2020-05-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men gubben vad pratar du om? Påstår du nu att jag bor i en sketen förort och rutten BR för att jag påstår att marknaden kommer gå ner?

Oj vilka paniksvar man får från er som sitter på överbelånade bostäder.

Sluta ljug för dig själv och kom ut ur fin förnekelsebubbla. Så här har ni luffare låtit hela tiden, fattar du inte det? Investering i br är den bästa investering man kan göra. Ett bra arv att lämna till sina barn också. Jag lider med dig mannen :/
Citera
2020-05-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Sluta ljug för dig själv och kom ut ur fin förnekelsebubbla. Så här har ni luffare låtit hela tiden, fattar du inte det? Investering i br är den bästa investering man kan göra. Ett bra arv att lämna till sina barn också. Jag lider med dig mannen :/

Det var det 90-talet.

Du får gärna förklara för mig hur du ser att en likadan värdeökning ska ske den närmsta 30 åren.

Var ska pengarna komma ifrån?
Citera
2020-05-25, 20:12
Medlem
Citat:
Det var det 90-talet.

Du får gärna förklara för mig hur du ser att en likadan värdeökning ska ske den närmsta 30 åren.

Var ska pengarna komma ifrån?

90-talet är inte relevant för idag överhuvudtaget. Rutiner och bankväsendet ser helt annorlunda ut. Oavsett, värdet har stigit sedan 90-talet så det är ett uselt kort att dra.

Vart pengarna ska komma ifrån, är det vad du har att komma med? Men shit, bäst att ge bort bostadsrätten då och flytta in i en hyresrätt bums. Vänta, varför ska jag betala 12-15k i hyra när jag kan betala lika mycket eller mindre för en riktigt lyxig br i bättre närförort?

Fattar inte varför sådana som du ständigt gnäller om havererad bostadsmarknad. Du borde ju vara skitnöjd som sitter på svaren. Nej, du gnäller för att du är bitter och vill att alla andra ska vara bittra också. Det är så genomskinligt.
Citera
2020-05-25, 20:16
Medlem
Citat:
Det förklarar fortfarande inte din teori...

Liksom vad snackar du om? Du påstår nu att priserna då gått upp pga en svagare krona.
Bra att du nu sagt emot dig själv och håller med mig.

Inte mig du svarade på innan. Påpekade bara att det är teoretiskt möjligt.
Citera
2020-05-25, 20:18
Medlem
Citat:
90-talet är inte relevant för idag överhuvudtaget. Rutiner och bankväsendet ser helt annorlunda ut. Oavsett, värdet har stigit sedan 90-talet så det är ett uselt kort att dra.

Vart pengarna ska komma ifrån, är det vad du har att komma med? Men shit, bäst att ge bort bostadsrätten då och flytta in i en hyresrätt bums. Vänta, varför ska jag betala 12-15k i hyra när jag kan betala lika mycket eller mindre för en riktigt lyxig br i bättre närförort?

Fattar inte varför sådana som du ständigt gnäller om havererad bostadsmarknad. Du borde ju vara skitnöjd som sitter på svaren. Nej, du gnäller för att du är bitter och vill att alla andra ska vara bittra också. Det är så genomskinligt.

Inte ett enda argument till varför priserna ska gå upp.

Det stämmer. Men lycka till att få ett lån som motsvarar lika mycket i avgift och ränta.
Så mycket tjänar inte många svenskar tyvärr så bankerna kommer inte låna ut.
Vi är maxbelånade nu.

Det var vi inte 90.
Citera
2020-05-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Inte mig du svarade på innan. Påpekade bara att det är teoretiskt möjligt.

Ja allt är ju teoretiskt möjligt. Det beror ju helt på vad som stimulerat.

Men generellt sett så lockar en svag krona investerare.

Varför i helvete skulle en stark krona göra det....

Det är som att säga att svenskar ska investera i bostäder i USA med vår värdelösa krona mot dollarn.
Citera
2020-05-25, 20:28
Medlem
Citat:

De är bittra på att de själva inte har råd med en riktig bostad. Det har redan erkänts i tråden. Kajusi sitter på flashback hela dagarna och tvångsmässigt svarar i alla trådar.
Senast redigerad av joeykiller 2020-05-25 kl. 20:32.
Citera
2020-05-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ja allt är ju teoretiskt möjligt. Det beror ju helt på vad som stimulerat.

Men generellt sett så lockar en svag krona investerare.

Varför i helvete skulle en stark krona göra det....

Det är som att säga att svenskar ska investera i bostäder i USA med vår värdelösa krona mot dollarn.

Om du läser på så förstår du att det är tvärtom, dollarn är ett korthus. Det här visar bara på din okunnighet.
Citera
2020-05-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Om du läser på så förstår du att det är tvärtom, dollarn är ett korthus. Det här visar bara på din okunnighet.

Visst är dollarn det.
Men det har inget med saken att göra.
Citera
2020-05-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
NEJ.
Lånelöften är kopplade till inkomst.

Det som påverkar växelkurs är vilja växla till sig och från sig SEK. Det beror på:
* Skillnad mellan import och export
* Näringslivets direktinvesteringar.
* Skillnad i sparande över valutagränsen.
* Skillnad i ränta. Vilket påverkar hur institutionerna sparande allokeras.

Dvs när vi köper andelar i en asienfond så driver det ned växelkursen. När vi sedan säljer den så driver det upp växelkursen.
När näringslivet direktinvesterar i utlandet så driver den ned växelkursen.
Osv.

Man kan göra observationen att har vi ett nettosparande i utlandet så pressar det ned växelkursen och våra exportföretag kan ta mer marknadsandelar.

Ungefär så jag tänkte också.. så kopplingen mellan kronans värde och kostnaden för en brf (mätt i kronor) är i stort sett obefintlig?
Citera
2020-05-25, 21:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ungefär så jag tänkte också.. så kopplingen mellan kronans värde och kostnaden för en brf (mätt i kronor) är i stort sett obefintlig?
Inflation kommer att driva upp priset på BR.
Dvs löner och priser stiger.
Men mätt som andelen av inkomst så kan det nog vara tämligen konstant, vid inflation.

Har Sverige mer inflation än omvärlden så kommer det leda till fallande växelkurs.

(Och det har Sverige haft. Därav att värdet på SEK fallit mot andra valutor. Det berodde på att vi var tvungna att devalvera och att SEK föll drastiskt när kronan släppes flytande).
Citera
2020-05-25, 21:24
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Vad säger ni nu då era efterblivna pissfittor?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Jag hade inte så fel trots allt, som vanligt.
Åh nej en (((bank))) kommer med en gissning, åhhh neeeeej!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in