Citat:
Fattar inte detta. Ett släp har några få kontrollpunkter: belysning/reflexer, flak, påskjutsbroms, däck, hjullager, handbroms, axel/rostskador, kulkoppling. Finns ingen elektronik, ingen OBD, inga länkarmar eller styrstag, inget som kan läcka, inga avgaser mm.
Tar i sämsta fall 10 minuter.
En bil har säkert ett hundratal kontrollpunkter sammanlagt och tar i bästa fall kanske 20 minuter, ofta mer.
Ändå är kostnaden densamma?
Var finns logiken?
Visst, jag kan förstår att om man kommer med ett löst släp och dom ska fixa dragbil etc att det tar längre tid men om man kommer dit själv med sin egna bil och släp (vilket torde vara normalfallet) så är det ju ingen match.
Tar i sämsta fall 10 minuter.
En bil har säkert ett hundratal kontrollpunkter sammanlagt och tar i bästa fall kanske 20 minuter, ofta mer.
Ändå är kostnaden densamma?
Var finns logiken?
Visst, jag kan förstår att om man kommer med ett löst släp och dom ska fixa dragbil etc att det tar längre tid men om man kommer dit själv med sin egna bil och släp (vilket torde vara normalfallet) så är det ju ingen match.
Logiken är att det trots allt behöver vara hyfsat lönsamt, eller i alla fall inte gå med förlust. Och då får man slå ut och fördela kostnaderna på de tjänster man erbjuder.
Själv var jag faktiskt tre vändor till Bilprovningen besiktade två släpvagnar, det hela tog mindre än 45min ink ca 8km körsträcka för varje vända och till/frånkoppling av släpvagnarna. Men inte fan klagar jag för det...
Citat:
Det främst om att de ska bidra till att våra fordon håller en trafiksäker standard. Och det görs inte av sig själv och utan kostnader
Citat:
Jag har en bromsad båttrailer. Den brukar de besiktiga i lastbilshallen, de har en speciell grej de testar bromsen med.
Man kan ju tycka att det är otroligt mycket enklare men vet inte om det brukar gå så mycket fortare som du säger. Har iofs inte klockat. De kollar hjullagren med med en speciell maskin som sätter fart på hjulen. Är väl inget de brukar kolla på perosnbilar vad jag sett?
Man kan ju tycka att det är otroligt mycket enklare men vet inte om det brukar gå så mycket fortare som du säger. Har iofs inte klockat. De kollar hjullagren med med en speciell maskin som sätter fart på hjulen. Är väl inget de brukar kolla på perosnbilar vad jag sett?
Hjulspinnare för lagerkoll har funnits så länge jag kan minnas och då såg jag de första besiktningarna på 70talet, och de används idag med på bilar och släpvagnar.
Citat:
Bilprovningen var tidigare ett statligt monopol - med i lag reglerad tvångskonsumtion av årliga kontrollbesiktningar - då kunde man ta vilka priser som helst.
Bilprovning i dag är ett statligt skyddat oligapol som i övrigt funkar som under monopoltiden - därför kan man även i dag ta vilka priser som helst.
När det gäller bilprovning liksom alla annan monopol och oligopolverksamhet så finns ingen koppling mellan ett faktiskt behov, tjänsten eller produktens innehåll, kvalitet eller nyttighet och dess pris. Det handlar endast om att överföra resurser med tvång till ett särintresse som är i maskopi med staten.
Bilprovning i dag är ett statligt skyddat oligapol som i övrigt funkar som under monopoltiden - därför kan man även i dag ta vilka priser som helst.
När det gäller bilprovning liksom alla annan monopol och oligopolverksamhet så finns ingen koppling mellan ett faktiskt behov, tjänsten eller produktens innehåll, kvalitet eller nyttighet och dess pris. Det handlar endast om att överföra resurser med tvång till ett särintresse som är i maskopi med staten.
Detta är inte konspirationsforat, ej heller det paranormala forat.... Där ditt svammel torde passa bättre...
Det finns en absolut koppling till faktiska behov, nämligen att kontrollera att inte vad avskräde som helst till fordon, eller mer eller mindre stolliga ”gördetsjälvlagningar” får vara i trafiken, utan att fordonsparken ska hålla en viss nivå av trafiksäkerhet etc. Utan besiktningen så vore det ju närmast fritt fram....
!! skriver alltså ett forumets mest ökanda förmedlare av lögner och myter..... (betr det jag fetat)