2020-05-26, 07:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Logiken säger ju att SE förmodligen kommer ut för sent. Varför han nu skall vara så ledsen över det? Precis som han önskade att det var han som var gm?
Han önskade att vara en rad personer på mordplatsen. Det var därför han sa att det var han som lade Palme i framstupa sidoläge, pratade med Lisbeth, sprang efter polisen (Djurfeldt, Wikström, Hermansson,Svensson) osv. Allt detta var det någon annan som gjorde inte han. På samma sätt som vittnet Bengt Palm, stod han bara där och tittade och gjorde ingenting.
Citera
2020-05-26, 07:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag har inte läst Lars Larssons bok men Thomas Pettersson har aldrig påstått att Stig Engström återvände till mordplatsen.
De olika SE-troende vill ofta ha kakor och äta dem. Klädseln kan antingen vara SEs vanliga ”gubbklädsel” med rock, keps och lågskor... eller något helt annat. Vad gäller hans återvändande till MP så är detta den vanliga förklaringen till hur SE vet detaljer från tiden efter skotten på MP. Du menar nu att TP inte har SE tillbaka till MP. Då är det mycket som skall gissas, tycker du inte?

Bara för att klarlägga: är din personliga teori att SE återvände till Skandia utan att vara i närheten av MP? (och alltså inte såg något eller sågs av någon)
Citera
2020-05-26, 07:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Ju mer jag tänker på det... vapnet måste ju va pusselbiten man har hittat för att kunna fastställa mordet egentligen.

Och kan man koppla nån GM till det vapnet isf? Även om det finns DNA på vapnet från en misstänkt så kan man ju inte fastställa säkert att det hamnat på vapnet under just mordnatten. Inte om man som i SEs fall tex har lånat det av vapensamlaren.

Det är väl egentligen bara CA man skulle kunna koppla till ett vapen eftersom det var hans och ingen annan har använt det. Speciellt inte på mordnatten.
Det är väl den enda rimliga lösningen egentligen. Att CAs vapen är en match. Ett vapen som ingen annan hade tillgång till.

Eller tänker jag fel?
Varför tror du "ingen annan hade tillgång till" CAs vapen ? När polisen kontaktar honom, säger han själv att vapnet illegalt är hos någon annan.
Senast redigerad av 299792458 2020-05-26 kl. 07:33.
Citera
2020-05-26, 07:44
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När jag analyserar kända fakta runt MOP kommer jag till slutsatsen att en utländsk hemlig tjänst är osannolik som anstiftare / utförare till mordet på Olof Palme. Att mörda en demokratiskt vald västlig regeringschef är ett oerhört steg att ta, även för CIA, KGB eller MI6. Nyttan av dådet väger helt enkelt inte upp risken av ett avslöjande skulle innebära för resp organisation. Däremot kan vi vara helt säkra på att nämnda hemliga tjänster och fler därtill utnyttjade MOP i desinformationssyfte. Stasi/KGB genom att peka mot EAP och MI6 via kontakter med Karl-Gunnar Bäck mot Sydafrika.

Tittar vi sedan på själva utförandet av MOP gör skottet mot Lisbeth Palme det ännu mer osannolikt att en västlig hemlig tjänst skulle ligga bakom. Ännu mer sensationellt än att en västeuropeisk statsman mördas av en hemlig tjänst , vilket i sig skulle vara sensationellt. Detta får mig att tro att det är en inhemsk fristående grupp som utför MOP. Låt vara att denna kan ha utländska kontakter på olika nivåer.

Sedan var det Bulgarerna , eller närmare bestämt deras U-tjänst CSS och deras ev kopplingar till MOP.. CSS skulle aldrig ta ett steg som MOP på egen hand . Däremot har de i olika sammanhang använts av KGB för olika känsliga uppdrag. Attacken mot påven är väl det mest välkända . Men då jag inte riktigt ser KGB som anstiftare i MOP så tänker jag mig snarare bulgarernas medverkan i desinformationen efter MOP. Kampanjen dras igång av Georgi Arbatov redan under lördagen. Sovjet missar inte ett tillfälle att klippa till EAP ordentligt och här används förutom Stasi också flera svenska journalister som gladeligen riktar sökarljuset mot EAP.

När Viktor Gunnarsson plockas in den åttonde mars blir det jackpot för KGB då denne har en svag koppling till EAP. Vid husrannsakan hos VG hittas en nyckel som månader senare identifieras av allas vår Thure Nässén som gående till en lokal tillhörande en bulgarisk affärsägare vid namn Dontchev. Denne visar sig ha utmärkta förbindelser till den bulgariska ambassaden. En annan bulgar som VG umgås med ertappas av PU med en lyspistol gömd i sin lägenhet, något han sedemera döms för.

I KGBs arsenal finns taktiken att underblåsa extremister , inte sällan politiska motståndare så att dessa ska utföra handlingar som i slutändan främjade sovjetiska strävanden. Jag blir fundersam över om de bulgariska kontakterna med USA-fantasten och den religiöse extremisten VG kan ha någon sådan bakgrund. Under 80-talet fanns ett antal bulgariska narkotikahandlare i Sverige . Det var pärmen som behandlade dessa som Lev Morozov ville ta sig en titt på i samband med att han pekade på Ivan von Birchan som starkt misstänkt för mordet på Peter Imre Virag i september 1986.

Även om MI6 inte är inblandade i MOP så informerade dom SÄPO om OPs sovjetkontakter sensommaren 1985. När MOP sedan sker är blir detta faktum inte så kul för MI6 ledningen som via sin gamla kontakt KG Bäck kan peka mot Sydafrika för att avleda uppmärksamheten. Botha -regimen är ett bra val då dess animositet mot Sverige i allmänhet och OP i synnerhet är välkänd. Ryktet blir trovärdigt och det finns många svenskar som gärna eldar på den brasan. Själv tvivlar jag på att Sydafrikanerna skulle ta en sådan oerhörd risk som MOP innebar. Stödet till ANC minskade inte heller med anledning av MOP.

De utländska regimer som jag håller som minst osannolika MOP-anstiftare är Iran och Irak. Båda Khomeini och Saddam Hussein ledde två totalt ondskefulla regimer som båda mördat folk i Sverige åren före MOP. Allra mest aktivt var Irak vars mördande i Sverige och Finland förtjänstfullt beskrivits av tidigare diplomaten Stefan Ekman i boken ”på uppdrag i Bagdad”.

Det vore en välgärning om Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling befriades från tystnadsplikten och kunde berätta om sina spaningar i samband med Ebbe-carlsson affären. Då skulle vi alla kunna bedöma vad som låg till grund före deras spaningar. Det ät bara att hoppas att åklagare Krister Peterson har styrka och integritet att stå emot påtryckningar. På det intryck han förmedlar kan vi hoppas på en utredning utan ideologiska skygglappar och och olika politiska hänsynstaganden. Om så är fallet utklassar KP samtliga tidigare upplagor av PU.

Artikel om den dansk av italienskt ursprung som är huvudmisstänkt för paraplymordet på Georgi Markov 1978.

https://www.thehistoryherald.com/Articles/European-History/Cold-War-History/finding-francesco-gullino-aka-agent-piccadilly

Delar mycket av det du skriver. Skulle dock vilja slå ett slag för UDBA (jugoslavernas tjänst - benämnd SDB 1986). De genomförde en hel del attentat med likvideringar i Västeuropa och t.o.m USA under 70- och 80-talet. Det blir lite pikant med Rikslarmets nämnande av ”ev Ustajarörelsen” i detta sammanhang. Svagheten i en sådan hypotes är motivet, kapaciteten hade man definitivt.
Citera
2020-05-26, 07:46
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Går inte den där teorin egentligen ut på att SE återvände till mordplatsen för att faktiskt erkänna gärningen? Och när han väl på plats inser att ingen bryr sig så går han in i rollen som vittne.
Försökte han då berätta för någon att han var mördaren? eller utgick han ifrån att alla förstod att han var mördaren och att han inte behövde säga någonting?

Ett problem var kanske att han var en gubbe med gubbkeps ?

"Åldern sa hon också, att han måste vara ungefär i 30 tror jag hon sa, av sättet och springa ....‫ att han verkade vara kraftig just över axlarna men verkade vara smalare i midjan. Hon sa att han måste ha haft en snygg kropp" (FUP 275)

"Det enda jag tänkte på det var väl att han verkade ha snygg kropp om man säger så." (FUP 239)
Senast redigerad av 299792458 2020-05-26 kl. 07:59.
Citera
2020-05-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Covid har haft fördelen att jag ersatt 2 tim pendling med 2 timmar MOP/dag.

Efter att ha arbetat länge med flera arkiv har jag med stor säkerhet id:at ”Föllinge”. Han avled strax efter sin 75-årsdag.

Jag har också hittat en omständighet som klart talar för att han KAN ha blivit iakttagen vid mordplatsen.

Eftersom jag varken vill kasta skugga över någon i det här sammanhanget på för svagt underlag (om denne inte var vid platsen) eller klampa in i en förundersökning (om denne var där), så stannar jag där tills vidare.

Kan förnamnen vara Alf Lennart?

När släpper du "omständigheten" ?
Citera
2020-05-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Varför tror du "ingen annan hade tillgång till" CAs vapen ? När polisen kontaktar honom, säger han själv att vapnet illegalt är hos någon annan.

Jo han säger att han sålde det 92. Men tills dess var det ju bara han som hade tillgång och enstöring som han var så lånade han nog inte ut det gärna. Men de andra misstänkta finns det ju inget konkret vapen som är knuten till vederbörande.
Citera
2020-05-26, 08:40
Medlem
Om vi nu inte blir nöjda med KP:s utredning så bör det ändå komma fram nya uppgifter som vi aldrig

fått tillgång till tidigare och då kan vi åtminstånde radera många fel-spår och även få en del nya

uppslag. Om dom nu inte hemligstämplar hela skiten.
Citera
2020-05-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Jo han säger att han sålde det 92. Men tills dess var det ju bara han som hade tillgång och enstöring som han var så lånade han nog inte ut det gärna. Men de andra misstänkta finns det ju inget konkret vapen som är knuten till vederbörande.

Va bra, om han sålde vapnet under 1992 då vet vi ju att han ägde det 1986.
Citera
2020-05-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Det här med att CA's revolver skulle vara det enda möjliga mordvapen som ännu inte provskjutits, stämmer det verkligen?

Jag menar, bara ett annat exempel som vi känner till är ju Willy Glasers olika revolvrar som inte provskjutits och som har rätt kaliber. Åtminstone inte provskjutits före 2017.

Hur många fler sådana vapen finns ute i det svenska folkhemmet tro?

Känner bara att det alltid ska driftas att CA's magnum är så väldigt speciell. Förstår inte riktigt den aspekten.

Vad säger ni övriga?
Citera
2020-05-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Att CA hade sin Magnum 357 i eget förvar 1986 är inte ifrågasatt,och har så aldrig varit.
Citera
2020-05-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Man kan inte sitta och hitta på omständigheter som rimligen inte överensstämmer med verkligheten.
CA var en extrem enstöring,och att han skulle ha lånat ut sin Magnum till någon annan eller att han skulle ha verkat i maskopi med någon annan person är mycket osannolikt.

Släpp sådana tankar.De stämmer med mycket stor sannolikhet icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in