Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag förstår inte varför jag måste göra ett val. Jag väljer både ock.
Social distansering gillar jag. Smitta är jag bestämt emot. Jag gillar inte virus, smuts och basselusker i någon skepnad. Jag trivs med att vara hemma, men ibland måste jag ha förnödenheter och då sätter jag mig i bilen och åker till butikerna. Är det mycket bilar utanför affären, avstår jag från att handla.
När jag ska gå in i en affär har jag engångshandskar. Jag har inget bra munskydd, men jag använder en rejäl sjal för att täcka mun och näsa. När jag handlat klart och parkerat bilen i garaget, tar jag bara in varor som ska in i kylskåpet och frysen, där jag tar av och kastar emballage. Sen tvättar jag händerna noga. Resten av det jag handlat lämnar jag i karantän några dagar, innan jag vidrör sakerna.
Det är jag och många andra medborgare som saboterar strategin med flockimmunitet och en lyckad smittspridning för att uppnå detta mål från smittmyndigheten. Jag blir glad när jag ser sifferfolkets besvikelse över att matematiken inte funkade som tänkt.
Jag kommer också bidra till att ekonomin stagnerar eftersom jag kommit fram till att jag ska ta en lång paus från onödig konsumtion.
Men det är ju också ett val. Ditt val. Att bära mask – OCH hålla distans. Det får du göra.
Någon annan vill inte bära mask utan bara hålla distans. Det är hans val.
Men detta behagar inte alarmistsidan. Alla måste göra likadant, TROTS att studiens resultat och dess ledare säger rakt ut att man kan VÄLJA.
Sen är det också ditt val att använda en sjal framför munnen. Det hjälper inte ett skit gentemot virus, men du FÅR göra det om det känns bra. Jag försöker inte förbjuda dig att göra det – trots att det är helt ineffektivt. Men sjalen kanske värmer? Och känns bra? Du känner dig trygg? Fine with me!
Om man bestämmer att något ska vara obligatoriskt då måste man ha goda grunder för att tvinga folk till det. Den där studien som nu hänvisades till duger inte som underlag. Inte ens ledaren för studien säger att endast ansiktsmask är det heliggörande. Distansering är lika effektivt.
Att alarmisterna inte fattar att om masker skulle bli obligatoriska då tvingar man familjer på en betydande kostnad per månad. Om maskerna kostar 10euro per st och det finns 5 pers i familjer och varje familjemedlem använder 4 masker per dag då blir det = ca 6.000kr EXTRA kostnad per månad. Hur ska familjerna på Järvafältet finansiera detta? Eller ska det OCKSÅ betalas ur socialbidraget?
Och tror ni på allvar att folk kommer att använda dem så som man har gjort i denna laboratoriestudie? Det syns ingenting på maskerna trots att de är kontaminerade.
De kommer att använda en och samma mask och låtsas att de ”följer lagen”.