2020-05-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Hur ser du på att många inom äldrevård och dagligverksamhet tar hem och tvättar sina arbetskläder?
Kläderna byts inte heller varje dag, varken arbetskläder eller privata kläder.
Privata kläder används men oftast arbetskläder efter vad jag hört.

Alltså hem till familjens tvättmaskin eller tvättstugor i flerfamiljshus!

Tycker det är äckligt i vanliga tider och nu helt oacceptabelt!

Hej,

Jag vet inte om det du säger är sant. Det är i denna pandemi för mig en självklarhet att man alltid byter om och bara använder arbetskläder på arbetet och har rutiner för tvätt av arbetskläder på arbetet.
Det är arbetsgivarens ansvar att tillhandahålla arbetskläder och skyddsutrustning och rutiner kring dessa. Sedan är det arbetstagarens ansvar att följa dessa rutiner.
Citera
2020-05-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Har viruset svårare att överleva i lungorna på rökare? ....

Hej,

Nej. Rökning ökar risken för allvarligare covid-19. Vänligen läs mina tidigare utförliga svar om detta.
Citera
2020-05-26, 17:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Förstår du hur kränkande ditt inlägg är mot mig? Tror du på fullaste allvar att alla läkare i Sverige som kämpar och gör sitt allra bästa för att rädda liv i denna pandemi på något tvistat sätt undanhåller effektiva mediciner?

Du behöver läsa på lite innan du uttalar dig så tvärsäkert och kränker mig och alla som arbetar så hårt för att hjälpa till.

En studie in vitro (i cellkultur i ett provrör) säger inte på något sätt att det är effektivt och säkert på människor.
Man kan odla upp SARS CoV-2 och sedan hälla i klorin eller något gift och påvisa 100% effektivitet mot viruset.
Klorin eller gift är inte lämpligt som läkemedel. Förstår du?

Ivermectin är ett antiparasit läkemedel som används f f a i veterinärmedicin och har hittills inte bevisat någon effekt mot SARS CoV-2 i klinisk prövning.

Klorokinfosfat/hydroxiklorokin har hittills inte heller bevisad effekt mot SARS CoV-2 i klinisk prövning.
Tvärtom har Lancet publicerat en väldigt stor studie där man påvisat högre dödlighet hos covid-19 patienter som behandlats med Klorokinfosfat/hydroxiklorokin så det är helt tvärtom mot vad du påstår. Studien talar för att Klorokinfosfat/hydroxiklorokin-behandlingen har kostat liv. Amerikanska FDA har utfärdat en varning och WHO har avbrutit en klinisk prövning. Förstår du?

Jag har nyligen skrivit om detta men jag antar att du inte läst det. Jag har även vid flera tillfällen skrivit om intravenös vitamin-c behandling. Läs gärna mina inlägg så att du lär dig något.

Det är helt ok att inte ha kunskap. Det är därför jag är här för att hjälpa till att svara på frågor. Men det är fullständigt oacceptabelt att kränka på det sättet som du gör.

Tack för all tid du lägger ner på att svara här i tråden!
Alltid intressant att läsa.
Citera
2020-05-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man har talat en hel del om låg syresättning hos de sjuka.

Vad orsakar den?

Som jag som lekman tänker mig måste man då ha en infektion i lungorna, och det borde väl folk märka? Jag menar, de flesta känner ju var en infektion sitter någonstans, och kan skilja mellan lite ont i halsen och lungor som det bubblar och har sig i.

Kan kanske liknande symptom uppstå - dåligt med syre - även om viruset inte tagit sig ned i lungorna?

Det som har fått mig att reagera är beskrivningar om hur allvarligt sjuka dyker upp på sjukhus, och att de inte verkar förstå hur sjuka de är.

Hej,

Ja, det stämmer. Infektionen måste ha spridit sig till lungorna. Jag tror det blev lite felvinklat i media. De kom ju inte till sjukhus helt utan symptom. Däremot har vissa patienter mindre andningspåverkan än vad som är vanligt när man har låg syrehalt i blodet.
Det blir syrebrist när infektionen och det inflammatoriska svaret påverkar syrgas/koldioxid-utbytet som sker mellan lungblåsorna och lungkapillärerna.
Citera
2020-05-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tack för all tid du lägger ner på att svara här i tråden!
Alltid intressant att läsa.

Tack, kul att höra!
Citera
2020-05-26, 18:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Tack, kul att höra!

Jag ska också tacka.
Citera
2020-05-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag ska också tacka.

Citera
2020-05-26, 19:12
Medlem
Citat:
Hej,

Sorry jag missade det i bruset. Det är generellt inte ovanligt att man kan ha symptom kvar efter att kroppen har eliminerat ex ett luftvägsvirus. Man har påvisat SARS CoV-2 RNA i 6 veckor hos vissa patienter. Det är dock anmärkningsvärt att vissa dras så länge med diffusa symptom som du beskriver. Det kommer komma mer studier för att klarlägga orsaken.

Mången tack för ditt svar! Även stort tack för att du tar dig tid och skriver i tråden och
svarar på alla frågor som vi läsare ställer - mycket intressanta, välskrivna och kunniga svar.

För egen del får jag fortsätta och "kämpa på" och hoppas att symptomen klingar av så småningom!
Blir intressant att läsa de studier som kommer.
Citera
2020-05-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theia2
Mången tack för ditt svar! Även stort tack för att du tar dig tid och skriver i tråden och
svarar på alla frågor som vi läsare ställer - mycket intressanta, välskrivna och kunniga svar.

För egen del får jag fortsätta och "kämpa på" och hoppas att symptomen klingar av så småningom!
Blir intressant att läsa de studier som kommer.

Tack så mycket! Hoppas att du snart kryar på dig!
Citera
2020-05-26, 19:36
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej igen,

Om de hypotetiskt skulle vara smittade och de skulle lämna viruspartiklar (som de inte städade bort) så finns det beskrivet att man kan hitta viruspartiklar på ytor upp till några dagar (det varierar i studier också vilken sorts yta). Det är dock oklart hur länge dessa viruspartiklar är infektiösa (levande). Det är också oklart hur många levande viruspartiklar (minimal effective dose) det krävs för att man ska bli smittad.
Risken är således liten, men vill du vara helt säker är svaret flera dagar.

Tack för svar! Jag får väl städa själv, eller visa stor tacksamhet mot min fru som den som egentligen gör det.

Otäckt med idioterna som kommer med kränkningar mot dig. Det är otillåtet här och ska rapporteras som Personangrepp.

Min fru harangerar alla idiotangrepp runt Corona och säger: "Det är Tegnells fel att vi har viruset här."
Får bara hoppas att ingen här tro på detta.
Citera
2020-05-26, 19:42
Medlem
Citat:
Hej,

Jag vet inte om det du säger är sant. Det är i denna pandemi för mig en självklarhet att man alltid byter om och bara använder arbetskläder på arbetet och har rutiner för tvätt av arbetskläder på arbetet.
Det är arbetsgivarens ansvar att tillhandahålla arbetskläder och skyddsutrustning och rutiner kring dessa. Sedan är det arbetstagarens ansvar att följa dessa rutiner.

Tack för svar.

Jo, det förekommer även nu tyvärr!
Citera
2020-05-26, 21:41
Medlem
kendallos avatar
Citat:
Hej,

Förstår du hur kränkande ditt inlägg är mot mig? Tror du på fullaste allvar att alla läkare i Sverige som kämpar och gör sitt allra bästa för att rädda liv i denna pandemi på något tvistat sätt undanhåller effektiva mediciner?

Du behöver läsa på lite innan du uttalar dig så tvärsäkert och kränker mig och alla som arbetar så hårt för att hjälpa till.

En studie in vitro (i cellkultur i ett provrör) säger inte på något sätt att det är effektivt och säkert på människor.
Man kan odla upp SARS CoV-2 och sedan hälla i klorin eller något gift och påvisa 100% effektivitet mot viruset.
Klorin eller gift är inte lämpligt som läkemedel. Förstår du?

Ivermectin är ett antiparasit läkemedel som används f f a i veterinärmedicin och har hittills inte bevisat någon effekt mot SARS CoV-2 i klinisk prövning.

Klorokinfosfat/hydroxiklorokin har hittills inte heller bevisad effekt mot SARS CoV-2 i klinisk prövning.
Tvärtom har Lancet publicerat en väldigt stor studie där man påvisat högre dödlighet hos covid-19 patienter som behandlats med Klorokinfosfat/hydroxiklorokin så det är helt tvärtom mot vad du påstår. Studien talar för att Klorokinfosfat/hydroxiklorokin-behandlingen har kostat liv. Amerikanska FDA har utfärdat en varning och WHO har avbrutit en klinisk prövning. Förstår du?

Jag har nyligen skrivit om detta men jag antar att du inte läst det. Jag har även vid flera tillfällen skrivit om intravenös vitamin-c behandling. Läs gärna mina inlägg så att du lär dig något.

Det är helt ok att inte ha kunskap. Det är därför jag är här för att hjälpa till att svara på frågor. Men det är fullständigt oacceptabelt att kränka på det sättet som du gör.

Tack för att du tar dig tid att sitta här och läsa och svara på alla relevanta frågor! Du är fantastisk! All beundran till dig som kommer åter och åter trots inlägg som det du svarade på ovan! :bow:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in