2020-05-26, 18:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det kommer att ha lugnat ner sig i höst i Sverige. För omvärldens del så är det betydligt osäkrare.

Vi kommer att ha 30-50 procent immuniserade i hela landet då, vilket bromsa smittspridningen rejält. 60 procentig flockimmunitet och däröver bara nås med hjälp av ett vaccin. Men när 50 procent av befolkningen blivit immuniserad så upphör nästan smittspridningen och ströfall kan smittspåras. Det pågår redan smittspårning i några regioner. Jag gissar på Sörmland och några till där, säkert över 30 procent, är immuniserad och de nya fallen är ströfall. De dagar t.ex Sörmland ligger högre än så beror det säkert att man nystat upp en smittkedja.

Hur kan vi ha 30-50% immuniserade när Sverige i slutet av April hade runt 3%?

Du lever i någon slags ding ding värld där du hittar på helt egna teorier och siffror av någon anledning
Citera
2020-05-26, 18:08
Medlem
Citat:
Det kommer att ha lugnat ner sig i höst i Sverige. För omvärldens del så är det betydligt osäkrare.

Vi kommer att ha 30-50 procent immuniserade i hela landet då, vilket bromsa smittspridningen rejält. 60 procentig flockimmunitet och däröver kan bara nås med hjälp av ett vaccin. Men när 50 procent av befolkningen blivit immuniserad så upphör nästan smittspridningen och ströfall kan smittspåras.

Det pågår redan smittspårning i några regioner. Jag gissar på Sörmland och några till där, säkert över 30 procent, är immuniserade och de nya fallen är ströfall. De dagar t.ex Sörmland ligger högre än så beror det säkert att man nystat upp en smittkedja.

Considering the current infection in the country is around 4-5%, this would indicate a huge tragedy awaits us this summer. I don’t think Sweden will somehow endure while the rest of the world suffers and I don’t believe this will end at 30%. Places in Lombardy shot up to 80% infection while others landed quite high as well — that region today has over 30% infected and without the lockdown I have no doubt it would be far higher.
Citera
2020-05-26, 18:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Vi kommer att ha 30-50 procent immuniserade i hela landet då, vilket bromsa smittspridningen rejält. 60 procentig flockimmunitet och däröver kan bara nås med hjälp av ett vaccin. Men när 50 procent av befolkningen blivit immuniserad så upphör nästan smittspridningen och ströfall kan smittspåras.

Det pågår redan smittspårning i några regioner. Jag gissar på Sörmland och några till där, säkert över 30 procent, är immuniserade och de nya fallen är ströfall. De dagar t.ex Sörmland ligger högre än så beror det säkert att man nystat upp en smittkedja.
Många har ju smittats utan att veta om det. Dvs blir inte sjuka. Moskva hade 60% sådana personer.
Citera
2020-05-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag är inte helt klar med vad som orsakar den där diskrepansen. Men att den är uppenbart diskutabel, det råder det inget tvivel om. Det ser för mig ut som att man antingen dubbelrapporterar dödsfall eller att man helt enkelt trollar bort dem någonstans.

Folkhälsomyndighetens kurva visar dödsfallen på datumet de ägde rum. Den kurvan pekar alltid kraftigt neråt de sista tio dagarna eftersom de senaste tio dagarnas dödsfall inte rapporterats ännu. Folkhälsomyndighetens kurva är mycket bättre om man vill veta hur situationen såg ut för tio, tjugo dagar sedan men värdelös för att se vad som hänt den senaste veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Frågan är hur länge det dröjer innan UK har lägre dagligt antal döda än Sverige?

Idag är första dagen som Italien rapporterade färre döda än Sverige.
Citera
2020-05-26, 18:11
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Hur skulle det kunna bli ett sjunkande glidande medelvärde om det, de facto, varit en ökning de senaste 10 dagarna?

Jag kollade bara på bilden och såg att det sjönk innan uppgången och tänkte då att ifall man tar med 3 av dessa dagar till de 7 som visades i den bilden så blir det säkert en minskning
Citera
2020-05-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Många har ju smittats utan att veta om det. Dvs blir inte sjuka. Moskva hade 60% sådana personer.
K-ä-l-l-a ?
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nödteori är det bara för FHM när deras huvudteori visar sig felaktig. Men även nödteorin är fel eftersom man nog utvecklar antikroppar om man blir smittat på riktigt och för in viruset i kroppen.

Att många inte blir smittade kan bero på genetiska orsaker, det har varit upp ända sedan tråden början. Man känner igen det från historiska pandemier ända sedan medeltiden att några klarar sig, de överlever trots att de får bära smittade lik hela dagarna.

Hur många genetisk motståndskraftiga som finns vet man inte men de kan ju inte räknas in bland de immuna för att rädda den teorin.
Precis, det är möjligt att det finns de som är motståndskraftiga från början och aldrig kan smittas men det blir ren spekulation om man försöker uppskatta hur många det skulle vara.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
SARS-COV-2, of course. Do you have anything of value to add to this thread or are you just going to attack people who do?
Ja, jag hoppas att jag haft en hel del att bidra med. De senaste 5 dagarna har jag bidragit med 86 statistiska diagram baserat på officiella data från FHM, John Hopkins University och ECDC (det är de officiella kanaler dit jag har direkt-access via min officiella roll på det brittiska regeringsdepartementet), och jag har refererat till 63 vetenskapliga studier.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-26 kl. 18:24.
Citera
2020-05-26, 18:18
Medlem
Sverige har mest +döda/befolkning i hela världen senaste veckan
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=..&country=BEL+FRA+ITA+ESP+SWE+GBR
Citera
2020-05-26, 18:18
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Vad är FB och vem försöker skuldbelägga?

Haha, det förvånar mig inte om du är så helt jävla urblåst.

Att det finns folk som än idag försvarar tegnell.. Helt så jävla sjukt, hoppas på att ni drabbas av covid19 så får vi se om ni är så tuffa!
Citera
2020-05-26, 18:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Folkhälsomyndighetens kurva visar dödsfallen på datumet de ägde rum. Den kurvan pekar alltid kraftigt neråt de sista tio dagarna eftersom de senaste tio dagarnas dödsfall inte rapporterats ännu. Folkhälsomyndighetens kurva är mycket bättre om man vill veta hur situationen såg ut för tio, tjugo dagar sedan men värdelös för att se vad som hänt den senaste veckan.

Idag är första dagen som Italien rapporterade färre döda än Sverige.
Jaa...du menar att man upprätthåller bilden av en nedåtgående trend så länge det finns antal dagar att spela på framåt? Ja, jag vet inte om det är en medveten strategi, men det ställer till det för oss som jobbar med COVID-19, det kan jag säga - det är ett elände att försöka hålla reda på siffrorna.

Du har naturligtvis rätt i att FHM:s siffror är bättre - men bara så länge man tittar längre än två veckor bakåt i det förflutna.

Det allra bästa vore naturligtvis om det var NOLL döda och NOLL nya smittade i Sverige och alla andra länder.
Citera
2020-05-26, 18:25
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har mest +döda/befolkning i hela världen senaste veckan
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=..&country=BEL+FRA+ITA+ESP+SWE+GBR

Även om Sverige kommer toppa listan varje vecka fram till 2021 så kommer man presentera att allt går bra och siffrorna går ner.

Framtida Pressträffar.

Om dödsantalet stiger så berättar vi inte hur många som dött utan det får andra göra.

Vi fortsätter att säga att vi testar mera (även om man lovat 100000st i veckan och ligger på mindre än 30000st per vecka) så hyllar man sig själva fast det nu har gått 11 veckor sedan starten.

IVA är fantastiskt. Allt går kanon

Får vi fler fall så skyller vi på att vi testar mer.

Dör fler personer så skyller vi på eftersläpningar.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in