2020-03-13, 15:06
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve81
Jag mailade precis advokaten Martin på Choice, jag bönade om att de skulle uttala sig. Jag vet att det är hög sekretess men något måste de ju kunna säga, jag kan inte heller släppa det här. Har också en 2 åring hemma och har gråtit i 3 dygn från och till för lilla hjärtats öde. Det skulle hjälpa mig att gå vidare genom att iaf få någon förståelse för den biologiska mamman, varför hon valde att kämpa tillbaka E.
Fy fasen vad hemskt detta är...

De uttalade sig igår.
” UTTALANDE DEN 12 MARS 2020

Jag och mina kollegor på advokatbyrån vet att den här frågan engagerar oss alla. Det är en oerhört ledsam och djupt tragisk händelse. Det finns inte tillräckligt med ord för att beskriva tragedin. Vi är djupt berörda av det som hänt och vi har behövt samla oss.

Lagstiftningen säger att barn ska förenas med sina föräldrar så snart det finns förutsättningar för det. Jag ändrade inställning till LVU-vård i kammarrätten. Det beror på att situationen hade blivit annorlunda. Redan i förvaltningsrätten konstaterade alla att föräldrarna hade gjort framsteg men det var inte tillräckligt. Vid kammarrättens förhandling hade föräldrarna gjort ytterligare framsteg och situationen var stabil. Kammarrätten beslutade i september 2018 att LVU-vården skulle upphöra. När domstolsprocessen var klar avslutades mitt uppdrag. Från hösten 2018 företrädde jag inte längre flickan. Hon var då två och ett halvt år gammal. Jag hade sedan inte någon som helst rätt till insyn i hennes situation. Att nu ett och ett halvt år senare mötas av denna obeskrivliga tragedi berör mig djupt.

Martin Bengtsson, advokat”

https://www.facebook.com/2066467523401532/posts/2815929788455298/?d=n
Citera
2020-03-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag, som läst tråden från början. Har för mig att denna information finns långt bak i tråden. Om du går tillbaka och läser från sidan ett så finns väldigt mycket av det du efterfrågar redan i tråden.

Jag har försökt läsa men det är så mycket skit och felaktigheter så vill inte utsätta mig för det. Därför jag frågar specifikt
Citera
2020-03-13, 15:49
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Sen tåls det att påpekas att den genomsnittliga placeringstiden är ca 6 månader. De flesta barn som placeras omhändertas för tillfälliga problem och flyttas sedan hem snabbt igen.

Att medianplaceringen (jag utgår ifrån att du läser samma statistik från Socialstyrelsen som jag där medianomhändertagandetiden sägs vara 6,1 månader, vad medelomhändertagandetiden står mig veterligen ingenstans men den är heller inte så relevant) är så kort som den är beror nog på flera faktorer, där bot och bättring från föräldrarnas sida antagligen bara står för en mindre del.

Dels finns det förstås ett antal fall där socialtjänstens bedömningar upphävs i domstol och barnen på så sätt kommer hem igen förhållandevis fort. Men även utan domstols hjälp avslutas många placeringar i förtid. Sammanbrott, där vården avbryts plötsligt och oväntat, är förskräckande vanliga. Ofta skakar socialtjänsten fram nya placeringar att sätta barnet men i rätt många fall låter de helt enkelt barnet flytta hem igen.
Citera
2020-03-13, 16:04
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Att medianplaceringen (jag utgår ifrån att du läser samma statistik från Socialstyrelsen som jag där medianomhändertagandetiden sägs vara 6,1 månader, vad medelomhändertagandetiden står mig veterligen ingenstans men den är heller inte så relevant) är så kort som den är beror nog på flera faktorer, där bot och bättring från föräldrarnas sida antagligen bara står för en mindre del.

Dels finns det förstås ett antal fall där socialtjänstens bedömningar upphävs i domstol och barnen på så sätt kommer hem igen förhållandevis fort. Men även utan domstols hjälp avslutas många placeringar i förtid. Sammanbrott, där vården avbryts plötsligt och oväntat, är förskräckande vanliga. Ofta skakar socialtjänsten fram nya placeringar att sätta barnet men i rätt många fall låter de helt enkelt barnet flytta hem igen.
Nej, du har rätt, det är medianen som är 6 månader. Omhändertaganden på dålig grund står antagligen för en stor del av dessa fall, men även återflyttar efter korta omhändertaganden är vanliga. Sådana kan ske i situationer då föräldrarna temporärt (pga sjukdom, bland annat) inte kan ta hand om barnen men några övriga omsorgsbrister inte finns. Förr i tiden placerades barn på barnhem i perioder i sådana situationer, numera är det istället omhändertaganden som sker. Det är inte fall det pratas om så mycket men det sker absolut.
Citera
2020-03-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Jag har det precis som du! Jag gråter med och har varit hemma från jobb. Så svårt att hålla sig samman när jag har tre barn som trotsar själv, gråter vid minsta motgång och mina barn fattar ingenting. Men jag försöker ändå tänka rationellt och inte låta känslorna styra helt. Och det jag skrivit om att jag tror PLs brödrar haft lite koll och att Rebecka verkligen har velat och gjort sitt bästa. Jag tror inte de knarkat hela tiden, och jag tror E fått kärlek. Även om inte det varit dysfunktionellt så tror jag ändå hon fått kärlek. Anledningen till att biomamman brutit med fosterfamiljen har säkert varit för hon känt att det är enda sättet att komma närmare E och få henne till att knyta an på något vis.
Allt är väldigt tragiskt för fel har det gått, men så jäkla fel kan det inte ha varit för det finns ju folk runtomkring som haft lite insyn iaf.
Om jag som familj till min bror vetat att hans barn svävar i fara hade jag legat på telefonen och hälsat på stup i kvarten

Ja... du har nog helt rätt... Jag hoppas verkligen det. Att det fanns kärlek och någon sorts trygghet trots att det slutade i tragedi. Men svårt att inte få ångest just för det att hon blev sliten från dem hon såg som sina syskon och föräldrar. Men kanske är det så att barns känslor inte är som våra och vi projicerar vår ångest på en situation som upplevs annorlunda för ett barn.
Citera
2020-03-13, 16:37
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Nej, du har rätt, det är medianen som är 6 månader. Omhändertaganden på dålig grund står antagligen för en stor del av dessa fall, men även återflyttar efter korta omhändertaganden är vanliga. Sådana kan ske i situationer då föräldrarna temporärt (pga sjukdom, bland annat) inte kan ta hand om barnen men några övriga omsorgsbrister inte finns. Förr i tiden placerades barn på barnhem i perioder i sådana situationer, numera är det istället omhändertaganden som sker. Det är inte fall det pratas om så mycket men det sker absolut.

Du har antagligen rätt. Jag läser bara LVU-domar och missar därför alla SoL-omhändertaganden, där det ju inte finns någon publik information. Antagligen är en del av dessa SoL-omhändertaganden sådana temporära situationer som du pratar om där barnen bara tillfälligtvis är ifrån föräldrarna med samtycke från alla parter.

Medianvårdtiden för SoL-omhändertaganden är 4,9 månader och för LVU-omhändertaganden 7,5 månader (siffror från 2016). Så även om frivilliga, temporära omhändertaganden drar ned snittet en aning så är även tvångsomhändertaganden rätt korta.
Citera
2020-03-13, 16:39
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Nej men googla på brödernas namn och få veta om de bodde i Norrköping eller inte är väl inte så jävla svårt

Snälla du.. bröderna har väl inget med detta att göra! Hur skulle den vetskapen göra dig lugnare?
Citera
2020-03-13, 16:48
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
Svårt att googla då deras barndomsnamn (P*ttersson) är väldigt vanligt.

Men så mycket kunde jag hitta att det finns en med storebrors namn och rätt ålder boende i Norrköpings kommun. Sedan om det är P bror eller inte det kan jag inte svara på.
Lillebror däremot finns ingen på Ratsit med rätt namn och ålder. Inte heller med L*ngman som efternamn så han har antingen skyddade uppgifter eller gift sig och tagit frugans efternamn.

Att lägga ut deras namn, exakt ålder mm det gör jag inte.

Jag vet var båda bor men var tvungen att googla ändå för att se vad som kom fram.. hitta lillebror direkt.
Citera
2020-03-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve81
Ja... du har nog helt rätt... Jag hoppas verkligen det. Att det fanns kärlek och någon sorts trygghet trots att det slutade i tragedi. Men svårt att inte få ångest just för det att hon blev sliten från dem hon såg som sina syskon och föräldrar. Men kanske är det så att barns känslor inte är som våra och vi projicerar vår ångest på en situation som upplevs annorlunda för ett barn.

Jag jag känner med en sorg att hon slets ifrån sin familj. Det jag tänker är att det var säkert ganska städat men började spåra ut vid jul och då orkade inte bio med hennes nattningar och nätter så hon gav henne sömnmedel och opiater för att hon skulle lugna sig.
Det jag med tröstar mig med är att om lilla hjärtat inte dött av sömnmedel den kvällen så hade hon blivit omhändertagen igen och fått flytta hem. Detsamma gäller hennes lillebror och det är jag övertygad om ❤️

Jag brukar med kalla min minsta för lilla hjärtat och jag blir så ledsen och gråter så mycket 😢
Citera
2020-03-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
Jag vet var båda bor men var tvungen att googla ändå för att se vad som kom fram.. hitta lillebror direkt.

Så, bor de i Norrköping då? Om de är städade med familj så är jag säker på att de hjälpte lilla hjärtat
Citera
2020-03-13, 17:02
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Jag jag känner med en sorg att hon slets ifrån sin familj. Det jag tänker är att det var säkert ganska städat men började spåra ut vid jul och då orkade inte bio med hennes nattningar och nätter så hon gav henne sömnmedel och opiater för att hon skulle lugna sig.
Det jag med tröstar mig med är att om lilla hjärtat inte dött av sömnmedel den kvällen så hade hon blivit omhändertagen igen och fått flytta hem. Detsamma gäller hennes lillebror och det är jag övertygad om ❤️

Jag brukar med kalla min minsta för lilla hjärtat och jag blir så ledsen och gråter så mycket 😢

Det var inte städat! Putte dog troligtvis av abstinens efter ett tungt drogberoende enl rykten.

Citat:
Så, bor de i Norrköping då? Om de är städade med familj så är jag säker på att de hjälpte lilla hjärtat

I närområde... dom hade säkert någon sorts kontakt men umgicks inte regelbundet.
Citera
2020-03-13, 17:03
Medlem
Från Norrköpings tidningar idag! Beskedet: Treåringens mor släpps ur häktet
NORRKÖPING Den kvinna som misstänks ha orsakat sin treåriga dotters död släpps på fri fot. Det beslutade Norrköpings tingsrätt på fredagseftermiddagen.
Eva Jensen, Fredrik Nygren16:43 | 2020-03-13
Kvinnan är fortfarande misstänkt för grovt vållande till annans död.

Vid häktningsförhandlingen nekade den misstänkta – precis som tidigare – till brott.

Advokat Per Oehme hävdade att det saknas skäl att hålla kvinnan fortsatt frihetsberövad, och tingsrätten gick alltså på hans linje. Risken att kvinnan skulle kunna påverka utredningen anses inte vara tillräckligt skäl för häktning.

Häktningsförhandlingen hölls i Norrköpings tingsrätt på fredagen.

– Det är det som jag har hävdat vid alla häktningsförhandlingar, säger Per Oehme.

Åklagaren hade begärt en förlängning med två veckor. Som skäl angavs att förundersökningen inte kunnat slutföras inom föreskriven tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in