2020-05-26, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
"Noen skrev at hvis man har tvillingsim i en annen telefon, så kan den som har tvillingsim i den andre telefonen lese meldinger og følge med på innkommende og utgående anrop til og fra den telefonen som har det hoved-simkortet"

I så fall kan noen som var på det stedet der den telefonen med tvillingsim-kortet var ha hatt mulighet til å følge med på AEs telefonsamtaler og kunne dermed vite at telefonsamtalen ble avsluttet kl 9:16. Og vedkommende (hvis denne hadde fulgt med på AEs samtaler) kunne deretter tatt seg inn i huset og angrepet AE.

Eller 1 person fulgte med på AEs samtaler fra telefon med tvillingsim og ga beskjed til GM om at telefonsamtalen var avsluttet kl 9:16

🤣✏️
Ok 😂 var det det du mente, at du hadde redigert - jeg trodde du mente at GM hadde fått en skriftlig melding om AEHs 09:14-samtale.

Jeg har alltid tenkt at telefonsamtalene er ekte.
Citera
2020-05-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Det du argumenterer med på punkt B og til slutt her er typisk når man ikke vet noe om psykopater/narsissister eller forsøker å tåkelegge at de eksisterer. Kriminalhistorien er full av tilsynelatende normale mennesker som som begår både planlagte og grusomme drap. Dette har ikke noe med feilslått hobbypsykologi å gjøre. En taushetserklæring vil ikke tilfredsstille disse menneskenes behov for å straffe noen og hevne seg på dem. Om man ser på konedrap i historien så kan det være nok å ville gå fra mannen.
Om du beskylder andre for å drive med hobbypsykologi og trekke konklusjoner ut fra det, så må jeg si du gjør det samme. Hvilke argumenter har du for at TH må være et fullstendig rasjonelt menneske som bare har behov for å føle seg trygg? Ektepakten?

La oss si det sånn at hvis du var en praktiserende psykolog eller psykiater som ga TH den diagnosen du gir ham, basert på det lille du vet, så ville du bli fradømt retten til å praktisere umiddelbart.
Citera
2020-05-26, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Jeg synes faktisk det er veldig interessant det du skriver om medeierne. Det er faktisk noe jeg ikke har tenkt på.
Det er sant at en snodig onkel Skrue ikke behøver være en morder. Var også derfor jeg leste til øyet ble stort og vått angående Pareto saken, for å se om det kunne værende noe der. Kan bare forestille meg hvor mye etterforskerne har klødd seg i hodet. Hele greia er bare det største mysteriet ever.
Ja, dette er virkelig et mysterium. Jeg har aldri forstått de som er så sikre på hva som har skjedd. Skrue eller ei, det beviser jo ingenting.
Citera
2020-05-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Är det bara en trådsanning att AEH blev dåligt behandlad av maken? Är det någon som känner familjen som bekräftat psykiskt eller fysiskt våld? Man verkar utgå ifrån att den sk. turbulensen i äktenskapet beror på TH sin oppförsel. Det kan ju hända att det var tvärtom. Tänk om damen utvecklat en alkoholvana och börjat bli omdömeslös, personlighetförändrad, grälsjuk, hämndlysten och allmänt stökig att leva med? Skulle förklara varför familjen sluter sig som musslor och vägrar prata om saken. Och varför hon var så ensam. Väninnor har en tendens att hålla sig undan den i väninnegänget som blir en Bag Lady. Och ingen har lust att berätta nu , för vem vill tala illa om de döda?

Det är en trådsanning om ens det. Det är en teori som kan förklara ett möjligt motiv. Med anledning av att polisen misstänker TH och säger sig ha fog för TH:s motiv är det rimligt att anta att det kan ligga till så eftersom det är vanligaste anledningen till att kvinnor mördas. Den teori du nämner är fullt möjlig, men ger inte TH motiv.
Citera
2020-05-26, 16:56
Medlem
storebror11s avatar
Citat:
Hei

Engasjement er nødvendig når så store deler av hylekoret hyler i én retning, og det er minst like sannsynlig at TH er uskyldig som skyldig.

Norsk historie er full av eksempler på at pressen glemte å stille kritiske spørsmål til politiet.

Liland-saken er et godt eksempel.

Og for alle som stoler på at politiet vil gjøre jobben sin, er dyktige - og er fri for bekreftelsestendenser, anbefaler jeg sterkt at dere ser Scandinavian Star-dokumentaren på NRK.

Basert på det vi vet nå, kan ikke TH være skyldig med mindre

A. Morgentelefonen(e) fra AEH er falske

B. TH er mye mer skrudd i hodet enn noen har sannsynliggjort til nå (og da holder det ikke å komme med en diagnose man nettopp har funnet i en psykologibok)

C. TH befant seg i en betydelig svakere forhandlingsmessig posisjon over for AEH enn hva som er fremkommet i media.

Sagt med andre ord:

Ingen miliardærer dreper sin kone på grunn av faren for å miste halve kongeriket.

Man går heller til byens beste advokater og forhandler frem en løsning.

Hvis hun vet om noe kriminelt om deg, som hun truer med å avsløre, bruker du samme løsning og ender opp med en NDA, som gjør deg like trygg.

I det hele tatt planlegger du ikke drap på din kone i et halvt år, og til og med trekker inn medhjelpere, med mindre du er i en situasjon mentalt eller økonomisk som er langt mer dramatisk enn den som er fremkommet i media.

Kan jeg spørre hva din teori er? Om du har noen..

Tror du fortsatt hun er kidnappet og holdes fanget i en hytte i skogen til TH blar opp moneroen?
Rømt med en elsker til en sydhavsøy?
Blitt drept som hevn på TH for så å arrangere et falskt kidnappingsplott?
Citera
2020-05-26, 16:58
Avslutad
Citat:
For ordens skyld.

Jeg har aldri kritisert det samarbeidet politiet har med mediene ut fra rent forsvarstaktiske årsaker.

Det jeg har antydet er at dette samarbeidet av og til har PR-messige årsaker.

I tillegg til dette har jeg etterspurt pågående journalistikk.

Pressens jobb er ikke å oppklare saken, men å sørge for at de som har denne oppgaven gjør jobben sin.
Jeg er veldig enig med deg om det du skriver om pressen. Dette vi ser nå, skaper uro og lynsje-stemning i samfunnet. Pressen skal være opplysende og ikke drive med villedning. De skal stille upopulære spørsmål, men de skal ikke erstatte domstolen.

VG har forlengst (ifølge seg selv) laget en egen "partnerdrap-statistikk", hvor de flere ganger tidligere har lagt til uløste drap, uten bevis og dom. Dette er villedende og uetisk!
Slik misbruker VG også nå vår forestilling om at de fremdeles har innside-informasjon fra politiet i Lørenskog-saken, når de forsvarer "partnerdrap-statistikken" sin med at statistikken er basert på politiets oppfatning.
Men vi er ikke en politistat, så det er fremdeles slik at domstolen skal avgjøre skyldspørsmålet.
Det at flere andre nyhetskanaler som nå publiserer nye opplysninger, og det at opplysningene ikke nødvendigvis kommer fra politiet, er et signal om at VG ikke lenger har den innside-informasjonen, som de kanskje hadde før.
Det er derfor svært avslørende når VG inkluderer AEH i sin "partnerdrap-statistikk", og at dette kun blir gjort av PR-årsaker og likerklikk er ikke til å komme bort fra. VG har altså ikke laget denne statistikken for å sette fokus på partnerdrap, og for bekjempelse av fenomenet, slik de forsøker å få oss til å tro.
Vi kan konkludere med at VGs motiv for "partnerdrap-statistikken" er penger.
VG må forholde seg til domstolen på samme måte som alle oss andre, så det at VG begrunner forhåndsdømmingen med politiets oppfatning, gjør det bare verre.

Det er ikke vanskelig å ha forståelse for at politiet bruker en mediestrategi i alvorlige kriminalsaker, men det må være grenser.
Når politiet velger å føre en mediestrategi med et så useriøst mediehus som VG, så ødelegger det vår tillit og respekt for politiet. Mediedekningen fra VGs side, signaliserer at politiet ikke har respekt for rettsvesenets avgjørelser, når de tillater at forhåndsdømmingen begrunnes i VG med politiets beviser. Vi har ikke sett disse bevisene, og hvis politiet i det hele tatt har slike bevis, så har heller ikke retten sett disse.
På denne måten kan man si at det er grunnlag for å tro at politiet driver med villedning. Det er jo slik at politiet må fremlegge alle bevis, som de har på tidspunktet for rettskjennelsen.
Slik politiets arbeid fremstilles i media virker grumsete og det gir ingen trygghet på at det som skjer er rett, og når dette ikke kan fremstilles ryddigere, så burde politiet heller holdt dette for seg selv, inntil retten tok en avgjørelse som kan formidles til offentligheten.

Det er mange uskyldige offer i denne saken, og det VG bidrar til er farlig, fordi risikoen for selvmord blir veldig stor når media forfølger mennesker, slik de gjør med AEHs familie.
Hvis politiet har bidratt til at VG har fått denne muligheten, så må politiet ta ansvar. Nå! Forhåndsdømming kan ødelegge etterforskningen, på den måten at det vanskeliggjør for utredning av uskyld, hvis den siktede f.eks. tar selvmord eller at bevis ikke kan brukes. Forhåndsdømming rammer også mange andre enn den som er forhåndsdømt. Barn, barnebarn og andre må leve med forfølgelse resten av sitt liv, og et evt selvmord øker denne risikoen.
Denne måten vi nå ser at politiet jobber på i denne saken, samsvarer ikke med det Ivar Fahsing sier, og det bekymrer meg.

Drap er drap, og justismord er også drap.
Senast redigerad av Havhest 2020-05-26 kl. 17:07.
Citera
2020-05-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Fint takk beklagelse tatt godt imot.

Takk for forståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
jeg fikk en kreativ tanke i dag på hva som kan ha foregått.Dette fikk jeg pga. at AE skrev det hun gjorde i sms til venninne,at hun var skuffet over at TH glemte bryllupsdagen/ikke satt ekstra pris på henne den dagen.Dette sier veldig mye sånn psykologisk sett.
Vi kan umulig være såpass forskjellig skrudd sammen ang. erfaring med en som utsetter deg for psykisk vold etc. og hvordan man reagerer på en partner man bare vil vekk ifra.
Det virker ikke normalt å bli så skuffet over glemt bryllupsdag i et elendig forhold.
Det kreative er: Det har verset mye rykter ifra området der de bor,om at TH hadde en elskerinne.Det virker ganske sikkert faktisk ifra den/de i nabolaget som har nevnt dette.
Om det var TH som inderlig ønsket skillsmisse,og ikke AE?? At det kom trusler om å røpe noe kriminelt ang. forretninger eller noe enda mørkere fra AE? At TH hadde lovet eller ble styrt av en elskerinne? Min fantasi bare. Må legge til at de mest kuede fra psykopater,også kan være totalt avhengige av de-de lever for de gode stunskelidene.Familien var viktigst for AE,det har stått i media flere gng. Den generasjonen har ofte vansker med å knuse fasaden,og vil holde familien sammen barn og barnebarn -selv om de selv ofrer seg. Altså en kone som er fryktelig kuet og familiekjær -men desperat! menneskelig psyke er ofte utrolig komplisert.

Jeg tenker, hvis TH ønsket skilsmisse og AEH nektet, kunne han bare ha flyttet ut. Hvis TH vegret seg fra å flytte ut så må det ha vært noe veldig alvorlig AEH truet med å avsløre, drap, pedofili eller noe like alvorlig. Og videre, hvis hun kjente til noe så alvorlig, burde hun ha rømt selv, dvs ikke utsatt seg for fare ved å være sammen med han.

Hvis det var en lignende situasjon som den ovenfor, må det nesten ha vært slik at AEH beskyldte TH for en alvorlig kriminell handling, men at AEH egentlig ikke trodde på beskyldningene selv. Og at TH, som visste at beskyldningene var sanne, hadde forskjellige måter å avspore henne på. Dette kunne ikke pågå i det uendelige, så TH planla å løse problemet en gang for alle. (Jeg synes ikke det høres særlig troverdig ut selv heller.)

Jeg tror at det (helst) må ha vært et motiv utover at TH taper penger og ansikt ved skilsmisse. Hvis folk som har så mye penger at de kan løse nærmest all verdens praktiske problemer, tyr til vold og drap i stedet for å kjøpe seg ut av vanskene, er det ekstremt trist.

Og informasjonen om at alarmanlegget i Sloraveien hadde være ute av drift siden slutten av 2017, kan kanskje tyde på at planleggingen kan ha startet et halvår før aktivitet rundt kryptokontoer på forsommeren 2018.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
9:10-sms-en fra AEs telefon den 31.10.18:
"I denne SMS-en skriver hun til et familiemedlem at hun hadde hatt en fin kveld med teater kvelden før. Hun nevner også navnet på en person hun syntes det var kjekt å se igjen. Denne kvelden hadde Anne-Elisabeth og Tom Hagen vært ute med et vennepar.
I SMS-en til familiemedlemmet skriver i tillegg Anne-Elisabeth Hagen at det trolig ikke blir noen tur til hytten på Kvitfjell med ektemannen som de hadde planlagt. Hun tilbyr derfor å kunne sitte barnevakt om kvelden 31. oktober."
https://www.nettavisen.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen-i-ukjent-sms-uttrykte-at-hun-var-oppgitt-over-tom-hagen-pa-bryllupsdagen-for-hu n-forsvant/3423972186.html

Er det vanlig å skrive så mange detaljer i en sms? Er det ikke mer naturlig å ringe og snakke, når det er mange ting man ønsker å formidle? (Med tanke på at mange synes jo at det tar lengre tid å skrive ting i sms enn å ringe og si det man ønsker å formidle). Kanskje det var i familiemedlemmets arbeidstid, og at det derfor ble sendt sms og ikke ble ringt?
(Familiemedlemmet svarer at det går fint, men at de har alliert seg med noen andre med tanke på barnevakt. Men det står ikke noe i artikkelen om at AE evt svarte på denne smsen fra familiemedlemmet).

Hvis det ikke var AE som skrev den 9:10-smsen, var det ev flere ting i den smsen som det var viktig for en GM at ble sendt fra AEs telefon?

Har det vært opplyst om detaljer fra innholdet i samtalen fra AEs telefon til et annet familiemedlem kl. 9:14-9:16 den 31.10, annet enn at det var formidling av noe som var tema i lønnskjørersamtalen som ble avsluttet kl 8:56?

Jeg synes også at det er veldig mange detaljer i én sms. Politiet vil jo ha tilgang til andre sms'er hun har sendt, og kunne vurdere om denne sms'en fulgte hennes vanlige mønstre.

Og hvem er det vi allerede vet uttrykker seg meget presist og pinlig nøyaktig, jo det er TH.

Og hvem er det som sitter i bilen sin i kamera-sonen på Futurum nøyaktig presist i det øyeblikket AEH tok sin siste telefonsamtale. Det er TH det også. Det er for mye, rett og slett.
Citera
2020-05-26, 17:07
Medlem
Citat:
La oss si det sånn at hvis du var en praktiserende psykolog eller psykiater som ga TH den diagnosen du gir ham, basert på det lille du vet, så ville du bli fradømt retten til å praktisere umiddelbart.
Men det er jo ikke det det handler om, du tar ikke poenget - med vilje? Poenget er at det finnes mennesker som gjør disse tingene og som ser helt normale ut.
Citera
2020-05-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Citat:
Stemmer også dette?
"Noen skrev at hvis man har tvillingsim i en annen telefon, så kan den som har tvillingsim i den andre telefonen lese meldinger og følge med på innkommende og utgående anrop til og fra den telefonen som har det hoved-simkortet"
Nei

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk! Er det ikke da veldig upraktisk med tvillingsimkort for de som selv har to telefoner og bruker tvillingsimkort i den ene telefonen sin?

Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Jeg synes det er praktisk. Begge telefonene ringer ved innkommende anrop, jeg kan selv velge om jeg vil ha sms tilsendt begge telefonene. Greit å ha reservetelefon som jeg er mindre redd for med tvillingkort.
Du svarte jo nei på dette: "Noen skrev at hvis man har tvillingsim i en annen telefon, så kan den som har tvillingsim i den andre telefonen lese meldinger og følge med på innkommende og utgående anrop til og fra den telefonen som har det hoved-simkortet""
Senast redigerad av POlROT 2020-05-26 kl. 17:12.
Citera
2020-05-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Är det bara en trådsanning att AEH blev dåligt behandlad av maken? Är det någon som känner familjen som bekräftat psykiskt eller fysiskt våld? Man verkar utgå ifrån att den sk. turbulensen i äktenskapet beror på TH sin oppförsel. Det kan ju hända att det var tvärtom. Tänk om damen utvecklat en alkoholvana och börjat bli omdömeslös, personlighetförändrad, grälsjuk, hämndlysten och allmänt stökig att leva med? Skulle förklara varför familjen sluter sig som musslor och vägrar prata om saken. Och varför hon var så ensam. Väninnor har en tendens att hålla sig undan den i väninnegänget som blir en Bag Lady. Och ingen har lust att berätta nu , för vem vill tala illa om de döda?

Citat:
Ursprungligen postat av storebror11

Tror du fortsatt hun er kidnappet og holdes fanget i en hytte i skogen til TH blar opp moneroen?

"Trådsannhetene" kan dokumenteres. Det vil lekke mer og mer ut i media, og under rettssaken vil det komme frem. Selv har jeg blitt beskyldt for å faktisk være en av gjerningsmennene. Spekulasjonen gikk ut på at "usannhetene" og "ryktene" jeg omtalte var ment å legge press på TH, slik at han betalte løsepengene for livsbevis. Ja, tenk det. Han betalte jo. Etter at politiet endret hypotese, vel og merke. Det er litt artig på sitt vis, hadde det ikke vært for alvoret i denne saken. AE har blitt drept på brutalt vis. Brutal er forøvrig visstnok et ord hun selv benyttet om sin ektemann, i en fortrolig samtale. Hun har villet ut av dette ekteskapet flere ganger. Men TH truet henne med å ta fra henne alt. Og det stemte.
Å spekulere i hvordan TH har gjort det blir vanskelig, uten å ha flere av brikkene på plass.
Ved å skape et "større trusselbilde" har tanken vært å kunne kontrollere sine omgivelser. Politiet har gjennomskuet dette.
Senast redigerad av Adrtrt 2020-05-26 kl. 17:27.
Citera
2020-05-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storebror11

Jada, jeg kan gjenta det som ikke er en hypotese, men mine siste tanker om dette.

Resonnementet starter med at drapet er planlagt.

Det er mao. ikke et affektdrap.

Og inntil noen fremlegger nye fakta om TH, finner jeg det tvilsomt at han over lang tid har lagt planer om å drepe sin kone.

Det kan heller ikke være TH om vi velger å tro på de siste livstegnene og alibiet.

Hvis TH er uskyldig, har drapet skjedd mellom 09:16 og 13.00.

Jeg har lest meg opp på likhunder, og det tar minst 1 time og 25 minutter før liklukten overføres til underlaget, og dette betyr at AEFH må ha ligget død i huset like lenge.

Men er det sannsynlig at de som kommer i denne perioden for å kidnappe lar liket bli liggende så lenge?

En «profesjonell» kidnapper ville neppe latt det skje.

Jeg står tilbake med ett alternativ.

De som kommer for å kidnappe er amatører. Det skjer en ulykke, og de bruker lang tid på å komme til seg selv igjen, rådslå og stage.

Etter alt dette: Hva med motiv?

«Du irriterte meg så mye akkurat nå, at jeg kveler deg.»: Affekt kan ikke være et motiv, fordi drapet er planlagt i 6 måneder.

Dermed står jeg igjen med det mest opplagte motivet «penger».

Hvem kan det så være?

Norske dataspillende, kryptointeresserte amatører, som begir seg ut på noe de overhode ikke har forutsetninger for å mestre.

Her har politiet siktet RU for medvirkning. Det tror jeg på.
Citera
2020-05-26, 18:01
Medlem
Noen sa dette:
Citat:
Ser at mange snakker om at ektepakten var urettferdig. Men mener jeg har hørt at den kan ha vært satt opp såpass skjevt pga firma og sikkerhet mot konkurs.

Om TH og AEH eide alt 50/50 og THs selskaper gikk konkurs, kunne alt gått dundas? TH trengte mye verdi å stille som sikkerhet til banker.

Når AEH eide det viktigste, nemlig huset og det de strengt talt trengte etter eventuell konkurs så sikret de seg mot total ruin.

At pakten var for å sikre DERES felles økonomi/interesser og ikke laget i tilfelle skilsmisse.
Hva tror dere om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in