2020-05-26, 14:53
Medlem
zoombos avatar
Fattar inte detta. Ett släp har några få kontrollpunkter: belysning/reflexer, flak, påskjutsbroms, däck, hjullager, handbroms, axel/rostskador, kulkoppling. Finns ingen elektronik, ingen OBD, inga länkarmar eller styrstag, inget som kan läcka, inga avgaser mm.
Tar i sämsta fall 10 minuter.
En bil har säkert ett hundratal kontrollpunkter sammanlagt och tar i bästa fall kanske 20 minuter, ofta mer.
Ändå är kostnaden densamma?
Var finns logiken?

Visst, jag kan förstår att om man kommer med ett löst släp och dom ska fixa dragbil etc att det tar längre tid men om man kommer dit själv med sin egna bil och släp (vilket torde vara normalfallet) så är det ju ingen match.
Citera
2020-05-26, 14:59
Medlem
Det handlar om att tjäna pengar. Du är tvungen att besiktiga och det drar de nytta av.
Citera
2020-05-26, 16:13
Medlem
Jag har en bromsad båttrailer. Den brukar de besiktiga i lastbilshallen, de har en speciell grej de testar bromsen med.

Man kan ju tycka att det är otroligt mycket enklare men vet inte om det brukar gå så mycket fortare som du säger. Har iofs inte klockat. De kollar hjullagren med med en speciell maskin som sätter fart på hjulen. Är väl inget de brukar kolla på perosnbilar vad jag sett?
Citera
2020-05-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har en bromsad båttrailer. Den brukar de besiktiga i lastbilshallen, de har en speciell grej de testar bromsen med.

Man kan ju tycka att det är otroligt mycket enklare men vet inte om det brukar gå så mycket fortare som du säger. Har iofs inte klockat. De kollar hjullagren med med en speciell maskin som sätter fart på hjulen. Är väl inget de brukar kolla på perosnbilar vad jag sett?

Maskinen som spinner upp ett hjul i taget kommer jag ihåg från min barndom när jag brukade hänga med på besiktningen av våran bil.
Sedan var det väl någon bromstest när man satte hjulen ovanför några rullar i golvet.

Har ingen bil så jag har inte sett en besiktning i modern tid.
Citera
2020-05-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Fattar inte detta. Ett släp har några få kontrollpunkter: belysning/reflexer, flak, påskjutsbroms, däck, hjullager, handbroms, axel/rostskador, kulkoppling. Finns ingen elektronik, ingen OBD, inga länkarmar eller styrstag, inget som kan läcka, inga avgaser mm.
Tar i sämsta fall 10 minuter.
En bil har säkert ett hundratal kontrollpunkter sammanlagt och tar i bästa fall kanske 20 minuter, ofta mer.
Ändå är kostnaden densamma?
Var finns logiken?

Visst, jag kan förstår att om man kommer med ett löst släp och dom ska fixa dragbil etc att det tar längre tid men om man kommer dit själv med sin egna bil och släp (vilket torde vara normalfallet) så är det ju ingen match.

Vet inte vad du har för bil, men har den senaste månaden fått två bilar besiktigade. 12 resp. 17 minuter tog det... Har ingen släpkärra så noll koll på hur lång tid det tar med sådan.
Citera
2020-05-26, 17:18
Medlem
Det brukar väl vara två personer som besiktigar släp.
Citera
2020-05-26, 17:47
Medlem
holmiums avatar
Bilprovningen var tidigare ett statligt monopol - med i lag reglerad tvångskonsumtion av årliga kontrollbesiktningar - då kunde man ta vilka priser som helst.

Bilprovning i dag är ett statligt skyddat oligapol som i övrigt funkar som under monopoltiden - därför kan man även i dag ta vilka priser som helst.

När det gäller bilprovning liksom alla annan monopol och oligopolverksamhet så finns ingen koppling mellan ett faktiskt behov, tjänsten eller produktens innehåll, kvalitet eller nyttighet och dess pris. Det handlar endast om att överföra resurser med tvång till ett särintresse som är i maskopi med staten.
Citera
2020-05-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet

Ja visst är det så?
Citera
2020-05-26, 17:50
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a

Jodå, hjullager ska kollas på alla bilar, med en sån maskin du nämner.
Men det märks ju mer och nuförtiden att det går fortare och fortare på en besiktning, från en halvtimme förr ner till under en kvart nu.
Men släpvagnar kollar dom nog lite extra för där har dom ju ingen aning om miltalen.
Citera
2020-05-26, 18:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet

När dom kollar påskjutsbromsens funktion så måste dom vara två, ja. Men det tar bara några sekunder.
Man använder sig av en mekanisk konstruktion som man låser fast med en kätting och sen skjuter man stången framåt med den medan den står på bromsprovaren. Det är ingen raketforskning och det borde gå att konstruera så att en person kan hantera den själv.

Hjullagren kollar man genom att spinna upp hjulen på samma sätt som på en personbil och det "ska" man göra på alla hjul på bilar med men det verkar göras mera sällan idag.

För ett helt obromsat släp kostar det bara 70,- mindre och ett sånt har jag själv fått besiktat på 7 minuter. Bra timpenning där...

I en fri konkurrens borde flera företag dra nytta av att det går snabbare att besikta ett släp och därför erbjuda detta för t ex halva priset. Det skulle garanterat locka över kunder. Men bevisligen så fungerar inte detta här, har hört att i Finland kostar det idag ca tusenlappen att besikta en bil och det har bara ökat och ökat sen dom släppte på det statliga monopolet...
Citera
2020-05-26, 19:01
Medlem
Då förutom att det behövs två personer så tar det upp tid på en bana där de besiktar lastbilar eller ivf större bilar, en gropbana, och då förlorar de ju de pengarna. Timdebiteringen blir högre för att utrustningen som behövs är dyrare. Svårare än så var det inte!
Citera
2020-05-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Jodå, hjullager ska kollas på alla bilar, med en sån maskin du nämner.
Men det märks ju mer och nuförtiden att det går fortare och fortare på en besiktning, från en halvtimme förr ner till under en kvart nu.
Men släpvagnar kollar dom nog lite extra för där har dom ju ingen aning om miltalen.

Aaa just det. En gång klagade de på lagerljud på min bil. Och försökte med en sån maskin.. men på drivhjul funkar det nog oftast inte, iaf gjorde det inte det (awd). Fick då en tvåa på lagerljud men visste inte vilket..

Edit. Antar att de alltid ska kolla lager på en personbil men känns inte som de gör så ofta. Är det helt kasst märks det ju när man kör bara
Senast redigerad av ensam87a 2020-05-26 kl. 20:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in