2020-05-25, 11:11
Medlem
123....s avatar
Har viruset svårare att överleva i lungorna på rökare? ....
Citera
2020-05-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Har viruset svårare att överleva i lungorna på rökare? ....
Det finns statestik som visar att rökare verkar ha något skydd mot Covid-19. Statestik som visar att andelen rökare som kommit in på ett sjukhus i Paris för Covid-19 var lägre än för befolkningen i stort. http://www.rfi.fr/en/science-and-technology/20200423-french-researchers-suggest-nicotine-could-protect-against-covid-19

Det finns dock annan forskning som visar att rökning generellt ökar antalet receptorer, som virus kan infektera celler via i luftvägarna (näsa, svalg, luftsrupe, lungor). https://www.livescience.com/coronavirus-covid-19-risk-and-smoking.html

Jag tror inte så mycket att just nikotin skulle ha någon skyddande effekt mot Covid-19. I alla fall inte nikotin generellt i kroppen. Tobaksindustrin verkar dock vilja finansiera forskning som de tror kan visa att så är fallet. Det verkar troligare att något giftigt i luftvägarna förstör SARS-CoV-2-virus-partiklar, så att de inte kan föröka sig när de kommit in till levande celler. Egentligen lever inte virus. De förblir statiskt som de är tills de blir förstörda eller infekterar en levande cell, via vilken de förökar sig.

SARS-COV-2-viruspartiklar är mycket små (ca 120nm) men ändå stora för att vara virus som orsakar luftvägssjukdomar. Detta borde göra att de rör sig långsammare genom den yttre döda delen av slemhinnor. Man kan då tänka att sådana viruspartiklar tar längre tid på sig att komma in och infektera/smitta och att därför gifter mer effektivt hinner verka på dem. Bättre borde dock vara att dra ner något antiviralt medel som förstör virus effektivt, utan att skada vävnaden i luftvägar.

De som har Covid-19 brukar tillfälligt känna sig friska för att innom ca något dygn insjukna igen. Man kan då tänka sig att virus finns kvar ytligt i luftvägarna och åter infekterar när immunförsvaret gått ner. Kanske går det då att förstöra stora delar av det virus som lagrats upp genom att dra ner något giftigt.
Senast redigerad av Eribe 2020-05-25 kl. 14:46.
Citera
2020-05-25, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Det som ofta tyvärr orsakar död är när virusinfektionen sprider sig till de nedre luftvägarna, ända längst ut till lungblåsorna (alveolerna) och immunförsvaret i lungorna reagerar så att ARDS (acute respiratory distress syndrome) utvecklas, orsakat av ett hyperaktivt immunförsvar/cytokinstorm. Kombinationen av cytokinstormen och en fortsatt försämrad syresättning leder till multipel organsvikt och död.

Som vid leukemi typ?
Citera
2020-05-25, 18:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eribe
Det finns statestik som visar att rökare verkar ha något skydd mot Covid-19. Statestik som visar att andelen rökare som kommit in på ett sjukhus i Paris för Covid-19 var lägre än för befolkningen i stort. http://www.rfi.fr/en/science-and-technology/20200423-french-researchers-suggest-nicotine-could-protect-against-covid-19
De kan ju också bero på att de som är rökare och har svaga lungor redan har dött.
Citera
2020-05-25, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
De kan ju också bero på att de som är rökare och har svaga lungor redan har dött.

Japp. I synnerhet i de (högre) åldersgrupper, där de flesta coronadöda finns.
Citera
2020-05-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drottningen70
Varför pratar man bara om munskydd som i de enklaste varianterna. När frågor om detta ställs till FHM i intervjuer etc så svaras det enbart utifrån dessa enkla munskydd där evidensen inte riktigt finns, på ett sätt som känns oärligt då journalisterna uppenbarligen inte förstår att ställa frågan om skydd med ffp2 och ffp3 skyddae mot att faktiskt FÅ smittan Tillskillnad från munskydd där det mest handlar om att inte föra eventuell smitta vidare.

Så, hur väl skyddar ffp3 och 2 masker från att ådra sig smittan under förutsättning att dessa hanteras korrekt?

Hej,

De ger ett skydd för näsa och mun men eftersom viruset även kan smitta via ögonen behöver man kombinera med ett visir.
Citera
2020-05-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Då har du förmodligen bara testat ett vanligt munskydd, inte ett ffp3 andningsskydd sedan ut o gå gärna i trappor..
Då kommer du märka

Hej,

Såg att du skrev detta till en annan användare. Då förstår du hur jobbigt det är för viss sjukvårdspersonal som måste ha den + visir + skyddsrock + handskar under mycket långa arbetspass samtidigt som de måste ta hand om svårt sjuka patienter.
De är värda all beundran.
Citera
2020-05-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theia2
Jag "bumpar" det här inlägget, eftersom jag inte sett något svar, ber om ursäkt om jag missat det!

Har haft symptom med svåra smärtor i ländryggen, höfterna och benen samt magbesvär
med diarrèer och gasbildning. Blivit bättre, sedan har symptomen kommit tillbaka, förvärrats
och även feber och svår huvudvärk. Inga problem med andningen, men mycket andfådd vid minsta ansträngning.

Tacksam för svar, givetvis i första hand skribenten Tagex´s frågeställningar!

Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Ursprungligen postat av Tagex
En till fråga som jag inte vet om den kommit upp:
En tydlig markör, inte minst bland långtidssjuka i COVID-19 verkar vara att olika symtom kommer och går. Man tror man blir frisk för att någon dag senare bli sämre igen, och så fortsätter det. Vad tror man att detta beror på? Inte symtomen i sig utan själva fenomenet att det pendlar så? Har förstått att själva virusinfektionen I sig inte pågår någon längre tid så vad är det då man tror sker?

Stämmer, det inlägget försvann nog i bruset.
Jag undrar egentligen två saker för att förtydliga: Både varför man blir bättre och sämre om vartannat som jag beskrev, och kring fenomenet att symtomen ”vandrar runt i kroppen”.

Hej,

Sorry jag missade det i bruset. Det är generellt inte ovanligt att man kan ha symptom kvar efter att kroppen har eliminerat ex ett luftvägsvirus. Man har påvisat SARS CoV-2 RNA i 6 veckor hos vissa patienter. Det är dock anmärkningsvärt att vissa dras så länge med diffusa symptom som du beskriver. Det kommer komma mer studier för att klarlägga orsaken.
Citera
2020-05-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag hatar att städa. Hyr därför in folk som gör det. Om dom nu är smittade. Hur länge bör jag väna innan jag återvänder till min boning. För att vara säker på att ev virus har försvunnit/dött?

Hej igen,

Om de hypotetiskt skulle vara smittade och de skulle lämna viruspartiklar (som de inte städade bort) så finns det beskrivet att man kan hitta viruspartiklar på ytor upp till några dagar (det varierar i studier också vilken sorts yta). Det är dock oklart hur länge dessa viruspartiklar är infektiösa (levande). Det är också oklart hur många levande viruspartiklar (minimal effective dose) det krävs för att man ska bli smittad.
Risken är således liten, men vill du vara helt säker är svaret flera dagar.
Citera
2020-05-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Är det svårt att sova gott om natten när du vet att man inte gör allt man kan för att rädda liv ?

Till exempel administreras inte den mycket potenta och vida tillgängliga medicinen Ivermectin !

• Ivermectin is an inhibitor of the COVID-19 causative virus (SARS-CoV-2) in vitro.

• A single treatment able to effect ~5000-fold reduction in virus at 48 h in cell culture.

Inte heller Klorokinfosfat som tillsammans med Zink har visat sig rädda hundratals liv i andra länder, speciellt i Indien har väldigt många liv räddats. Men i Sverige har man på mycket olustiga grunder hindrat läkare från att sätta in medicinen till COVID19 patienter.

Det billiga läkemedlet Klorokin där det inte finns stora pengar genom patent att tjäna blir helt plötsligt big no no... Däremot pushar man för det Remdesivir med tveksam effekt där det finns stora pengar att tjäna för läkemedelsbolaget.

Klorokin och Zink + intravenös C-vitamin skulle vid tidig insättning kunnat rädda många svenska liv, studierna och de beprövade erfarenheterna talar sitt tydliga språk.

Är det inte dags att ni läkare slår näven i bordet och vägrar att deltaga i detta spel vars syfte inte är att rädda liv i första hand. Ni behöver knappast oroa er för att bli arbetslösa, men eran feghet inför socialstyrelsen väger visst tungt. Heder åt de fåtal läkare som vågat trotsa överheten, de kan sova gott om natten...

Jag skulle vrida mig av ångest varje natt om jag var en del i detta.

Hej,

Förstår du hur kränkande ditt inlägg är mot mig? Tror du på fullaste allvar att alla läkare i Sverige som kämpar och gör sitt allra bästa för att rädda liv i denna pandemi på något tvistat sätt undanhåller effektiva mediciner?

Du behöver läsa på lite innan du uttalar dig så tvärsäkert och kränker mig och alla som arbetar så hårt för att hjälpa till.

En studie in vitro (i cellkultur i ett provrör) säger inte på något sätt att det är effektivt och säkert på människor.
Man kan odla upp SARS CoV-2 och sedan hälla i klorin eller något gift och påvisa 100% effektivitet mot viruset.
Klorin eller gift är inte lämpligt som läkemedel. Förstår du?

Ivermectin är ett antiparasit läkemedel som används f f a i veterinärmedicin och har hittills inte bevisat någon effekt mot SARS CoV-2 i klinisk prövning.

Klorokinfosfat/hydroxiklorokin har hittills inte heller bevisad effekt mot SARS CoV-2 i klinisk prövning.
Tvärtom har Lancet publicerat en väldigt stor studie där man påvisat högre dödlighet hos covid-19 patienter som behandlats med Klorokinfosfat/hydroxiklorokin så det är helt tvärtom mot vad du påstår. Studien talar för att Klorokinfosfat/hydroxiklorokin-behandlingen har kostat liv. Amerikanska FDA har utfärdat en varning och WHO har avbrutit en klinisk prövning. Förstår du?

Jag har nyligen skrivit om detta men jag antar att du inte läst det. Jag har även vid flera tillfällen skrivit om intravenös vitamin-c behandling. Läs gärna mina inlägg så att du lär dig något.

Det är helt ok att inte ha kunskap. Det är därför jag är här för att hjälpa till att svara på frågor. Men det är fullständigt oacceptabelt att kränka på det sättet som du gör.
Citera
2020-05-26, 17:22
Medlem
Citat:
Hej,

Såg att du skrev detta till en annan användare. Då förstår du hur jobbigt det är för viss sjukvårdspersonal som måste ha den + visir + skyddsrock + handskar under mycket långa arbetspass samtidigt som de måste ta hand om svårt sjuka patienter.
De är värda all beundran.
Absolut måste varavväligt jobbigt med andning genom ventil
Sen värmen...
Sjukvårdspersonalen är verkligen hjältarna
Citera
2020-05-26, 17:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...

Man har talat en hel del om låg syresättning hos de sjuka.

Vad orsakar den?

Som jag som lekman tänker mig måste man då ha en infektion i lungorna, och det borde väl folk märka? Jag menar, de flesta känner ju var en infektion sitter någonstans, och kan skilja mellan lite ont i halsen och lungor som det bubblar och har sig i.

Kan kanske liknande symptom uppstå - dåligt med syre - även om viruset inte tagit sig ned i lungorna?

Det som har fått mig att reagera är beskrivningar om hur allvarligt sjuka dyker upp på sjukhus, och att de inte verkar förstå hur sjuka de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in