2020-05-25, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Och vilket skulle barnet vara som ansökt flera gånger?

Det är jättesvårt att veta. Men även helsvenska medborgare skulle kunna söka asyl i Sverige, alltså låtsas vara papperslösa, och få bidrag och bli medborgare mm.
Citera
2020-05-25, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Går det att få FUP, utan sekretess? Att ta bort alla svarta rutor?

Sekretessen är där av en anledning, annars skulle det inte kallas sekretess. Det finns inget allmänt intresse i vissa delar och en avmaskning av t.ex huvudet skulle inte väga särskilt mycket i en vågskål mellan den personliga integriteten och allmänhetens rätt att ta del av handlingar. Så nej.
Senast redigerad av dxz-- 2020-05-25 kl. 02:52.
Citera
2020-05-25, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Går det att få FUP, utan sekretess? Att ta bort alla svarta rutor?

Nej det som sekretessprövats och maskerats kommer med största sannolikhet förbli sekretess på.
Citera
2020-05-25, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Nej det som sekretessprövats och maskerats kommer med största sannolikhet förbli sekretess på.
Det går ju alltid att överklaga event. Sekretessbeslut. Igen och igen.
Ibland kan man då få ut....lite mer info.
Citera
2020-05-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

Saken är ju den att många av sekretessmarkeringarna gäller ju saker som rör barn (hot? våld? sexualbrott? kontaktförbud? osv.) och kanske är det rent av en pågående förundersökning. Så möjligheten att få bort dessa sekretessmarkeringar är noll skulle jag vilja säga
Citera
2020-05-25, 10:04
Medlem
Citat:

Tänkte bara om man kunde göra om den befintliga i nått program, så man kunde läsa den utan svarta rutor liksom.
Citera
2020-05-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarTrasan
Vad menar de med allvarlig psykisk störning? Om han är en fullblodspsykopat, räknas det som allvarligt störning?
Han kan ju knappast varit psykotisk eller något när han hade ihjäl henne, det kan bara ha haft med aggression och dålig impulskontroll att göra, empatilöshet.

Det jag har hört om rättspsykiatrin i landet, fy fan. Då är det bättre de släpper honom fri än sätter honom där, det är billigast. Eller tänker de ge en empatilös idiot en betald semester på Rågården? Att det ens finns ett ställe som Rågården är sjukt i sig. Men att sätta någon som honom där, det vore ett hån mot offret.

Nej, varken psykopat eller fullblodspsykopat räcker för att anses som allvarligt psykisk störd.

Psykiska sjukdomar/åkommor/tillstånd som KAN leda till att en person anses allvarligt psykiskt störd och döms till rättspsykiatrisk vård är t ex:
- Psykossjukdomar eller psykotiska tillstånd (t ex schizofreni)
- Djup depression med hög självmordsrisk
- Svåra personlighetsstörningar
- Svår tvångsmässighet
- Diagnoser som grav autism
- Allvarliga demenstillstånd
Citera
2020-05-25, 10:24
Medlem
Citat:

Ja så är det, det är möjligt att överklaga. Dock kommer vissa delar vara absoluta så visst kan man exv få ut något mer efter att Kammarrätten eller Högsta förvaltningsdomstolen sagt sitt men det blir marginella förändringar troligen.
Citera
2020-05-25, 10:33
Medlem
Ska inte haka upp mig på detaljer MEN är man 17 har man gratis tandvård .. Så frågan är vem eller vad, skulle pengarna gå till.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Frågan är varför hon inte vart önskad av familjen.
Vart hon stökig.
Hon hade ju ändå fått pengar av morsan till tandläkaren och dom verkade ha kontakt ofta på telefon.
Citera
2020-05-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Inlåst på rättspsyk i väntan på dom? Så du menar att han inte ska va me på rättegången? Kom igen nu
Om det nu är så att han befinner sig på rättspsyk vilket jag inte vet, så tar dom förstås ut och tar med honom till rättegångar a.
Citera
2020-05-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Undrar om han skulle dödat mamman med om hon fick syn på något hon inte skulle se?
Ja jag skulle varit rädd om jag vore mamman. Om han hade en psykos, vilket man nu inte vet, så skulle nog vad som helst kunnat hända.
Citera
2020-05-25, 10:43
Medlem
Tror mig, poliserna är MYCKET noga med att kolla upp så det är rätt person som sätts i arresten, för det är där allt börjar.

De enda som inte kollas upp, om ID inte finns med när de sätts in för man avvisiterer klienterna, är LOB. Det är enda tillfället de kan vara anonyma (om nu ingen känner igen personen ifråga ) när cellens dörr låses.

Hur de stärker ID, finns det många sätt på så din teori håller noll och inget.

Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag har inte diskuterat släktforskning i ett halvår. Och det här kände jag att det var viktigt att skriva om, eftersom jag misstänker att det kan vara fler inblandade i Wilmas död, och att mordet handlar om rädsla att bli avslöjade för omfattande fusk.
Dessutom är det väl ett fall för polisen om någon skapar nya identiteter, och därmed nya medborgarskap, för personer som redan har medborgarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in