2020-05-25, 18:41
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast visar det på 9000 döda i Stockholm enbart i dagsläget?

För 9000 döda i Stockholm skulle märkas jävligt tydligt.

Du sa 6000 innan över hela Sverige, och nu är det helt plötsligt 9000 i Stockholm?
Citera
2020-05-25, 18:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Absolut, men det fanns fortfarande de som skrek om 6400 döda till 1:a Maj och 9000 döda till mitten av Maj i Stockholm enbart.

Underskatta inte den skada som domedagsprofeterna har orsakat.
Vilken konkret skada menar du domedagsprofeterna har orsakat?
Kan de även ha räddat liv genom att få folk att vara försiktigare?
Citera
2020-05-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ska kolla om det går att få till på något vis. Det är på en sida som kräver inloggning och medlemsskap.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Udda och intressant.. Men. Utveckla gärna då det blev lite 'flummigt' och skicka länk...jag ifrågasätter ofta auktoriteter och gör min egen hemläxa...jag blev inte sjuk trots att jag varit ordentligt utsatt för Covid-sjuka...

Klistrar lite text iaf så länge.....

View this email in your browser

May 25, 2020 | DR. JORDAN B. PETERSON
Infectious Disease and Authoritarianism

What is the Role of Public Health?

There was a paper published in PLOS ONE about a year ago. They were looking at [the following issue]. Let’s say I assessed your political attitudes—I could do that with, say, an authoritarian belief scale, because authoritarianism has been studied quite a bit since the end of World War II. Nobody really knew what to do with it in relation to personality, but it doesn’t matter; you can assess it with a reasonable degree of accuracy.

These people did two things: they did a cross-country survey and then within-country surveys. So if you were looking at a phenomenon, you could look at the country level—US vs. Canada—or you could go into the US and then you could look at a state level. And it’s nice to do the analysis of both levels, to see if it replicates itself across the two different conceptual strata.

And what they found was mind-boggling. It’s Nobel-prize-winning stuff, as far as I’m concerned.

The correlation between the prevalence of infectious disease in a locale and the degree to which authoritarian beliefs were held in that locale was about .7. It’s like, you never see that in the social sciences. That’s higher than the correlation between IQ and grades, which is about as good as we ever get in terms of prediction.

So it’s like, really? It’s that high? And one of the things that implies is that one of the ways to get rid of authoritarian attitudes, assuming that you want to get rid of such things, is through public health.
Citera
2020-05-25, 18:45
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vilken konkret skada menar du domedagsprofeterna har orsakat?
Kan de även ha räddat liv genom att få folk att vara försiktigare?

De har fått förnekare att framstå som realister, seriöst vi har inte 9000 döda i Stockholmsregionen.
Citera
2020-05-25, 18:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du sa 6000 innan över hela Sverige, och nu är det helt plötsligt 9000 i Stockholm?

Jag sa att det fanns de som sa 6400 till 1:a Maj och 9000 döda till mitten av Maj.
Citera
2020-05-25, 18:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Jag sa att det fanns de som sa 6400 till 1:a Maj och 9000 döda till mitten av Maj.

Jaha, syftade dock mer på 6400 eftersom jag tolkade det som över hela Sverige, och knappast 9000 oi Stockholm för att det finns knappast något sådant stöd i SCB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det gjorde Frankrike (beställde 1 miljard masker mycket tidigt) och organiserade luftbro till Kina + tillverkning i Frankrike.
Utdelning har organiserats och reglerna följs bra där folk är samlade, t.o.m.utomhus.

Det låter ju bra.

Samtidigt var det just Frankrike som snodde Sveriges redan beställda och betalda ansiktsskydd som var menade att användas inom vården.

Citat:
Det råder ju brist på skyddsutrustning på de flesta håll i världen just nu, och det leder till konflikter mellan länder. Det pågår en aggressiv handelskamp om skyddsutrustning under coronapandemin, eftersom behovet av bland annat ansiktsmasker är större än tillgången.
Ett exempel är ansiktsmasker som Frankrike hade beställt från Kina, som i sista minuten köptes upp av USA.

– USA betalar tre fyra gånger mer än vad vi kan göra – och kontant.

Men kriget om skyddsutrustningen visar att alla metoder är tillåtna när bristen är stor över hela världen samtidigt.

Som Ekot berättade i morse så har Frankrike i sin tur stoppat en del av svenska Mölnlyckes skyddsutrustning som normalt sett fraktas från tillverkningen i Kina via Frankrike. På grund av krisen har Frankrike infört exportförbud, varorna har fastnat och når inte slutdestinationerna Italien och Spanien.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7445289
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Bara det från han idioten på Socialstyrelsen som påstår att det motsvarar 2 döda per 100 på äldreboende.

Jag känner folk som faktiskt jobbar på äldreboende och när smittan väl tagit sig in så har 30-50% dött inom 2 veckor.

Att de står där och pratar om ”rätt till personlig bedömning” är bara rent skitsnack. I Sverige så hinner det gå en vecka innan läkaren kommer dit och då har redak hälften dött och resterande som skulle klarat sig har legat utan vård för länge så de får palliativ direkt.

Det som äcklar mig mest är att folk inte ser det trots det sker framför ögonen.

Personalen inom äldreomsorgen har (numera) i många fall så låg utbildningsnivå att det är svårt att få dem att förstå varför man måste tvätta händerna.
Citera
2020-05-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så nu har resten av norden öppnat upp och det har ju inte blivit några smitthärdar igen vad jag förstår?

Sista argumentet härinne var ju att alla skulle får lika många döda i slutändan?

Hur känns det med det resonemanget?

Det andra är väl att dom äldre skulle dött ändå inom ett år eller två men då kvalar ni in som rätt risiga i er människosyn

Enorma tragedier så här långt och nästan aktiv dödshjälp på sina håll, rätt skakad av detta.

Det öppnades upp i många länder för ett par veckor sedan, om folk i dessa länder insjuknar och avlider tar det lite längre tid innan de märks.
Vi får dock hoppas att det inte sker. Länder som har kört lockdown har lidit enormt av detta ekonomiskt
Citera
2020-05-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag misstänker att ni som tror att AT och regeringen kan bli fällda för folkmord har absolut NOLL juridisk utbildning i bagaget. Men det passar ju in i er världsbild byggd på kunskapsförakt.

Det är ingen som gillar det som hänt denna vår. Det är piss. Men att tro att någon kommer dömmas för folkmord är att göra sig själv till åtlöje.

Det här inlägget borde inte besvaras
MEN
Läs en gång till; Jag frågar om det på något sätt går att agera så att regeringen kan dömas för det som hänt i Sverige där många avlidit utan att ens få chansen till vård pga regler som införts och pga den strategi som valts.

Om du haft minsta juridiska kunnande hade du vetat att med juridik kan nästan vad som helst uppnås
och nu var min fråga om någon känner till ett sätt att genom internationella lagrum kunna ställa regeringen till svars, för i Sverige lär inget hända tyvärr.

(Hoppas du själv inser att din trovärdighet och andras intresse att läsa dina inlägg minskar pga ditt svamlande och fabulerande. Håll dig till ämnet)
Citera
2020-05-25, 18:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Absolut, men det fanns fortfarande de som skrek om 6400 döda till 1:a Maj och 9000 döda till mitten av Maj i Stockholm enbart.

Underskatta inte den skada som domedagsprofeterna har orsakat.

Utan restriktioner så hade det nog blivit så. "Mitigation" är ju orsaken till att det inte exploderat, bland annat.
Citera
2020-05-25, 18:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja?

Det rättfärdigar inte den nuvarande regeringens handlingar och hur FHM har behandlar denna pandemi sedan Januari.

Så du menar att en regering som inte ens kan få igenom ett förslag om att sätta in skyddsombud även inom hemtjänsten eller för den delen hade svårt att få igenom att regeringen skulle slippa en massa omröstningar under en krisperiod skulle kunnat få igenom förslag för att förbereda sig inför pandemier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in