2020-05-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Fattar inte detta. Ett släp har några få kontrollpunkter: belysning/reflexer, flak, påskjutsbroms, däck, hjullager, handbroms, axel/rostskador, kulkoppling. Finns ingen elektronik, ingen OBD, inga länkarmar eller styrstag, inget som kan läcka, inga avgaser mm.
Tar i sämsta fall 10 minuter.
En bil har säkert ett hundratal kontrollpunkter sammanlagt och tar i bästa fall kanske 20 minuter, ofta mer.
Ändå är kostnaden densamma?
Var finns logiken?

Visst, jag kan förstår att om man kommer med ett löst släp och dom ska fixa dragbil etc att det tar längre tid men om man kommer dit själv med sin egna bil och släp (vilket torde vara normalfallet) så är det ju ingen match.

Logiken är att det trots allt behöver vara hyfsat lönsamt, eller i alla fall inte gå med förlust. Och då får man slå ut och fördela kostnaderna på de tjänster man erbjuder.

Själv var jag faktiskt tre vändor till Bilprovningen besiktade två släpvagnar, det hela tog mindre än 45min ink ca 8km körsträcka för varje vända och till/frånkoppling av släpvagnarna. Men inte fan klagar jag för det...

Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Det handlar om att tjäna pengar. Du är tvungen att besiktiga och det drar de nytta av.

Det främst om att de ska bidra till att våra fordon håller en trafiksäker standard. Och det görs inte av sig själv och utan kostnader

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har en bromsad båttrailer. Den brukar de besiktiga i lastbilshallen, de har en speciell grej de testar bromsen med.

Man kan ju tycka att det är otroligt mycket enklare men vet inte om det brukar gå så mycket fortare som du säger. Har iofs inte klockat. De kollar hjullagren med med en speciell maskin som sätter fart på hjulen. Är väl inget de brukar kolla på perosnbilar vad jag sett?

Hjulspinnare för lagerkoll har funnits så länge jag kan minnas och då såg jag de första besiktningarna på 70talet, och de används idag med på bilar och släpvagnar.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Bilprovningen var tidigare ett statligt monopol - med i lag reglerad tvångskonsumtion av årliga kontrollbesiktningar - då kunde man ta vilka priser som helst.

Bilprovning i dag är ett statligt skyddat oligapol som i övrigt funkar som under monopoltiden - därför kan man även i dag ta vilka priser som helst.

När det gäller bilprovning liksom alla annan monopol och oligopolverksamhet så finns ingen koppling mellan ett faktiskt behov, tjänsten eller produktens innehåll, kvalitet eller nyttighet och dess pris. Det handlar endast om att överföra resurser med tvång till ett särintresse som är i maskopi med staten.

Detta är inte konspirationsforat, ej heller det paranormala forat.... Där ditt svammel torde passa bättre...

Det finns en absolut koppling till faktiska behov, nämligen att kontrollera att inte vad avskräde som helst till fordon, eller mer eller mindre stolliga ”gördetsjälvlagningar” får vara i trafiken, utan att fordonsparken ska hålla en viss nivå av trafiksäkerhet etc. Utan besiktningen så vore det ju närmast fritt fram....
Citera
2020-05-26, 20:21
Medlem
Jag tror fan inte de spinner hjulen på personbilar alltid. Dessutom. Funkar det ens på drivhjul?
Citera
2020-05-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Logiken är att det trots allt behöver vara hyfsat lönsamt, eller i alla fall inte gå med förlust. Och då får man slå ut och fördela kostnaderna på de tjänster man erbjuder.

Själv var jag faktiskt tre vändor till Bilprovningen besiktade två släpvagnar, det hela tog mindre än 45min ink ca 8km körsträcka för varje vända och till/frånkoppling av släpvagnarna. Men inte fan klagar jag för det...

Men du tror ju alla som har något med fordon att göra bedriver välgörenhet.
Citera
2020-05-26, 20:51
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

Precis, dessutom är inte alla släp så enkla, finns en hel del med dubbla axlar mm. som har mera kontrollpunkter.
Citera
2020-05-26, 20:59
Medlem
Citat:
Men du tror ju alla som har något med fordon att göra bedriver välgörenhet.

Nä, det är ju precis tvärt om jag alltid har argumenterat. Att inga som håller på med fordon, t ex verkstäder etc, håller på med välgörenhet.
Citera
2020-05-26, 21:09
Medlem
Citat:
Nä, det är ju precis tvärt om jag alltid har argumenterat. Att inga som håller på med fordon, t ex verkstäder etc, håller på med välgörenhet.

Ja men de lever alltid på marginalerna och tar aldrig ett öre mer än de måste för någon vara eller tjänst
Citera
2020-05-26, 21:12
Medlem
zoombos avatar
Det är inte att man behöver eller ska besikta som jag opponerar mig mot. Tvärtom, det är en bra sak att man gör oberoende tester årligen på det som rullar på våra vägar.

Det jag stör mig på är tjänst kontra kostnad för det är ju så man brukar räkna fram ett pris men det verkar vara satt ur spel om utövarna samlats och kokat ihop en egen prislista.
Nu fick jag en liten hint om vad det höga priset beror på av KamratBlue; att man måste ockupera en större hall men inte ens det förstår jag eftersom det borde gå att besikta ett släp i vilken hall som helst som klarar ett ekipage med fordon+släp i rad och som har bromsprovare.

Det utövas ett jävla ocker ibland när saker och ting blir obligatoriska och det har ingen koppling till vad detta kostar den som debiterar för detta och det är så man kan misstänka kartellbildning.
Ett annat exempel: när man säljer ett hus så måste man numera energideklarera det. Det är en okomplicerad process där besiktningsmannen begär in data från energibolaget (som kommer som en fil där allt redan står i klartext) och sen går han runt och mäter lite och kollar vilken typ av fönster och uppvärmning man har. Tidsåtgång ca 60-75 min och då ingår tiden som han behöver för att fylla i rapporten. Detta vill man ha ca 5000,- spänn för!
Citera
2020-05-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ja men de lever alltid på marginalerna och tar aldrig ett öre mer än de måste för någon vara eller tjänst

Något sådant har jag heller aldrig påstått.
Citera
2020-05-26, 21:16
Medlem
Citat:
Något sådant har jag heller aldrig påstått.

Jag försökte va lite rolig. Sorry . Var ju ingen skräll va du skulle skriva här..
Citera
2020-05-28, 11:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Detta är inte konspirationsforat, ej heller det paranormala forat.... Där ditt svammel torde passa bättre...

Det finns en absolut koppling till faktiska behov, nämligen att kontrollera att inte vad avskräde som helst till fordon, eller mer eller mindre stolliga ”gördetsjälvlagningar” får vara i trafiken, utan att fordonsparken ska hålla en viss nivå av trafiksäkerhet etc. Utan besiktningen så vore det ju närmast fritt fram....

hahaha !! skriver alltså ett forumets mest ökanda förmedlare av lögner och myter..... (betr det jag fetat)

Hur skulle det vara att sakligt bemöta beskrivningen av bilprovningsmonopolens och oligopolens funktion istället för att förgifta tråden med din dynga ?
Citera
2020-05-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
hahaha !! skriver alltså ett forumets mest ökanda förmedlare av lögner och myter..... (betr det jag fetat)

Hur skulle det vara att sakligt bemöta beskrivningen av bilprovningsmonopolens och oligopolens funktion istället för att förgifta tråden med din dynga ?

Armbindel med fem punkter månne....?
Jag förklarade i meningen direkt efter, varför vi har Bilprovningen, och varför den gör nytta.

Dina amsagor och konspirationsteorier om hur det hela skulle fungera är däremot totalt ointressanta.
Citera
2020-05-28, 18:05
Medlem
Baalzamons avatar
Det är som på hemelektronikkedjorna, alla jämför priser på mobiltelefoner och TV-apparater, så där måste man vara billigast för att få kunder. Istället får man tjäna pengarna på tillbehören som folk inte jämför pris på. Och där man besiktar sin bil besiktar man vanligtvis sin släpkärra också, av bara farten. Fast inte jag, för de var onödigt petiga när jag besiktade kärran senast, så nu skall jag åka någon annanstans nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in