2020-05-25, 12:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det kanske är någon kompis som driver med honom, nu när han fått Trump idéerna i huvudet.

Nej, det är T:s anteckningar på en gul post-it lapp som låg i en låda i ett bord vid sängen enlig FUP. Polisen kunde inte lösa det enligt några inlägg i tråden, så postaren bad Flashback att hjälpa till och pröva.
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2020-05-25 kl. 12:42. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att ha med ett pass där detta går ut nån månad senare är bara så korkat så det finns inte. Och han ljög i visumansökan dessutom. 300 kr säger du? Vilken stjärna!
Hur har denna människa kommit igenom skolan och dessutom skulle ha tagit studenten? Man förstår inte.
Citera
2020-05-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmanners
Att det blir bakom lykta dörrar är jag medveten om. Men T kommer ju vara med. Vet inte hur TR är uppbyggd i Uddevalla men de salar jag vart i tidigare så visas bilder upp på en stor skärm både bakom åklagare samt tilltalad så alla ska se.

Även om T väljer att inte kolla så kommer åklagaren beskriva huvudet och skador minitiuöst så T kommer inte undvika att höra.

Sen låter det vettigt att de ajourmerar till nästa dag men jag tänker om T blir såpass "sjuk" att det kräver långvarig sjukhusvård. Jag tror som sagt detta är en stor risk, inte att han blir sjuk på riktigt men något T kommer använda som ett flyktbeteende för att slippa konfronteras med vad han orsakat
Något hittar han på.
Citera
2020-05-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur har denna människa kommit igenom skolan och dessutom skulle ha tagit studenten? Man förstår inte.
Jag har bara en förklaring: långtgående missbruk av cannabis. Jag har en sån person i min periferi. Han är idag 36 år, började röka på när han var 13. Hans hjärna är 16-17 år, inget konsekvenstänk, jobbar ibland, men har svårt att behålla jobb. Sorgligt. Så jag tror att Tishkos hjärna helt enkelt stannat i mognaden pga sitt cannabisbruk. Han har helt enkelt blivit dum i huvudet.
Citera
2020-05-25, 12:47
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan70
Ska inte haka upp mig på detaljer MEN är man 17 har man gratis tandvård .. Så frågan är vem eller vad, skulle pengarna gå till.
Vård, ja. Jag vet inte om det gör skillnad, men visst hade hon tandställning och var mån om sina tänder? Hon kanske brukade köpa någonting hos tandläkaren.
Citera
2020-05-25, 12:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja det har rätt i.. fram till 20 tror jag det är.
Så vad behövde hon pengarna till.

Kan det var T som behövde pengar till Ljungskile trippen eller till koks?

Ja, man undrar ju en hel del om T:s ekonomi, för han verkar ju inte ha jobbat så fruktansvärt mycket, och i ett låglöneyrke.

Vem betalade el-räkningarna t.ex. som bör ha varit ganska höga med tanke på elkamin/elementet som var på rätt mycket. Och hyran, samt att T verkade äta på McDonalds rätt ofta, kanske inte superdyrt men blir dyrare än man tror i längden.
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2020-05-25 kl. 12:51. Anledning: stavfel
Citera
2020-05-25, 12:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Ur förhör med mamma Linda, se FUP s.538:

"Wima säger under veckan men inte under torsdagen, att Tishko hade brutit ihop och sagt att Wilma inte fick lämna honom i denna situationen. Wilma hade även sagt hon inte kände igen Tishko. Hon har sagt att hon inte kan lämna honom".

Allt pekar på en instabil person som lidit av rejäl psykisk ohälsa. Som orsakats av och/eller förvärrats av droger. Men det betyder inte att han led av, eller lider av, en allvarlig psykisk störning - i juridisk mening.
Så när hon till slut väljer att (för första gången i deras relation) göra slut och troligen står fast vid det där och då i lägenheten så rämnar allt för honom. Och han får ett utbrott där ögonen svartnade (likt det som häktesvakten vittnade om i förhör).
Citera
2020-05-25, 12:52
Medlem
Citat:
Att det blir bakom lykta dörrar är jag medveten om. Men T kommer ju vara med. Vet inte hur TR är uppbyggd i Uddevalla men de salar jag vart i tidigare så visas bilder upp på en stor skärm både bakom åklagare samt tilltalad så alla ska se.

Även om T väljer att inte kolla så kommer åklagaren beskriva huvudet och skador minitiuöst så T kommer inte undvika att höra.

Sen låter det vettigt att de ajourmerar till nästa dag men jag tänker om T blir såpass "sjuk" att det kräver långvarig sjukhusvård. Jag tror som sagt detta är en stor risk, inte att han blir sjuk på riktigt men något T kommer använda som ett flyktbeteende för att slippa konfronteras med vad han orsakat
Något hittar han på.
Citera
2020-05-25, 12:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det går ju alltid att överklaga event. Sekretessbeslut. Igen och igen.
Ibland kan man då få ut....lite mer info.

Ja, i princip.
Men numera ALDRIG bildbilagan i obduktionsrapporten.
Citera
2020-05-25, 12:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Enligt Expressen TV markerade likhundar från Tyskland kraftigt i parets dubbelsäng. I lägenheten hittades också Wilmas huvud.

Ja. Och ?
Detta har stått i tidningar och debatterats här ända sedan åtalet väcktes den 13 maj, alltså i 12 dagar.
Citera
2020-05-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Allt pekar på en instabil person som lidit av rejäl psykisk ohälsa. Som orsakats av och/eller förvärrats av droger. Men det betyder inte att han led av, eller lider av, en allvarlig psykisk störning - i juridisk mening.
Så när hon till slut väljer att (för första gången i deras relation) göra slut och troligen står fast vid det där och då i lägenheten så rämnar allt för honom. Och han får ett utbrott där ögonen svartnade (likt det som häktesvakten vittnade om i förhör).

Ja att han skulle få vård vid en fällande dom är nog inte så stor sannolikhet för tror jag. Han tycks ju ha varit väldigt systematisk och driven i händelserna efter dödandet och det motsäger ju något att han skulle varit så pass sjuk att han inte kan dömas till fängelse. Att han varit i dålig mental form verkar dock ganska tydligt med tanke på vad som går att uttyda från vittnesmål etc.
Citera
2020-05-25, 13:14
Medlem
Citat:
Vad händer om T börjar spela ut kortet "dåligt psykiskt mående" under rättegången?. Allt kommer ju att ställas på sin spets på tisdag. Åklagaren kommer visa bilder på Wilmas huvud, bilder från lägenheten kommer visas och åklagaren kommer ge sin version av vad som hänt med Wilma, utan att T eller advokat kan yttra sig.

Jag är övertygad om att T kommer att bryta ihop. Om T skulle behöva sjukhusvård kommer förhandlingen då skjutas upp eller kan den genomföras även att T inte är med?

De kommer att ha honom med. Blir han utåtagerande så kommer de att ta en paus och har han inte sansat sig så kommer de att vidta åtgärder så att de kan fortsätta. Han kan sättas i ett angränsande rum som exempel. Han kan få ha kvar bälte och handfängsel inne i rättssalen som ett annat exempel. Om han anses ha en psykos kan han medicineras men såklart inte så pass att han inte är vid medvetande.

Han kommer nog inte att konstra för mycket. Detta kommer ske, de hittar en väg framåt. T kommer inte komma undan sin dag i rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in