv så gott det går fram till den dag man lämnar det här sjunkande skeppet för gott. Blir intressant att se hur Sverige hanterar en kommande eventuell depression eller en pandemi som slår ännu hårdare. Jag tror att alla vettiga människor redan vet utgången av dessa och att kurvan för Sverige kmr fortsätta rakt ner i källaren. Då har förmodligen en stor andel människor flyttat härifrån eftersom man insett att det man får igen av skatterna man betalar kommer fortsätta minska i takt med kurvan ner mot källaren
Citera
2020-05-26, 19:33
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sverige kvalar inte ens in på Cyperns B-lista. Sverige är portade på obestämd tid:

Detta var väntat. Norrmannen och danskarna och finnarna åker alla på som semester och vi får stanna hemma hela 2020, tack tegnell!
Citera
2020-05-26, 19:33
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Och en del utvecklar inte antikroppar, och en del är immuna trots att det inte syns i denna test.

Det verkar i alla fall som att smittan stadigt är på väg ner i Sthlm i alla fall, i alla fall väg gäller IVA-vård. Vad det kan bero på kan man ju fundera på.
Viss flockimmunitet? Värmen/säsongen? Mildare virus (muterat)? Bättre vård (slipper IVA)? Håller viruset på att brännas ut?

Möjligt.

Jag är dock förvånad att man tror att det är på väg ner i Stockholm (fast det är så få smittade), samtidigt som man tror att det kommer explosions öka i andra länder senare.

Är svenskar något speciellt folk eller?

Smittar det lite så smittar det lite, smittar det mycket så smittar det mycket.

Flockimmunitet är en myt än så länge.

Dock är inte IVA någon form av mätning av döda i Sverige pga majoriteten dog på äldrevården, pga de fick morfin istället får sjukhusvård, men detta är inget nytt. Se bara på Anita Pettersson.

Själv tror jag att det kommer öka i övriga landet som i Stockholm verkar det som. Sthlm minskar väl.

Så svårt att finna en röd tråd i det hela pga hur mycket kaos det är med just rapporteringar. Svårt att verkligen veta som är sant eller inte när man inte testar fullt ut, har eftersläpningar och en statsepidemiolog som står dagligen och säger lögner med en massa sakfel.

Om smittan håller på att gå ner i Sverige så finns det inte en chans i helvetet att det skulle öka i andra länder.
Citera
2020-05-26, 19:36
Medlem
Medelkasss avatar
Vem bär ytterst ansvaret om produktionen totalhavererar på ett företag? Den inkompetente arbetaren som gång på gång gör mycket kostsamma fel, eller projektledaren som låter denne fortskrida utan åtgärd? Projektledarens nepotiske chef som fortsätter intala sig själv, vecka efter vecka, månad efter månad, att allt är i sin ordning, trots att siffrorna skriker något annat?

Det finns bara ett skrivbord i Sverige som kan ha The buck stops here-skylten, och det tillhör varken Tegnell, eller någon annan på regional eller kommunal nivå.
Citera
2020-05-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Nånting måste hända för att folket ska vakna upp, men tyvärr så tror jag inte det sker, inte ens vid flera tusental dödsfall, majoriteten litar på myndigheter. Det sägs att ca 80% av folket är flockdjur och inte kan tänka själva vilket verkar stämma.

Ja, jag är för tillfället pessimistisk.

Det är ju krävande att tänka själv och engagera sig . Minsta motståndets lag gäller såväl i fysiken som i själen hos många människor. Skulle man engagera sig i alla orättvisor man ser blir livet mkt jobbigt. Man måste ändå välja att vara en fritänkare och streta mot dumheter som påläggs oss ovanifrån.
Citera
2020-05-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Möjligt.

Jag är dock förvånad att man tror att det är på väg ner i Stockholm (fast det är så få smittade), samtidigt som man tror att det kommer explosions öka i andra länder senare.

Är svenskar något speciellt folk eller?

Smittar det lite så smittar det lite, smittar det mycket så smittar det mycket.

Flockimmunitet är en myt än så länge.

Dock är inte IVA någon form av mätning av döda i Sverige pga majoriteten dog på äldrevården, pga de fick morfin istället får sjukhusvård, men detta är inget nytt. Se bara på Anita Pettersson.

Själv tror jag att det kommer öka i övriga landet som i Stockholm verkar det som. Sthlm minskar väl.

Så svårt att finna en röd tråd i det hela pga hur mycket kaos det är med just rapporteringar. Svårt att verkligen veta som är sant eller inte när man inte testar fullt ut, har eftersläpningar och en statsepidemiolog som står dagligen och säger lögner med en massa sakfel.

Om smittan håller på att gå ner i Sverige så finns det inte en chans i helvetet att det skulle öka i andra länder.

Att det skulle explodera i andra länder när de öppnade upp är ju givetvis ett argument man använt sig av för att rättfärdiga att man inte har kört en lockdown. Men ju längre tiden går utan att det exploderar, desto mer får man sanningen att man misslyckats TOTALT
Citera
2020-05-26, 19:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det är ju krävande att tänka själv och engagera sig . Minsta motståndets lag gäller såväl i fysiken som i själen hos många människor. Skulle man engagera sig i alla orättvisor man ser blir livet mkt jobbigt. Man måste ändå välja att vara en fritänkare och streta mot dumheter som påläggs oss ovanifrån.

Så sant, så sant. Det blir en börda att inse att en ser på världen mer klarsynt än ens vissa av vänner, medans andra är som mig. Försöka låta bli ta upp om saken för det slutar annars med att jag blir irriterad.
Citera
2020-05-26, 19:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Detta var väntat. Norrmannen och danskarna och finnarna åker alla på som semester och vi får stanna hemma hela 2020, tack tegnell!

Anders Tegnell kanske kan lura många svenskar, men utanför Sverige är de inte lika lättlurade.
Citera
2020-05-26, 19:42
Medlem
Lyssnade på senaste pressisen från FHM. Det jag hörde var att det här blir en långkörare (FHM). Och att det börjar komma in fler infekterade (SoS). Vill veta vad det är för folk. Kanske yngre som lyssnat på Giesecke. Hörde också att FHM vill sent omsider börja tracka viruset, det som de släppte så fort de konstaterade samhällssmitta. Testning kan vi glömma. De som är beredda för att betala får inte det.

Alltså kommer vi att få koka i våra egna safter här i Sverige på grund av den strategin som Giesecke sålde till regeringen i januari. Det är min bedömning. Vi får hålla på att smitta med ett virus som har visat sig att vara dödligare än vad man trodde från början. Giesecke jämför med en snuva. Och att vi får dras med allvarligt sjuka med rehabbehov i evigheter.

Det finns en hel del saker som har gått fel.

Sammanfattningsvis

1. Tvätta händerna ger en falsk trygghet. Det är nog inte via händerna det här viruset smittar även om jag alltid är för handtvätt så fort de dyker upp virus eller nåt. Den här gången dödade handtvätten säsongsinfluensan och annat skit vilket är bra för då slapp sjukvården tampas med det. Jag tvättar händerna. Har alltid gjort under influensasäsonger och det är en vana.

2. Det här viruset smittar genom andningsluften och socialdistansering är den absolut mest effektiva åtgärden som en enskild person kan ägna sig åt. Alltså hade det varit bäst med munskydd från början men FHM har målat sig in i ett hörn här. Vi har blivit DDR där apoteken som borde ha munskydd inte har det. Där hade folk pengar men inte varor att köpa. Nu är vi där.

3. Svenskarna är bra på att följa välgrundade rekommendationer. Tyvärr har det här urartat sig i en "fotbollsmatch" mellan team Tegnell och motståndarlaget. Tegnell får axla sig skulden för det. Han har svajat hela tiden (ok att åka till alperna) och det har lett till att det har lett till lockdownanhängare och flockimmunitetsivrare. Sjukt.

4. Den värsta faran mot folkhälsan i Sverige har visat sig vara gamla statsepidemiologen Giesecke som spridit runt evangeliet om flockimmunitet (som inte visat sig stämma) och lockat massor med folk, speciellt unga, att strunta i försiktighetsåtgärder. Giesecke bör kickas från FHM. Det är han som är ansvarig för de felaktiga modellerna som FHM kommit att bygga sina åtgärder på.
Citera
2020-05-26, 19:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
K-ä-l-l-a ?
Google...

https://tass-com.cdn.ampproject.org/v/s/tass.com/society/1146787/amp?amp_js_v=a3&amp_gsa=1&usqp=mq331AQFKAGwASA%3D# aoh=15905150074643&referrer=https%3A%2F%2Fwww.goog le.com&amp_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&ampshare=https% 3A%2F%2Ftass.com%2Fsociety%2F1146787

https://russiabusinesstoday.com/health/health-official-says-most-russian-coronavirus-patients-have-blood-type-a/
Senast redigerad av Chantre 2020-05-26 kl. 19:46.
Citera
2020-05-26, 19:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Och en del utvecklar inte antikroppar, och en del är immuna trots att det inte syns i denna test.

Det verkar i alla fall som att smittan stadigt är på väg ner i Sthlm i alla fall, i alla fall väg gäller IVA-vård. Vad det kan bero på kan man ju fundera på.
Viss flockimmunitet? Värmen/säsongen? Mildare virus (muterat)? Bättre vård (slipper IVA)? Håller viruset på att brännas ut?

Mer än hälften av de som dött lär härledas till äldreboenden.En annan stor grupp är boenden på Järva. Här har smittan dragit fram skoningslöst. Tror att viruset nu drabbar lite andra grupper. Vi får nog en bredare spridning. De som skyddat sig genom social distansering börjar sänka garden. Jag tror egentligen inte att smittan minskar men den drabbar nog lite andra grupper. Tror det kan förklara minskningen på IVA. De som blir sjuka är i allmänhet lite friskare. Tror dock IVA kan öka igen i takt med att spridningen gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in